Beta v0.9

Moderator: DHettNeck

fauh

Re: Beta v0.9

Inlägg av fauh »

Riktigt nöjd med att se att mycket av Necron grejerna sjunkit lite poängkostnad - blivit lättare att bygga en riktig lista nu! :)

Stanich

Inlägg av Stanich »

Tjena!

Är det hjälpsamt för er att mangla upp massa listor? Vill ni ha dom på något speciellt sätt? Tänkte på poäng och komp.

Har det ganska lugnt på jobbet hehe, sitter här mest och bläddrar igenom alla codex, så kan jue lika gärna göra någon nytta här haha :P

fauh

Inlägg av fauh »

Gör samma sak personligen. Sitter och knåpar ihop diverse olika listor all the time at wörk. Jag länkade ett dokument med mina necron listor i Armelistor delen men kan ju lägga upp den här också så kan de som är nyfikna kolla på dem? Säg bara till!

Stanich

Inlägg av Stanich »

fauh skrev:Gör samma sak personligen. Sitter och knåpar ihop diverse olika listor all the time at wörk. Jag länkade ett dokument med mina necron listor i Armelistor delen men kan ju lägga upp den här också så kan de som är nyfikna kolla på dem? Säg bara till!
hehe jobbar vi på samma ställe eller? hahaha

grymt kul jobb btw - "Vad jobbar du med?" "Jag räknar listor med komp" =)

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Under Green Tide står det på svenska istället för engelska ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Fredde88

Inlägg av Fredde88 »

Tycker det är konstigt att trukar får så hög komp -3 (4) och avp 2.
Eftersom de sprängs hur lätt som helst, borde man sänka kompen till -2(3) wirldwind som får -4 avp 2 är dubbelt så bra (om inte bätre)
Battalwagon kompar -15 avp 4 tycker den också borde sänkas då den förstörs hur lät som helst i närstrid nu mera. Jag anser att en komp -10 avp 4 och sen beroende på hur man kitte den ger mer komp (tex killkannon -2 och om man har fyra big shootas -2)
Sen tycker jag att weirdboy compas lite värl hårt tycker -5 (lvl1) och ytligare -6(lvl2)
För man får bara skit om han är lvl 1

Fredde88

Inlägg av Fredde88 »

En till grej som jag är lite skeptisk mot är ardboys kompen:
En vanlig ork trupp på 20 orker ger totalt -12 (120p trup)
20 ard boys får -22 i komp (200p trup), vist ardboy överlever bätre men 40 orker lever ännu bättre.

Yaamen

Inlägg av Yaamen »

Så dom nya tyranid modellerna (tyrannocyte, toxicrene osv) kommer inte hinna komma med i mallen?

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Hej! Efter att ha läst igenom kompmallen inser jag att jag inte har någon koll alls på vad som anses hårt längre, så ta de här synpunkterna med valfritt antal saltnypor. Jag har dock lite funderingar...

1. Stämmer det att det inte finns någon form av eskalerande minus för flygare? Enligt mig är två flygare klart mer än dubbelt så bra som en.

2. Generellt tycker jag att minuset för de riktigt elaka enheterna borde vara högre. Det finns vissa enheter (ofta i kombination med en eller flera karaktärer) som är helt matchavgörande och som i princip kräver att man har något lika elakt själv för att kunna hantera. Om motståndaren har en sådan enhet och jag tar "vanliga" enheter för samma komp så kommer han att köra över mina enheter utan att jag kan göra något åt det.

3. Samma sak med de riktiga nobrainer-valen i varje armé. Om det faktiskt ska bli ett reellt val om man ska ta wraithknights, flygoranter, wyverns, osv eller inte så måste de kompa sämre än vad de gör nu. Och det givna argumentet "Men armé X måste ju ta enhet Y för att ha en chans" gäller ju enbart om motståndaren också har alla de givna valen.

4. Jag tycker att man generellt borde öka minusen för alla tankande karaktärer, dvs saker som ger 2+ save, reroll på armour, 3+ invo, osv. Många brutna kombinationer bygger på sådant, och de kan dessutom göra många andra enheter mycket bättre.

Sedan lite småsaker:
-Varför Ger Veritas Vitae (till BA) -4, medan Da finkin kap (till orkerna) -13? De gör exakt samma sak. Visst, orkernas är 5 poäng billigare, men det spelar ju inte så stor roll. Har orkerna verkligen så mycket mer nytta av ett Strategic trait?
- På en ork warboss står det uttryckligen att mega armour inkluderar minus för power klaw, men på Big mek står inte det. Innebär det att Big mek får extraminus för klon, eller är det en miss?
- Orden i Horde-minuset för orkerna verkar ha kastats om lite.
- Är burna boyz, tankbustas och lootas verkligen lika bra? Jag tycker att burna boyz är rejält mycket sämre (speciellt utan transport), men jag kanske har missat något lurigt sätt att använda dem.
- Står verkligen minusen för de olika mek gun-typerna rätt? Alltså att Bubble chucka och Smasha gun anses bäst? :?
- Sett till komp/poäng så kompar en stor enhet wyches till fots ungefär samma som en full enhet kabalite warriors i en raider med splinter racks, lance och nightshield. Nu inser jag att det är en lite orättvis jämförelse eftersom ingen någonsin skulle få för sig att spela med en så usel enhet som wyches till fots, så det bryter mallen lite. Men det kanske kan vara värt att se över.
- Borde inte Mark of Nurgle ge mer minus för obliterators? Det gör en enorm skillnad på hur hårda de är. Som det är nu tror jag inte att någon ens kommer att fundera över att ta obbar utan MoN förutom av fluffmässiga skäl.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Jag håller med punkt 4 till 105%.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar