Förslag på kompsystem inför 6:e editionen
Re: Förslag på kompsystem inför 6:e editionen
@mutt vill inte skapa någon längre diskussion runt detta bara förtydliga hur jag tänker. Den nuvarande RT mallen är bygd så att desto bättre du är på att opta mallen desto bättre kan du prestera på turneringar. Folk som inte har förstått hur man optar blir ofta rövknullade av mallen. På BSK mötte vi ett motståndare lag som vi fick justerat med +2 trots att alla vara listor var på tok mycket hårdare än deras.
Tanken med detta förslaget är att man inte ska behöva opta på samma sätt. Det det gör är att du får en extra sån i varje enhet med söner för samma poäng vilket inte är brutet på något sett eller? sen så som gonka sa: kan ju kompen användas på samma sätt som idag och behöver inte användas så som detta förslag. Dock är det ett bra mått på om kompen blivit balanserad när komp 50 är lika stark oavsett om det är 1750 eller 1800
Tanken med detta förslaget är att man inte ska behöva opta på samma sätt. Det det gör är att du får en extra sån i varje enhet med söner för samma poäng vilket inte är brutet på något sett eller? sen så som gonka sa: kan ju kompen användas på samma sätt som idag och behöver inte användas så som detta förslag. Dock är det ett bra mått på om kompen blivit balanserad när komp 50 är lika stark oavsett om det är 1750 eller 1800
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Rent instinktivt vill jag hålla med Cadelin men Gonkas idé låter ändå ganska intressant.
En viktig sak som jag känner dock är att man inte exkluderar enheter som man gör i dagens RT-mall. Alltså, att skräp-enheter ska bli prisvärda, inte att bra enheter ska kompas bort.
Sedan som Tada säger tycker jag inte att mallen ska ta hänsyn till hur man väljer att använda enheterna man har till hands i sin lista.
Dvs: väljer man att spela utan anti-tank får man skylla sig själv
Mallen ska inte heller ha eskalerande minus som vi ser idag, visst saker blir bättre av att spammas men med korrekt poängsättning får alla dexar möjligheten att spamma under lika förutsättningar.
Och hatar man copy-paste kan man ju alltid spela med dold redundans... eftersom att med korrekt prissättning på enheter spelar det ju ingen roll om man väljer att spamma Long Fangs eller hellre tar in sitt anti-tank från andra enheter och slotts.
Dock så finns risken att det här precis som RT-mallen (och sorgligt nog till viss del LBK-mallen) inte blir riktigt rätt och då ersätter man ju bara ett "flawed" system med ett annat.
En viktig sak som jag känner dock är att man inte exkluderar enheter som man gör i dagens RT-mall. Alltså, att skräp-enheter ska bli prisvärda, inte att bra enheter ska kompas bort.
Sedan som Tada säger tycker jag inte att mallen ska ta hänsyn till hur man väljer att använda enheterna man har till hands i sin lista.
Dvs: väljer man att spela utan anti-tank får man skylla sig själv
Mallen ska inte heller ha eskalerande minus som vi ser idag, visst saker blir bättre av att spammas men med korrekt poängsättning får alla dexar möjligheten att spamma under lika förutsättningar.
Och hatar man copy-paste kan man ju alltid spela med dold redundans... eftersom att med korrekt prissättning på enheter spelar det ju ingen roll om man väljer att spamma Long Fangs eller hellre tar in sitt anti-tank från andra enheter och slotts.
Dock så finns risken att det här precis som RT-mallen (och sorgligt nog till viss del LBK-mallen) inte blir riktigt rätt och då ersätter man ju bara ett "flawed" system med ett annat.
+1Skulliz skrev:Rent instinktivt vill jag hålla med Cadelin men Gonkas idé låter ändå ganska intressant.
Nyfiken och hoppfull
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!
Listbyggandet är en del av spelandet och det kommer alltid att anses att optandet gäntemot en mall sker. Det är väl inte heller rätt att man ska kunna plocka ihop vilket skräp som helst och alltid komma med en lista som är lika stark som en som är genomtänkt ihopsatt?Tadaotoko skrev:@mutt vill inte skapa någon längre diskussion runt detta bara förtydliga hur jag tänker. Den nuvarande RT mallen är bygd så att desto bättre du är på att opta mallen desto bättre kan du prestera på turneringar. Folk som inte har förstått hur man optar blir ofta rövknullade av mallen. På BSK mötte vi ett motståndare lag som vi fick justerat med +2 trots att alla vara listor var på tok mycket hårdare än deras.
Att börja diskutera huruvida en imp egentligen är värd 5p eller 4p är ingen lätt uppgift. Hur räknar man in flexibilitet i val. Vilken roll fyller de i listan (imperial guard vs grey knights). Vad är +1 ld egentligen värt jämfört med en sergeant som har +1 ld. Eller titta på grey hunters vs tacticals. Massa obskyra regler som är väldigt svåra att sätta ett pris på då allt handlar om hur man använder dem. Borde multimeltan kosta poäng, eller är den medräknad i tactical-kostnaden och borde inte i så fall de 9 första tacticals vara billigare? Samma sak med combat squad regeln, borde inte den kosta? Varför skulle en handfull människor i Sverige kunna göra poängsättningen bättre än en handfull människor i Storbritannien (visserligen kanske svaret är att britterna styrs av ekonomiska intressen, men det handlar endast om ett litet urval av alla options i en codex)?
-
Flygmaskin
Jag tycker att man skall höja något på stat-linen på dockor som är för dåliga i stället. Grattis krootjävel! Här får +1w!
Tycker den föreslagna mallen låter utmärkt!
Tycker den föreslagna mallen låter utmärkt!
Människomat, till exempel spannmål.
Cadde wins teh internets!cadelin skrev:Eller så välkomnar vi 6e med ett hallelulja och ingen komp
@Mutt inte för att vara den som är den men du tycks inte första/vilja förstå vad jag säger. Jag är själv en av de största motståndarna mot komp men när de i Sverige tycker att det behövs får man försöka göra en kompromiss som man själv skulle vara nöjd med.
Skulliz har förstått precis hur jag tänker och hoppas du också Mutt kan göra samma sak. Tanken är inte att det ska vara som du säger. Väldigt få enheter behöver kompjusteras. Personligen tycker jag att nästan inga enheter i de nya codexarna ska ha något plus eller minus utan vara neutrala (tror det är här du inte förstod). Sedan behöver några få enheter lite plus och än färre minus bland de gamla cosexarna.
Skulliz har förstått precis hur jag tänker och hoppas du också Mutt kan göra samma sak. Tanken är inte att det ska vara som du säger. Väldigt få enheter behöver kompjusteras. Personligen tycker jag att nästan inga enheter i de nya codexarna ska ha något plus eller minus utan vara neutrala (tror det är här du inte förstod). Sedan behöver några få enheter lite plus och än färre minus bland de gamla cosexarna.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Så sant så sant. Rent offensivt kanske inte spam behövs, men defensivt är det ju inte dumt att motståndaren måste offra sitt antitank-skytte på dem, och du har fortfarande Psyflemens kvar.Tadaotoko skrev:Kan ge ett exempel på hur jag tänker. Alla är mer eller mindre överens om att Psyfelmandreads är ren ost.(Något jag inte håller med om då de har en roll att fylla i vissa builds men det finns flera där de faktiskt inte är det mest optimala valet.) Många tycks tro att Psyfelmandreads blir bättre desto mer man spammar dem men detta är också fel. Det är lite som att torka upp ett uttspilt glas mjölk. Det blir enklare ju mer papper du använder men det betyder inte att du behöver allt. Många gånger är det så att du faktiskt inte använder allt papper men det måste slängas ändå. Har du en thight budget så kan detta vara förödande. På samma sätt är det med Psyfelmandreads. Bara för att de funkar betyder det inte att motståndaren har tillräckligt många mål som de kan skjuta på vilket gör att du kunde ta bättre saker i listan.
Alla former av spam ser jag som både en offensiv och defensiv besvärlighet för motståndaren. Exponentiellt från hur bra de är i grund.
-
Bengtsson den yngre
Ja gillar det! All komp är bra komp och all variation är bra variation!
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
-
Gonka Koff
Tja,
Kul att se att förslaget mest fått positivt mottagande. Dock finns det ju, som påpekats, inget konkret exempel att begrunda vilket såklart behövs också.
Jag tänkte lägga upp en mall för CSM nu ikväll (den enklaste kodexen skulle jag tro), men hinner tyvärr inte med det. Jag hoppas kunna posta det imorgon så får ni se hur jag tänkt mig att det skulle kunna se ut. Dock är det inget märkvärdigt så förvänta er inget extraordinärt. Dessutom tror jag att många redan är mig på spåren (hej Tadda!)
/ Henrik
Kul att se att förslaget mest fått positivt mottagande. Dock finns det ju, som påpekats, inget konkret exempel att begrunda vilket såklart behövs också.
Jag tänkte lägga upp en mall för CSM nu ikväll (den enklaste kodexen skulle jag tro), men hinner tyvärr inte med det. Jag hoppas kunna posta det imorgon så får ni se hur jag tänkt mig att det skulle kunna se ut. Dock är det inget märkvärdigt så förvänta er inget extraordinärt. Dessutom tror jag att många redan är mig på spåren (hej Tadda!)
/ Henrik
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham