Wysiwyg fråga...

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
The Gretchin

Re: Wysiwyg fråga...

Inlägg av The Gretchin »

Zurken skrev:Jag tycker att man ska ha stor frihet till att göra snygga modeller, speciellt när det kommer till HQn. Eller ska vi börja banna snygga count-as arméer?
+1
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

Nej, men de bör ge minus under rubriken wysiwyg om det bryter mot det. Det går inte skapa en mall för konverteringar men det är ingen anledning att lämna huvudet hemma. Att ha en power axe istället för fist eller att inte ta med sina vapen är klara minus. Kan en muterad chaos-arm vara en fist, ja om den ser vettig ut. Är man osäker, släng upp en bild här. Blood Angels är fortfarande inte blåa om någon undrade.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Per Pirat skrev:Nej, men de bör ge minus under rubriken wysiwyg om det bryter mot det. Det går inte skapa en mall för konverteringar men det är ingen anledning att lämna huvudet hemma. Att ha en power axe istället för fist eller att inte ta med sina vapen är klara minus. Kan en muterad chaos-arm vara en fist, ja om den ser vettig ut. Är man osäker, släng upp en bild här. Blood Angels är fortfarande inte blåa om någon undrade.
Modellerar du alltså granater på alla dina marines eller är det upp till dig eller någon annan att diskvalificera någons successor chapter av blåblodiga änglar?
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Håller med Piraten att man måste se saker från fall till fall, det ska fortfarande se "vettigt" ut, vilket jag absolut tycker att det gör i detta specifika fallet. Sen tycker jag inte färg har något med WYSIWYG att göra, men det är en annan diskussion.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Äsch, folk har bara starka åsikter på internet. Ingen bryr sig.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Wysiwyg är inte bara att man skall se vilken modell det är utan även vad modellen har för utrustning. Alla kan inte vad varenda val i varje codex har för prylar. En Celestine med sköld istället för svärd kanske fortfarande syns att det är Celestine, men inte att hon har ett bra närstridsvapen. Självklart skall man ha frihet med hur man representerar en viss modell, men man bör fortfarande kunna se vilken utrustning modellen har. Så att byta ut svärdet mot en yxa, ett spjut, en glav eller liknande - visst. Att ge henne en sköld istället för duvan - fine. Men att ta bort hennes vapen tycker inte jag är OK.

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

Granater vet jag inte hur det är sagt med på rak arm, de är väll vettigt att man visar det på ett gäng modeller om alla i uniten har dem. Det är upp till varje arrangör, som vanligt. Är det, det där successor chaptret alla skrattar åt du menar?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Grundtanken är väl att grundutrustning inte är viktig att visa, Marines behöver inte modelleras med pistoler eller granater för det har marines i grund(och jag har väl iof aldrig sett någon spela med modellerade meltabomber och inte heller hört någon klaga på det). På samma sätt behöver inte chaos och vargar modelleras med bolter, pistor och närstridsvapen, de har alla tre i grund.

Håller med om att det är bäst att på något sätt visa att Celestine har ett vapen, men då det ingår i Celestine i grund skulle åtminstone inte jag ge några minus poäng för det.
Alexander Merinen

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

Varför skulle inte grundutrustningen vara viktig? Den blev "jobbig" att visa för marinespelare då GW lade till utrustning för dem. Att argumentera för att t.ex. bloodletters inte behöver visa sina hellblades (osv.) är bara dumt. Celestine har ett vapen precis som IG har lasguns.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Då tycker vi väl helt enkelt olika. För mig kan man utan problem spela med Bloodletters med stora klor istället för svärd, IG-killar med k-pistar eller till och med obeväpnade marines (dock skulle det se väldigt fånigt ut).

För mig är det viktigaste med WYSIWYG att man enkelt ska kunna se vad en modell föreställer och modellens eventuella upgrades. Jag kan väl acceptera att andra tycker det är viktigt på något sätt tydligt representera all wargear, men där är jag inte alls lika petig. Även om man använder 'korrekta' modeller kan man fortfarande inte se alla modellens specialregler, om man ändå måste få modellens regler förklarade för sig spelar det väl inte jättestor roll att modellen inte visar sin standard wargear.

Det är vad jag tycker iaf.

Regelboken i sig är faktiskt väldigt vag på WYSIWYG, så ingen av oss har direkt stöd från boken. Det är helt enkelt upp till var arrangör att avgöra vad som krävs för WYSIWYG.

I just detta fallet med Celestine verkar det vara (efter denna diskussion) ett gränsfall. Om du kan sätta typ ett svärd vid midjan eller något på henne blir nog alla nöjda.
Alexander Merinen

Skriv svar