Turnerings scenen i 6th
Re: Turnerings scenen i 6th
TFG - kort fungerar kanske i teorin när en fluff-spelare möter en hårding, men jag tror främst att hårdingarna själva kommer utnyttja det till fullo. Med ett säkert kort mot valfri lista behöver de ännu mindre tänka på att bygga en ballanserad armé och kan istället bygga Sten-lista istället för om stenen råkar möta sin påse kan man slänga ut en auto-draw.
Det skulle också gå att taktik lägga i sista matchen, tänk om en kompis spelar lite över, men om man förlorar sin egen match minskar det kompisens chans att vinna då kan man slänga fram en auto-draw. Fult? ja, men fullt möjligt i det systemet.
Jag tror då istället att galna missions, sub-komp och till viss del icke-ranking är vägen att gå för att mjuka upp stämningen.
Det skulle också gå att taktik lägga i sista matchen, tänk om en kompis spelar lite över, men om man förlorar sin egen match minskar det kompisens chans att vinna då kan man slänga fram en auto-draw. Fult? ja, men fullt möjligt i det systemet.
Jag tror då istället att galna missions, sub-komp och till viss del icke-ranking är vägen att gå för att mjuka upp stämningen.
Alexander Merinen
Haha, underbart. Måste jag sno till nån Gast-turnering.
Övriga kort kan vara:
"Great news!" Som ger kortspelaren möjlighet att plocka in en död enhet igen.
"Bitch please" Som tvingar motståndaren att saka 200p, och kortspelaren first blood.
"Godmode" Ger kortspelaren möjlighet att välja resultatet på tre slag (oavsett mängd tärningar).
O.s.v, mer knas åt folket.
Skyhögt abusevärde på detta dock, men tror såna turneringar bara lockar "mjukisar" i vilket fall
Övriga kort kan vara:
"Bitch please" Som tvingar motståndaren att saka 200p, och kortspelaren first blood.
"Godmode" Ger kortspelaren möjlighet att välja resultatet på tre slag (oavsett mängd tärningar).
Skyhögt abusevärde på detta dock, men tror såna turneringar bara lockar "mjukisar" i vilket fall
Gör man det till en grej är det säkert askul, men jag tror inte riktigt det platsar bra på just defcon.Asplund skrev:Haha, underbart. Måste jag sno till nån Gast-turnering.
Övriga kort kan vara:
Alexander Merinen
Bara det att ni på detta forum konstaterar att det finns personer på turneringar som skulle missbruka en sak som ett "That Fucking Guy"-kort (även om det till största del var på skämt från min sida) och genom detta både komma, och var helt okej med, att framstå som "That Über Fucking Guy" gör ju att man börjar fundera på om det överhuvudtaget är värt att åka på fler turneringar i allmänhet, och Defcon i synnerhet, eller inte. Att spela för placering, läggmatcher och att göra vad som i mina ögon borde vara en skymf mot din heder och ära till en del av listbuilding... vojne vojne...
Tobias
Tobias
Fluffmongo and proud!
Nu tror jag inte att det kommer vara normen att missbruka ett sådant system, men det räcker att en person av 60 gör det för att hela turneringen får en dålig stämning över sig. Jag anser att man alltid ska förvänta sig att alla system kommer att missbrukas när man skapar dem och därför är de bästa system de som är såpass vattentäta att de inte går att missbruka.
Åtminstone på en turnering vars upplägg är utformat på ett sätt där att man försöker ta fram den spelare som är bäst på 40k.
Åtminstone på en turnering vars upplägg är utformat på ett sätt där att man försöker ta fram den spelare som är bäst på 40k.
Alexander Merinen
Som jag var inne på tidigare, varför då inte plocka bort den aspekten av det genom att strunta i att räkna samman totalen av matcherna och helt enkelt inte bry sig om vilka som vinner eller förlorar? Åk dit för att bara lira och ha kul.Zurken skrev: Åtminstone på en turnering vars upplägg är utformat på ett sätt där att man försöker ta fram den spelare som är bäst på 40k.
Intresset kanske är för lågt för den typen av events och de kanske redan sker i tillräcklig utsträckning i de lokala klubbarna?
Personligen tycker jag det har varit roligt att spela turneringar under 6th edition, även om jag tycker GW gjorde en del korkade val inför 6th och har också tyvärr till viss del misslyckats med att räta dessa i sina FAQ's, det finns en del osynk kvar mellan RAW och RAI, men det är en annan fråga.
Jag ska inte sticka under stolen med att så länge det är okompat så är jag medveten om att jag kommer att få möta till stor del hårda listor och eftersom jag är tävlingsinriktad så försöker jag då anpassa min lista (så gott jag kan som Dark Eldar) för att klara av detta motstånd, även om jag brukar försöka få plats med ett "projekt" per turnering i stil med att "Jag ska prova denna enheten eller special charen i denna turneringen, även om den kanske inte är precis optimal".
I grund och botten föredrar jag att spela spel som är bättre balanserade från start än 40K, men jag gillar ändå spelet så pass mycket att jag får överse GW's brister och lägga mer tillit på communityn, varvid jag föredrar att spela kompat kontra okompat, i vart fall när en kompmall är på en nivå att den har testats och tweakats en del. Dock spelar jag hellre okompat än subjektiv komp, men det är inte så vanligt så det blir sällan ett problem.
När det gäller W/D/L vs 0-20 så anser jag att en vinst alltid bör vara mest värd, således skulle jag föredra W/D/L (3/1/0) som grund med 0-20 samt andra poäng som tiebreakers vid behov.
// Danne
Jag ska inte sticka under stolen med att så länge det är okompat så är jag medveten om att jag kommer att få möta till stor del hårda listor och eftersom jag är tävlingsinriktad så försöker jag då anpassa min lista (så gott jag kan som Dark Eldar) för att klara av detta motstånd, även om jag brukar försöka få plats med ett "projekt" per turnering i stil med att "Jag ska prova denna enheten eller special charen i denna turneringen, även om den kanske inte är precis optimal".
I grund och botten föredrar jag att spela spel som är bättre balanserade från start än 40K, men jag gillar ändå spelet så pass mycket att jag får överse GW's brister och lägga mer tillit på communityn, varvid jag föredrar att spela kompat kontra okompat, i vart fall när en kompmall är på en nivå att den har testats och tweakats en del. Dock spelar jag hellre okompat än subjektiv komp, men det är inte så vanligt så det blir sällan ett problem.
När det gäller W/D/L vs 0-20 så anser jag att en vinst alltid bör vara mest värd, således skulle jag föredra W/D/L (3/1/0) som grund med 0-20 samt andra poäng som tiebreakers vid behov.
// Danne
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Gillar inte w/d/l. Torskar du en match så är det nästa omöjligt att komma tillbaka. Sedan försvinner hela poängen med att bita sig fast i bordet, spela klart och rädda undan 2-3poäng(för övrigt e det dessa matcher jag tycker är roligast).
För er fluffare, det går att göra fluffiga hårda listor. Titta bara på min CSM/demon Tzeentch lista som jag använde på TOK36, fluff måste inte defenitionsmässigt innebära att listan är svag.
Sedan vette fåglarna vad jag tycker om resonemanget "komp gör så att alla kan vinna". Har det inte i alla tider varit ungefär samma folk i placeringstoppen? ge eller ta ett par bubblare. Skuo´lle nog säga att det ofta är de bättre spelarna som hamnar här.
Kompmall tillför bara en extra variabel, bra spelare kommer använda denna bättre än mindre bra => sämre spelbalans(mellan spelare a och b, där a är bättre än b). Visst kommer listor se annorlunda ut men placerings kvoten kommer bli den samma.
Subjektiv, alla gnäller, spelar och kommer fram till att de nog fick en ok komp ändå... Förutom de som hade otur/spelade lite sämre och kom på en mindre bra placering.
Kompfritt, skulle säga att detta är det mest "rättvisa" klimatet. Kommer troligen fortf att vara de som lägger mest tanke bakom sin lista och sitt spel som vinner.
Som Stenmark en gång sa: "Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag" Själv har jag väl lagt ett par timmar om dagen de senaste åren på att läsa forum, bygga listor, spela, göra hemläxan och göra lite matte på spelet. Hör och häpna, jag har blivit mkt bättre. Tycker jag att jag förtjänar att placera mig bättre än den som resonerar på följande vis: "40k i helgen? Varför inte, kan jag låna din arme? Den verkar ball."
JA!
För er fluffare, det går att göra fluffiga hårda listor. Titta bara på min CSM/demon Tzeentch lista som jag använde på TOK36, fluff måste inte defenitionsmässigt innebära att listan är svag.
Sedan vette fåglarna vad jag tycker om resonemanget "komp gör så att alla kan vinna". Har det inte i alla tider varit ungefär samma folk i placeringstoppen? ge eller ta ett par bubblare. Skuo´lle nog säga att det ofta är de bättre spelarna som hamnar här.
Kompmall tillför bara en extra variabel, bra spelare kommer använda denna bättre än mindre bra => sämre spelbalans(mellan spelare a och b, där a är bättre än b). Visst kommer listor se annorlunda ut men placerings kvoten kommer bli den samma.
Subjektiv, alla gnäller, spelar och kommer fram till att de nog fick en ok komp ändå... Förutom de som hade otur/spelade lite sämre och kom på en mindre bra placering.
Kompfritt, skulle säga att detta är det mest "rättvisa" klimatet. Kommer troligen fortf att vara de som lägger mest tanke bakom sin lista och sitt spel som vinner.
Som Stenmark en gång sa: "Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag" Själv har jag väl lagt ett par timmar om dagen de senaste åren på att läsa forum, bygga listor, spela, göra hemläxan och göra lite matte på spelet. Hör och häpna, jag har blivit mkt bättre. Tycker jag att jag förtjänar att placera mig bättre än den som resonerar på följande vis: "40k i helgen? Varför inte, kan jag låna din arme? Den verkar ball."
JA!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Det har nästan ingen betydelse vilken sport du ägnar dig åt, där finns nästan alltid ett rankingsystem. En nybörjare inom en sport möter nästan aldrig en veteran, inte utan att det heter att det är en "öppen" tävling. D.v.s. att alla kan ställa upp. Vill du vara tävlingsinriktad och slå mot strupen på en motståndare (inte bokstavligt) så finns det kompfria turneringar. Där kan alla tävlingsspelare möta folk med samma inställning till spelet.refabricated skrev:Som Stenmark en gång sa: "Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag" Själv har jag väl lagt ett par timmar om dagen de senaste åren på att läsa forum, bygga listor, spela, göra hemläxan och göra lite matte på spelet. Hör och häpna, jag har blivit mkt bättre. Tycker jag att jag förtjänar att placera mig bättre än den som resonerar på följande vis: "40k i helgen? Varför inte, kan jag låna din arme? Den verkar ball."
JA!
En kompad turnering tenderar att ta bort de ostigaste arméerna och se till att det inte bara blir spel mot ett mål. Den bättre spelaren kommer fortfarande att vinna (sannolikt) men det blir jämnare. Det är min övertygelse. D.v.s. en spelare som inte lägger flera timmar om dagen på att läsa på regelböcker/codex/hemsidor kan köra ett parti och inte nödvändigtvis vara jämnad med marken runda två.
Man skickar liksom inte ut västra klackstorps knattelag i en match mot Barcelona FC där seniorerna har vässat dubbarna och går in i närkamperna med bägge fötterna först. Skulle man försöka matcha de två lagen hade man försökt jämna ut förutsättningarna.
I en kompad turnering finns det mycket lite utrymme att ta med fluff-enheter. Eller udda enheter. Faktum är att man ofta får en slags synergism effekt när man spammar. En Vindicator är ett obehagligt hot som man ofta kan hantera, tre stycken är plötsligt ett mycket större problem. En flyer gör inte så mycket skada, tre eller fler däremot blir ett problem av episka propertioner.
Grejen är att jag anser att en kompad turnering ger även en svagare spelare en möjlighet att spela något jämnare matcher än i en okompad turnering. Sedan om svagheten ligger i att du inte power game:ar eller att du packar in mjuka enheter för de är fräcka/fluffiga kan kvitta. Det bör finnas ett turneringsformat för oss också. Lika mycket som det finns ett tävlingsformat för hard core gamers.
Min tanke är inte att ta bort kompfria turneringar, det är att introducera kompade turneringar för rekreationsspelare. Visst kommer tävlingsmänniskor försöka krama ut det mesta ur en komp, men det är det inget att säga något om. Däremot kan du justera kompen så att det inte kantrar spelet.
Vi kan inte vända oss till GW med den här problematiken. Games Workshop är ett vinstdrivande företag och om du vill köpa sex stycken Vendettor så kommer de inte säga "oballans", de kommer säga "KACHING!".
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019
Om kriget kommer, 2019
refabricated skrev:Gillar inte w/d/l. Torskar du en match så är det nästa omöjligt att komma tillbaka. Sedan försvinner hela poängen med att bita sig fast i bordet, spela klart och rädda undan 2-3poäng(för övrigt e det dessa matcher jag tycker är roligast).
Jag tror du är ute och cyklar lite. Det som diskuterats mkt är att en del inte vill ha en massa hårda listor. Varken att spela med eller mot. Fluff eller ej. Sedan vill dom inte möta en spelare som har inställningen att han måste vinna alla matcher för annars ger han upp. Kompfria turneringa kommer nog alltid finnas kvar för dig och dom som gillar det. Jag vill inte att det ska försvinna. Jag vill bara att det ska finnas fler alternativ för dom andra som inte gillar det. Varför är det så dåligt med fler olika typer av turneringar?