Enligt fotnoterna på sidan 181 är GK techmarinen en psyker, så det är väl värt lite poäng.LillePer skrev:Vad kostar en minimalt kittad gk techmarine? Finns en siffra i deras lista och en i SM.
Är 91p inclusive servoharnessen den måste ta? Verkar oklart varför den är så mycket dyrare än SM varianten.
Regelfrågor 8th ed
Re: Regelfrågor 8th ed
Känns solklart hur det är RAI men RAW så blir det fel:
Om man t.ex. skjuter med en biovore eller hive guard, dom bägge skjuter utan LoS... får man då skjuta på karraktären om han är närmast men inte synlig?
Om man t.ex. skjuter med en biovore eller hive guard, dom bägge skjuter utan LoS... får man då skjuta på karraktären om han är närmast men inte synlig?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Varför skulle man inte få det?Keibo skrev:Känns solklart hur det är RAI men RAW så blir det fel:
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
För att du bara får skjuta på karaktärer om de är "the closest visible enemy unit".DHettNeck skrev:Varför skulle man inte få det?Keibo skrev:Känns solklart hur det är RAI men RAW så blir det fel:
Och ignorerar biovores fortfarande line of sight? Jag hittar ingen sådan regel på dem...
Hive Guards, ja.
Biovores, nej. De ignorerar inte LoS längre. Men de slänger ju bara ut en mina och chargar karaktären istället
Biovores, nej. De ignorerar inte LoS längre. Men de slänger ju bara ut en mina och chargar karaktären istället
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Man kan förresten även vända på karaktärsfrågan och fundera på vad som händer om karaktären är synlig och står näst närmast en modell som ignorerar LoS vid skytte, men den närmaste enheten inte syns från skytten. Alltså, Hive guard står 8" från en tactical squad som den inte ser och 10" från en librarian som den ser. Karaktären är då "the closest visible enemy unit".
Rimligen borde svaren i de två situationerna hänga ihop. Om man får skjuta på karaktären i Keibos fall borde man inte få skjuta på karaktären i det här fallet.
Själv vet jag inte riktigt hur man ska se på det. Karaktärsreglerna är helt enkelt inte skrivna för vapen som ignorerar LoS.
Rimligen borde svaren i de två situationerna hänga ihop. Om man får skjuta på karaktären i Keibos fall borde man inte få skjuta på karaktären i det här fallet.
Själv vet jag inte riktigt hur man ska se på det. Karaktärsreglerna är helt enkelt inte skrivna för vapen som ignorerar LoS.
Att slänga ut en spore mine är en attack som kräver ett target och LoS, och det blir bara en spore mine model om du missar (som inte får chargea samma runda).Flogger skrev:Hive Guards, ja.
-
Iambroborn
Är tanken att det kommer bli tillåtet generellt att spela med FW i turneringssverige nu när alla indexar är i fas och lättöverskådliga? Kommer ju codex senare men just FW kommer väll stanna i indexform
På GoB kommer det alltid vara tillåtet när jag arrar iaf. Lika logiskt att banna FW som att banna Space Marines.Iambroborn skrev:Är tanken att det kommer bli tillåtet generellt att spela med FW i turneringssverige nu när alla indexar är i fas och lättöverskådliga? Kommer ju codex senare men just FW kommer väll stanna i indexform
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Nuf said.Flogger skrev:På GoB kommer det alltid vara tillåtet när jag arrar iaf. Lika logiskt att banna FW som att banna Space Marines.Iambroborn skrev:Är tanken att det kommer bli tillåtet generellt att spela med FW i turneringssverige nu när alla indexar är i fas och lättöverskådliga? Kommer ju codex senare men just FW kommer väll stanna i indexform