Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
LillePer

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av LillePer »

De slutar vara egna units när de har joinat en annan unit. Men det är möjligt att alla tar wounds ändå, orkar inte riktigt läsa in allt det nu...

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Det är lite både och. De slutar inte vara en unit själva även om de räknas som en del av uniten de joinat. Det står att de fortfarande räknas som characters etc.

Exempel: en IC som joinar en enhet räknas som en del av enheten, men han ger fortfarande First Blood om han dör innan enheten t.ex.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Ancalagon skrev:Det är lite både och. De slutar inte vara en unit själva även om de räknas som en del av uniten de joinat. Det står att de fortfarande räknas som characters etc.

Exempel: en IC som joinar en enhet räknas som en del av enheten, men han ger fortfarande First Blood om han dör innan enheten t.ex.
då ska jag skjuta mina lansar på dina karaktärsenheter så jag slipper gå igenom en massa ablative wounds. om han dör så hamnar han inte längre i unit coherency (efter reanimation protocol rolls, en tydligt beskriven regel som undantager normalförhållandet) och således en egen unit igen och därför den första blodsspillan.
Ja' än't bittä'!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Halvar skrev:
Ancalagon skrev:Det är lite både och. De slutar inte vara en unit själva även om de räknas som en del av uniten de joinat. Det står att de fortfarande räknas som characters etc.

då ska jag skjuta mina lansar på dina karaktärsenheter så jag slipper gå igenom en massa ablative wounds. om han dör så hamnar han inte längre i unit coherency (efter reanimation protocol rolls, en tydligt beskriven regel som undantager normalförhållandet) och således en egen unit igen och därför den första blodsspillan.
Va?

Halvar

Inlägg av Halvar »

Ettersom man targetar units och de enligt dig inte slutar vara ega unis så blir logikenatt jag ka sjuta dina karaktärer om jag vill.
Sen kommer resonemanget om varför en karaktär kan ge first blood. Är det något som fortfarande är oklart?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

You're not making any sense...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Du är medveten om att jag sa från början att en karaktär i en enhet visst kan ge First Blood va? För det verkar som att du av någon anledning "säger emot" mig och försöker förklara varför de visst kan ge first blood? :)

Det jag försöker säga med att de fortsätter vara enheter:

En Independent Character är en Unit.

En enhet på 50 guardsmen är en Unit.

ICn kan joina Guardsmen, och räknas under tiden som en del av den enheten. Men han slutar inte vara en egen unit i vissa fall. Däremot måste du inte döda alla 50 guardsmen plus ICn för att till exempel få First Blood. I just det fallet räknas First Blood om du på något sätt lyckas döda ICn ändå (precision shots t.ex). Detta innebär inte att du helt plötsligt kan börja singla ut honom som en egen enhet.

Hänger du med på hur jag menar då?

I just fallet med Perils. Ett exempel:

4 Heralder är en del av en enhet. De får varsitt wound från perils-crossbows på sig (från t.ex precision shots/det faktum att de står närmast och missar look out sir till exempel). Är det då inte rimligt att alla heralder som blir träffade får slå perils?

Halvar

Inlägg av Halvar »

Dgt jag säger är atten ic i en unit inte är en ege unit. Det "lät" i mna ögon sm at d tyckte at de fortfarande var egna units och samtidigt varen del av den andra enheten samt att de om så intevar fallet inte kunde ge first blood.

Ursäkta kassa stavningen på senaste inläggen, de har gjorts på en fjantig iPhone.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Any unit with the Pskyer, Brotherhood of Psykers or Psychic Pilot special rules that is hit by a weapon with this special rule suffers the Perils of the Warp in addition to any other damage.
Jag skulle vilja hävda att en enhet screamers med 4 heralder som joinat inte är en enhet med någon av dessa regler. Om heralderna däremot träffas separat så absolut, då är det perils. Men för att 1 screamer träffas så tar inte 4 heralder perils, skärp er nu.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:
Any unit with the Pskyer, Brotherhood of Psykers or Psychic Pilot special rules that is hit by a weapon with this special rule suffers the Perils of the Warp in addition to any other damage.
Jag skulle vilja hävda att en enhet screamers med 4 heralder som joinat inte är en enhet med någon av dessa regler. Om heralderna däremot träffas separat så absolut, då är det perils. Men för att 1 screamer träffas så tar inte 4 heralder perils, skärp er nu.
Precis. Samma regel har ju funnits till GK länge och där måste man faktiskt träffa psykersarna för att dom ska ta perils, inte bara enheten.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar