SM2014 - Information

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Användarvisningsbild
GoB40k

Re: SM2014 - Information

Inlägg av GoB40k »

Vill bara påminna alla som vill ha käk på kvällen i Nyfiket att anmäla det här :)

http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... 64&t=12391

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Det snackades lite om vad som skulle hända om vi inte blir fler till SM('stängda'). Känslig fråga kanske men jag vill lyfta den. Sedan är det ert beslut om hur saker kommer lösas rent praktiskt.

Jag är inte så sugen på en turnering med 12-13 anmälda spelare. I synnerhet som man vet att alla inte alltid dyker upp. Nu är det 10 anmälda med 2-3 till som sagt de skall anmäla sig.
Kanske är en dålig idé att ha ett kvalificerings system om det inte drar så mkt publik, eller så är datumet snett. Ngt är det som inte funkar iaf...

Hur som så hoppas jag att ni kan överväga att slå samman turneringarna om vi inte når ett visst antal spelare. 10manna turneringar är inte lika kul som 30manna. Personligen är jag inte så frestad av att köra bil i 4h för en så liten turnering(oavsett titlar mm.).

Nu är det kanske inte bara att slå samman turneringarna rakt upp och ned, det finns säkert en del som tycker det kan vara skönt att spela en turnering utan de "gamla rävarna". Det måste också respekteras, hur ni löser den biten är upp till er.

Så, vad händer?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

För mig spelar det inte så stor roll, men jag håller med om att det känns fånigt litet med 10*pers.

Hur som måste vi ha en utvärdering efteråt för att se varför de som kvalat inte kommer. Som jag ser det så finns det tre delar som spelar in:
1) Restriktionerna/Format
2) Datumet
3) Betlad = Anmäld (detta gör att folk är sjukt sega med att anmäla sig)

Men till nästa år bör kanske kvalet öppnas till top 15-20% på turneringarna för att öka antalet kvalade.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Jag har inte betalat än...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:Jag har inte betalat än...
och det är ett av dom stora problemen med systemet betald = anmäld. Folk väntar med att investera i en anmälningsavgift innan man ser att det kommer nog med folk och om för många gör det så är det en massa folk som helt enkelt inte kommer anmäla sig och så blir det en ond spiral.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Japp, precis så.

Sassafrass

Inlägg av Sassafrass »

DHettNeck skrev: 2) Datumet
Va det inte exakt samma helg förra året?

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

DHettNeck skrev: ...
1) Restriktionerna/Format
2) Datumet
3) Betlad = Anmäld (detta gör att folk är sjukt sega med att anmäla sig)
1) Jag tror inte detta spelar så vansinningt stor roll för SM. Personligen hade jag sett ett helt annat (snällare ) klimat men jag åker (såklart) ändå.

2) Kanske detta spelar roll men det finns inte så många andra tillfällen och detta är nu 4 året (om touren räknas) som detta datumet används. Folk vänjer sig och bör ha gjort det vi detta laget.

3) Att betala i tid är ett problem men det är ett större problem med att dimesionera turneringen till de 60 som säger sig komma för att seda 20 hoppar av i sista sekunden. TO står då med en extra kostnad som inte budgeterats. Alltså måste vi spelare lära oss att fixa detta.

Jag skulle nog vilja lägga till en post eller två här:

a) Turneringen storlek. Att en turnering blir tillräckligt stor påverkar. Om 10-15 är anmälda så tvekar folk (precis som Olof skriver om sig själv) alltså väntar man på att fler skall anmäla sig. När en turnering blivit etablerad så är aldrig detta ett problem (GothCon, TTT mfl.).

b) Geografi. Så som det är nu ligger SM riktigt bra geografiskt sånär som på folk från övre Sverige. Dock är det inte så många turneringar som kvalifierar folk därifrån (Fantasia x2 samt något till). Det gör att vi kanske har 5-10 personer som bor bra mkt lång bort och därmed inte dyker upp.

Jag kommer att diskutera detta med de andra i SM gruppen om hur man kan få SM mer attraktivt. Men just nu ser jag det nog bäst i att bara ha en enda stor turnering (fixar a punkten). Att ha kval tror jag är vettigt men att kvalet bara ger platsgaranti.

Alltså:
SM är en stor turnering med ett fast antal platser. De som kvalat kan, innan ett visst datum, föranmäla sig, skall betalas, och är därmed garanterade plats. Alla som inte kvalat får helt enkelt anmäla sig därefter. På så sätt blir det, till viss del, intressant att kvala men samtidigt en stor turnering.

Jag tror att något i denna stilen är vägen att vandra...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Poet

Inlägg av Poet »

Helt enig med svensson.. överväger ju att spela öppna på riktigt nu.. 10 pers känns måttligt roande.. kan vi ju slänga ihop vilken dag i veckan som helst i sthlm.

Får ju räkna med att turneringen går på 2000kr iaf... så de kostar ju en del också..

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Att slå ihop dem är jag tveksam till av ett enda skäl.

Om det finns personer som anmält sig till ÖSM och känner att det skall bli skönt att slippa spela mot en massa tävlingskåta 40k rävar så blir det ju inte riktigt som de har tänkt. De kanske pröjsat 2000pix också ... ;)

- Men vi kan väl bara fråga folk och se vad de tycker?

Ja, det skulle man kunna men är det majoritet som gäller eller kan en enda person ha veto?

OM en enda person kan ha veto (eller inte ens då egentligen) kan inte de som inte vill se denna ihopslagning känna en viss press till att inte säga nej för att göra andra besvikna. Alltså vem vill känna sig kom den "douchen" som sabbade allt?

Missförstå mig rätt nu, kära vänner. Jag är personligen FÖR en sammanslagning av SM och ÖSM till nästa år och jag tror att det hade funkat perfekt även detta året, sånär på ovan sagda. Jag vill bara medvetandegöra er om att det finns en viss problematik i det hela.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar