Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Poet

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Poet »

Klaus: Du vet att tervigonen kastar Onslaught på andra squads va? Sjukt bra på gående Zoanthropes.. kan man skjuta på saker turn 1, även me deras ruttna range.

Tervigonen i sig är fan rutten, fine.. 6W, 6T scoring, men en terminator me SH/TH dödar honom... å DW's termisar e ju scoring.. så man kan ju diskutera ganska mycke omkring detta utan att uppnå ngt direkt resultat. Onslaught/Catalyst som gör han värd att ha med i armen.

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Nefrums skrev:
Klus skrev: den inte är så extremt bra.
Nej ett t6 W6 scoring MC för ca 55p (om man räknar bort de 21.3 gantar den i snitt generar) som gör FnP till saker är inte så bra..
Tror ni missupfattade mig, jag pratade om Onslaught som power, tervigonen i sig är väldigt bra ja.
Poet skrev:Klaus: Du vet att tervigonen kastar Onslaught på andra squads va? Sjukt bra på gående Zoanthropes.. kan man skjuta på saker turn 1, även me deras ruttna range.
Jo, det vet jag, förstår inte varför man nånsin skulle vilja kasta den på sig själv i något sammanhang överhuvudtaget.
Zoans är ju enkla att ha i range för rätt mål om man podar dem.
Själv föredrar jag att kasta på Hive Guards för att garanterat ge dem skytterange till rätt target runda 1.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Lagerlöf

Inlägg av Lagerlöf »

Var hamnar den nya kompmallen för nidsen? Uppdateras den in här eller i själva kompmallen? Och hur går det för er grabbar? =)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Allt kommer in i en snygg pdf och forumdelen görs om lite.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Halvar

Inlägg av Halvar »

är det bara jag som har problem att få en lista på runt 40 i komp utan att spamma hive guards (och fortfarande ha en chans mot bilar som kan röra sig som kompar runt 50)?
eftersom MC eskalerande minus kommer in direkt man tar första sådana gubben/gumman drar det väldigt lätt iväg. jag har väl egentligen inget emot hive guards men att spamma de för att det är enda alternativet i kompat klimat känns olustigt för mig.

och hur många är det som använder necrons i sverige egentligen? de känns också ganska svåra att döda av om man ska behålla en fair komp eftersom warriors och monstrous creatures är det enda som på ett effektivt sätt dödar de nedrans maskinerna.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

tyvärr är hiveguards fortfarande så överkompade att det nästan inte är försvarbart att spela utan 9 st...tråkigt att det blir samma antitank i kompade som i okompade tyranidarmeer..

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Håller med. Det borde helt klart vara ett eskalerande minus på dom precis som på obbar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Jo det känns ju som att Hive Guards fortfarande är ett måste att ha med, men det kommer de nog vara oavsett komp, enda vettiga i codexen att panga bilar med förutom tyrannofexen för 265 pts. Eskalerande minus känns som en bra grej på dem, kan ju börja lägga på efter 3e Hive Guarden eller 2a Enheten då en 2a med Hive Guards i en hel lista inte känns alldeles för elakt.
Försökte få ihop en warrior lista men den kompade alldeles för dåligt och blev dessutom sämre.
Känns även som att catalyst inte kommer vara med mer, jag har iaf lagt den på hyllan då det finns så mycket viktigare saker att offra sina hårda minus på. Bästa grejen att lägga den på är ju warriors men då får man ju ge ytterligare -4kp/enhet.

Tycker iaf att det blivit mycket bättre, hårdare komp i allmänhet vilket tyraniderna förtjänade.

en ful grej jag märkt är att det lönar sig som fan att köpa +komp i form av rippers, +3komp för 50pts som kan sitta med 3+/2+ cover och fika vid objektiven.
Fick ihop en lista med 5st t6 6w monster + 6 hive guards (dvs 42st t6 wounds) och kom undan med 43 komp.

Den enda enheten jag nog aldrig kommer använda längre som jag gillade förut är Warriors, -8KP för att ge dem
feel no pain är inte värt det då deras roll/roller fylls upp så enkelt av mycket annat som är billigare i både poäng och komp.
Sen kanske det bara är jag men skulle aldrig spela med warriors utan feel no pain.

Saker jag mycket väl skulle kunna tänka mig ha med nu som jag inte ville ha förut är: Rippers, Raveners, Fexar och tyrant.
Jävligt glad att raveners blivit värda, skitcoola modeller imo :)
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

hansson

Inlägg av hansson »

en ful grej jag märkt är att det lönar sig som fan att köpa +komp i form av rippers, +3komp för 50pts som kan sitta med 3+/2+ cover och fika vid objektiven.
Swarms får inte hålla objektiv.

egge

Inlägg av egge »

Fick ihop en lista med 5st t6 6w monster + 6 hive guards (dvs 42st t6 wounds) och kom undan med 43 komp.
Vad hade den för saker som faktiskt kan ta objektiv? TRor inte den listan skulle klara sig så bra på LinCon så det förtjänar nog sin komp. Som Hansson skrev.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar