V1.2 - Uppdaterad efter Gothcon

Moderator: DHettNeck

keiko76

Re: V1.2 - Uppdaterad efter Gothcon

Inlägg av keiko76 »

Nora skrev:Måste säga att orkerna känns helt iskalla i denna mallen. Noterade att väldigt lite (inget vad jag kunde se) har hänt i deras mall i denna uppdateringen. Är också väldigt få kommenterar kring deras mall. Är de som spelar Orker nöjda med mallen eller är det så att ingen spelar dem längre och därför inte orkar lobba för deras sak? Tråkigt i sådant fall.

Tack för att du tar upp detta.
Jag och 8 andra spelare gjorde ett tappert försök att spela orker på Gothcon. Det var roligt och orker är i sig skitballa att spela. Tyvärr känns deras svagheter av rejält.
Jag försökte upplysa om det hårda kompen på ex Meganobs och att i jämnförelse med en assaultterminator inte hade ens i närheten samma överlevnadsgrad. I denna mall är dem ännu hårdare kompade.

Kompgruppen säger att man kompar efter potential (ex bluescibes), då tycker jag förslagsvis ni kan följa eran egen linje och kompa hela orkcodexet "efter potential" ungefär samma som med Nidsen.
Alla vet att metat skrattar åt orkerna, ingen blir liksom rädd längre att möta dem.
Codexet saknar invo save, allt går ta mig fan sönder bara man tittar på det, dem skjuter 66% av tiden upp i luften och dem har kiss ledarskap.

Klart vissa grejer är hårda MEN med alla dess svagheter så är "potentialen" på det hårda rätt jädra ofarligt.
Tråkigt men till nästa turnering får dem stanna hemma i skåpet och samla damm.

keiko76

Inlägg av keiko76 »

Flogger skrev:Gör det enkelt för er, säg att orks börjar på 320 istället för 300.
Ha ha du är störtskön Flogger, älskar dina förslag.

Jag ska sluta klaga men läser du min post är den inte tagen helt ur luften.

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Nora skrev:Måste säga att orkerna känns helt iskalla i denna mallen. Noterade att väldigt lite (inget vad jag kunde se) har hänt i deras mall i denna uppdateringen. Är också väldigt få kommenterar kring deras mall. Är de som spelar Orker nöjda med mallen eller är det så att ingen spelar dem längre och därför inte orkar lobba för deras sak? Tråkigt i sådant fall.
Det är få som spelar Orks, det är nog därför man inte ser några kommentarer.

Jag hade gärna sett att man lättar upp kompen rejält för orks överlag, för att få folk att spela dem och sedan öka minusen där det behövs.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

@Keiko76
Skall ta upp orker, de är hårt strypta atm.
Bra att ni/du inte ger upp utan för lite oväsen. Lätt att tappa bort codexar annars.

Vilka enheter anser du/ni som byggt listor i plural med orker är mest felkompade? Lista gärna en stor hög likande det Kosh & Flogger gjorde för nids. Då blir det lättare för oss, vilket uppskattas och så går det snabbare att fixa förändringar.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Gör det enkelt för er, säg att orks börjar på 320 istället för 300.
Nej, det kommer verkligen inte göras. Att justera startkomp leder i längden till en sämre mall, för det gör att man inte tar tag i de riktiga problemen. Det gör också det väldigt svårt att jämföra enheter, så det kommer aldrig hända.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

keiko76 skrev:Tack för att du tar upp detta.
Jag och 8 andra spelare gjorde ett tappert försök att spela orker på Gothcon. Det var roligt och orker är i sig skitballa att spela. Tyvärr känns deras svagheter av rejält.
Jag försökte upplysa om det hårda kompen på ex Meganobs och att i jämnförelse med en assaultterminator inte hade ens i närheten samma överlevnadsgrad. I denna mall är dem ännu hårdare kompade.

Kompgruppen säger att man kompar efter potential (ex bluescibes), då tycker jag förslagsvis ni kan följa eran egen linje och kompa hela orkcodexet "efter potential" ungefär samma som med Nidsen.
Alla vet att metat skrattar åt orkerna, ingen blir liksom rädd längre att möta dem.
Codexet saknar invo save, allt går ta mig fan sönder bara man tittar på det, dem skjuter 66% av tiden upp i luften och dem har kiss ledarskap.

Klart vissa grejer är hårda MEN med alla dess svagheter så är "potentialen" på det hårda rätt jädra ofarligt.
Tråkigt men till nästa turnering får dem stanna hemma i skåpet och samla damm.
Vill man påverka kompen så är vi väldigt öppna för feedback. Ju bättre och mer detaljerad feedback (som nidz-spelarna gjorde) desto större chans är det att man får igenom ändringar. Vi lyssnar väldigt mycket mer på konkreta förslag med bra motiveringar än (och jag säger inte detta till dig personligen) en rad där man säger att enhet X kompar för hårt, men ingen övrig motivering eller info.

När det kommer till mega nobz kommer du nog dock ej få medhåll. Dom är mycket bättre än assaullt terminators och kommer kompa mer. Det kanske är just i ditt lokala meta som dom inte funkar?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Vi kommer dock kolla ordentligt på orks till nästa version, men mallen är redan väldigt stor och komplex, så utan kommentarer från spelarbasen är det väldigt stor chans att man missar saker som behöver justeras.

Så vill man ha saker ändrade är det bara att komma med bra motiverad feedback så ska ni se att det ger genomslag.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

En snabb fråga angående "2nd grav/plasma-pistol on the same model -1" Betyder det att även 1 plasma pistol och 1 gravpistol på samma modell kompar -1? Eller är det bara om man kör dubbletter?

Användarvisningsbild
testuser

Inlägg av testuser »

SW vindicatorn kompar -6 när SM's kompar -5. Antar att det är ett skrivfel.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Silvertejp skrev:En snabb fråga angående "2nd grav/plasma-pistol on the same model -1" Betyder det att även 1 plasma pistol och 1 gravpistol på samma modell kompar -1? Eller är det bara om man kör dubbletter?
En av varje ger också komp -1.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Skriv svar