Black Templars roliga regelfrågor!

Regelfrågor och förslag på husregler
Mortarion

Re: Black Templars roliga regelfrågor!

Inlägg av Mortarion »

Fast det är ju rätt klart i FAQ:n att GW menar att Target priority skall gälla för Black templars. Sen kan man tycka att det är en dum regel, men det är klart vad som gäller.

spankedsurfer

Inlägg av spankedsurfer »

Ja detta borde absolut (!) tas upp i swefaq, hur ska det tolkas? Det är ju en hel codex sätt att spela som det handlar om! Jag vill inte spela utan i en turnering, bara för att i nästa turnering möta någon som bestämt hävdar att jag fuskar pga jag inte använder regeln!

Känns rätt avgörande för att kunna/våga/vilja spela med codexen över huvud taget!

Att GWfaqen säger en sak betyder heller inte så mycket, tänk bara på hur swefaq behandlar Wolfguard (delas ut till enheter när listan SKRIVS; ANTINGEN som en egen enhet, "sergeants" eller både och) mot hur GW faqat det (Man delar ut när man DEPLOYAR; VALFRITT som en egen enhet, som "sergeants", eller som både och?)..
De båda sätten förändrar HELT hur WolfGuard elite choice används i matcher beroende på vilken faq man använder sig av!

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Swefaqen gör så med Wolfguards bara för att underlätta för kompmallen. Annars är det klockrent att man sätter ut dem precis innan slaget.
Förstår inte hur man ska kunna ändra på GWs Faq när det är tydligt, hur bra/dåligt det är kvittar. Det är kompmallens/subjektiva bedömmares uppgift att rätta till.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jag anser inte att det är något som Swe-FAQ:n behöver ta upp eftersom det inte finns något utrymme för att tolka regeln egentligen. Det står klart att BT fortfarande använder sig av Target priority. Som Mag-El säger är Wolf guard-ändringen enbart för att hjälpa kompmallen. Den går rakt emot hur regeln är egentligen.

spankedsurfer

Inlägg av spankedsurfer »

Mortarion skrev:Jag anser inte att det är något som Swe-FAQ:n behöver ta upp eftersom det inte finns något utrymme för att tolka regeln egentligen. Det står klart att BT fortfarande använder sig av Target priority. Som Mag-El säger är Wolf guard-ändringen enbart för att hjälpa kompmallen. Den går rakt emot hur regeln är egentligen.
Ja då är det bara köra med det då!
Det jag menade med att swefaq borde ta upp det, är att uppenbarligen spelar folk olika, vissa med det vissa utan.

Wolfguard för komp? IG kan väl splitta/kombinera sina enheter inför varje match..

Skitsamma! Jäkligt bra svar i den här tråden, uppskattar varje åsikt och svar!

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

De kan kombinera lite granna, och där får varje enhet minus för sina specialvapen och specialminus om man har möjlighet att skapa commisarblobbar. Så det är redan löst.

Användarvisningsbild
bolterochkniv

Inlägg av bolterochkniv »

okej, detta gjorde mig inte så mycket klokare. i codex säger regeln "WHEN testing to see if it can target anything other...." eftersom det inte uppstår nåt "WHEN" i femte upplagan så borde detta helt försvinna? å andra sidan finns gws faq som är rätt tydlig, och också anledningen till att jag trodde att regeln gäller som vanligt.

men som någon sa, det hade varit skönt med ett officiellt utlåtande att stödja sig mot på turneringar etc. regeln är ju ganska väsentlig för hur man spelar, bygger sin armé eller så.
dessutom kompas ju BT rätt hårt på en del ställen, tar denna komp hänsyn till kill them all! eller inte?
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag har aldrig mött någon BT-spelare som slagit target prio i 5:th och jag tycker inte att man ska göra det häller då regeln inte finns.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Yautja

Inlägg av Yautja »

Alla BT spelare jag mött har slagit target prio i 5th (Efter FAQen kom ut).
Ja, GW är tassliga på att skriva regler men i det här fallet är det ju rätt uppenbart vad som gäller... sen om man gillar det eller inte är ju en annan sak.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Henke

Inlägg av Henke »

Jag spelar BT och slår alltid target prio. Kan inte se något oklart om den regeln. Det står klart och tydligt i senaste FAQ vad som gäller.

Bara för att det är en gammal codex/FAQ kan man ju inte hitta på eget eller strunta i det man inte gillar.

Skriv svar