*Nu med matchrapporter* Miniturnering. Vem vinner?

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer

Vilken lista (se första posten) kommer ta hem segern?

Omröstningen slutade 04 dec 2011, 17:37

Space Wolves
7
28%
Space Marines(Iron Hands)
0
Inga röster
Black Templars
3
12%
Dark Eldar
0
Inga röster
Imperial Guard
2
8%
Tyranids
3
12%
Grey Knights
7
28%
Orks
3
12%

Antal röster: 25

Per

Re: Listor till miniturnering. Vem tror du vinner?

Inlägg av Per »

Sådärja. Nu är det någotsånär ihopplockat och jag har anlänt till casa mia. Helt galet roligt även om jag inte vill se plastgubbar på flera timmar framöver. Nattmatch lät som en så bra idé från början. Jag har passerat åldern där jag tycker det är ok att komma hem efter fem på morgonen. :ugeek:

Nåväl. Det verkar iaf som att jag landade på en andraplats med mina vargar, med Gråkniggitsar ovanför. Däremot så slog jag ju dessa grånande gossar med 14-10 i första matchen trots att han körde en vacker seize initiative. Så jag tycker att jag vann. Go me! ;)

Kort matchinfo. ..och nej, jag tog tyvärr inga bilder. Det var lite so-so belysning för det mesta (alla tuffa plastkrigare spelar i källare!) och så, så jag tror inte det skulle blivit så awesome bilder med min mobil ändå.

Ok, till matcherna nu.

vs Grey Knights, Pitched Battle, Seize Ground med fem objektiv, ett i mitten och fyra till, VP
Jag ställer upp, ser lite Rhinos i mitten och några skotträdda dreads bakom en kulle. Nemas problemas. Tills Glapojke aka turfaen drar en sexa på seize the initiative och jag börjar gråta blod. Istället för att peta på Rhinos med några skott mot cover på lång range så får jag Rhinos halvvägs över bordet med smokelaunchers igång. 2 Razorbacks blir skakade. Jag bjuder upp till clusterfuck i mitten och spränger en Rhino, stunnar en annan och immobiliserar den tredje. Den jag sprängde tar jag och rensar rent från alla assassins så bara mystikern är kvar. Sen skjuter vi gummikulor mot varandra rätt mycket och dom flesta fordonen är kvar till slutet av spelet. Scouts kommer in på helt fel ställe, slåss lite med resterna av lite vanliga Grey Knights. Vi hann bara 5 rundor och jag tog en pot-shot med ett långt meltaskott på en Dread istället för att säkra ett objective som det visade sig att jag var 3,2" ifrån. Kunde ha blivit en klart bättre vinst där. Men en godkänd start ändå.
Resultat: Vinst med 14-0
Matchens teh awesome: Razorbacks, Long Fangs (duh, fick ett par riktigt bra Frag-träffar faktiskt), Runepriest (han stoppade 4/5 psychic powers och klossade iväg 6+6 blixtar första två rundorna)
Matchens mesar: Grey Hunters. Dom är absolut inte hårda nog för jobbet mot Grey Knights.

Matchomgång två blir jag utsedd till icke-spelande (vi är 7 pers på 3 bord). Jag utför ändå hjältedåd i form av hållandet av koffeinnivån på topp åt mina tidigare/framtida motståndare. That's just how I roll.

vs Imperial Guard, Spearhead, Secure and Control, VP
Spearhead-deployment och IG börjar. Jag inser att jag inte har någon terräng i min quarter. 3/4 av en ruin och den minsta delen av en aegis defence line är allt. Kanske inte le awesome direkt. Deployar en razorback som jag höll på att glömma sist också så den står lite crap till.

Sen börjar det regna ond, bråd död på mina stackars vargar. På de fem rundorna vi körde så fick jag in 2 stuns på Demolishern. I övrigt var det 10xBattlecannons och 3xDemolisher-aj jag fick äta. ..och som jag åt det. Marines dog till höger och vänster. Första rundan blev nämligen 3 Razorbacks immobiliserade och 1 stunnad. Det var riktigt öppet i mitten så jag kunde inte flytta dom framåt för att få mobilt cover för mina Marines. För att lägga till extra aj och lite gråt så regnade det Mortar shells överallt. Min präst tänkte plocka bort dom, men fick iväg 1 blixt första rundan (inget wound) och missade psychic test runda 2 och 3 (6+5 båda gångerna). Lite humor var det iaf när en Battletank drog iväg en blast mot en Razorback som scattrar en bra bit till en annan Razorback och immobiliserar den. Lascannonskottet går in i den första Razorbacken och stunnar den. En Grey Hunter får en liten skvätt av blasten och går i bitar.

Jag försöker springa framåt på två ställen men blir brutalt mosad framför allt på ena. Till slut står squadens Wolf Guard i cover bredvid IGs objective som IG håller på att missa att ta. Allt skjuter på dom sista marines och WGen står emot galet mycket. Det sista på brädet som kan skjuta på honom är *trumvirvel* Demolishern. Pang. Hit. Wound. Missat coversave. Hade behövt ett klarat moralslag och sen gå 1" ut till objective.

Svarade med att jaga bort den pluton som kravlat sig fram till mitt objective med inte mindre än 3st Grey Hunter squads (varav en kom ur reserves vid runda 4, en hade prästen som inte kunde skjuta och en var nere på 2 man). Pulveriserade den helt för att inte riskera att kommisaren och den meltanisse som stod för nära objective kunde hindra. Sköt som en galning på hans squad som höll objective, men en liten j***la guardsman står kvar och klarar moral.

Runda 4 hade jag båda objectives men vi stressade på rejält för att hinna med en femte runda. Man kanske skulle kasta sitt samvete och slöspela och bete sig för att få det att sluta när man själv har fördel. ..eller inte :mrgreen:

Matchresultat: Förlust med 11-13 även om jag var mer söndertrasad än vad poängen visar
Matchens awesome: Grey Hunters. Dom tunnades ut hela matchen men klarade moral och bortfall galant. Dom höll på att ta deras objective och jagade bort äckliga IG som ville ta SW fina objective. En liten Long Fangs squad gick, efter att ha blivit skjutna ur coherency och pinnade, ut och assaultade bort en blob som gick mot mitt objective. Klarade saves och höll i dom tills min sista runda. Samma sak gjorde scouts som kom in på en ok kortsida men jag fick inte välja helt själv.
Matchens mespropp: Runepriest. Usch. Han stoppade 0/5 psychic powers (vilda mängder S6-attacker från den psychern). Han misslyckades att kasta blixtar hela tiden och fick iväg en som missade att wounda en gång. Klantarselpräst!

vs Dark Eldar, Pitched Battle, Quarters (femte quarter i mitten), KP
DE börjar och placerar sig i en liten klump mitt i deployment. Jag sprider ut mig (lite för mycket tycker jag i efterhand). Han bränner fram med allt lite till höger om mitten (för mig) och sen avlossar han 4st jätteplattor giftigt aj mot mig. Massa hunters och long fangs dör. Sen svarar jag med att spränga Archonens raider, vraka en annan och bete mig. Rätt många glancing hits med Lascannons vilket är lite humor. Trots ganska mediokert resultat mot fordonen imo så får jag en rejäl fördel när jag först drar en flamer över en hel drös warriors och sen poppar HQn med en missil (andra savet han får ta bara).

Sen ramlar det in en hel del DEldars och en hel squad på 11 man blir otrutad utan att ens få slå tillbaka. Flaggan viftades innan, men det hjälpte inte någon vart. Power weapons of ajaj. Sen får jag lite mer pangande på allt möjligt (första gången jag mötte DEldar så jag har inte full koll på vad alla enheterna heter). Av någon dum anledning så får jag för mig att springa framåt längs ena kanten med 11 man för att ta quarter. Dom hade behövts närmare mitten. Han försöker slå mig i CC medan Raidern skjuter och jag försöker skjuta ner dom till ok antal och sen assaulta. Klockan var mittinatten(TM) när vi var färdiga så jag la inte så mycket detaljer på minnet.

Det slutar med att jag har fått ut en del och kontestar alla quarters medan jag har en ensam trupp i en quarter.

Matchresultat: Vinst med 17-7 även om det inte kändes som att det var riktigt så stor vinst under spelets gång
Matchens hell yeah: Razorbacks var riktigt stabila och skötte jobbet. I övrigt var det inga som utmärkte sig så fasansfullt. Flamer-killen i prästens squad får plus i kanten. Han bet ju i gräset rätt fort efter att han flameade bort en drös warriors.
Matchens bleh: Grey Hunters var både bra och inte bra. Dom var nog helt ok ändå, men dom dog illa kvickt både av plattor och Initiative 27-attacker.

vs Black Templars, Dawn of War, Secure and Control + mittencirkel 12" radie där man kan ta med flera troops och inget contestande
Jag får börja för första (och sista) gången i turneringen. Första rundan var mest att springa in och försöka panga lite. Dödar en enda marine och en blob springer framåt. Svarselden gör inte ett skvatt eller om en razorback blev skakad eller så. Sen tar jag och avlossar anti-tank så det står härliga till. Eller tja, det var ganska välfördelat tärningsmässigt utom när det kom till vehicle damage chart. Skapade två vrak och en explosion rätt fort och fick typ 2 stuns och 2 immobilises. Några kan ha hänt runda 3. Då stoppades BTs rush lite. Svarselden blev bristfällig. Jag vet inte ens om mina Long Fangs klarade ett enda save under hela matchen, men ändå så levde dom till slutet (en var ensam flyende iofs). Terminators teleporterar in, scattrar och jag får placera dom. I ett hörn. Ville inte ha dom vid mina scouts (som jag inte fick placera där jag vill, hände bara mot DE) så det fanns bara ett hörn. Tänkte bratta ner blob-squaden den rundan så jag ville inte placera terminators close and personal för fokuserad eld.

Sen moppade jag genom att dra mycket bolters och flamers på blobben med Emperors Champ och sen assaulta dom tre som var kvar (2+Champ) med 11 pers. Fick efter många CC-rundor ner EC till 1 wound och dom andra döda, men det såg inte så mysigt ut. Terminators hann med att assaulta lite Grey Hunters ändå då jag inte fegade som jag kanske borde gjort. Jagade iväg de fyra som överlevde.

Under tiden så fortsatte långdistansskyttet utan att göra så fantastiskt ifrån sig som i början, men skadan var skedd ändå.

Sista rundan så gör jag wounds på de två squads som håller hans objective och båda flyr ut. Dom hade tydligen inte 12 i Ld.

Matchresultat: Vinst med 22-2
Matchens kickass: Långdistansskyttet.
Matchens mjäkisar: Inga egentligen. Grey Hunters visade sig inte på styva linan. Razorbacks, Scouts och Long Fangs skötte jobbet. Prästen gjorde inte mycket heller. Dödade nog en marine totalt sett.

Så. 64 poäng + målning vad som nu skulle ges där. En bra dag borde jag iaf få 12 pts enligt den pdf som vi kikar i. Då går jag ju om Grey Knights med deras plastgrå och åter plastgrå figurer. Men tja, det var riktigt roligt oavsett.

Så, eftersom listorna diskuterats så flitigt så tänkte jag försöka plita ner mina tankar om den.
* Plasma i squads är bleh. Brattade plasma mot GK. En träff och en Gets Hot. Missar att wounda och sen dör han. Vågade inte använda combi-plasman vid flera tillfällen då jag inte ville tappa Ld9 (t.ex när IG brattade vild mängd eld på mig och mot DEldar när jag funderade på att skjuta fordon med den). På fordonen är dock plasman helt ok. Combi-plasman hade jag hellre haft som combi-flamer. Har ju tom en sån modell. Urk för att bygga combi-vapen. Har gjort det in avsurdum.
* 5 Grey Hunter-squads vore riktigt trevligt. 3 stora och 2 små kanske går att knöka in i listan.
* Long Fangs och LasPlas Razorbacks är bra. Riktigt, riktigt bra. Jag vet, ingen nyhet. Men ändå. Dom bar mig genom mycket av matcherna.

Har någon ens orkat läsa hit? :shock:

Glapojke

Re: *Nu med matchrapporter* Miniturnering. Vem vinner?

Inlägg av Glapojke »

Ja, det är fantastiskt att du lyckades vinna med 14-0 när finns 24 poäng per match :P

Jag blev rejält glad när jag fick så bra position för alla mina psycannons och mina dakka-light-dreads, men att 16 str 7 rend och 5 str 8 skott inte skulle klara mer än att paja en vagn på 4 rundor, var sjukt pinsamt...

Per

Inlägg av Per »

Glapojke: Okej då, jag ger dig väl 10 poäng då. Bara för att jag är hygglo. :D

Såg också att jag skrev att jag skulle behöva skjuta dina Rhinos i cover runda 1 om jag började. Några skott hade du nog haft cover mot, men väldigt många hade jag kunnat panga utan att du skulle få cover. Tänkte bara så att jag hytter tillräckligt hårt med näven åt ditt nedrans siezeande. *hytt hytt*

Konfa

Inlägg av Konfa »

Slutställnignen när alla tröttnat och gått hem, och fördelningen av antalet matcher var total:

SW-BT 22-2
Iron hands-DE 17-7

Poängtotal i matcherna (notera antalet matcher per spelare):
GK 72 (4 matcher spelade)
SW 64 (4 matcher spelade)
BT 62 (5 matcher spelade)
Nids 43 (Bara 3 matcher spelade)
Orcs 39 (4 matcher spelade)
IG 39 (4 matcher spelade)
DE 43 (6 matcher spelade)
Iron hands 23 (Bara 2 matcher spelade)

Resultat (genom snittpoäng per match, så klart inte ett "jämnt" mått men de bästa vi kunde hitta på):
GK 18
SW 16
Nids 14.3
BT 12.4
Iron hands 11.5
Orc 9.75
IG 9.75
DE 7.17

Skriv svar