Förslag på restriktioner
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
Re: Förslag på restriktioner
Mjaaa... Jag tycker ej dubblingar utanför Troops är så farligt för exempelvis nids. Inte på 1500 poäng. Jag tror inte det blir så farligt för exempelvis necrons, Eldar, demoner eller DE heller.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Inga dubbletter utanför troops är otroligt fjantigt, visst lite restriktioner kan man ha men det ska inte gå till överdrift. Om man nu skall ha restriktioner skall det väl vara för att få bort det som är värst. Inte för att jag skall behöva ta ett av varje val i codexen. Och att alla armeer ser likadana ut. Denna restriktions hets börjar spåra ut totalt...
Låt spelet vara som det är och spela efter regelbok och codexar. Låt det vara okompat och slappna av lite i era restriktioner o kompmallar.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
@ Kombat, håller med.
Hur kommer alla SM/BA listor se ut?
Libbe / vulkan
2-3 x 10 Tack i rhinos/razors
Termies med cyclone / ATermis isf med LR
Ironclad i Pod
1-3 attackbikes med MM
Nån landspeeder
Thunderfire
Devastarors med raketer
Predator
Finns inte så mkt utrymme för variation. Visst det blir en salladslista men när alla kommer med samma sallad ... Har man då uppnått variation?
Det ända man uppnår med begränsa antalet dubbleringar är att minska möjligheterna till temade listor som trippla vindicators eller annat ball.
Räkna hellre upp de få saker som spammas för att de e sjukt bra och begränsa dem. Generalisera inte där det inte behövs, det kommer bara hämna variationen.
- Longfangs
- Psyflemen
- BA predators?
- Annihilation barges
- Venoms
- Psycannons
- ...
Hur kommer alla SM/BA listor se ut?
Libbe / vulkan
2-3 x 10 Tack i rhinos/razors
Termies med cyclone / ATermis isf med LR
Ironclad i Pod
1-3 attackbikes med MM
Nån landspeeder
Thunderfire
Devastarors med raketer
Predator
Finns inte så mkt utrymme för variation. Visst det blir en salladslista men när alla kommer med samma sallad ... Har man då uppnått variation?
Det ända man uppnår med begränsa antalet dubbleringar är att minska möjligheterna till temade listor som trippla vindicators eller annat ball.
Räkna hellre upp de få saker som spammas för att de e sjukt bra och begränsa dem. Generalisera inte där det inte behövs, det kommer bara hämna variationen.
- Longfangs
- Psyflemen
- BA predators?
- Annihilation barges
- Venoms
- Psycannons
- ...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
-
Michael Carl
Jag tror inte att mallen till lagturneringen kommer ha något generellt stopp för dubbleringar, enbart för de allra värsta sakerna i så fall.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Topp!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Fast jag måste nog argumentera att du väljer mellan att ha en sådan varierad lista och att du istället har färre olika val fast mer utav dem så tror jag mer på variation där du inte kan ta allt utav det bästa (såsom du argumenterar nederst) men din marine lista blir väldigt mycket mer varierad om du minskar antalet dubbling än om du låter folk köra med den bästa set-upen. Jag velar lite nu. 1. Om man kör utan begränsningar så spammar folk de bästa valen. 2. Om man inte tillåter dubblering så kommer det bli mer balanserade listor men man blir tvingad till att inte kunna köra fler utav de dåliga enheterna. 3. Om man begränsar de bättre valen så kommer folk maxa de bästa valen och sedan köra utfyllnad antagligen på ungefär samma sätt. Jag vet inte vilket som är bäst men bara att 1:an är klart sämst.refabricated skrev:Massa saker sagda.
Fast på en lagturnering så påverkas spelet rätt mycket om man tillåter spammning... Jag velar, som sagt.
Du missar poängen Egge. Om listorna i sig själva blir mer varierade av att ha en av varje så blir listorna mindre varierade gentemot varandra. Det innebär att man med alldeles för stor sannolikhet kan få möta samma lista flera gånger. Slutsumman av det blir mindre variation. Så det såegge skrev:Fast jag måste nog argumentera att du väljer mellan att ha en sådan varierad lista och att du istället har färre olika val fast mer utav dem så tror jag mer på variation där du inte kan ta allt utav det bästa (såsom du argumenterar nederst) men din marine lista blir väldigt mycket mer varierad om du minskar antalet dubbling än om du låter folk köra med den bästa set-upen. Jag velar lite nu. 1. Om man kör utan begränsningar så spammar folk de bästa valen. 2. Om man inte tillåter dubblering så kommer det bli mer balanserade listor men man blir tvingad till att inte kunna köra fler utav de dåliga enheterna. 3. Om man begränsar de bättre valen så kommer folk maxa de bästa valen och sedan köra utfyllnad antagligen på ungefär samma sätt. Jag vet inte vilket som är bäst men bara att 1:an är klart sämst.refabricated skrev:Massa saker sagda.
Fast på en lagturnering så påverkas spelet rätt mycket om man tillåter spammning... Jag velar, som sagt.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Ju mindre restriktioner ju mer variation får man. Monobuildsens tid är förbi. Alla codexarna så när som på chaos och DA kan ha flera kompetetiva listor. Vissa fler och vissa mindre men det finns verkligen inga auto-includes kvar längre utan codexarna har ofta flera val som kan utfärda samma uppgift. Så det ända restriktioner gör egentligen är att de hämmar variationen. Vilket jag tycker är en tråkig utveckling.
Fast det argumentet har använts flera gånger och har egentligen aldrig gällt. Det enda som egentligen ger variation är att ha olika upplägg på restriktioner/komp/okomp i turneringar.