Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn
Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn
En sak som borde klargöras är hurvida preffered enemy på en executioner gör att man får rerolla gets hot eller inte. För att få reerolla gets hot på blast vapen krävs att man har RR to hit. Är PE nog för att man ska få RRa då man normalt kan RR gets hot på vanliga plasma vapen med PE.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Rätt solklart enligt mig. PE är inte rr to hit. 1an för att bränna är inget to hit slag. PE har då ingen effekt.
- DHettNeck
Fast PE ger ju en form av reeroll to hit (även om den är begränsad till 1:or). Har man RR får man rulla om gets hot på blast enligt regelboken.LillePer skrev:Rätt solklart enligt mig. PE är inte rr to hit. 1an för att bränna är inget to hit slag. PE har då ingen effekt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Nej, du har re-roll 1s på to hit, inte re-roll to hit. "En form av reroll" räcker inte 
Re-Roll to Hit för Blasts = slå om båda tärningarna tillsammans med scatter. Det får du inte med att slå om 1or, alltså får du inte PE.
Jag tycker precis som LillePer att det är solklart.
Re-Roll to Hit för Blasts = slå om båda tärningarna tillsammans med scatter. Det får du inte med att slå om 1or, alltså får du inte PE.
- DHettNeck
Du får ju slå om 1:orna på hur långt du scattrarAncalagon skrev:Nej, du har re-roll 1s på to hit, inte re-roll to hit. "En form av reroll" räcker inte
Men för att förtydliga vad jag bygger frågan på.
Först tar vi denna:
Så att rulla scatter Dice är inte ett To Hit roll när det kommer till gets hot.Gets Hot AND Weapons That Do Not Roll To Hit
Weapons that do not roll To Hit (such
as Blast weapons) must roll a D6 for
each shot immediately before firing.
On a 2+, the shot is resolved as normal.
Sen tar vi denna:
Så, har man BS 6 (vilket bara rerollar 1:or) så får man rerolla gets hot på blast. Jag ser inget orimligt i att samma sak skulle gälla vid PE. Man behöver INTE kunna rerolla scattern för att få reroll på gets hot med blastvapen, utan bara kunna rerolla NORMALA to hit rolls för at få rerolla gets hot på blastvapen. Den första halvan fungerar ju uppenbart med PE (RR 1:or på en vanlig plasma gun), varför skulle andra halvan sluta fungera?Gets Hot and Re-rolls
If a model has the ability to re-roll its
rolls To Hit (including because of BS
6+, or Twin-linked), a Wound is only
suffered if the To Hit re-roll is also a 1; it
may also re-roll Gets Hot results of 1 for
weapons that do not roll To Hit.
Hoppas ni nu förstår varför det inte är så lätt som ni tror
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Det förändrar ju inte det faktum att den inte har re-roll to hit. Den har re-roll 1s på To Hit. Blasts slår inga To Hit utan slår scatter istället.
Läser du under Blast Weapons and re-rolls så ser du att du måste slå om scatter och båda tärningarna om du har en re-roll. Inte heller detta får du göra (eller slå om 1or i scatterslaget eftersom det inte är ett To Hit slag heller)
Jag förstår hur du tänker och tycker, men Gets Hot är inte ett To Hit slag, utan ett Gets Hot slag.
För att du ska få slå om Gets Hot slag måste du ha re-roll to hit. Det har du inte på Blasts, även om du skulle få slå om ettor.¨
Dessutom gör PE att du får slå om failed To Hit rolls. 1or på ett scatterslag är inte ett failed to hit.
och du kan inte fetmarkera andra halvan av en regel som är helt beroende av första halvan (dvs du måste ha Re-Roll to hit, vilket du inte har).
Man skulle dock kunna argumentera att en 1a på gets hot är ett failed to hit (eftersom det inte skjuts alls om vapnet får Gets Hot), men det känns som en stretch.
Läser du under Blast Weapons and re-rolls så ser du att du måste slå om scatter och båda tärningarna om du har en re-roll. Inte heller detta får du göra (eller slå om 1or i scatterslaget eftersom det inte är ett To Hit slag heller)
Jag förstår hur du tänker och tycker, men Gets Hot är inte ett To Hit slag, utan ett Gets Hot slag.
För att du ska få slå om Gets Hot slag måste du ha re-roll to hit. Det har du inte på Blasts, även om du skulle få slå om ettor.¨
Dessutom gör PE att du får slå om failed To Hit rolls. 1or på ett scatterslag är inte ett failed to hit.
och du kan inte fetmarkera andra halvan av en regel som är helt beroende av första halvan (dvs du måste ha Re-Roll to hit, vilket du inte har).
Man skulle dock kunna argumentera att en 1a på gets hot är ett failed to hit (eftersom det inte skjuts alls om vapnet får Gets Hot), men det känns som en stretch.
Jag tycker det ser ut som om du motsäger den andra quoten (i dess helhet) Ancalagon.
Hur menar du då? Det första jag skriver eller sista meningen?eldrak skrev:Jag tycker det ser ut som om du motsäger den andra quoten (i dess helhet) Ancalagon.
Den andra citerade regeln kommer inte ens i effekt eftersom den bara gäller för Gets Hot om man har "Re-Roll to hit". Man har "re-roll 1s on failed to hit rolls" från Preferred Enemy. Jag tycker det absolut är olika saker.
Senast redigerad av 1 Ancalagon, redigerad totalt 16 gånger.
- DHettNeck
Sorry, men du är helt ut och cyklar. Du behöver INTE kunna rerolla scatter för att få rerolla gets hot på blast vapen, läs andra citeringen igen. Du verkar helt ha missat varför man får reroll på gets hot på blastvapen.Ancalagon skrev:Det förändrar ju inte det faktum att den inte har re-roll to hit. Den har re-roll 1s på To Hit. Blasts slår inga To Hit utan slår scatter istället.
PE ger ju också re-roll to hit precis lika mycket som BS6+.
Preferred Enemy
This rule is often presented as Preferred
Enemy (X) where X identifies a specific
type of foe. If the special rule does not
specify a type of foe, then everyone is
a Preferred Enemy of the unit. A unit
that contains at least one model with
this special rule re-rolls failed To Hit
and To Wound rolls of 1 if artacking its
Preferred Enemy. This applies to both
shooting and close combat attacks.
Rikard "+1" Tröger