Zätas målar logg-Zombicide figge

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
adde_z

Re: Zätas målar logg-AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av adde_z »

Tackar så mycket för den fina kritiken, nu var det ett tag sen jag gjorde dom där och när det begav sig så lovade jag ju en tutorial redan då. Kommer inte ihåg i detalj hur jag gjorde dom där men i stora drag ska jag nog kunna beskriva det. Kommer tidigast under morgondagen dock....

Rahv

Inlägg av Rahv »

Finns en bra beskrivning för OSL här annars.
http://www.youtube.com/watch?v=rtAe4t2i6Xc

adde_z

Inlägg av adde_z »

Ja den var hyffsad men inte så mycket lys utanför coilsen.... Det finns en kille som kallar sig nuclasauros lr nått liknande som har en ganska bra OSL tutorial på youtube.
Den kollade jag in, men egentligen så är största grejen till att få det bra att kolla in modeller som man gillar och titta hur andra gjort. Men iaf i mitt fall så började jag med hawk turquoise som var väldigt utspädd och airbrushade jag den från plasma kanonens ljuspunkt och tänkte mig vart det skulle hamna och en tum regel när man gör det här är mindre är mer... Ett tips när man ska göra sånna här grejer som OSL lr chiping mm är att innan man börjar så lackar man figuren då kan man om det blir dåligt tvätta bort det med lite sprit. Men om man använder Vallejo, gw lr liknande Varnish så går det ganska fort att tvätta igenom lacken också. Jag sj köpte Daler-Rowney lack, nackdelen är att den spädds med lacknafta. Men den tål att man gnussar väldigt hårt på med sprit.

Sen så gick på själva källan, Från grundmålad vit så

Wash: Hawk turquoise
Drybrush: Vit
Wash: 50-50 Hawk turquoise-Ice Blue
Glaze: med samma som ovan men utanför på kanonen där ljus borde hamna (inte runt hörn;)
Wash: Ice blue
Glace: Ice blue Lika som föra glazeningen men lämna lite av föregånde
Wash: 50-50 Ice Blue-Vit
Glace: 50-50 Ice Blue-Vit Lämna lite av föregående

Lite av varje glaze sprayar du med airbrushen på gubben men väldigt lite och jäkligt utspätt...

Sen kan man få jobba lite fram och tillbaka med dom här stegen tills man känner sig nöjd. Men när man glazer så försökte jag tänka på hur ljuset färdas och vart det omöjligt skulle kunna hamna. Sen så hade jag bilder på plasma kanoner med OSL som jag gillade som inspiritation och som jag kunde kolla hur de hade låtit ljuset falla....

Hoppas det där röriga kan hjälpa någon iaf. Lr i iaf få nån att testa lite :)

Nu några test figgar sen igår natt, det är bara snabb test för att få en uppattning om hur det skulle se ut så detaljer och osv blockas ju bara in för kontrast....
Bild

Bild

adde_z

Inlägg av adde_z »

Lite bilder på vad som hände igår natt

En Mantis Warrior, en Sons of Medusa och så började jag på Lufgt Huron
Bild

Närbild på Lufgt
Bild

adde_z

Re: Zätas målar logg-Badab War Chapters

Inlägg av adde_z »

Testa 2 Ultramarine, men nu måste jag ta tag i mina Dark angels igen....

Bild

Användarvisningsbild
Ismeno

Zätas målar logg-Ultramarine

Inlägg av Ismeno »

Jättesnyggt!
Men varför så många olika färgscheman?

adde_z

Re: Zätas målar logg-Ultramarine

Inlägg av adde_z »

För att bli bättre på att måla, sen är det kul att göra lite olika när man mest har en massa "samma samma" att måla. Kanske också för att i framtiden kunna ta åt sig målar uppdrag.....

adde_z

Re: Zätas målar logg-Ultramarine

Inlägg av adde_z »

Lite bilder

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Röde

Re: Zätas målar logg- :P

Inlägg av Röde »

Nu är jag inte särskilt förtjust i OSL på modeller men dina jump packs ser riktigt trevliga ut.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Excessus

Re: Zätas målar logg- :P

Inlägg av Excessus »

Huron ser sjukt glansig ut, i alla fall i jämförelse med de andra nissarna...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Skriv svar