Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
kombat

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av kombat »

Ett förslag (är nog ganska samma som det som finns):

-4 each Purifier Squad (-7 if 10 models) (-2 more if taken as Troops)
-4 each Strike Squad (-6 if 10 models)
-4 each Interceptor Squad (-6 if 10 models) (är ju hyfsat dyra och inte scoring, men har sin teleport)
-2 each Purgation Squad (astral aim är absolut inte lika lön att combat squada)
Jag anser att det fortfarande är på tok för mycket för Strike Squads och Interceptor squads

-4 each Purifier Squad (-6 if 10 models) (-2 more if taken as Troops)
-3 each Strike Squad (-4 if 10 models)
-3 each Interceptor Squad (-4 if 10 models) (är ju hyfsat dyra och inte scoring, men har sin teleport)
-2 each Purgation Squad (astral aim är absolut inte lika lön att combat squada)

Angående Rad Grenades tycker jag nog de bör ligga på runt -6 oavsett om de är i en henchmen enhet eller Grey knight enhet, den stackar bra med Hammerhand och är också inte en psychic power vilket gör att den alltid funkar. Psychotroke grenades är mycket bra men väldigt random så en -6 eller -7 är nog tillräckligt

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Sen angående Vindicare assassin så tycker jag dess största styrka är att panga bilar 3+4d6 rending ap 1 gör den till en av spelets bästa anti-tank vapen. (Vet att där finns lite tolkningsrum i hur man ska applicera Armour penetration. Antingen rakt av 4d6 eller lägga till sniper med. Men den vedertagna tolkningen verkar vara 3+4d6 och rending.) Därför anser jag honom kompa ganska lågt men 10 kanske är lite mycket. 7 eller 8 är mer realistiskt.

Mattias H

Inlägg av Mattias H »

Jacke: Jag tror vi har fattat vad du anser om GK och demoner vid det här laget. Kanske är mer intressant att höra vad du anser i jämförelse med alla codexar. ;)

Personligen tycker jag komp-uträkningarna på de postade listorna är ganska talande. De känns helt enkelt för hårt kompade.

Psychostroke tycker jag är lite häftigt kompade i och med att deras effekt är så oförutsägbar. Svårt att applicera med precision helt enkelt.

Vindicare är bra men en sak att ha i beräkningen är att man lätt skjuter ihjäl honom.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Vindacare borde kompa -5 (-10 if a transport with fire points in the army). Utan bil dör han väldigt snabbt.

Överlag verkar alla listor kompa på tok för kasst. Tror att folk överskattar power armour killarna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jacke

Inlägg av Jacke »

Psybolt ammo borde vara -0,5 om det bara är 5 pers i squaden och -1 om de är 10. Ju fler som använder den desto mer poängvärt.

Sen undrar jag varför Paladins får extra minus av Grand Strategy? De täcks ju ändå in bland enheter som tjänar på att bli scoring. Eller har jag missat något som gör att de blir jättebra av den regeln?

Babben

Inlägg av Babben »

Många åsikter som stämmer med mina i tråden än så länge :)

Ungefär: Nästan allt är för hårt kompat som det är nu, en del alldeles för hårt kompat. GK-codexen är helt enkelt inte lika hård som "de hårda" codexarna...

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Jepp, alla listor verkar få för låg komp, som det ser ut nu
En bild säger mer än 1000 kaniner

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Jag kan faktiskt hålla med om att vanliga gubbarna lätt blir hårt kompade. Problemet är att de är väldigt starka offensivt, men precis likvärdiga andra marines defensivt. Samtidigt kostar de ju mer än vanliga marines också... Men är det verkligen fel att en 10-manna enhet, som kostar 200p istället för 170p för vanillas, kompar betydligt sämre när de på köpet får Storm Bolters, Nemesis Force Swords, the Aegis, Hammerhand, Warp Quake, Deep Strike, Psyk-Out Grenades, samt Preferred Enemy (Daemons)?
Men -3 kanske är tillräckligt. Grey Hunters ligger på -2...
Jag tror mer på att icke-unika HQ ska kompa betydligt bättre (som jag postat innan) och att Grand Strategy minuset ska minskas en del.
Har inte hunnit kolla Henchmen än.
Utöver det tror jag mer på att höja grundkompen för GK något steg än att sänka det för enheterna.
Jacke skrev:Psybolt ammo borde vara -0,5 om det bara är 5 pers i squaden och -1 om de är 10. Ju fler som använder den desto mer poängvärt.
Kan hålla med om att de kanske är ett rimligare minus, min poäng innan var mest att det borde vara ett större minus för en större enhet, precis som Jacke skriver.
Babben skrev:Ungefär: Nästan allt är för hårt kompat som det är nu, en del alldeles för hårt kompat. GK-codexen är helt enkelt inte lika hård som "de hårda" codexarna...
Men det ska synas i grundminuset för armén, inte mellan de enskilda enheterna, och helst inte mellan lätt jämförbara enheter i andra codexar. Vi har SW på 105, BA på 106 och SM på 107. Kanske GK passar in ända upp på 110?
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Jacke

Inlägg av Jacke »

Babben skrev:Många åsikter som stämmer med mina i tråden än så länge :)

Ungefär: Nästan allt är för hårt kompat som det är nu, en del alldeles för hårt kompat. GK-codexen är helt enkelt inte lika hård som "de hårda" codexarna...
Den är kanske inte i klass med SW och IG, men den känns inte dålig på något sätt. Det finns gott om skojiga builds, dock så saknas den där riktiga "delikatess osten" som brukar finnas i codexar. Det bästa med GK som jag ser det är variationen, det finns flera olika builds som kan fungera bra och balansen inom codexen verkar riktigt bra.

Babben

Inlägg av Babben »

Den är kanske inte i klass med SW och IG, men den känns inte dålig på något sätt. Det finns gott om skojiga builds, dock så saknas den där riktiga "delikatess osten" som brukar finnas i codexar. Det bästa med GK som jag ser det är variationen, det finns flera olika builds som kan fungera bra och balansen inom codexen verkar riktigt bra.
Håller med, den är absolut inte dålig och finns flera kul builds som lär funka helt okej :) Helt enkelt bara inte riktigt lika hård som en del andra codexar, men jag gillar den absolut...

Appropå komp med GKSS jämfört med tacticals osv så är jag hyfsat tveksam till att jämföra enheter mellan codexar för mycket, beror så väldigt mycket på helheten...

Låst