LBK mallen 2.0 BETA 2 - feedback
-
Gonka Koff
Re: LBK mallen 2.0 BETA 2 - feedback
Jag tycker att det ser väldigt bra ut efter en snabb titt. Håller inte med om att Eldar är för hårt kompade, kollar man lite på exempelvis Nids och Grey Knights ser man att även dom får det riktigt tufft att få till nåt hårt på komp 1.
Slängde ihop 1500 Eldar på komp 1 på 5 minuter (har bara räknat i huvet så det kan vara lite fel)
Jag tycker att den är både ball och hård:
Farseer, jetbike
3 Jetbikes, Cannon
3 Jetbikes, Cannon
10 Dire avengers
10 Dire avengers
10 Guardians i Wave Serpent (scatter, scannon, holofield)
6 warp spiders
6 swooping hawks
Falcon, scatter, scannon, holofield
Fire Prism, holofield
Fire Prism, holofield
Slängde ihop 1500 Eldar på komp 1 på 5 minuter (har bara räknat i huvet så det kan vara lite fel)
Jag tycker att den är både ball och hård:
Farseer, jetbike
3 Jetbikes, Cannon
3 Jetbikes, Cannon
10 Dire avengers
10 Dire avengers
10 Guardians i Wave Serpent (scatter, scannon, holofield)
6 warp spiders
6 swooping hawks
Falcon, scatter, scannon, holofield
Fire Prism, holofield
Fire Prism, holofield
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Till skillnad mot dina otroligt kreativa inlägg då eller?MITTZ skrev:Jag är ledsen men den här typen av inlägg varken håller eller tillför något.Ceasar skrev:Många kan säkert känna att kompen är hård.
Men ha gärna i åtanke att kompen nu är 0-6. Alla listor kompas mycket hårdare än tidigare och en komp 0 lista i inte i närheten av vad den var i gamla mallen.
Fördelen är att man kan använde mallen till ett större spann av turneringar.
t.ex.
-Vill man ha en snäll turnering så kan man sätta en låg gräns eller köra med aktiv komp.
-Vill man ha en hårdare turnering så sätter man en högre tröskel.
-Vill man ha något i mitten, så kan man köra med aktiv komp men ge t.ex. 2 komp rabatt dvs. du räknar av 2 på din komp, så de första två staffen inte räknas.
På det här sättet så blir mallen ett mera flexiblet verktyg för TO.
Så jämför inte vad du får i jämförelse med vad du fick innan, utan snarare mot vad du får i jämförelse med andra arméer. Räkna inte med att få en "bra" lista på komp 0.
Rörande spiders. Vad känner du att du inte kan göra med 6 spindlar som du kan med 8?
ok, de skjuter 4 skott mindre men thats it. Hur mycket de tål kvittar, för blir man skjuten med spiders så är man ute och cyklar. Då kvittar det hur många de är
Det är väl här jag inte håller med.daskad skrev:6 Warp Spiders är fortfarande sjukt bra och prisvärda.
6 st spindlar gör 6.666 wounds upp till T4 på range 12"
eller kanske 1.333 pen och 1.333 glanc mot armour 12 ff på range 12"
Det är inte direkt så man skakar i galoscherna.
O då har jag inte ens tagi i åtanke att de är hyfsat lätta att döda av och troligtvis inte kommer vara 6st när de kommer fram.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker dom siffrorna var ganska imponerande faktiskt, speciellt mot fordon.MITTZ skrev:Det är väl här jag inte håller med.daskad skrev:6 Warp Spiders är fortfarande sjukt bra och prisvärda.
6 st spindlar gör 6.666 wounds upp till T4 på range 12"
eller kanske 1.333 pen och 1.333 glanc mot armour 12 ff på range 12"
Det är inte direkt så man skakar i galoscherna.
O då har jag inte ens tagi i åtanke att de är hyfsat lätta att döda av och troligtvis inte kommer vara 6st när de kommer fram.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Som referens gör en psybolt dread mot AV 12
1,185185185 pen
0,592592593 glans
Den är dessutom lättare att slå ut. Då den inte kan hoppa undan när den skjutit.
1,185185185 pen
0,592592593 glans
Den är dessutom lättare att slå ut. Då den inte kan hoppa undan när den skjutit.
Kom igen, spiders är ett av de bättre valen i en bra bok. De SKA komma. Spela inte med dem om de inte är värda det för dig.
Kreativa vette fan men jag har en poäng jag vill ha fram men jag börjar känna att det inte ger något att skälla uppför samma gamla träd (fritt översatt)Ceasar skrev: Till skillnad mot dina otroligt kreativa inlägg då eller?![]()
Rörande spiders. Vad känner du att du inte kan göra med 6 spindlar som du kan med 8?
ok, de skjuter 4 skott mindre men thats it. Hur mycket de tål kvittar, för blir man skjuten med spiders så är man ute och cyklar. Då kvittar det hur många de är
skillnaden är som jag försökt förklara innan.
8st är en tillräckligt stor enhet för att motivera att uppgradera till en exarch med rimliga möjliggheter att också få använda den. Tro mig jag har testat var gränsen går. 6st är under.
8st är en tillräckligt stor enhet att motståndaren måste ta den i beaktelse. 6st skulle man effektivt kunna ignorera en hel match, de gör varken från eller till. Ska man försöka hitta på något som ändå påverkar något så kommer aktionen kräva(/med stor sannolikhet) innebära en all in action.
Det stora problemet med 6st är att de väldigt snabbt blir mycket sämre som helhet. Hur stor chans är det att man slår en dubbel på sitt hopp? Den är väl egentligen ganska stor. Då är man direkt 5st, får man några skott på sig från något som outrangar dom (vilket är väldigt mycket trots deras snabbhet) går de väldigt snabbt ner i effektivitet. Hamnar man på 4 killar kvar och en dör på hoppet får enheten så moral, och kan fly av sitt eget hopp. Spiders är bra, men jag tycker bara de är värda komp när de blir fler, så att de "har lite att ta av".
Därmed inte sagt att 6 är skitdåligt alla gånger, och visst har de potential att vara bra om man har tur med dom. Spiders är bra, men är det värt att kompa 1 redan på 7st? jag tycker inte det.
Därmed inte sagt att 6 är skitdåligt alla gånger, och visst har de potential att vara bra om man har tur med dom. Spiders är bra, men är det värt att kompa 1 redan på 7st? jag tycker inte det.
Ett sista inlägg innan jag drar mig tillbaka från kompdebatter med förhoppningen om att jag iaf lyckats trumma in min åsikt i fallet om warp spiders.DHettNeck skrev:Varför måste man det?MITTZ skrev:Fast det måste ni ju visst ha i åtanke. Kompen påverkar sättet att använda enheter i allra högsta grad. Det handlar ju om mycket mer än bara siffror.
Man måste ta det i åtanke för att det det i många fall handlar om dynamiken snarare än faktiska siffror och antal.
Edit:
Läs Ancalagons inlägg ovan också det är nog bland annat samma sak jag försöker förklara.
Senast redigerad av 2 MITTZ, redigerad totalt 17 gång.
Vi kanske kan släppa spiders ett tag och se om vi hittar något annat kul att diskutera, för vi är så långt ifrån varandra i våra åsikter att vi aldrig kommer att nå en samsyn.