Elevatorlakes stora tråd om sin miniatyrhobby

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Elevatorlake

Re: Elevatorlakes stora tråd om sin miniatyrhobby

Inlägg av Elevatorlake »

Min projektdamp fortsätter så istället för att slutföra något började jag på en tile till, den här gången skyttegrav med en bunker

Bild

Bild
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Lite figurmålande igen men av den större skalan, nämligen den hoppande cerastus lancern som jag la upp i början på tråden. Som syns av bilderna är den väldigt WIP och används mest till att testa olika sätt att måla metall från forgeworlds böcker.

Färgschemat är ett ständigt rörligt mål och senast idag ändrade jag på delar av det när jag bestämde mig för att måla huvudet gult som kontrast mot det gula.

Bilderna är tagna med mobil och ljuset är rätt taskigt så tyvärr syns inte nyanserna i färgerna så bra.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Grym modell. Vad för sorts metallfärger har du använt?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Ismeno skrev:Grym modell. Vad för sorts metallfärger har du använt?

Forgeworld har verkligen lyckats med sina cerastus, de går ju inte ens att jämföra med GWs knights, vare sig hur modellen i sig ser ut eller hur poseringsbar den är. Cerastus kan man posera nästan helt som man vill och den ser ju så otroligt mycket bättre ut än GWs. Nackdelen är ju priset på de. Det är som vanligt när man jämför GW och FW; FW gör överlägsna modeller men som är svindyra, även i jämförelse med GW.

På just den där har jag gått lös med metallfärgerna; grundad svart airbrushad heltäckande vallejo tinny tin (kanske världens bästa färg, airbrushad leadbelcher air, tungt drybrushad med vanlig leadbelcher, ironbreaker och runefang steel, slutligen stipplad med leadbelcher, ironbreaker och runefang steel igen. Nu återstår washarna som jag förmodligen gör med light tone, strong tone och dark tone eftersom jag verkligen gillar de washarna.

Det är FWs recept på metall som de använder på reavern i modelling masterclass 2. Förmodligen behöver man inte göra riktigt alla de stegen på en cerastus eftersom jag körde saltchipping på de stora jämna ytorna och på de mindre behöver man ju inte skapa riktigt lika många nyanser.

Bronset är återigen tinny tin tungt drybrushat med vallejo brassy brass, vallejo glorius gold, vallejo gold + runefang steel och sedan washat med utspädd druchii violet, slutligen washat med utspädd strong tone.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Har målat detaljer, målat huvudet gult och använt salt på det, washat all metall med dark tone blandat med tamyia thinner (en ny favoritwash) och höftlederna med strong tone och tamiya thinner. Även målat runefang steel på metallen som utsätts för mekaniskt slitage (hydraulik och lansen).

Just ja, provade panzer aces rubber också och blev riktigt nöjd med resultatet, trevlig färg.

Nu är det äntligen dags att vädra! :)

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Snyggt!
"Rubber"-färgen är riktigt bra, den får man testa nån gång. Vad blir det för tema på vädringen?

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Ismeno skrev:Snyggt!
"Rubber"-färgen är riktigt bra, den får man testa nån gång. Vad blir det för tema på vädringen?

Tackar :)

Temat är slutet på en lång kampanj så den har hunnit bli sliten i färgen och skitig men fortfarande väl omhändertagen så ingen rosthög. Jag glömde göra battle damage på den så den får klara sig utan det.

Kvällen har spenderats med att ge alltihop en wash med burnt umber oljefärg som jag sedan torkat bort det mesta av med tops, en teknik jag inte provat förut men som fungerade väldigt bra som ett filter och som man kan använda på alla ytor oavsett dess grundfärg. Nästa steg är lite ytrost, streaks och grime.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Ser bra ut.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Pipkin

Inlägg av Pipkin »

Den blir riktigt fet :)

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Tackar för de vänliga orden :)

Nu har jag lagt på ett lager gloss varnish för att seala oljewashen och färbereda för nästa vädringssteg samt att jag har limmat ihop det mesta inför resten av vädringen.

Den blev mer framtung än jag hade hoppats på så jag måste försöka balansera upp den på något sätt. Tror även jag ska sänka den några cm eftersom den ser mer ut att flyga nu än att hoppa men jag har inte bestämt mig än för om jag ska ha något på basen som den gör avstamp ifrån eller inte.

Jag blev nöjd med gulfärgen på huvudet, den kontrasterar mot det gröna men utan att vara alltför skrikig eller högljudd som gult brukar kunna vara. Den ger en fokuspunkt utan att ta över modellen.

Bild

Bild

Bild

Skriv svar