Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

mawno

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av mawno »

Det är väll snarare så att nidsens monster suger än att dreadknighten är uber.

Jacke

Inlägg av Jacke »

mawno skrev:Det är väll snarare så att nidsens monster suger än att dreadknighten är uber.

Precis det är inte dreadknighten fel att andra MC är löjligt overpriced.

Dock så bör man ta i beräkningen att Dreadknights vinner inbördes mot nästan alla andra MC i spelet. Nids/Talosar/Wraithlords instant dödar han och Greater Daemon, Prinsar och Avatars besegrar han med en hand bakom ryggen tack vare Dark Excomunication och Prefered Enemy. Och allt detta till ett väldigt billigt pris jämöfört med andra MC. Så visst fasen är han bra.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

mawno skrev:Warp rift borde kompa -15 alltid, spelar ingen större roll om man sitter i en Rhino eller LR/SR för den powern.
Den är definitivt inte lika illa som JotWW iom att man inte kan snipa med den, och utan möjlighet att sitta i en drop pod är den bara riktigt läskig om man sitter i en Storm Raven (eller möjligen Land Raider).
Mot vanliga marines är den identisk med Wind of Chaos som kompar -1.

Som redan nämnts får man även -1 på sitt penetrating-slag mot fordon pga AP-, så de kan inte explodera.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Och mot saker med högt I så är den sämre än Wind of Chaos
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Warp rift är verkligen in OTT, -3 är kanske lagom. Den är oftast bara en "bra" flamer. Enda gången den får chans att glänsa är mot monster med lågt I eller stora enheter nobz.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

egge

Inlägg av egge »

DHettNeck skrev:
imp skrev:Räknas den som två fordon på fordonsminuset ska den ju inte ha nåt minus alls i grund. Har man en sån och några bilar kommer den ju gå på -14.

När jag spelade mot DK så dog en av en enhet veteraner med plasma och en av vendettor. De var inte mycket svårare att få ner än Daemon princes.
Jag kan förstå att egge tycker den är sjukt dryg med nids. Men mot vissa arméer är den inte hård alls. Jag tror att det blir lagom för den att räknas som ett fordon.
Fast i kompat klimat så är det egentligen bara plasma som kan användas mot den. Laser är rätt ovanliga. Räknar man med att missile launchers inte egentligen är värda att slösa på den så försvinner antalet vapen som finns i en standard armé rätt snabbt.

Som DhettNeck säger så är jag inte precis obitter för Nidsens monster-pris men jag anser att Nemesis är bättre i en Grey knight armé än vad en hive tyrant är i en tyranid armé och tyranten kostar minst 300 för att kunna ha någon sorts överlevnad och kompar då ungefär -15 medan nemesis kostar 130 poäng...

Trygonen kostar 200 poäng och dör av missile laucnhers och har ingen invul save. Den ger ca -9 i komp. nemesis är bättre på alla sätt (utöver att den inte kan döda lika många i en hord på en gång) när det gäller överlevnad, slagkraft samt vilka vapen som kan användas mot den än de flesta andra monstren.

Den är, kort sagt, galet bra och bör kompa därefter (men givetvis inte kompas bort). Inte efter att en IG armé med anti-nemesis vapen (som kostar extra mycket i komp) är effektiv mot just den. Det är väldigt mycket värt att ha 5++ sv samt 2+ som tar bort alla former utav missile launchers användning. Jämför med en dreadnought...

Dock kan jag tänka mig att sänka den till -5 men då måste den räknas som två modeller när det gäller monster. Kompar den bara minus 5 i grund anses den nästan vara perfekt balanserad i jämförelse med andra saker. Kompar den -4 så ger den i grund pluskomp. Så -6 är absolut inte så lågt, tycker jag... Dock blir det lätt massa minus för andra saker i armén. Så länge de stannar kvar på 105 i startkomp så tycker jag nog max -5 i grund.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Att kompa den som två MS/fordon kommer göra den allt för hårt kompad
En bild säger mer än 1000 kaniner

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Öhh, massa andra saker kompar ju eskalerande själva och är dessutom i mc/fordons minuset, som exempelvis trygons, daemon prinsar (CD), land raiders, storm ravens..

Jag ser inget som helst problem med att Dreadknights kompar:

-6 first DK
-8 second DK
-10 third DK
-1 each ranged weapon (funderade ett tag på om -0,5 är mer rätt..)
-3 each Personal Teleporter (denna är som extremt dyra vingar, samt ett one-time långt move, om den lever då..)

och dessutom räknas med i fordonskompen som 1 fordon styck
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Kompen på första sidan är nu uppdaterad!
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker teleporten är värd mer minus, den blir väldigt mycket bättre. Jag tycker också att DKn inte är värd så mycket minus i grund som -6, speciellt inte om den är ett fordon också.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Låst