Restriktioner till TTT - TOK Team Tournament 2017

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

leidstedt

Re: Restriktioner till TTT - TOK Team Tournament 2017

Inlägg av leidstedt »

Har jag förstått det rätt att fordon som kan köpa fler fordon i en squadron inte får göra det? Tex du kan bara köpa en Leman Russ?

Christofer

Inlägg av Christofer »

Hej! såg verkligen fram emot att gå med i denna turneringen. men när jag och mina tänkta lagkamrater läser restriktionerna verkar det lite väl omständigt. Ingen av oss kunde med befintliga modeller göra en arme enligt mallen. speciellt restriktionen om "inga dubbletter föräns man tagit alla alternativ" samt "bara en av samma transport" gör det svårt. blir det bättre för att orker t.ex. måste ha varannan enhet gretchins? o varför inte fler än en trukk? Kan ni fundera på att släppa på restriktionerna lite?

några av dem är logiska, typ en faktion per spelare, inga namned characters, samt en detatchment. Men tycker det är för hårt med de tidigare nämnda.

MVH Christofer

Newyn

Inlägg av Newyn »

Hur fungerar Higlander, går det på datasheets? Tänker på enheter som t.ex. Captain. Får man ta 1 på bike, 1 med jump pack, 1 med gravis armour samt 1 i terminatour armour till samma lag? Finns flera enheter som har liknande datasheets.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

leidstedt skrev:Har jag förstått det rätt att fordon som kan köpa fler fordon i en squadron inte får göra det? Tex du kan bara köpa en Leman Russ?
Ja om de senare blir separata enheter, så som leman russ eller basilisker.

Om det gäller fordon som beter sig som en enhet även efter köpet, som t.ex. Castellan robots så får flera ingå i enheten.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

leidstedt

Inlägg av leidstedt »

Hylander skrev:
leidstedt skrev:Har jag förstått det rätt att fordon som kan köpa fler fordon i en squadron inte får göra det? Tex du kan bara köpa en Leman Russ?
Ja om de senare blir separata enheter, så som leman russ eller basilisker.

Om det gäller fordon som beter sig som en enhet även efter köpet, som t.ex. Castellan robots så får flera ingå i enheten.
Tack!

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

Christofer skrev:Hej! såg verkligen fram emot att gå med i denna turneringen. men när jag och mina tänkta lagkamrater läser restriktionerna verkar det lite väl omständigt. Ingen av oss kunde med befintliga modeller göra en arme enligt mallen. speciellt restriktionen om "inga dubbletter föräns man tagit alla alternativ" samt "bara en av samma transport" gör det svårt. blir det bättre för att orker t.ex. måste ha varannan enhet gretchins? o varför inte fler än en trukk? Kan ni fundera på att släppa på restriktionerna lite?

några av dem är logiska, typ en faktion per spelare, inga namned characters, samt en detatchment. Men tycker det är för hårt med de tidigare nämnda.

MVH Christofer
Weirdboy med da jump, problem solved... ;)

(Denna är till dig med Linus ;) )

Skämt åsido, restriktionerna är tänkta att slå vitt och brett, tyvärr hamnar en del arméer i kläm. Börjar vi göra enstaka undantag kommer alla - precis alla - ha en den ena en den andra ursäkten till varför just dom ska få lättnader.

Vi har gjort bedömningen att detta blir mest rättvist. När vi sedan utvärderar kan det bli så att vi bedömt helt fel och då ordnar vi det till nästa gång.

Och vi är övertygade att detta är att föredra istället för att möta überlistan af d00m i fem matcher för att andra inte spelar fluff...

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Hylander skrev:Varje spelare får max ha ett detachment.

Alla units i ett detachment måste som vanligt ha samma Faction Keywords.

Detta gäller dock inte IMPERIUM, CHAOS, AELDARI. Man får till exempel inte kombinera DRUKHARI och ASURYUANI i samma Detachment även om bägge är AELDARI.

Ett faction keyword får bara finnas med i laget en gång.

Följande Keywords är tillåtna att spela med:

[LISTA]

Följande Factions är inte tillåtna

Questor Imperiailis
Militarum Tempestus
Officio Assassinorum
Inquisition
Ynnari
Några frågor:

1. Först vill jag upprepa min tidigare fråga. Gäller undantaget för Imperium, Chaos och Aeldari även upprepningar inom laget? Alltså, är det OK att spela med En Space wolves-listan och en Astra Militarus-lista i laget, trots att båda har keyword Imperium?
2. Att varje faction keyword bara får finnas med i laget en gång, ska det tolkas som att det bara får användas som Faction keyword en gång, eller att modeller med det keywordet bara får finnas med i en lista? Med andra ord, kan man ha en Space marines-lista och en Blood Angels-lista trots att båda har keywordet Adeptus Astartes? Det är Alpharius fråga, men jag vet inte om den fick något "officiellt" svar?
3. De Factions som inte är tillåtna - får man inte använda dem som Faction keywords, eller får man över huvud taget inte ha med modeller med de keyworden?

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

Mortarion skrev:

Detta gäller dock inte IMPERIUM, CHAOS, AELDARI. Man får till exempel inte kombinera DRUKHARI och ASURYUANI i samma Detachment även om bägge är AELDARI.

[LISTA]

Questor Imperiailis
Militarum Tempestus
Officio Assassinorum
Inquisition
Ynnari
Några frågor:

1. Först vill jag upprepa min tidigare fråga. Gäller undantaget för Imperium, Chaos och Aeldari även upprepningar inom laget? Alltså, är det OK att spela med En Space wolves-listan och en Astra Militarus-lista i laget, trots att båda har keyword Imperium?
2. Att varje faction keyword bara får finnas med i laget en gång, ska det tolkas som att det bara får användas som Faction keyword en gång, eller att modeller med det keywordet bara får finnas med i en lista? Med andra ord, kan man ha en Space marines-lista och en Blood Angels-lista trots att båda har keywordet Adeptus Astartes? Det är Alpharius fråga, men jag vet inte om den fick något "officiellt" svar?
3. De Factions som inte är tillåtna - får man inte använda dem som Faction keywords, eller får man över huvud taget inte ha med modeller med de keyworden?

1) Det är ok att spela med wolves och astra i separata listor. Förbudet gäller att blanda t.ex. wolves och ig i samma detachment.

2) Du får ha en vanillamarinelista och en BA/wolves/DA/GK-lista i ett lag. Du får däremot inte ha en raven guard-spelare, en black templar-spelare etc. då de kommer från samma codex.

3) Förstår inte riktigt vad du menar. Du får inte spela med t.ex. militarum tempestus men du får köpa scions i en ig-lista.
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

rensat.
- Optimus Prime

leidstedt

Inlägg av leidstedt »

Trulsante skrev:
Mortarion skrev:

[LISTA]

Questor Imperiailis
Militarum Tempestus
Officio Assassinorum
Inquisition
Ynnari
Några frågor:

1) Det är ok att spela med wolves och astra i separata listor. Förbudet gäller att blanda t.ex. wolves och ig i samma detachment.

2) Du får ha en vanillamarinelista och en BA/wolves/DA/GK-lista i ett lag. Du får däremot inte ha en raven guard-spelare, en black templar-spelare etc. då de kommer från samma codex.

3) Förstår inte riktigt vad du menar. Du får inte spela med t.ex. militarum tempestus men du får köpa scions i en ig-lista.
Vänta lite! Innebär det att Scions är en del av Troops för Astra Militarum?

Skriv svar