Kompmallen 6.7
Moderator: Kompmallsansvariga
-
Gonka Koff
Re: Kompmallen 6.6
Jag skulle vilja tillägga att Havocs med autocannons, chaos glory samt ett par extragubbar är ordentligt bättre än samtliga av de andra varianterna.
Visst, det blir dyrt, men jag har aldrig riktigt fattat logiken med att justera komp efter vad grejjerna kostar. Jag antar att det är mer till för att bidra till variation snarare än balans? Men visst är det lite skumt att den variant som är bäst ger minst kompstraff?
Visst, det blir dyrt, men jag har aldrig riktigt fattat logiken med att justera komp efter vad grejjerna kostar. Jag antar att det är mer till för att bidra till variation snarare än balans? Men visst är det lite skumt att den variant som är bäst ger minst kompstraff?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Jag antar att det är för att om Long Fangs och Havocs kompade samma i Davids exempel så kan Space Wolves-spelaren använda de överblivna poängen till något kompneutralt som ju ändå bidrar till armén. Till exempel 2,4 termos-Lone Wolves med combi-melta.
Alltså behöver prisvärda enheter kompa hårdare än ineffektiva även i absoluta tal (här komp per ML) och inte bara i komp per poäng.
Alltså behöver prisvärda enheter kompa hårdare än ineffektiva även i absoluta tal (här komp per ML) och inte bara i komp per poäng.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
+1Toastern skrev:Jag antar att det är för att om Long Fangs och Havocs kompade samma i Davids exempel så kan Space Wolves-spelaren använda de överblivna poängen till något kompneutralt som ju ändå bidrar till armén. Till exempel 2,4 termos-Lone Wolves med combi-melta.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
-
Gonka Koff
EDIT: Jag tog bort en massa trams jag skrev när jag var i räkna-koma. Detta för att inte tråka ihjäl folk i onödan.Toastern skrev:Jag antar att det är för att om Long Fangs och Havocs kompade samma i Davids exempel så kan Space Wolves-spelaren använda de överblivna poängen till något kompneutralt som ju ändå bidrar till armén. Till exempel 2,4 termos-Lone Wolves med combi-melta.
Det är helt knas att justera kompsättning på grund av prisvärdhet, men det är lite knepigt att förklara varför. Jag försöker mig på ett exempel:
Betrakta två arméer som (Gud har sagt) är exakt lika bra. Om vi då hade en perfekt kompmall (som Gud har gjort) borde de ha exakt samma komp:
Armé A (komp 50) -- Armé B (komp 50)
Vad innebär det i detta exempel om armé B inte är på lika många poäng som armé A? -Jo, att den innehåller mer prisvärda grejjer än armé A.
Armé A (komp 50, 1500 poäng) -- Armé B (komp 50, 1300 poäng)
Skulle det vara korrekt att med denna vetskap (att den innehåller mer prisvärda enheter) -sänka kompen på armé B? -det går ju inte eftersom arméerna är exakt lika bra!
Senast redigerad av 3 Gonka Koff, redigerad totalt 27 gång.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Det blev lite knas på slutet. Kompen kan ju inte stiga för att man lägger till mer enheter. Ny komp hade blivit 42,3 gissar jag på, helt utan att räkna.
-
Gonka Koff
Jo, det blev knas, så jag tog bort texten ett tag.
...Nu är den tillbaka
...Nu är den tillbaka
Ditt resonemang fungerar bara om alla enheter kompar minus och inga är kompneutrala eller ger kompplus. För att uppnå detta måste hela mallen göras om.
Som det ser ut idag är komp ett värde för prisvärdhet eller effektivitet per poäng.
Som det ser ut idag är komp ett värde för prisvärdhet eller effektivitet per poäng.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Håller med. Saker måste kompas både efter vad dom gör på bordet och vad dom kostar.Gustav skrev:Ditt resonemang fungerar bara om alla enheter kompar minus och inga är kompneutrala eller ger kompplus. För att uppnå detta måste hela mallen göras om.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
-
Gonka Koff
Stämmer bra det, Gustav. Jag har funderat ett tag på kompmallen och vad jag skrev för ett par timmar sedan. Jag hävdade ju att Toasterns inlägg var nonsens. Men nu känner jag mig inte lika självsäker längre... kompmallen är ett obegripligt monster för en fyrkantig hjärna som min. På nåt märkligt sätt funkar den ju ganska bra, trots att det finns en massa "logiska" anledningar till att så inte borde vara fallet.
Så, jag vidhåller att det är fel att låta prisvärdheten påverka kompsiffran. Däremot är jag inte alls främmande för att det kan vara rätt att göra fel för att balansera ett annat fel så att det i slutändan faktiskt blir bra. Eventuellt blir förmodligen slutresultatet dessutom roligare än om man arbetat sig fram på ett mer rationellt sätt. För det är ju faktiskt så att det krävs en viss obalans och imperfektion för att något skall bli intressant.
Så, jag vidhåller att det är fel att låta prisvärdheten påverka kompsiffran. Däremot är jag inte alls främmande för att det kan vara rätt att göra fel för att balansera ett annat fel så att det i slutändan faktiskt blir bra. Eventuellt blir förmodligen slutresultatet dessutom roligare än om man arbetat sig fram på ett mer rationellt sätt. För det är ju faktiskt så att det krävs en viss obalans och imperfektion för att något skall bli intressant.
- theWatchman
Kompen är bara till för att de som är bra på att räkna ska få ytterligare ett övertag i listbyggande.... bara ännu en sak man skall opta