Tips på tvätta resin

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Kimich

Tips på tvätta resin

Inlägg av Kimich »

Hej, känner att jag behöver lite tips på detta.
Jag införskaffade några söta små modeller i julas som jag stoppade i YES bad, tog en promenad med hunden. Gick sedan över dom med en gammal tandborste och trodde att detta skulle fixa det hela men icke. När jag skulle grundmåla dom så började färgen flyta runt och allt blev snabbt väldigt jobbigt.

Så finns det några smarta knep eller produkter som är extra bra på detta?

Ancalagon

Re: Tips på tvätta resin

Inlägg av Ancalagon »

HMs nagelrengöring utan aceton använder jag, skrubba med tandborste. Luktar jävlar helvete men är effektivt.

kodi

Inlägg av kodi »

Det mest effektiva och samtidigt skonsamma är ren isopropanol. Skadar varken plast eller händer, luktar bara sjukhustvål, avdunstar löjligt snabbt utan att lämna kladd, och finns på kjell & company.

Fyll en halv sylt- eller honungsburk med det och lägg i modellerna - 1 timma senare kan du börja skrubba med en tandborste. Se till att smörja in händerna efteråt så de inte blir uttorkade bara.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Det framgick inte om du redan gjort det, men sprejgrunda innan du försöker måla. Primerfärger fäster mycket bättre än vanlig akrylfärg på resin och hjälper resten att hålla.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Kimich

Inlägg av Kimich »

Ska testa isopropanol, låter lovande.
Jag sprejade icke modellerna då jag ville grunda dom i mörkbrunt, finner det mycket bättre än svart då det ger en mer naturlig mörkhet och skugga till modellerna. Men jag har tidigare råkat ut för att sprej har flagnat från resin modeller som jag antar är p.g.a samma problem.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Diskmaskin funkar bra, så länge som man har nåt som gör att grejerna inte försvinner.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Skriv svar