Nybörjar hjälp IG/AM

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Foxen

Nybörjar hjälp IG/AM

Inlägg av Foxen »

Skulle behöva lite hjälp i rätt riktning.
Jag håller på att måla lite IG och har kört 2st 1000pts matcher. Har med andra ord begränsad insikt i vad som funkar och inte funkar.

Listan nedan är ett ihopplock av saker som jag tycker verkar bra. Tar tacksamt emot feedback om vad som funkar/inte funkar. Förhoppningen är att till hösten/årsskiftet kunna vara med på ngn turnering och behöver därför en lista att sträva efter (blir annars så lätt att man köper på sig alla möjliga random saker som man sedan aldrig använder).

1850pts:
Enginseer [3x Servitor w/ Servo-arm]
Ministorum Priest
Primaris Psyker [Force Axe, Psyker Mastery Level 1]

Tank Commander:
Command Punisher 2x Heavy Bolter, Camo Netting, Heavy Bolter, Knight Commander Pask, Warlord
Vanquisher [2x Multi-meltas, Lascannon]
Vanquisher [2x Multi-meltas, Heavy Bolter]

Infantry Platoon:
4x 10 Infantry Squad (alla i en blobb)

Platoon Command Squad 2x Guardsman w/ Plasma Gun]
Chimera [Heavy Bolter, Multi-laser]

Veterans 2x Veteran w/ Plasma Gun]

Veterans 2x Veteran w/ Plasma Gun]

Wyvern Battery:
Wyvern
Wyvern

Wyvern Battery:
Wyvern
Wyvern

Inquisitor Coteaz
Culexus Assassin

Kimich

Re: Nybörjar hjälp IG/AM

Inlägg av Kimich »

Allt beror ju på vad för typ av turnering du vill åka på och vad du tycker är kul, listan du påstade är en rätt så hård am lista. Ett tips är att kolla i svenska kompmallen och utgå lite från den. Du har vallt allt som kompar hårt i den listan förutom Vendettan då.
Listan du påstade skulle nog aldrig få vara med på en kompad turnering eller "snäll" turnering men du kanske siktar på okompade turneringar?

Foxen

Inlägg av Foxen »

Kimich skrev:Allt beror ju på vad för typ av turnering du vill åka på och vad du tycker är kul, listan du påstade är en rätt så hård am lista. Ett tips är att kolla i svenska kompmallen och utgå lite från den. Du har vallt allt som kompar hårt i den listan förutom Vendettan då.
Listan du påstade skulle nog aldrig få vara med på en kompad turnering eller "snäll" turnering men du kanske siktar på okompade turneringar?

Tack för feedback.

Jag har ingen aning ^^ är swe-komp det man kör på turneringar vanligtvis?
Jag är van vid Fantasy och där är det ju Swe-komp eller etc som gäller utan några direkta undantag.

När det gäller kompade turneringar, vilka spann brukar man köra?

Ursäkta nybörjarfrågorna men har börjat läsa in mig på 40k sista 1.5 månaderna.

Kimich

Inlägg av Kimich »

Den blir mer och mer vanlig, har bara funnits i ca 6månader. Komp 10-15 är nog en bra utgångspunkt.

leidstedt

Inlägg av leidstedt »

Cool lista.

Om jag får komma med kommentarer så vill jag ändra följande.

Skit i allies. Turneringar brukar dra ner Allies status ett steg så du kommer förmodligen inte att kunna använda Coteaz i blobben (bara antar att du skulle placera honom där).

Släng in Power Axe och meltabombs i blobben. Då tänker även dereaddar en gång till om de vill assulta. Jag gillar också flamers i blobbar.

Jag hade splittat en enhet Wyverns och tagit bort den andra. Då kan du skjuta på två mål dock med mindre eldkraft. Du sparar dock poäng i kompen som du kan lägga på veteraner.

Ratlings och veteraner med forward senteries med tillhörande lascannon eller Autocannon är ett alternativ i stället för 130 poäng wyverns.

Ett tips är också att inte titta i kompmallar utan bygg listor efter det som du vill spela.

Foxen

Inlägg av Foxen »

Tack för kommentarer!

Enginseer, 3x Servitor
Ministorum Priest
Primaris Psyker [Force Axe, Psyker Mastery Level 2]
Primaris Psyker [Force Staff, Psyker Mastery Level 2]

Tank Commander Pask
Command Punisher [2x Heavy Bolter, Camo Netting, Heavy Bolter, Knight Commander Pask, Warlord]

Infantry Platoon:
10 Infantry Squad, Vox-caster, Lascannon Team, Sergeant with Melta Bombs
10 Infantry Squad, Lascannon Team, Sergeant with Melta Bombs

Platoon Command Squad 2xPlasma Gun, Vox-caster
Chimera

10 Veterans, 2x Plasma Gun
Chimera
Chimera
Chimera

Wyvern Battery:
Wyvern [Heavy Bolter]

Wyvern Battery:
Wyvern [Heavy Bolter]

Jag har ändrat om en del: Slängt ut allies, minskat wyverns och uppgraderat blobben och psykers.

Med divination på psykers borde det kunna fungera helt ok med Lascannon Teams i blobben? Tillsammans med Orders som gör att de får skjuta och springa kan de ju röra sig lite i alla fall (de gånger man inte behöver ngn annan order).
Eller ska man skita i Lascannons och gå all in med flamers och poweraxes?

leidstedt

Inlägg av leidstedt »

Jag gillar lascannons i blobben. De ger go punch och får folk att reagera på en väldigt stryktålig enhet. Vill du ha overwatch träffar så tar du flamers och vill du ha en bruten enhet så tar du också power weapons.

Vad är tanken med Enginseer? Själv har jag aldrig använt en sån och ser det mest som en fluff enhet.

Denna lista är en bra grund för Linköpings turneringar.

Foxen

Inlägg av Foxen »

leidstedt skrev:Jag gillar lascannons i blobben. De ger go punch och får folk att reagera på en väldigt stryktålig enhet. Vill du ha overwatch träffar så tar du flamers och vill du ha en bruten enhet så tar du också power weapons.

Vad är tanken med Enginseer? Själv har jag aldrig använt en sån och ser det mest som en fluff enhet.

Denna lista är en bra grund för Linköpings turneringar.

Tack!

Då ska jag nog prova Lascannons verkar intressant.

Enginseer tänkte jag ha och springa bakom Pask och hans kompisar ^^. Men det kanske inte ger någon större utdelning?

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jag tycker också enginseer känns lite malplacerad. Dels är det lätt att skjuta ut hela enheten med valfritt skytte, dels måste man hålla sig i närheten av fordonen så alla templates som körs mot tank squadronen kommer nog träffa dem också. Enginseers och andra lagar-enheter fungerar oftast bäst om de kan åka inuti fordonet de ska fixa :)

En ensam ministorum priest är inte svårt att snipa/barrage ut, och då är det lätt att få hela blobben att fly. Ska man köra en stor blobb så behöver de nog bättre support. Yarrick gör sig jäkligt bra med dem. Commissarreglerna och Ignores Cover ordern bland andra på blobbens lascannons (och då lägger man nog till plasmaguns också, alternativt power axes).

Personligen tycker jag Pask är bäst på att skjuta fordon, och heavy bolters är kassa på detta. Såklart är han bra på att skjuta ut infantry också, men skiner mer när han skjuter med tyngre bössor. Jag spelar honom uteslutande med Lascannon och multimelta sponsons. De andra tanksen kan vara som de är, även om vanquisher cannons inte alls funkar bra med multimelta pga kort range, så det är mycket poäng som inte får skjuta lika ofta (de brukar ju ofta inte vara precis lika långt fram som Pask heller. Pasks enhet är dock en smaksak, och den går att göra väldigt mycket med. Men om man skjuter anti-infantry med honom så använder man inte hans tank hunter :/

Allt handlar om flavour, och såklart kan listan fungera ändå. Detta är my two cents iaf, efter att ha spelat massvis med Astra. Hoppas det hjälper :D

Foxen

Inlägg av Foxen »

Riktigt bra feedback tack :) till er alla!

Jag dumpar Enginseer och hans kompisar.

Det kanske är bättre att lämna sponson tomt på Vanquisher-tanksen och använda de poängen på annat? Pask med Punisher, Lascannon och multi-meltas + 2 vanquishers med lascannons borde räcka?
Tex Yarrick och uppgraderingar till blobben.

Skriv svar