Hoj
Först och främst har jag inte spelat 40k sedan lådan efter rougetrader så även om jag läst en del har jag ingen koll. Det började med att jag blev sugen på att måla en carastus casigator knight men det känns lite tråkigt om man inkan spela med den så jag tänkte köpa en mech arme som komplement.
kruxet blir att jag inte har koll på alla regler om vad man får spela med eller inte (jag gillar nya AoS där man kan köra med saker man tycker är kul att bygga och måla).
listan jag gjort ser ut som följer:
Archmagos drayavac
Magos dominus
castellax automata * 5
siege automata
thallax photon thruster 3*2 (6 gubbar)
cerastus castigator
eventuelt en eldar wraithknight som allierad för att moddelen är lite cool
går detta att spela med eller finns det massa skit som gör att jag inte har en färdig arme?
jag vet att 40k / 30k inte är helt samma men en enligt reglerna och vad jag läst mig till så ska det funka.
primärt är detta för att måla och bygga men som sagt vill jag kunna spela med dem om tillfälle ges.
tack så mycket för svar / Anders
Snälla hjälp med kunskap mechanicum 30k
Re: Snälla hjälp med kunskap mechanicum 30k
Du ska inte bara kör Cult Mechanicus & Skitarii? 40k varianten 
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
nä inte lika snygga i min mening
Det är lite oklart egentligen. Horus Heresy är uppbyggt på en massa olika detachments och force organisation charts beroende på vilken typ av mission och/eller kampanj man spelar. Ibland är kraven att du måste ha 2 fast attack och 1 HQ istället för 1 HQ och 2 troops t.ex.
Jag är osäker på vilka trupptyper de olika sakerna du har listat är. Rent spontant ser det helt klart ut som spelbar variation. Sen har väl inte Eldar introducerats i 30k än? Då kan du inte spela wraithknight där såklart.
Om du istället spelar 40k fast med 30k modeller så öppnar det upp för lite fler möjligheter. De flesta 30k grejer kan funka som counts-as modeller i 40k för adeptus mechanicus. Dessutom kan du spela Unbound (ungefär som AoS så spelar du med vad du har, utan speciella restriktioner) listor. Detta görs dock nästan aldrig på turneringar t.ex.
Jag är osäker på vilka trupptyper de olika sakerna du har listat är. Rent spontant ser det helt klart ut som spelbar variation. Sen har väl inte Eldar introducerats i 30k än? Då kan du inte spela wraithknight där såklart.
Om du istället spelar 40k fast med 30k modeller så öppnar det upp för lite fler möjligheter. De flesta 30k grejer kan funka som counts-as modeller i 40k för adeptus mechanicus. Dessutom kan du spela Unbound (ungefär som AoS så spelar du med vad du har, utan speciella restriktioner) listor. Detta görs dock nästan aldrig på turneringar t.ex.
tack för svaret.
HH är utan xeno-raserna men om jag kommer spela blir det som 40k. Det finns ingen som kör 30k där jag är de jag pratade med hade inte ens koll på att det fanns.
jag har för mig att thallax (om man utgår från thanatar eller vad den stora faktionen av mech heter) är troop i grunden och kan bli heavy alt fast beroende på uppgraderingar. castallax är troop men inte compulsory (4chan) vad det nu menas?
sedan är det att bara cerastus Lancer är med som LoW val, medan jag gillar castigator modellen mycket mer vet dock inte vad det gör för skillnad i spel läge
HH är utan xeno-raserna men om jag kommer spela blir det som 40k. Det finns ingen som kör 30k där jag är de jag pratade med hade inte ens koll på att det fanns.
jag har för mig att thallax (om man utgår från thanatar eller vad den stora faktionen av mech heter) är troop i grunden och kan bli heavy alt fast beroende på uppgraderingar. castallax är troop men inte compulsory (4chan) vad det nu menas?
sedan är det att bara cerastus Lancer är med som LoW val, medan jag gillar castigator modellen mycket mer vet dock inte vad det gör för skillnad i spel läge
Castellax = Kastellan robots
Typ samma modell, helt ok att ersätta med
Lite trixigt är kataphrons, de är rätt stora och på 60mm baser så svåra att proxa.
Cerastus Knight går i flera fall att spela som en vanlig knight, så länge den har rätt vapen, detta är lättare nu när knights fått fler varianter. En castigator är väldigt lik en Knight Warden, en Acheron skulle nog kunna spelas som en Errant, en Lancer skulle nog kunna vara en sådan närstridsknight (crusader va?).
Typ samma modell, helt ok att ersätta med
Lite trixigt är kataphrons, de är rätt stora och på 60mm baser så svåra att proxa.
Cerastus Knight går i flera fall att spela som en vanlig knight, så länge den har rätt vapen, detta är lättare nu när knights fått fler varianter. En castigator är väldigt lik en Knight Warden, en Acheron skulle nog kunna spelas som en Errant, en Lancer skulle nog kunna vara en sådan närstridsknight (crusader va?).
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen