Escalation hjälp. Mall
Escalation hjälp. Mall
Hejsan. Vi är ett gäng som tänker spela en Escalation turnering.
Jag skulle vilka fråga er alla om ni har tips på mallar som är roliga och balanserade.
Önskemål är att det ska inte vara OP listor utan att man börjar med 500pts totalt där du får Max ha 1hq 2+ Troop och 1 elite och inga named characters. Och man då ökar i points stegvis och med uppgraderingar. Samt bonusar för den som vinner till nästa rond osv.
Tack!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag skulle vilka fråga er alla om ni har tips på mallar som är roliga och balanserade.
Önskemål är att det ska inte vara OP listor utan att man börjar med 500pts totalt där du får Max ha 1hq 2+ Troop och 1 elite och inga named characters. Och man då ökar i points stegvis och med uppgraderingar. Samt bonusar för den som vinner till nästa rond osv.
Tack!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Escalation hjälp. Mall
Swekomp mallen är nog den snällaste mallen. På 500pt är det dock svårt att tvinga snälla listor då det intr finns så mycket ost att ta på 500pt som begränsas av komp. Hade sagt typ 25+ i mallen på 500pt är en bra nivå för 500pt.
Ett sätt som det kan göras är att bestämma att man kör CAD. Det tvingar en till att inte köra formationer eller annat trams.
- NilssonHarHund
Det finns dock massor av formationer som inte är OP och kan passa riktigt bra på låga poäng, särskilt tyranids.
Snarare är det vissa enhetstyper som borde begränsas, typ "inga flyers, gargantuan creatures, super-heavies" och/eller kanske "inga enskilda modeller får kosta mer än 160p". Ett av problemen på låga poäng är att det inte finns utrymme att för att kunna möta alla sorters motstånd, så det blir lite mer luft i listbyggena om ingen behöver tänka på hur de både ska kunna möta en Knight eller ett gäng flygare i samma turnering.
Snarare är det vissa enhetstyper som borde begränsas, typ "inga flyers, gargantuan creatures, super-heavies" och/eller kanske "inga enskilda modeller får kosta mer än 160p". Ett av problemen på låga poäng är att det inte finns utrymme att för att kunna möta alla sorters motstånd, så det blir lite mer luft i listbyggena om ingen behöver tänka på hur de både ska kunna möta en Knight eller ett gäng flygare i samma turnering.
På låga poäng (500-750) är det här bra:
inga modeller med 2+ armour eller invo save
inga modeller med >2 wounds
inga fordon med >33 total armour value (front+side+rear)
inga flyers
inga flyers
Svårt att få till HQ val med modeller som inte får ha mer än 2 wounds.Jonke skrev:På låga poäng (500-750) är det här bra:
inga flyers
Jag och en kompis körde ett tag något sådant här
Startade med ca 500p fick ta 1 HQ, 1-2 Troop, 1 totalt av elite/fast/haevy , ingen 2+ save, special char. 2-3 hemgjorda kort som hade något så här. (Minns ine om vi hade en tabel som vi slog påeller gjorde kort som man fick dra.)
1 Extra av antingen elite, hq, troop, fast eller heavy. vilekn det gälde stog på kortet.
Extra Poäng ca 50p (Har för mig det var ca 33-50% att få extra Poäng.)
På varje match spelade man om 3 kort. Ett slumpades när matchen var slut samt varje spelare fick lägga fram ett av sina kort s7 kort på handenom motståndaren fick se när matchen var slut. Vinnare valde två kort förloraren fick det sista.
Max 7 kort på handen. 3 kort kunde göras om till ett. Då la man ihop två av korten till ett. T.ex
1 extar fast + 1 extra HQ + extra Poäng= 1 extra fast och heavy, eller någon annan kombination. Nya kortet behöll man resten slängdes.
När båda lagen kom upp i 1000p skulle man ha minst 1 HQ, 2 Troop och resten var fritt fram så länge man inte bröt mot sina kort.
Kan leta reda på mer exakt hur det fungerade om du vill.
Startade med ca 500p fick ta 1 HQ, 1-2 Troop, 1 totalt av elite/fast/haevy , ingen 2+ save, special char. 2-3 hemgjorda kort som hade något så här. (Minns ine om vi hade en tabel som vi slog påeller gjorde kort som man fick dra.)
1 Extra av antingen elite, hq, troop, fast eller heavy. vilekn det gälde stog på kortet.
På varje match spelade man om 3 kort. Ett slumpades när matchen var slut samt varje spelare fick lägga fram ett av sina kort s7 kort på handenom motståndaren fick se när matchen var slut. Vinnare valde två kort förloraren fick det sista.
Max 7 kort på handen. 3 kort kunde göras om till ett. Då la man ihop två av korten till ett. T.ex
1 extar fast + 1 extra HQ + extra Poäng= 1 extra fast och heavy, eller någon annan kombination. Nya kortet behöll man resten slängdes.
När båda lagen kom upp i 1000p skulle man ha minst 1 HQ, 2 Troop och resten var fritt fram så länge man inte bröt mot sina kort.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Vissa restriktioner är nog bra att ha, annars kan man rätt enkelt opta även på 500 pts.
Tex
modeller får max ha 3 wounds
Modeller med 3 wounds får ej ha 2+save (armor, cover, invo)
max 2 enheter som kan röra sig mer än 24" på en runda (borträknat chargemove)
Inga superheaves/GMC
Inga namngivna karaktärer eller modeller med EW.
Max 1 fordon med armorvalue över 33 (annars tar man bort allt vad stridvagnar/walkers heter)
Gällande hur man går vidare för att bygga upp armén så kan man efter striden ha ett nyköp på 250 pts där vinnaren får ytterligare 10-20% att köpa för(lockar fler soldater till sina ranker) medan förloraren får +1 på alla slag inför nästa match (lömska planer för att återta sin ära)
Tex
modeller får max ha 3 wounds
Modeller med 3 wounds får ej ha 2+save (armor, cover, invo)
max 2 enheter som kan röra sig mer än 24" på en runda (borträknat chargemove)
Inga superheaves/GMC
Inga namngivna karaktärer eller modeller med EW.
Max 1 fordon med armorvalue över 33 (annars tar man bort allt vad stridvagnar/walkers heter)
Gällande hur man går vidare för att bygga upp armén så kan man efter striden ha ett nyköp på 250 pts där vinnaren får ytterligare 10-20% att köpa för(lockar fler soldater till sina ranker) medan förloraren får +1 på alla slag inför nästa match (lömska planer för att återta sin ära)
Jag är en av de som ska vara med i detta turneringsprojekt! Korten låter jätte intressant, så du får gärna försöka leta fram den infon!Newyn skrev:Jag och en kompis körde ett tag något sådant här
Skickat från min E6853 via Tapatalk
ok då letar jag rätt på det hela men först mat.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.