Defcon 2013 - Ris & Ros

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Yautja

Defcon 2013 - Ris & Ros

Inlägg av Yautja »

Ni vet hur det funkar by now :)

Från arrangörshåll:

* Schemat kunde nog ses mer som luftiga riktlinjer :)

* Undvek strulet från Lincon med SoSwiss, det blev lite knasigt ibland men efter samtal med programmeraren kunde allt fixas. Det är mest drop-outs som stökade till det lite men allt löste sig och de två sista lottningarna gick utan problemas.

* Missions, min grundtanke var by the book. Det som störde mig lite med hela 5th edition turneringsscenen var att det i princip var Lincon 2012 som använde missions från 5th edition. I övrigt kändes det som många turneringar försökte hålla sig kvar i 4th edition tänket med sina turneringar (även här är jag guilty as charged)

Jag ville alltså tidigt i 6th edition in med en turnering som använde sig av regelboken så långt som det gick. I detta fallet kanske lite för långt. Det hade inte varit några problem med att köra regelboksmission med win-draw-loss rapportering eftersom tiebreakern sköts av SoSwiss men jag ville samtidigt ha relativt breda marginaler på poängsättningen. Det blir en balansgång helt enkelt.

I övrigt var Defcon 2013 den sista turneringen som jag arrangerar på ett bra tag. Kommer inte arrangera 40k på LinCon i år (men var inte oroliga det kommer andra LBKare göra, vet inte om dom vill announca sig själva än dock) eller Defcon nästa år. 2014-2015 är anyones guess :) Det gamla gardet bestående av Dansk, Frans och Swen tackar tillslut för sig ett litet tag :)

Tack för Inför Defcon 2009, Defcon 2010, Lincon 2010, Defcon 2011, Lincon 2011, Defcon 2012, Lincon 2012, Defon 2013 och alla LBK Tours jag varit arrangerat på, det har varit peaches mina vänner :mrgreen:
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

xdanskx

Re: Defcon 2013 - Ris & Ros

Inlägg av xdanskx »

Jag blir ju alldeles nyfniken på vem som skall arra 40k på LinCon, jag har ju inte hört nåt om det...
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

daskad

Inlägg av daskad »

Ros -
* Trevligt folk, motstånd och arr
* Quiz var roligt även fast det var typ 95% Warmahorde frågor
* Helt okej bord/terräng
* Schemat var bra även fast det blev ändringar
Ris -
* Upplägget behövde en differans på poängen alt. köra W/D/L med intagna VPs som Tiebreaker
* Fusklottning, fick möta alldeles för mycket GK samt Crons! :D
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
LillePer

Defcon 2013 - Ris & Ros

Inlägg av LillePer »

Quizen var faktiskt 10 40k frågor och 10 warmachine.

daskad

Inlägg av daskad »

Absolut inte! Måste ha vart minst 23 Warmahorde frågor! :D
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

+
Riktigt trevliga bord och trevlig terräng.
Varmt och skönt i lokalen, även gött om plats.
Upplägget var riktigt jävla udda, vilket jag tyckte om, även om jag tror systemet behöver förbättras en del.
Best Painted tävling!

-
Inga målarpoäng (rekommenderar gamers weekends mall till nästa gång).
450p bajsregeln angående flying monstrous creatures, jag fick möta 3 vendettor i en match men jag får inte spela två flying hive tyrants? Som dessutom kostar nästan dubbelt så mycket poäng? DÅLIGT.
Upplägget var riktigt jävla udda, vilket orsakade problem. Jag gillar inte att skjuta ut fiendens poäng när det inte påverkar mina poäng, det känns bara drygt och jag gillar inte att vara dryg (förutom på forum ;) )

I övrigt en väldigt rolig turnering och jag hade mer än gärna åkt på den igen :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Tänkte börja med att tacka för dessa år. Många roliga turneringar har det varit :)

Ris
-Lokalerna var ganska trånga och otrevliga för oss som lirade 40K. Warmachine hade dock riktigt nice lokaler.
-Regelboks-mission. Att lägga ut objectives i sin egen deployment zone är sjukt trist.
-Poängsystemet. Att det inte delas ut lika många poäng varje match är ett väldigt kasst system och många matcher blir väldigt konstiga när man inte tjänar något på att få bort motståndaren från objectiven.
-SM-restriktioner. Dom håller inte måttet på 2000p. Necrons som main/allies dominerade hela turneringen.

Ros
+Snygg och väldigt spelbar terräng.
+Trevliga motståndare
+Quiz
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

Ros
- Lokalen, kändes aldrig för varmt och luktade aldrig illa
- Terrängen, Väldigt spelbar och snygg.

Ris
- Uppdragen, lägga objektiv i egen deployment och ojämna poäng summor, kör antingen dela på 20p eller W/D/L
- 2 matcher på söndagen tycker jag personligen är 1 för mycket

Sen ett stort minus inte till arrangörerna utan till de personer som valde att hoppa av efter 3 matcher för att listorna var för hårda. Jag tycker det är typ den sämsta anledningen att hoppa av en turnering. Jag spelar också hellre kompat, men det betyder inte att man åker på en okompad turneringen och sen åker därifrån när man får spela mot hårda listor. Det är som att gå till en Pizzeria och sen åka hem för att dom inte serverar Sushi. Jäkligt omoget och barnsligt gjort och förstör för arrangörerna och de andra spelarna.

Tobias

Inlägg av Tobias »

Eftersom det sista inlägget är riktat mot mig och Thomas så får jag förklara att det INTE handlade om listornas hårdhet vad gällde anledningen till varför vi åkte hem (åtminstone om jag får tala för mig själv). Visst erkänner jag att det var en bidragande orsak men de huvudsakliga skälen var andra. Men av respekt för de övriga deltagarna kommer jag inte att gå in på detalj eller så, för att peka på situationer som vi upplevde som negativa och som drog ned vårt nöje av att spela skulle innebära att man också pekar ut enskilda personer och något jag har lärt mig av detta forum är att de är få som klarar av att skilja på kritik av sak och person.

Sedan får man naturligtvis anse att vårt agerande var barnsligt och omoget. Vi har ju åsiktsfrihet i detta land. Sedan är det en fråga om vi inte gjorde turneringen en större tjänst genom att just avlägsna oss från den? Vi, våra arméer och vår spelstil förstör ju ändå bara för tävlingsinriktade spelare. Och nej, jag får acceptera att jag inte är en större människa än att jag inte hade klarat av att agera chanslös slagpåse med ett leende på läpparna i tre matcher till. Däremot så erkänner jag att det i första läget var ett misstag att ens åka dit! Jag skulle ha avanmält mig som jag övervägde och pratade om i en annan tråd och på så sätt inte förstört för varken arrangörer eller andra spelare. Ni som vill spela hårt ska få göra det och sådana omogna, barnsliga (och rent utav sagt destruktiva spelare) som jag ska hålla sig borta från er turneringsscen. Hade inte eventet ägt rum i Norrköping hade jag aldrig åkt dit. Jag hoppades att man, trots all debatt om det rådande klimatet, skulle få en trevlig helg men tyvärr hade jag fel.

Tobias
Fluffmongo and proud!

Användarvisningsbild
LillePer

Defcon 2013 - Ris & Ros

Inlägg av LillePer »

Tråkigt att ni tycker att helgen var bortkastad och jag hoppas att ni hittar någonsorts turneringsformat (Kan ju även vara en icketurnering) som faller er i smaken längre fram i tiden. (Skulle personligen aldrig rekommendera en okompat turnering till någon som inte spelar turnering ofta för steget från "källarspel" till dagens okompade klimat är för stort. Däremot är kompat en annan historia)

Skriv svar