Olof Svensson Summerfight 2014 [KLAR]

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av Johannesson »

Anledningen till att det diskuteras alls är ju formuleringen i mallen som gör att Logan räknas som en IC som tar sig mer än 6" medan en Barge Lord inte gör det. Tycker det är konstigt och om inte annat borde formuleringen i mallen ändå göras om till att täcka alla möjliga karaktärer på chariots, anser jag.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av DHettNeck »

Sure, då kan man FAQa om B.lorden till att den bara inte får joina saker, men detta kommer hur som fixas på nått sätt till nästa hur som mall skulle jag tro.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av LillePer »

Redan fixat i mallen.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av refabricated »

Match2: Lilleper med necrons.
Bargelord, Dlord som vaktar scaraber, ghostarc, doomscyte 2*10 imortals, 5+5+8 warriors, c'tan, minifarm.

Känns som en bra matchup. Inget som riktigt hotar min WK, bargelorderna är lika och mitt skytte är resor bättre än hans. Får här till en ganska ball och avgörande spell-combo. Horrify + terrify :D (-4ld och ta massa ld-checks), ngt jag hoppades få testa på etc men inte fick möjlighet till.

Vid utsättningen av objektiv så var min plan att klumpa ihop alla på en öppen yta på en sida.
a; Jag väljer sida och kommer kampa detta hörnet och har skytte nog att hålla per borta. Game over.
b; Per får den sidan och måste välja mellan att gömma sig bakom saker långt från objektiv eller försöka överleva skyttet och stå på objektiven.
Han får välja sida och tar sidan med alla objektiv. Där rök den 'lätta' vinsten.
Han får även börja ställa ut saker. Jag sätter ut det mesta av min arme, allt utom skytteräckvidd. Har mitt så att jag kommer kunna döda av bra med scaraber eller spindlar om han tvingar mig att börja. Han tar första rundan och jag missar siezen(ville verkligen döda av farmen).
r1, han föder 3 scaraber och flyttar runt lite. Sätter nått wound på Wk:n och tar nått maelstrom. Han hoppar även fram en enhet imortals med tepelport-tech för att panga lite på mina warwalkers. Han står tight och jag hittar ingen öppning att gå för så jag sprider ut mig och försöker ringa in honom i objektivhörnet. Skjuter lite sporadiskt på olika saker för att se om jag kan ha lite tur och lotta in en öppning i försvaret. Nope!
Trollar kombon på imortalsen men de klarar sina test.
r2, mer scaraber och dansen fortsätter. Han tvingar min(a) serpent(s) att jinka. Antingen nu eller i r3 så skrämmer jag av 10 imortals mha spells.
r3, min bargekille fastnar i hans c'tan. En strid som jag kommer torska över tiden. Lyckas döda av warriors han har i perferin. Har honom nu i ett hörn med alla objektiv. Men har typ inte dödat ngt för honom. Han har dock jobbat ned mina prylar rätt bra.
r4, han kastar fram scaraber för att döda jetbikes och sätta press på mig, han poffar även iväg destolord + imortals med veil för att hota mitt hemobjektiv. dock så scattar han inom 5-6 tum från min WK. Jag i min tur hoppar iväg med mina imortals till de fina objektiven(vaktas enbart av 3 skadade spindlar), skjuter ned en av dem och står rätt ok där. Ghost arcen lottas ihjäl av ett singing spear... Det som e kvar skjuter i scarabar och WK:n chargar Dlord + imortals(vi fisslar båda i cc).
r5-6?(kommer inte ihåg om det blev 6 rundor. detta blir iaf sista rundan), han chargar mina imortals med spindlar, en dör på overwatch. och lite warriors kommer för att understödja honom. ctan dödar min bargekille(kan ha varit i r4) och lottar ett sista skott i min WL(han steg ut för att skjuta scaraber). per glömmer bort sina scaraber och skonar på så vis min warlord och nått maelstrom objective. samt sätter lite warriors på mitt objektivet som är värdefullt.
Jag tar mig en funderar och flyttar runt lite pjäser. Warriors i mitten skall skrämmas bort och sedan skall jag i sann eldar anda boosta på objektivet. farseen splittar av och tar ett av dem i hans backfield. sedan är det bara att hoppas på närstrider.
han failar ld6! fint, 4vp till mig och 4 mindre till honom. men CC:n vid objektiven skiter sig då jag bryter på ld9? eller ngt. ger honom ett obj. wk springer ned hans wl + imortals men wl reser sig igen.
Game over, 11-9 till mig.
Trodde jag skulle ta mer poäng, men med tanke på hur de första rundorna gick så är jag inte missnöjd.

@Per
Kommer jag nära din uppfattning av matchen?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av LillePer »

Ja det tycker jag! Tror det blev 6 rundor. Eftersom du flydde med farseerns enhet tur 4 behövde du tur 6. (Som jag minns det)

Lite reflektion är väl att din lista garanterat var vassare än min och att första 2-3 rundorna så klarade jag mig väldigt bra. Vilket gjorde att min immortals deep var lite av en chansning, men något som var vägen till att vinna lite större. (Något jag generellt försöker gå på i singel turneringar)

Vill bara påpeka att än en gång när jag "bjuder" på en tveksam snap shot, så avrättar du en enhet... Sjukt ohyfsat ;) (en spindel på en scarab i cover)

Alltid lika trevligt och tajt att spela mot dig. Men nästa gång är det fan min tur. (Du är nog en av de få jag faktiskt har övervägande negativ statistik mot)

Puss Hej!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av Flogger »

LillePer skrev:Alltid lika trevligt och tajt att spela mot dig. Men nästa gång är det fan min tur. (Du är nog en av de få jag faktiskt har övervägande negativ statistik mot)
Ehrm... en av få, känns bra att vara inkluderad där ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av Bronson »

LillePer skrev:Ja det tycker jag! Tror det blev 6 rundor. Eftersom du flydde med farseerns enhet tur 4 behövde du tur 6. (Som jag minns det)

Lite reflektion är väl att din lista garanterat var vassare än min och att första 2-3 rundorna så klarade jag mig väldigt bra. Vilket gjorde att min immortals deep var lite av en chansning, men något som var vägen till att vinna lite större. (Något jag generellt försöker gå på i singel turneringar)

Vill bara påpeka att än en gång när jag "bjuder" på en tveksam snap shot, så avrättar du en enhet... Sjukt ohyfsat ;) (en spindel på en scarab i cover)

Alltid lika trevligt och tajt att spela mot dig. Men nästa gång är det fan min tur. (Du är nog en av de få jag faktiskt har övervägande negativ statistik mot)

Puss Hej!
Jag var vittne på Gothcon när du bjussade på lite LoS på din landspeeder(gyrokopter) och hade man inte sett vad Olof skjutit med för modell så hade man ju genast gissat på att det var en broadside enhet som sköt, eller ett gäng waveserpents för den bara försvann! Snapshot heavy bolter från random marine var det visst.....
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av refabricated »

Bronson skrev:
LillePer skrev:Ja det tycker jag! Tror det blev 6 rundor. Eftersom du flydde med farseerns enhet tur 4 behövde du tur 6. (Som jag minns det)

Lite reflektion är väl att din lista garanterat var vassare än min och att första 2-3 rundorna så klarade jag mig väldigt bra. Vilket gjorde att min immortals deep var lite av en chansning, men något som var vägen till att vinna lite större. (Något jag generellt försöker gå på i singel turneringar)

Vill bara påpeka att än en gång när jag "bjuder" på en tveksam snap shot, så avrättar du en enhet... Sjukt ohyfsat ;) (en spindel på en scarab i cover)

Alltid lika trevligt och tajt att spela mot dig. Men nästa gång är det fan min tur. (Du är nog en av de få jag faktiskt har övervägande negativ statistik mot)

Puss Hej!
Jag var vittne på Gothcon när du bjussade på lite LoS på din landspeeder(gyrokopter) och hade man inte sett vad Olof skjutit med för modell så hade man ju genast gissat på att det var en broadside enhet som sköt, eller ett gäng waveserpents för den bara försvann! Snapshot heavy bolter från random marine var det visst.....
Hallå!, har ni inte läst böckerna?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av refabricated »

Match 3: Daniel Leidermark
GK + Astra
5 paladiner + draigo + coteaz, super-sniper, lite bilar, strikes, interceptors, 2 wyverns, vendetta och lite astrabös. Riktigt bra lista, snyggt byggt!
Objektiven tiltas över till ena sidan, gissar att hans tanke med det var att hans stjärna antingen kommer sitta och försvara dem eller så kommer de traska fram och ta dem. Hur som så vinner jag den 'bra' sidan. Jag vinner även vem som börjar och ställer ut mina båtar långt fram. Allt som är känsligt för wyverns sätter jag i reserv, wyverns är cp och dödar allt de tittar på.
Daniel siezar mig.
r1, sniper imobiliserar annibarge som tittar åt fel håll och är ute för resten av matchen :( Paladiner pushar mot objektiven(har typ bara min WK som skydd där då alla båtar kommer vilja gömma sig för psykanoner). I övrigt händer inte så mkt pga natt och jink. Själv så dödar jag en paladin med WK, pushar bargelord frammåt gömd bakom en riktigt stor sten i mitten. WW hoppar fram och tillbaka runt denna sten och pangar lite. Passiv runda.
r2, vendetta kommer in och skjuter på ngt som antingen jinkar eller inte bryr sig. Paladiner fortsätter frammåt och jag duckar lönnmördaren skott. Paladiner fortsätter frammåt(jag kan inte stoppa dem...). Jag å min sida sveper vendetta med lord och shakar den, bargen kommer sedan charga lönnmördare. WW dog från outflankande strikes(WL-trait). dödar en paladin till med wk. Spindlar kom in och deepar borta vid ganska ensamma wyverns(båda där av spindel-eld.)
r3, paladiner pangar in lite wounds på wk(de har knattrat på honom hela matchen, dör han tidigt så finns det inget som kan stoppa dem). resten av hans arme som lever springer nu bakom paladiner(jag har eller håller på att döda allt som spridit ut sig). Jag vill väldigt gärna ha honom på ett ställe så det blir lättare att kontrollera spelbordet. B-lord hoppar och knäcker en bil, spindlar skjuter lite guardsmen i backfield. Planen är enkel, paladiner kan bara vara på ett ställe. I min 'bas' så har jag mina båtar och bikes, i hans bas har jag bargelord och spindlar. Paladinerna är mittemellan och måste välja mellan att pusha fram mot mina saker, gå tillbaka och rädda backfield eller stanna mittemellan på objektiv(kom ihåg att jag har jetbikes och sista rundan).
r4, massa spindlar skjuts ihjäl(tror 4st blir kvar). WK dödas av paladiner som chillar i mitten. Jag ger mig på transporter, vill minska antalet obj secured som finns kvar. Drakar + imortals eldar upp interceptors som tidigare hoppade fram för maelstrom uppdrag och lite rövskytte på serpent.
r5, pga tid kommer detta bli sista rundan. Paladiner ringar in objektiv, razor boosta upp på objektiv, vendetta flyger för att blocka tillgång till razor objektiv. För min del så poppar jag all mobilitet jag har. Imortals hoppar till hans backfield för att skjuta av honom från det objektivet som jag sedan claimar med spindlar. farseer splittar av och tar ett obj. jetbikes flyger iväg och hittar milimeter lucker som räcker för att contesta paladiners och razors objektiv.
Jag vinner med 2 obj och 14-6.

Siezen var jobbig, utan den hade paladinerna tappat 2-3modeller runda ett och lönnmördaren hade inte överlevt. Tror det hade blivit bättre för mig, men vad göra?

Ställningen efter 3 matcher är lilleper, jag, Leidermark, pärssi i toppen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Gullberg
Inlägg: 211
Blev medlem: 07 nov 2012, 10:52

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av Gullberg »

Tack återigen för en rolig batrep-text. Tycker när jag läser din texter från summerfight Alltså dessa tre första att dina warpspiders ändå har gjort en del viktigt men du skrev tidigt att de var den enheten du direkt skulle ta bort? Hur tänker du kring dem? Själv när jag använder dem så känner jag att en eller två små femmor är perfekt för att jaga lite fordon och dylikt i motståndarenszon.

Skriv svar