Olof på ETC [KLAR]

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Blandar ihop match 3 och 4... Måste vara värmen när vi spelade :)

Korrigerat!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Olof på ETC

Inlägg av Bronson »

Fantastiskt drygt att tjaffsa om helt irrelevanta saker såsom modeller som inte kan stå i en perfekt deepstrike-ring eller exakt coherency i en skitdåligt byggd ruin etc. Skönt att kunna bjuda på lite moves som han glömt då du vet att du redan vunnit :).
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof på ETC

Inlägg av Elevatorlake »

Bra och intressant läsning som vanligt. Måste vara skönt att tvåla till de där lite jobbigare motståndare på ett så resolut sätt :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Olof på ETC

Inlägg av kombat »

Bronson skrev:Fantastiskt drygt att tjaffsa om helt irrelevanta saker såsom modeller som inte kan stå i en perfekt deepstrike-ring eller exakt coherency i en skitdåligt byggd ruin etc. Skönt att kunna bjuda på lite moves som han glömt då du vet att du redan vunnit :).
thats ETC för you :P

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Elevatorlake skrev:Bra och intressant läsning som vanligt. Måste vara skönt att tvåla till de där lite jobbigare motståndare på ett så resolut sätt :)
Det ger mig faktiskt ingenting. Har ingen behållning av att spela mot drygon, bara att stänga av, spela matchen för laget och se till att man kan gå därifrån med värdighet och inte dras med i hans skit.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Match 5 vs Finland
Vi ställer mig igen ganska tidigt, först eller tvåa tror jag. Samma princip som förr, vi vill ta bort bord för att ge andra listor bättre potential.

De slår på mig med CSM/CD. En flygmonsterlist som troligen inte är så bra rent turneringsmässigt, men som mot mig faktiskt inte är jättekass.
CSM-prins
Kultister
2 Drakar
Fateweaver
Horrors
8 screamers
CD-prins
Bastion
Så, 5 flygande saker. Och prinsar har så högt I att de bara woundas på 6:or av mina spindlar. Lägg till detta att han sätter shrouding på CSM-prinsen. Hoppar alt i jinkande klump så har alla monster 2+ cover med rr.
Missionet e mitt sämsta, alla fast-attack ger bort en extra killpoint, detta tillsammans med att han har sista rundan och en massa "odödliga" snabba monster kan göra saker lite håriga. Jag kommer dock krossa maelstrom. Tror inte jag kan förlora matchen om han inte satsar allt på att det tar slut r5 efter att ha landat monster på alla obj. Får vi en r6 efter det så blir det nog 20-0. Vi får se!

Strategi / Deployment
Han tvingar mig att börja(och har terräng att gömma sig i under deploy), detta är avgörande. Drakarna e lite jobbiga för mina jetbikes med. Jag kommer deploya mkt lite, vill bara ha lite enheter för objektiv och vill ha alla bikes i reserv. Har för-mätt en massa kring en ruin och vi är överens om att jag kommer kunna ta in jetbikes och gömma dem där "draksäkert". Åter igen, spelet blir så mkt trevligare om man kommer överens med sin motståndare. Missade tyvärr ignore cover på farseer, gick dock inte balls out på den, ville ha 2 rerolls. Men jag rullade mindwar på farseern... Denna kan vara go mot prinsen med shrouding OM han hoppar på marken. Ser till att ha mina trollisar på brädet för att få mer deny-tärningar mot hans shrouding. Vill tvinga fram perils.
Min plan kommer vara att kontrollera maelstrom tidigt och deepa allt annat efter behov.
Han deployar sina FMC gömda.

Matchen
r1 Olof
Han ger mig första rundan och jag tar nått objektiv och sprider mig på brädet. Vi spelar spearhead och jag vill att han enbart skall kunna ta in kultister i "sitt hörn". Det finna annars lite obj som han skulle kunna komma in på, men har jag spindlar i närheten så låter han kanske bli ==> mer obj kontroll till mig.
r1 CSM/CD
Fate flyger av, prinsar hoppar frammåt på marken. Trollar shrouding, och perilar in ett wound. Han summonar även in en enhet horrors till.

r2 Olof
Deepar in hälften av mina spindlar, scattrar som en tok, men inget dör. Lite nonchalant flyttar jag min warlock inom 18" från hans shrouding prins och mäter övertydligt så att farseern är inom mindwar-range. Min tanke är att kasta alla tärningar utom en på mindwar med reroll från runor. Bränner han alla dispell-dies på den så har jag 50/50 att sätta reveal på warlocken och i princip vinna matchen. Klarar mindwar med en massa, han dispellar och jag misslyckas med reveal. Skjuter sendan allt jag kan in i prinsen trots 2+ reroll(har inget annat vettigt att skjuta) och efter 17-18 saves så sitter ett litet fint wound :)
Dödar lite horros med deepande spindlar, vill tidigt kontrollera så han inte summonar in för mkt warpcharges. Och ju mindre modeller han har desto fler rundor kommer vi hinna spela => bra för mig.
r2 CSM/CD
Hoppar lite defensivt med sina prinsar för att ta hand om spindlar som deepat in i backfield. Screamers får bok och rushar frammåt. Fate kommer in och trollar ngt meningslöst. Drakar kommer även de in och eldar på mina bikes. Dessa har dock karaktärer som tanks och han rullar kass/jag savar bra så inte mkt händer mer än att farseer och autarch tar 1-2w vardera.
Perilar in ett w till på shrouding(bara 1w kvar nu).

r3 Olof
Deepar mer spindlar, nu i baken på drakar. Alla andra bössor riktas mot screamers och spindlar i hans backfield skall whipa ut alla horrors med skytte/charges(instability). Dödar typ alla screamers, chargar de sista för att hålla dem på plats. Alla horrors dör och jag gömmer spindlar efter förmåga i hans start ruin. Flunkar helt på drakar dock.
r3 CSM/CD
Hans prinsar hoppar in i ruin för att döda mina spindlar där, fate jagar killpoints och drakar flyger av. Han har dödat en hel del enheter för mig. Fateweaver grillar lite modeller, nån överlever som de alltid gör, men med så mkt vectorstrikes så är det lätt att plocka upp stragglers. Jag har i denna rundan CP-tur, hans CSMprins med 1w och shrouding chargar en 5:a spindlar(i ruin), jag slår först, gör 3 träff -> 2w -> 1 missat save, FW reroll och missar igen. Prinsen dör! Bye bye shrouding.

r4 Olof
Gonka kommer förbi och säger till mig att spela stabilt då vi ligger mkt bra till på alla andra bord. Istället för att pusha så placerar jag spindlar runt alla objektiv samt gömmer allt som drakar kan vilja flamea. Efter h&r från screamers i hans runda så dödar jag dem i min.
r4 CSM/CD
Han har nu fateweaver, 2 drakar och en CD prins kvar + cultister som nu kommer in. Flyger frammåt med alla flygare för att ev. hoppa på obj r5. Lite spindlar dör spell/vectorstike-döden.

r5 Olof
Jag ställer mig på alla objektiv och försöker döda drake, ngt som skiter sig.

r5 CSM/CD
Han går och pratar med sin coach som ser uppgiven ut. Därefter satsar han allt på att det skall ta slut r5 och kontestar 3 objektiv. Han gör ett misstag i att försöka trollar ihjäl spindlar istället för att summona en deny-enhet till vilket kostar honom ett 3pts obj.

Matchen tar slut och jag vinner med 14-6. Hade vi fått en runda till hade det inte blivit vackert...

Sjukt trevlig kille som, av vad jag senare förstod när vi krökade med dem på stan, var rätt grön på spelet. Han spelade dock typ helt rätt och är den som hittls plockat mest poäng av mig. 14-6, nytt sämsta-resultat med spindlarna.

Vi vann matchen stabilt i slutändan och kommer sannolikt spela om silverplatsen i sista mathcen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Olof på ETC

Inlägg av frigobben »

Fina rapporter som vanligt! Keep it up!

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Olof på ETC

Inlägg av Excessus »

Sorry, jag hejade på CSM medan jag läste! :)
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Olof på ETC

Inlägg av Gonka Koff »

Dina rapporter är som vanligt väldigt läsvärda, alltid är får man någon ny idé som man inte tänkt på förut.
Angående finnen så kan man ju tycka att det är märkligt att ge en grön spelare en såpass knepig armé och sen skicka stackarn till ETC, men kanske var det han som var stand-in till killen som stannade hemma för att han blev pappa dagen innan turneringen startade?
Hursomhelst, intressant att det var han som plockade mest poäng av dig!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Dax att knyta ihop detta äventyret.

Match 6: USA SW/DA (wolfstar)
Vi håller på mig rätt länge då en rätt full Nanavati snackat en massa om att han vill spela mot mig. Givet att han är min sämsta matchup i deras lag och de spelar med massa spiders själva så antar vi att de listat ut hur listan funkar och att det bara är CD som har en rimlig chans att drawa mig.
Vi håller på mig till typ 6:e matchupen och ställer mig så snart Nick är ute ur deras pool. De offrar vargar på spindel-altaret.

Hans lista är:
1 RW command squad
Samael
Tusen karaktärer med små hundar

Strategi
Väldigt enkelt, han kan inte vinna. Han har en extram skytte arme och jag spelar hardcountern mot den. Vi vet båda vart det barkar. Inte så mkt mer att säga om det hela. TBH så är det rätt skönt att avsluta turneringen med en lätt match.

Deployment
Jag vinner och ställer upp alla spindlar så långt fram som möjligt. Hökar ställer upp bakom för att skyleap:a och bikes är inne i gröten. Han gömmer 3/4 delar av stjärnan långt bak och outflankar 2 RW squads med vargkaraktärer, för att ge lite mer rörlighet.

Matchen
Jag ger honom r1.
r1, SW/RW
Han pushar frammåt lite grand, men försöker hålla sig borta från merparten av mina spindlar. Det han vill göra är att se till att jag måste hoppa + springa för att komma åt honom, vilket gör att han kan charga mig om jag sedan hoppar för kort. Samael skjuter även lite plasmakanoner för att firstblooda min warlock, men jag klarar den enda 4++ han sätter på mig.
r1 Olof
Tror jag tar ascendancy + supremacy r1. Hökar hoppar upp i luften och i övrigt så myser jag mest runt. Med myser runt så menar jag att jag tar lite pottskott på hans stjärna, dödar lite småhundar och sätter nått w i ett par karaktärer.

r2, Aaron
Outflankers kommer in, stjärnan splittar upp för att jaga rätt på lite småenheter(jag har rätt många...). Iron priest + DA bikes kommer in långt bak hos mig. De vill troligen dela upp min uppmärksamhet. Speeder kommer åsså in här någonstans. lite bikes(rw command squad) + vargkaraktär rusar mot en ruin där han kanske kan gömma sig lite. Den enheten kan vara jobbig om han savar bra mellan save + fnp. Charges dödar nån enhet spindlar.
r2, Olof
Jag backar rätt mkt, vill ta hand om flankers och säkra mitt backfield. Hökar kommer ned så att de kan bomba bikes utan att se dem, vill sedan kasta HW-granat på speeder. Ställer upp för att döda outflankenheten och sedan skada Command + 2 chefer allvarligt. Kommer även blocka av resten av stjärnan(Command, samael, vargar, chappe?) med en enhet spindlar så jag slipper dem 1 runda. Drar overwhelming firepower och no prisoners :)
Skytte flunkar mot outflankers, finns präst + 2 bikes och ytterligare en ensam bike kvar. Dödar alla bikes i commandsquaden utom vargchefer. Sätter mina tacticals obj och känner mig allmänt nöjd.

Fotnot, Aaron är rätt lack vid detta laget. Han tycker mina tärningar är rätt bra och börjar använda dem, spelar mig mindre roll. Inte bara solsken och det blir lite regeltjaffs. Kommer inte ihåg detaljer.

r3 Aaron
Samael + vänner springer ned screen. Outflankpräst hoppar på farseer med scatterbikes(dessa hade precience på sig). De 2 andra enheterna låser ned mina jetbikes. Speeder flyger mot mitten för att blocka ett obj. Vargcheger chargar spindlar i mitten.
Screen dö, outflankprästen tar 1w på over watch och sedan dödar min farseer honom i cc. Aaron inte glad... Varfchefer som chargar spindlar dödar lite lagom och sedan missar jag min h&r. Detta är riktigt kass då de kommer komma loss i min runda...
r3 Olof
MKt mopping i denna rundan och ett trix. Chargar vargcheferna med warlocken in i lorden, det är 5-6 fistattacker som BARA kan döda 1 kille, den andra flunkar och så sitter de fast till priset av 1 warlock. Moppar bort allt annat utom samael + vänner. Reducerar dock den enheten rejält. Jag har tappat ~4 enheter spindlar, han har tappat 3/4 av sin arme. Lite svårt att beskriva i text... Blir mkt "jag skjuter bort ditt och datt", men matchen är verkligen one-sided.

r4 Aaron
Samael + vänner backar för att hålla obj sista rundan. Vargchefstriden går som den skall, lite spindlar dör sedan h&r. Jag såg i min runda till att h&r:a ut tunna enheter för att spara killpoints. Vargcheferna consoliderar in i ruin.
r4 Olof
Vargar i ruin gtg mot mitt skytte. Bara lorden kvar med 1w. Skjuter med på samael och hökar lite på hans backfield scouter. Ställer mig på typ alla obj.

r5 Aaron
Samael med 2 vänner tar sig till obj. Plasmakanonar lite hökar.
r5 Olof
Dödar samael och tar obj, dödar även den sista vargen. Det enda som finns kvar för honom är 3 scouts i ruin långt från allt.

Matchen tar tyvärr slut, annars kunde vi sluppit lite tråkigheter.
Vi(Aaron) summerar snabbt ihop poängen, jag har alla obj, maxar KP och vinner tactical med minst 8. Resultatet blir 18-2 och så går vi och kollar på andra matcher.
10min senare så kommer jag på att ngt inte riktigt stämmer, går för att kontrollera vårt protokoll som nu är borta.
Iaf. vi räknade obj som om de var värda 2pts, de var värda 3. Min poäng skulle således bli:
12pts eternal, 4pts kp, 3pts secondaries(FB, WL, lineb) plus x från maelstrom. Han fick några maelstrom(3-4). Detta i sig utan maelsrom ger mig 20-0.
Tar upp detta med honom, vi går och letar efter pappret, går ej att finna. Snackar lite med kaptener men lägger sedan ned det hela och låter resultatet stå när Sverigen vinner även utan dessa 2 borttappade poäng.

Jag anklagar inte Aaron för ngt. det är mitt ansvar att vara delaktig och kontrollera scoresheeten. Ärligt misstag eller skamspel? Ingen kommer någonsin få veta och helt ärligt bryr jag mig inte. Var lite bitter där och då, men vatten under bron osv. Det viktiga för mig är moral high-ground.
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 8 gånger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar