Gamers Weekend - Gående Eldar

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Gamers Weekend - Gående Eldar

Inlägg av LillePer »

Äntligen var det dags att få dra fram lite gående trix eldar igen. En armé jag älskar att spela som lever mycket på få nyckel modeller och mycket fokus på movement/placering.

Listan : http://tok.sverok.net/tto/tournament.ph ... 2&aT_id=27
Mycket scoring, några får hårda skott som ska fixa antitank. Mycket contestförmåga och enheter som kan "jaga" scoring bakom LoS blockers. En relativt säker warlord och lite tunga killar för countercharge.

Första matchen mot Sebastian från Halmstad som inte spelar så ofta. Han spelar dark angels med sammael, 6+6+1 Bikes, en LR med hammernators, vindicator, dreadnought, predator, whirlwind, en flamer speeder, lite marines. Vi spelar med lite scattrande objektiv och fast är scoring. Jag väljer en sida med hyfsat LoS block så jag kan gömma mig från det värsta. Han vinner slaget om att börja och väljer att göra det. (Felbeslut enligt mig, jag älskar att gå tvåa med listan.) Han deployar väldigt viktat till höger, deepar sin speeder. Jag reservar bikes(pro player), deployar resten lite mysigt bakom los block, reapers står utanför virvelvind avstånd men kommer kunna gå och skjuta över hela brädet. Avatar, guardians, warpspiders, firedragons gömmer sig bakom en terräng bit ungefär mitt på brädet. Wraithblades deployar utspritt men lite öppet, rangers ställer sig en area bit framför hans armé. Så första rundan börjar, vindicatorn rullar fram och ska skjuta på mina wraithblades som baitar, alla biksen pushar mot rangers och ska försöka boltra dem. Vindicator+landraider dödar 1-2 wraithblades. Bikes åker fram, får skjuta på rangers i 2+ cover, dödar först en med en enheten, följt av att jag rullar trippelett så en ensam ranger står kvar. Han klarar moralen så jag tänker att FB är safe, men sen kommer en 11" charge så han dör.

Jag hoppar upp i himmelen med hökar, skiftar runt lite guardians, spindlar hoppar och ska skjuta bikes, reapers går upp och ska panga lite de med. Firedragons går fram för att panga vindicator som rykte fram. Jag dödar typ 4 Bikes men det är allt.
Speedern kommer in och ska försöka döda lite reapers. Bikes skiftar tillbaka för att skydda scoring. Vindicator+landraiders håller mitten och skjuter lite på wraithblades, 1 överlever.

Mitt flygplan kommer in och lite bikes. Planet dödar vindicatorn, drakar stunnar landraidern, reapers dödar speedern, hökar försöker döda lite marines men misslyckas, dödar av lite mer bikes. Avataren pushar mot land raidern.

De tunga vapnena försöker döda flygplanet och misslyckas, virvelvinden forsätter med att döda av ca 3 guardians/runda. Hammernators försöker charga spindlar på 8" men failar. Då chargar avatar in i termosar och då är spelbrädet helt och hållet mitt. Pushar upp med hela armén i 2-3 rundor och dödar det som finns kvar. Avataren dödar inte en terminator på 3 närstridsrundor, men dödar 3 i sista rundan. 18-2 eftersom jag tappade firstblood.

Match 2 får jag möta den där Per Hyll-anders som inte vet hur man stavar.
Vi ska hålla quarters och spelar på ett bord med väldigt mycket LoS block i en quarter.

Pär spelar Imperial Fist med 60-70 marines, sternguards, legionärer, 30 tacticals, 5 snipers scouter, dread+typhoon, lite contesting bikes, TFC+virvelvind... lite devs(med flakk!)

Pär få välja sida och väljer att ingen av oss ska få stå i den konstiga quartern (man kan inte skjuta varken in eller ut från den) utan vi spelar lite längs med los blocken istället. Jag vinner slaget om att börja och tvingar glatt Pär att ställa upp. Han ställer upp allt utom bikes och scouter som reserver/infiltrerar. (legionärer i deep såklart)
Han sprider ut sig väl för att kunna täcka mycket av bordet. Scoringen är relativt central för att lätt byta quarter.'
Jag kontrar med fegalv taktik och deployar typ ingenting. (Maugan+10 guardians, shadoweaver, hökar, wraithblades och firedragons) (resten i vanligt reserv förutom rangers i outflank)
Det mesta står väldigt långt bak, förutom firedragons som hittade en ficka i en ruin där de tror de ska vara ganska safe. Men jag hade glömt av hans förbannade snipers som deployar så att alla kan skjuta drakar. (snipers har en fuskig wounda 2+ platta som jag helt glömt bort så mina drakar står tätt som ansjovis på burk...)
Men hylander misslyckas med att döda drakar, tror 2 stryker med. Inget annat händer egentligen.

Jag går upp med maugan+ scatterlaser, och wreckar en bil för 2p Firstblood, drak exarchen dödar av 2 sternguards och går och gömmer sig igen, hökar hoppar upp.

Runda 2
Lite saker avancerar så de kan döda drakar, gravgun bikes kommer in från reserv och ska skjuta wraithblades.
Jag tappar 1-2 firedragons men exarchen lever, 2st wraithblades stryker med, shadow weavern springer av bordet.


Dags för reserver, lite rangers går in och ska skjuta bikes. Guardians+spindlar+avatar+1 enhet bikes går in ner i LoS block quartern, hökar deepar vid en dev squad, flygplaner går för att döda virvelvind.

Maugan byter enhet till wraithblades för alla guardians är döda, drak exarchen försöker skjuta smokead bil, men gör bara en pen på shortrange som röken savear bort.
Maugan dödar 2 gravgunbikes och rangers dödar den 3e och sista biken. spinldar springer upp i röven på dreaden och dödar av ett vapen och immobilized, den står kvar där resten av matchen och gör typ ingenting. Avataren dödar 2 marines med sin melta mha battlefocus. Guardian lansen från reserv immobilizerar typhoonen så även han gör nästan inget resten av matchen. Virvelvinden överlever, hökar dödar någon marine.

Runda 3

En attackbike kommer in och ska döda rangers, 3st dör men de står, rätt mycket skjuter på flygplanet men ingenting händer (4+ cover mot allt iom ruiner överallt) Legionärer dödar av 2 bikes, sista draken dör. Devs försöker charga hökar men misslyckas.

Kommer in med resten (tror jag) Hökar skjuter/chargar devs för att gömma sig från skytte, dödar av lite legionärer, avataren dödar lite marines, spränger en bil med 10 marines i, alla blir pinnade/lägger sig under skytte fasen, reapers+guardians dödar av några, maugan dödar av attackbiken.

Runda 4
Hylander börjar få ont om scoring och saker som kan contesta Medans jag har saker i alla quarters och han kommer mycket förmodligen inte kunna tömma någon.
Försöker döda lite scoring och spindlar men går inte så bra för stackars Pär, inget speciellt händer.

Mitt flyg dödar av 4 marines, hökar hit&runade förra rundan och dödar nu virvelvinden i CC, dödar av en 10-15 marines denna rundan.

Runda 5
Hylander försöker contesta alla quarters så gott det går och hoppas att jag inte ska döda tillräckligt.

Jag blir lite girig och går på att döda av 8 marines för 20-0 istället för 3 eller 5 för att få 16/17p. Det slutar iaf med att 1 marine kvar i en quarter och 2 i en annan. 13-7 till mig, men spelade lite dåligt i det allra sista. Men alltid trevligt att spela mot vår ostfarbror från varberg, speciellt när man får trycka till honom ;)

Match 3
Magnus Andersson är en bekant ansikte från Gast och även han spelar marines med mycket kroppar, dock Iron Hands denna gången. 2 poddar, 30 tacticals, 10 scouter, virvelvind, lite bilar 3 HB attackbikes osv.

Vi ska hålla massa objektiv och heavy är scoring, jag får välja deployment och tar lite LoS block som jag gillar, tvingar även Magnus att börja.
Han deployar ganska safe långt bak, men en razorback står lite längre fram för att kunna lysa första rundan.
Jag deployar relativt mycket, men sätter spindlar, bikes, drakar i vanlig reserv. Resten står och göttar sig med avataren bakom en klump.

Runda 1
En flamer+flamer pod som vill döda reapers kommer in men scattrar 11" rakt bort så de bara går och gömmer sig för att inte döden dö.
Razorbacken åker upp och lyser rangers för att virvelvinden ska få panga. Han lyckas döda 4 så att de inte är i avatarbubbla, men sista killen står så ingen firstblood.

Maugan kontrar med att battlefocusa 6" åt sidan och avrätta razorbacken som tack. pushar lite med mina saker, reapers dödar lite marines, hökar flyger upp.

Runda 2
En land speeder storm med scouter kommer in och går och gömmer sig för mina AT skott, en AC dread kommer också in och ställer sig för att skjuta lite Reapers.
Jag kommer lindrigt undan och tappar 3 reapers+lite guardians, viktigt är att drop pod squaden springer 1" så avataren kommer få leka nästa runda.

Runda 2
Spindlar och drakar kommer in och pushar mot lite scouter och en bil, hökar dimper ner för att döda scouter.
Dödar typ 1-2 scouter och spränger bilen med warlorden i(han är värd 2)
Maugan fortsätter vara en boss och spränger virvelvinden i 4+ cover, reapers dödar en speeder, avataren chargar 5 marines+1libbe och libben står på 1 wound så jag är safe från skyttet.

Runda 3
Magnus dödar av reapers med sin dread i pod
Dödar lite drakar+spindlar och gör spindlar blinda med sin storm
Scouterna chargar hökar men händer inte så mycket på något håll, jag hit& runnar därifrån.

Mina wraithblades chargar och dödar hans dread, avateren battlefocusar och meltar hans skyttedread, jag dödar av lite scouter, stormen och lite marines.

Runda 4
Sternguards skjuter ihjäl spindlar, sista draken dör. Avataren suger lite skytte.
Maugan chargar 5 marines, flygplanet kommer in och plockar warlorden, avataren pushar lite till så att han måste hanteras.

Runda 5
Avataren dör, i övrigt inte så mycket som händer, lite scouter kvar vid ett objektiv.
Jag får inte död på scouterna men åker och ställer mig på lite objektiv med mina saker, skjuter lite marines.

Runda 6
Scouter chargar jetbikes och står där, lite scoring pushar mot objektiv.
Jag moppar upp alla marines som försöker pusha mot objektiv men lyckas inte rensa bort scouter i närstrid och 1 marine på ett objektiv. Så 19-1.

Runda 4 Neil Kerr Ultramarines
Neil är ju en erkänt otrevlig spelare och börjar med att säkra sportsmanship genom att gömma min armé ;)
Vi ska spela killpoints och lite objektiv, sned deployment, Neil spelar 5 skyttenators, 5 hammernators i en Land raider, lvl 2 libbe, 20 tacticals, 5 scouter med telion, virvelvind, tfc, 3 MM bikes, 2 razorbacks och en stormtalon.

Neil väljer sida och tar en stängd ruin till sitt artilleri. Neil lyckas dessutom med konststycket att slå fram invisibility, så jag har en osynlig land raider att hantera... Kul kille den där skotten....
Jag tvingar än en gång min motståndare att börja (ser ni ett mönster?) han castlar upp i sin förstärkta ruin och reservar razorbacks och bikes. Landraidern står längs med vänster kanten så nära min långsida som möjligt.
Jag deployar så fegt jag bara kan, shadowweaver, avatar, scatterguardians med maugan, wraithblades på höger kanten för att pusha mot hans bordskant, hökar och rangers långt bak för att ta objektiv/hoppa i luften. Resten reservar vanligt.

Neil öppnar upp runda ett med lite meningslöst skytte på guardians, dödar typ 1-2.
Jag hoppar upp med hökar, pushar lite med blades och håller mig rätt lugnt med resten. Skjuter på lite marines men inget händer.

runda 2
Neils båda bilar kommer in, så även hans stormtalon (yes tänker jag, nu ska den dö av mitt flyg...) Neil skjuter lite, dödar lite guardians men ingen firstblood.

Så kommer min runda, får in allt utom flyget.... Menmen, spindlar, reapers och 2 kanoner från bikes är ok iaf. Neil har ställt sina skyttenators precis 17,5" från min kant så går in med firedragons och ska döda av några. 2 st terminators stryker med och jag springer 1 eller 2" så står lite dåligt till.. Mina skytteförsök på humlan går åt pipan och inget händer. Maugan+scatter+reapers försöker ta first blood på en razorback men tar bara bort 2 HP på den ena. Då väljer shadowweavern att avsluta jobbet med att glanca båda razorbacksen. SKÖNT! Hökarna kommer in och släpper en ignore cover bomb på telion och gänget i deras förstärkta ruin (2+ cover är kul?) 2st dör på bomben och sen lyckas jag skjuta ihjäl 2! Bara telion kvar...

Neils runda 3, bikes kommer in, flyget åker av. Telion går och gömmer sig. Assault terminators hoppar ut för att döda firedragons. Avataren tar lite stryk från laserkanoner, hökarna tappar 2-3 modeller, 1-2 blades dör. Drakarna blir nerchargade.

Mitt flyg kontrar med att stanna ute! Yes, sjukt taktisk pilot där :) Hökar gömmer sig. Reapers går upp för att skjuta fokus fire på 2 attackbikes. Resten avancerar lite. 2 bikes dör, lite marines dör på något ställe och även razorbacken.

Runda 4, humlan måste åka in skjuter på rangers och dödar 3 men de står, lite guardians dör på något ställe. Avataren dör denna rundan.
Mitt flyg kommer in och plockar ner humlan från himmeln, wraithblades chargar ihjäl sista biken. Hökarna försöker döda telion men misslyckas. Reapers dödar lite marines.

Runda 5
Telion+1 marine chargar hökar, neil klumpar ett objektiv med hammernators+5marines, skjuter lite guardians.
Wraithblades chargar ihjäl 5 marines, jag dödar av lite olika scoring enheter och ställer mig på objektiven. Tar det slut nu är det 17-3, men det forstätter
runda 6
hammernators kan charga maugan+enhet och contesta mitten, även hökar, en bike enhet och wraithblades dör denna rundan. Tungt.
Lyckas rensa upp lite och döda av neils scoring, men mitten är contestat. Blir även en runda 7, maugan dör, men jag får en chans att rensa bort mitten, men en sketen terminator lever så det blir bara 11-9 vinst tillslut.

Dags för sömn (även om det blev rätt lite) och sen få revanch mot Jocke efter SM.

Mer marines, Ultramarines även denna gången. Räknar lite på det och inser att jag dödat 150 marines hitills och ca 20 fordon. Målet är självklart att komma upp i 200 marineskalpar och vinna över Joakim såklart. (något jag inte gjort på turnering innan iaf, eller hur Joakim?)

Jocke spelar med sicarius(+ på reserver, ld 10 till armén och en tactical blir coolare), 30 tacticals varav 10 i pod, stor enhet legionärer, assaultmarines, sternguards i rhino, laser dread, devestators, melta attackbikes och en predator. (Första marine listan utan virvelvind...)

Vi spelar vanlig "dawn of war" (dummaste namnändringen ever..), med 3 objektiv, mitten värt mer och linebreaker värt 2. Jag får välja sida och tar en med lite go LoS block, tvingar sen jocke att börja. Attackbikes i reserv, legionärer i deepstrike, 10 tacticals får infiltrate. Jag deployar minimalt, så avatar, maugan+scatter enheten, artilleri, wraithblades, rangers i skog och hökar i ett hörn långt från hans armé. Men även här fick jag en tanke miss och jocke kan infiltrera marines för att ta firstblood på hökarna...

Runda 1. Podden kommer ner, marines avancerar mot hökar, jocke drar sin rerolltohit chapter tactic, men 15 marines varav 1 melta, 1 plasma, 1 laser dödar bara 3 hökar som lägger sig i det öppna. Så ingen first blood. (5 andra marines dödar bara 1 ranger i 4+ cover)

Min runda 1, avatar går upp och meltar en rhino för firstblood, rangers går upp och dödar 3 marines med 4 skott... sen springer de in i skogen igen. Maugan + guardians dödar lite av de marines som trillade ut.

runda 2. Legionärer kommer in skjuter ut 2 wraithblades, armén fokuserar avataren och plockar honom, assault marines chargar maugan med anhang, hökarna dör och rangers chargas.

Jag kommer in med allt utom guardians+1 bike enhet, spindlar dödar av 4 marines, reapers plockar 5 till, drakar försöker döda pred men failar, flyget dödar av 2 laserkanoner i dev squaden. wraithblades misslyckas med charge, maugan dödar lite fler assault marines.

runda 3 lite skytte försöker sänka flyget, i övrigt inget spännnande som händer, legionärer chargar wraithblades och 4 marines chargar maugan för att han inte ska få komma loss. Wraithblades dör inte så legionärer kvar i cc.

Drakarna dödar preden, flyget åker av för att det dök rundan innan, lite fler marines/sternguards ryker med, mest spindlar och reapers som jobbar.
wraithbladen håller fortet så legionärerna kommer inte loss, dock står även maugan fast.

runda 4 drakar får lite skytte på sig och flyr, en annan bike enhet får en melta i huvudet och flyr av, annars händer inte mycket, wraithbladen dör.
Jag moppar upp min planhalva rätt ok, egentligen mest sternguards+dread+legionärer som lever efter att flyget+reapers jobbar vidare.

Runda 5

Legionärer chargar maugan som kom loss i slutet på 4e, laser dreaden lyckas spränga flyget. Jocke ställer sina sista 2 scoring marines på hans objektiv.
Min runda, ställer mig på alla objektiven, spindlar dödar av sista scoringen. men maugan den tönten går och dör, mitten blir contestat på deras massacre move.
Runda 6
Legionärererna som är kvar chargar bikes för att bara contesta järnet, sternguards går för att döda spindlar(min linebreaker) och sicarius går för linebreaker själv.
Spindlar dör, bikes håller på mitten. Min runda, pushar med guardians för att charga in i legionärerna på mitten, en annan guardian enhet springer för linebreaker samtidigt som de springer och skjuter ett lottoskott i smalbenet på sicarius med sin lans, POFF! så har jag tagit bort warlord och jockes linebreaker.
Tyvärr händer inte mycket i mitten närstriden.

Det blir även en runda 7 där sternguards chargar in i bikes, det dör lite men jag står, objektivet contestat. Försöker charga in med dark reapers men failar, ingenting mer speciellt händer.

15-5 tillslut och jocke har 4-5 marines kvar. Dvs jag nådde mitt mål, 200 skalpar! Det blev även en pallplats, dock hade någon varbergs gubbe spelat in alldeles för mycket och en tokig gastare chefat med sina 3 assasins+crowe så "bara" en 3e plats. Sjukt kul turnering och mycket bra matcher, dock jäkligt harvigt med 30 tacticals i nästan alla matcher och ett snitt på 40-50 marines/match. Tack alla 5 för fina matcher, även om jag spelar fuskarmé :)
Senast redigerad av 2 LillePer, redigerad totalt 27 gång.

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Gamers Weekend - Gående Eldar

Inlägg av frigobben »

Kul läsning, glöm inte att skriva färdigt resten. ;)

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Gamers Weekend - Gående Eldar

Inlägg av LillePer »

Färdigt!

Silvertejp
Inlägg: 997
Blev medlem: 20 feb 2010, 22:19

Re: Gamers Weekend - Gående Eldar

Inlägg av Silvertejp »

LillePer skrev:tokig gastare chefat med sina 3 assasins+crowe
:wub:

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Gamers Weekend - Gående Eldar

Inlägg av Flogger »

Härlig läsning Lilleper! Vissa gånger när jag läste kände jag den där "aj vad det måste gå dåligt för eldar nu" och sedan ett glatt "en stor vinst till mig" och jag tänkte "wtf!?" :p
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Boggalogg
Inlägg: 500
Blev medlem: 27 jan 2010, 08:31
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Gamers Weekend - Gående Eldar

Inlägg av Boggalogg »

LillePer skrev:En massa ordbajsande och en tokig gastare chefat med sina 3 assasins+crowe så "bara" en 3e plats mer ordbajs
Crowe är bäst, det har jag ju sagt hela tiden

eneker
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 jun 2015, 13:29

Re: Gamers Weekend - Gående Eldar

Inlägg av eneker »

Kulig läsning! länken till listan är gammal, lust o skriva i ett inlägg typ vad du hade? ^^

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Gamers Weekend - Gående Eldar

Inlägg av LillePer »

Listan som jag minns den:

Maugan Ra
Avatar of Khaine, fast shot
5 wraithblades
5 drakar, fire pike, fast shot
10 guardians scatter
10 guardians scatter
10 guardians lans
5 rangers
3 bikes
3 bikes

5 warp spiders
5 swooping hawks, sunrifle, hit&run
Crimson hunter, marksmans eye

1 shadow weaver
5 dark reapers, fast shot, night vision

Skriv svar