Speleriet 2 - Angry Hornets med Eldarförrädare

Berättelser från slagfälten och turneringarna
benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Speleriet 2 - Angry Hornets med Eldarförrädare

Inlägg av benmannen »

Första av allt, jag har inte läst igenom allt nedan så det kan nog vara lite textkonstigheter, men kom ihåg att alla aktörerna på min sida av planen var höga på diverse Kommorraghdroger, så det blir tyvärr inte bättre än såhär... Enjoy :)

-----------------------------------

Så det var dags för Speleriet 2, Stockholm har varit tomt på turneringar länge men det har dykt upp en ny aktör som arrangerade Speleriet 1 för ett tag sen som var en kanonturering en helg ute vid universitetet… Jag tror jag spelade Chaos då men nu var det dags för mina Dark Eldar att jag slavar. Det är en helt okompad turnering som verkliegn uppmuntrar folk att ta med osten. Och förhandspratet verkade verkligen illa. Det skulle komma hårda armeer. Så jag satte ihop en DAKKA-båt arme som kunde hävda sig mot det mesta. Så gott Dark Eldar kan det dvs… Men jag kikade på den, övervägde det i två minuter och sen beslöt mig för att det var alldeles för tråkigt att spela en sån lista. Turneringen var på 1850p, så lite mer än vanligt så jag tänkte att jag får väl osta lite och slänga in lite Eldar… Jag hade min gamla favoritlista ”Angry Hornets” som har lite getingbotema med en massa Hellions (32 stycken) och jetbikes… Den är rolig att spela och de flesta gillar att möta den, det är en rätt dålig Dark Eldarlista… Men med en Autarch på jetbike med Mantle of the Laughing God, två små enheter med Jetbikes och en Crimson Hunter Exarch så jag har nåt flygsförvar, så har jag en Eldarstyrka som passar in i getingbo temat. Jag vägrar Wave Serpents… De är alldeles för bra. En sak jag har läst mig är att förhandssnacket är ofta rätt annorlunda från vad som faktiskt visar sig på spelbrädet. Få äger de extrema ostlistorna som man potentiellt kan sätta ihop. Det blir ofta mycket lugnare än vad som ryktas. Så med det i åtanke så var jag nöjd med mitt listval i slutändan.

Listan blev detta:

Angry Hornets a la Speleriet 2

Aanna (Baron Sathonyx) 105
Johannaa (Succubus): agoniser; venom blade; haywire grenades 95

3 Grotesques: liquifier gun 115
• Raider: night shields; flickerfield 80
14 Hellions: Helliarch (splinter pistol; power weapon) 239
8 Hellions: Helliarch (splinter pistol; power weapon; phantasm grenade launcher) 163
8 Wyches: haywire grenades; Hekatrix (venom blade) 111
• Raider: night shields; flickerfield 80
5 Wyches: haywire grenades; Hekatrix 70
• Venom: splinter cannon; night shields 75

6 Reavers: 2× heat lance; Arena Champion (venom blade) 171
4 Reavers: cluster caltrops 108

—————————————————

Autarch: Mantle of the Laughing God; Eldar jetbike; laser lance 135
3 Windrider Guardians: shuriken cannon 61
3 Windrider Guardians: shuriken cannon 61
Crimson Hunter Exarch 180

1 849 points


Match 1
Eldar


Autarch på Bike med Mantle of the Laughing God, Melta, Laser Lance och Banshee Mask
4 Wave Serpents med 5 Dire Avengers upplastade var
24 Warp Spiders
Wraith Knight
3 Windrider Bikes
3 Support Weapon Batteries med Shadow Weavers

Vi skulle spela en match om 4 objektiv.

Så dags för första matchen! Och mitt emot brädet står en rätt hård Eldararme. Två Wave Serpents brukar vara nog för att plocka isär en Dark Eldararme… Hela fyra stycken uppbackade av 24 Warp Spiders och en Wraith Knight kan bli tufft… Men jag har lärt mig att Serpentsen har blivit sämre i 7e ivarjefall… De är minst lika tåliga, men de snap Firear för det mesta… Det gör rätt stor skillnad.

Så jag tog första rundan när tärningarna gav mig chansen så jag kunde skjuta lite lansar på hans WS. Jag trodde han skulle deepa alla Warp Spiders men han ställde upp dem rätt aggressivt… Tur för mina båtar… Jag lyckades bortdeploya honom lite och det var Night Fight så jag flyttade hela min arme runda ett till min högra flank och satte press där. Reavers sliceade direkt ihjäl en halv enhet Warp Spiders. Och blåste in med lite båtar. Jag lyckades Haywirea en WS runda 2 med en enhet Wychar. Samtidigt så slog Autarchen sönder en WS som blev immobiliserad i en skog! Grotesquerna assaultade och pucklade ihjäl en enhet wsp. Det här innebar att jag nästan rensade en hel flank. Han hoppade ur med Dire Avengers lite här och där vilket aldrig är bra om Dark Eldar… Jag tog ut en del av dem. Reavers åker runt och slicear lite. De assaultar och dödar hans 3 Support Weapons. Gotesquer med Lindaa försöker banka sönder en ws med grots men misslyckas trots Haywires och en massa attacker. De skjuts i småbitar av Warp Spiders… Rätt åt dem. Baronen kommer in och deepar som vanligt dåligt. Men de är alla inom 18” från Writh Knighten och skjuter ner den med hjälp av Crimson Hunter Exarchen. Men dakkas ner till hälften nästa runda och flyr. Och sen missar moral slaget igen… Flyende vid matchens slut! Autarchen lyckas med en 9” charge och dödar mer Warp Spiders. Vi spelade rätt långsamt och det tog tyvärr slut runda 4! Vilket innebar att han vann stort på det! Jag missar sista rundan ca 4 moralslag i rad och tappar typ alla obj. Han vinner med 17-3 tror jag. Han har bara runt 10 modeller kvar men håller två objektiv med sina två överlevande Wave Serpents!

Så med tanke på hur obalanserade våra armelistor såg ut så gick det mycket bra. En runda till eller två så hade det sett mycket annorlunda ut i poängväg till min fördel. Det gick så bra tack vare att han spelade rätt defensivt och fick aldrig riktig användning av sin egen MantleAutarch och Wraith Knight. En trevlig första match och fin start på turneringen!

Match 2
Astra Militarum


Nån Special Character som fick slänga tre orders. Fick 18" & extra order. Så 4 ordrar i rundan!
2 Leman Russar i squadron bägge med 72” range kanon och laser kanon
Demolisher med 3 Heavy Bolters
Två 50 blobbar med kommissar
6 Rough Riders
3 autocannon teams
3 mortar teams
IA flygare med massa smådakka

Den här missionen hade Sned deploy och Killpoints som huvudobjektiv. Och väldigt lite skillnad i killpoints gav stort utslag. Hade du 3+ fler killpoins så drog du ihop 8-0 i poäng!

Han deployade först men gav mig första rundan. Så jag vlade att deepa en väldigt massa och deploya så inget av hans tanks kunde nå mig. Jag sköt bort bort två auto cannon teams, de måste bara bort. De är nästan de farligaste han har mot min båtar. Två lansar sköt på Demolishern men gjorde inget. I hans tur så rusade han fram med en 50 mannablobb. Sköt lite grann men gjorde ingen större skada. Jag övervägde att deffa hela matchen, han var helt bort deployad och det enda som oroade mig var en Demolisher som rullade framåt och sköt en massa Heavy Bolters. Han hade nästan inga Kill Points att enkelt ta ut heller. Autarchen öste in aggressivt som vanligt men ställde sig utom line of sight. Baronen deepar in aggressivt i en skog. Trodde han. Mishappade och dog. Suck. Nästan 400p i sjön och 2 kill points… Vi skjuter på varann, Reavers slicear lite. Kastar haywires men inte mycket händer. Men då helt plötsligt får jag chansen till en sneaky move. En jetbike enhet sliecear hans rough riders. Dödar tre och de kutar av plan, reavers ställer sig så de syns knappt av hans blobb i närheten, och min andra Reaverenhet manövrerar närmare. En blobb tokskjuter på dem och 69 lagun skott senare så har inte en enda dött! Jink och fnp for the WIN!!! Då kan jag nästa runda sliecea hans Special Character HQ enhet. Men dödar bara en enda trots en massa wounds, och assaulten sen dödar ingen!!! Major Fail! Och han har 50 Guardsmen som kan assaulta dem nu och ostört krossa mina bikes men han struntar i det… iskallt konstaterar: "det där fixar han själv" och förståss tillsammans med två överlevande teammedlemmar kloppar ihjäl mina bikes. Genom att breaka och kuta mer dem! Förnedring! Och sen skjuter blobben 80 skott på mina andra bikes och nu dödar dem. Kanon, det var två till enkla Kill Points… 3 rundor med lansskott från min båtar gör inget på hans tanks. Flygaren gör sisådär. Autarchen är inne och röjer som vanligt bakom fiendelinjer. Han slår går in och slår sönder en Leman Russ. Men de är två... Så inga Killpoints. Mina grotts känner sig kaxiga när Succubus Lindaa är med dem, de sneakyassaultar 40 guards. Som är värre än stubborn med Kommissaren visar det sig. Lindaa challengar och skivar ett gäng sergeanter över de följande rundorna. De tillsammans kloppar ner enheten till ca tio man och kommissarien som börjar refusa challenges… Så jultomten kommer på beök och plötsligt in kommer 50 infanterister till med en ny fräsch uppsättning sergeanter och en ivrig Kommissar. Då måste min Wychar hjälpa till. Alla 8. Men de gör stor skillnad… Grotsen dör efter ca 8 rundor strid men jag vinner varje runda och kommissarien avrättar folk på löpande band. Det slutar runda 4. Och han vinner med 13-7. Han hade bara två mer Killpoints. Men jag hade line breaker som var värt mycket och lite småpoäng. Förlust igen men en tokig match mot en rolig motståndare. Lite mer poäng drog jag ihop i den här matchen, täningarna svek hela matchen och baronen stack och drack te med sina 14 Hellions så med tanke på det så gick det mycket bra. Svärmen har fått blodad tand nu, nästa match ska vinnas!

Match 3
Orcs


HQ i Megaarmor med rerollsgrejjer och Bosspåle
Lvl 2 Shaman
Två 30 manna orcblobbar
3 Koptas
2 Zzapkanoner
9 Autokanonkillar
4 Meganobs
10 grots
2 transporter
1 transport med 12 orcs
15 jumpkillar

Nu skulle vi spela om 4 fasta objektiv som satt färdigt utsatta mitt på varje quarter. Så det var förståss gammaldags quarter deployment.

Jag får deploya först. Kör min standard deployment. Alla fordon på plan som får tillsammans med Autarchen. Det är Night Fight.
Jag rullar dåliga droger vilket är synd mot Orcs, hade velat få lite närstridsboost.… Han scoutar fram sina Koptas så autarchen kan assaulta dem runda 1! Slår ihjäl en men de håller. Bägge spelare vill använda Hit&Run men autarchen vinner rolloffen.

Skjuter ner 5 autocannonkillar med venomen som tur är. och lyckas stunna HQ fordonet. Han gör inte mycket tillbaka. flyttar runt lite, småskjuter lite men inget som gör nån skada direkt. Runda 2 kommer en massa in av min arme. Autarchen är aggressiv som vanligt och slår slnder en transport. Och har flyt med att de inuti blir pinnade när de ramlar ur. Eldar Windriders dakkar ner en kopta. Reavers Slicear 5 grots. och jag lyckas stunna hans HQ transport igen. Baronen mishappar som vanligt men hamnar bara åter i reserve. Lilla hellions deepar bra och skjuter ihjäl alla hans återstående autocannons.

Hans 60 killar dyker upp ur reserve skjuter i sin tur ihjäl alla hellions och en bike. De två kvar biksen flyr. Grotsen assaltar Autarchen. Som trots sin förvåning slår ihjäl hela enheten! Meganobs hoppar in i en transp och tar obj. Zzapkanonerna skjuter ett styrka 10 skott på Venomen som failar jink och toksprängs. ALLA wychar ombord dör i smällen! Pang.

Jag hade planerat för fler rundor men vi hinner bara 4... Kul match. Orcsen är som vanligt helt galna, den nya Codexen verkar inte obalanserad, den påminner mycket om den gamla med en massa bra fixar… Just ja, jag vinner med 11-9 i slutändan.

Match 4
Necrons


2 Annihilation barges
3 crypteks med en av följande var:
haywirebössan tokflamern och deep-teleportandet
Destroyerlord
Oberon
10 immortals
6 wraiths
2-3 x 5 warriors
Ca 6 deathmarks
1 Monolith
6 skaraber
2 flygare, de som har trupper ombord

Så en rolig Necronslista med lite av allt möjligt och den klassiska minidldsstjärnan med
wraiths och en jetbikelord... Oberon gick med 10 immortals och deepade runt. Han deployade lite warriors och deathmarks med varsin Cryptek i flygarna och deployade resten på bordet. Jag deployade som vanligt fordon och Autarchen. Han gick först och klev framåt med det mesta, var lite konservativ men tog mitten bakom en kulle med Wraithsen. Och deepade in oberon med kompisar och pangade på en Raider som tack vare Jink överlevde! Han satte dem så att mina Grotesques med Lindaa kunde assaulta dem men då hade de i sin tur blivit assaultade av Wraithsen och jag var inte säker på att slå ut Oberon… Jag drog mig undan från den enheten, jag trodde deepprylen var engångs och kunde hålla mig borta... Men det var den ju inte :) Reavers sliceade lite och jag såg en öppning att Haywirea Monolithen med 8 Wychar i en senare runda! Oberon deepade närmare igen och dakkade ner min Venom. En hel del reserves dök upp. Nästan hela min arme kom på brädet runda två och en plan tog form. ALLT PÅ OBERON. Så alla Reavers sliceade dem. Allt i närheten Dakkade på dem så gott det gick och min flygare avslutade Oberon med ett lansskott! Alla immortals försvann men Crypteken och Oberon kom tillbaka. Oberon hade ressurection Orben också… Så Lindaa med Grotesquerna gick in och kloppade ihjäl bägge. Den här gången kom inte nån av dem tillbaks!

Men då dök hans flygare upp och droppade ut en enhet som toooookdödare mina stora enhete Reavers och den andra sköt ner min Raider med 8 wychar. 2 bara dog i explosionen. Tror jag slog 4 sexor på saving throws (de har 6+)… Han tog det lite lugnt med resten av armen, så jag pressade på lite. Mina 6 Wychar gich in och Haywireade ihjäl monolithen! Det är lite lustigt att det farligaste i hela universum för benhårda tanks är skaraber och wychar med haywires… Autarchen jagade en Annihilation Barge och studsade om och om igen på den… AV 11 är hårt :) Wycharna gick vidare och planterade haywires igen på hans andra Annihilation Barge, men gjorde det lite för bra och sprängde den i bitar. 4 stycken dog i explosionen :) Min flygare sköt ner en av hans flygare. Nånstans här slutade det med att jag hade några singel jetbikes som lyckades contesta bort typ alla objektiv… Jag vann på att jag höll ett mer objektiv om jag inte minns det fel. Tror jag vann med 11-9.

Match 5
Orcs


Orc boss
2 30 blobbar
2 enheter Ard boys 4+ killar
Två AV 13 trucks med raketer
2 små trucks 12 boys
1 till liten truck med med 9 Burnas
Alla enheter rätt kittade med kombiflamers och annat gojs.

Det var en sned deploy med objektiv igen. Totalt 6 objektiv med slumpvis värde. Jag vann slaget om sida men lät för skojs skull honom börja. Han valde också att börja deploya, när vi slumpade värdet på objektiven så hamnade alla med högt värde på hans sida… Han deployade och gav mig sen första rundan. Jag deployade faktiskt det mesta av armen. Höll Eldar bikes i reserve och deepade 8an hellions. Jag failade seiza. Har fortfarande bara lyckat seiza en enda gång i hela min 40k karriär :)

Han kutade framåt med det mesta. Runnade max med en storblobb så han stog 6 " från baronens enhet. Sköt lite men gjorde noll skada. Baronen tog betet. 30 orcs är ju ingenting för en luftsurfare :) men jag sliceade den lite med Reavers och sköt först med Baronens enhets så den var nog nere på 15 man när Baronen modigt gick in i närstrid. Jag sköt lite på hans fordon med mina lansar men de gjorde inget. Baronen mosade enheten, och blev sen på skjuten av en 12 manna Orcenhet som hoppat ur en truck, de flameade och sköt på riktigt bra och dödade typ 7 Hellions! Baronen glömde bort att Look-Outa och tog ett wound när hans Shadowfield klappade ihop på första försöket som vanligt. Nej förresten, i förra matchen så klarade han typ 12 test i rad, där de flesta woundsen hade instakillat honom… De blev sen Assaultade av Orcsen, och trots att de slog först och var drogade till max så torskade de striden och blev nersprungna! I 6 mot I 2… suck! Baronen failar igen. Jag inser att det är många gröna svampar på objektiv nu. Mobbar böjar hopa ur trucks och en Waaagh får in en massa orcs i närstrid. Grotestquerna slå ihjäl en sån ivarjefall, en truck immobiliserar sig själv i en skog, men står mitt på ett objektiv. Den andra lyckas flygaren immobilisera, men de som hoppar ur dem börja röjja ihjäl mina trupper. Autarchen slår sönder fordon och duckar närstrid så gott han kan med svampar. Det är lite luddigt vad som händer på slutet men mitt skjuta börjar nöta ner honom ordentligt, jetbikes slicear och skjuter och jetbikehoppar här och där. Till slut har han inte så mycket kvar och runda 6 så håller jag lite dyra objektiv och contestar bort resten. Det blir en 18-2 till mig och turneringen är över.

Listan funkade faktiskt riktigt bra. MVP var alla gånger Autarchen. Han dog inte en enda gång trots att han alltid åkte max in mot motståndaren och assaultade ofta något runda ett eller senast två! Jag fick användningar för Hit and Run flera gånger och han tog som mest ett enda wound i en match! Det där är en modell som verkligen känns som en Dark Eldarpjäs. Den borde funnit med i DE codexet. Den kostar lika mycket som en flygare men gör 10 ggr mer. Jag skippade Fusion Gunen som de flesta ger honom eftersom Autarchen kommer med haywires. Han kastade ofta in en granat först och sen gick in med Lansen och avslutade fordonet så. Två glancar borde han klara av att göra. Baronen kändes inte värd sina poäng i enda match. Och inte Hellions heller, men det visste jag redan innan. En 8a Hellions kostar ungefäe lika mycket som 6 toolade Reavers och de är alltid en bättre investering. Men det är kul med deepandet och de skjuter rätt bra.

Jag lyckades ducka de hårdaste listorna på turneringen tack vare lite svag start och jag hamnade på 9e plats av 26 till slut. Jag hade inte föräntat mig mycket mer med tanke på min lista och det potentiella motståndet. Jag spelade 5 riktigt roliga matcher med alla trevliga generaler och tack Max för en kanonturnering!

Jag ser fram emot nästa även om det verkar stå Imperial Knights på menyn (det kan li stor åtgång på haywire granater i galaxen i en nära framtid verkar det som)!

Bilden nedan är från sista Orcmatchen strax innan Baronen blir sönderskjuten och nerkutad av lite svampar.
bild 2.JPG
bild 2.JPG (97.17 KiB) Visad 2153 gånger
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Speleriet 2 - Angry Hornets med Eldarförrädare

Inlägg av Olof »

Tack för rapporten, alltid kul att läsa dina galenskaper. Känns som det är roligare att spela inspirerat med en sämre lista än oinspirerat med venomspam.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Speleriet 2 - Angry Hornets med Eldarförrädare

Inlägg av benmannen »

Kul att du läste den :)

Ja, nån gång ska jag väl också testa venomspam, även om jag tycker att Splinterracks spam är mycket bättre... Jag gillar utmanande listor, underdog med knas det är absolut roligast :) Och man kan få det mesta att funka med lite övning i förväg, och om man har en modell som drar ett tyngre lass som typ MantleAutarchen så går det ännu bättre.

Nu jobbar jag på en ny konstig Dark Eldarlista med ett gäng Harlequins och en Hemlock Wraithfighter... Ska se om det går att få det att funka. Harlequins som snor Raiders...
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Skriv svar