Olof Svensson Summerfight 2014 [KLAR]

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Olof Svensson Summerfight 2014 [KLAR]

Inlägg av refabricated »

Jag och Hylander har snackat lite och kommit fram till att det skulle vara kul att skaka lite liv i denna delen på forumet. Från nu kommer jag posta inför turneringar här. Det kommer inte vara snygga narrativa battle-reports med massa bilder och grejer. Utan jag kommer helt inrikta mig på tävlingsdelen av spelet. Så se fram emot analyser och massa text.

Kommer posta i stil med:
- Pre-turnering (kommer efter listinskick)
Här kommer jag skriva om vad jag tror om meta, komp-påverkan och kanske ngt lite om hur jag byggt min lista. Fokus kommer troligen ligga på vad jag tror jag kommer få möta.

- Post turnering
Kort genomgång av matchen och viktigare(enligt mig) händelser i matchen. Och massa annat skit som jag blir sugen på att skriva om.
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 15 gånger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av refabricated »

Pre-Summerfight

<stuff kommer snart>
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av Lottomannen »

Ascoolt att få höra vad som rör sig i hufvudet hos turneringsrävarna!

\o/
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Gullberg
Inlägg: 211
Blev medlem: 07 nov 2012, 10:52

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av Gullberg »

Underbart!

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av MITTZ »

hurra!

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av frigobben »

Uppskattas verkligen! Mer taktik på forumet är bra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av refabricated »

**DISCLAIMER**
Allt jag skriver här nedan är mina personliga åsikter och inte världens sanning. Jag är bara en självgod fan som tror att jag kan ngt och som gillar min egen röst.
**END**

Inför turneringen:
Under etc spelade jag dödstjärna och var inte helt nöjd med hur spelandet gick. Generellt kändes det som att det blev svårt i maelstrom. Hade helt enkelt för lite enheter att spela med.
Iom att killpoints skulle vara en stor del av nästan alla matcher så ville jag inte heller lira msu. De skulle sannolikt tappa för mkt killpoints.

P.g.a. mallen utgick jag från att jag skulle möta:
- 4-6 bilar i alla matcher, så jag måste ha bra med anti tank.
- Max en flygare, så man kunde med gott samvete helt skita i anti air.
- Inga cp-blobbar, så multiple barrage skulle inte vara nödvändigt.
- Wyverns slank igenom mallen fint, så att spela footsloggers var _helt_ uteslutet.
- Iom att man inte får ha invisibility kommer karaktärer som Eldrad eller Tigge nästan garanterat att få shrouding, så jag måste ha motmedel mot 2+ cover skimmers / töntar i terräng.

Kvällen till måndagen efter ETC i serbien satt vi(de som inte pallade dra ut) och drack lite whisky och snackade skit, när vi sedan skilldes för att lägga oss fick jag en ide om att massa bra halvdyra enheter kanske var vägen att gå.
Så jag sprang halvnaken över till Trögers och Hylander rum och lånade en penna och skissade lite nån timme innan jag somnade. Resultatet blev detta:

Farseer(bike, spjut)
Svåraste sloten att fylla, farseer eller autarch som one-hitwonder torped? Till slut blev det farseer:n för att få in 3 extra warpcharges till mina warlocks. Många anser att denna killen är en no-brainer. Jag håller inte med. Mest nytta gjorde den mog lille-per, men då prickade jag rätt spell(terrify). Annars var han mest 3 extra wounds till en bike enhet. Kunde man skita i hq skulle jag nog ha gjort det...
2 Warlocks(bikes)
Mitt svar på shrouding, primarisen reveal är kung mot spell-abuse.

5 Drakar + Serpent(kanon, holo)
Drakar eller scorpions för att få in en extra skimmer? Valet föll på drakar till sist, nån kommer säkert med en arg LR som inte pusha pga denna bilen. Vad gäller serpenten så är det en av12 skimmer, vilket är bra. Men scatter eller inte scatter är ljusår i skillnad... Utan är det mest en lyx-rhino.
2*3 Jetbikes
Behöver någonstans att ha mina warlocks, och de är snabba.
5 DA(Warlord) + Serpent
Obj sec bilar är bäst. I synnerhet sådana som sista rundan kan röra sig 30''.
10 Warpspiders
En enhet, som jag förstår det höjs till skyarna av många(ofta de som inte spelar eldar konstigt nog), själv så är jag skeptisk mot dem. Har helt enkelt aldrig blivit övertygad av dem. Tidigare sa kompen att man fick ha 6st, jag testade detta en gång och de suger i så små antal. 2-3 dör lätt och sedan är enehten helt värdelös. 8-10 så är de ok+. Deras problem är att de bara har 12'' räckvidd. De kommer helt enkelt inte undan efter de skjutit. Visst ränner de bort 3d6, men det e bara 10'' i snitt. För mig var de ett dyrt one-hit-semiwonder. Skulle ngt bytas ut i listan så hänger dessa herrar löst.
WK
Push vill jag ha i mina listor, mest för att det passar mig som spelare. t8 och 6w skojar man inte bort.
2 WW(4 lansar)
Skytte magneter, folk kastar allt möjligt in i dessa för att bli av med dem :) dvs mindre skott in i mina sketna spindlar. Scout är ngt vissa missa och då kostar det ibland en bil, och battle focu gör dem jobbiga. Mer anti av13-14 är inte heller fel. Mellan dessa, wk:n och drakarna är jag safe mot sånna fordon.

Allies
Varför necrons? Jag räknade länge på Tau, men de är för dåliga numera(enligt mig). Kassa troops och batman är för strypt. ~450 pts för batman + crisis enhet? nej tack! SM var lite intressant med, men troopsen kostar lite för mkt och passar inte in i temar(mobilitet).
Crons då? Come the apoc stör mig inte, lite bökigare i deployment men det går att bygga eller spela runt det.
Overlord(Lie, 2+. 3++) + Barge
Pushar fint i kombo med WK:n. Sjukt bra anti-air med sin slash, ngt folk glömmer :) Även bra mot alla andra bilar och är allmänt jobbig.
Hopplös att döda med skytte(man måste slå honom i CC, han har bara 3 attacker...). Nästan vad som helst kan knyta upp honom.
+ Teleport-tech
Går med imortals och flyttar runt dessa när det behövs.
9 Imortals
Tål mkt, skjuter bra. Sätter jag jinx med warlocks så blir ap4 rätt läskigt.
Annilation barge
Duh...

Listan funkade sjukt bra och skulle jag ändra ngt så skulle det nog vara att kasta Warpspiders och annilation barge och lägga in Hökar + doom scyte eller en miniscarabfarm.
Kanske inte så mkt matnyttigt i denna texten, det mest intressant är hittar man troligen långt upp i listan över vad jag utläst ur kompmallen och vad den får mig att tro att jag kommer möta.
Spontant kände jag att jag skulle spela mot ganska orörliga listor, alltså vill jag ha så mkt rörlighet som möjligt.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Gullberg
Inlägg: 211
Blev medlem: 07 nov 2012, 10:52

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av Gullberg »

refabricated skrev:**DISCLAIMER**
Allt jag skriver här nedan är mina personliga åsikter och inte världens sanning. Jag är bara en självgod fan som tror att jag kan ngt och som gillar min egen röst.
**END**

Inför turneringen:
Under etc spelade jag dödstjärna och var inte helt nöjd med hur spelandet gick. Generellt kändes det som att det blev svårt i maelstrom. Hade helt enkelt för lite enheter att spela med.
Iom att killpoints skulle vara en stor del av nästan alla matcher så ville jag inte heller lira msu. De skulle sannolikt tappa för mkt killpoints.

P.g.a. mallen utgick jag från att jag skulle möta:
- 4-6 bilar i alla matcher, så jag måste ha bra med anti tank.
- Max en flygare, så man kunde med gott samvete helt skita i anti air.
- Inga cp-blobbar, så multiple barrage skulle inte vara nödvändigt.
- Wyverns slank igenom mallen fint, så att spela footsloggers var _helt_ uteslutet.
- Iom att man inte får ha invisibility kommer karaktärer som Eldrad eller Tigge nästan garanterat att få shrouding, så jag måste ha motmedel mot 2+ cover skimmers / töntar i terräng.

Kvällen till måndagen efter ETC i serbien satt vi(de som inte pallade dra ut) och drack lite whisky och snackade skit, när vi sedan skilldes för att lägga oss fick jag en ide om att massa bra halvdyra enheter kanske var vägen att gå.
Så jag sprang halvnaken över till Trögers och Hylander rum och lånade en penna och skissade lite nån timme innan jag somnade. Resultatet blev detta
Utan att vara för trevlig men den tråden tror jag kan hjälpa många spelare i vårt avlånga land! Din eftertänksamhet och analyser av komp och vilket klimat som du kommer möta är intressant och beundransvärt, sen att du spelar spelet på ett sätt få andra gör.

Så ett stort tack för denna tråden som kan skapa en högre spelarnivå över hela landet fast detta är min ödmjuka åsikt.

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av Bronson »

Kan hålla med om att spindlarna är lite överreklamerade och som du säger så är det oftast dom som inte spelar med dom som gnäller. Dom skjuter bra oftast en gång sen dör dom. Har jag med dem nuförtiden så är det oftast för att deepstrika dem för att jaga nån bil i ryggen eller jaga nåt smått som gömmer sig.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av frigobben »

Instämmer med Gullberg. Tror också att om vi höjer nivån på de mer novisa, som mig själv, kommer motståndet för elitspelarna bli bättre och således höja såväl deras spelskicklighet. Win-win med "kompetensspridning" för både landet och landslaget.

På samma tema tror jag det kan vara bra att på något sätt offentliggöra lite rapporter och tankegångar kring ETC nu i efterhand, så att alla får tillgång till detta. Det lär bvra fler svenskar än utlänningar som läser, så viårt land borde tjäna mer på det än de andra. Och det har skrivits en hel del av många ETC-spelare redan, vilket uppskattas.

En tanke kan ju vara att som del av "spelarkontraktet" för ETC så måste man skriva en lite rapport efteråt. Men frivillighet är väl antagligen bättre...

Skriv svar