Olof Svensson Summerfight 2014 [KLAR]

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av Flogger »

10 warpspiders är så dåliga Olof! ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av refabricated »

@Flogger
9-10 är imo bra, då kan de ändå förlora lite kroppar utan att bli obsoleta(vid 4st är de direkt dåliga). Låt oss anta att man spelar med 7st, 3 dör från lite bolter skott eller att jag råkade sava under snitt. Skit händer. Vad har nu hänt med enheten? 8 s7 skott är trevligt, men kan jag lita på enheten längre? Dör en kille så är det test. Rullar jag dubbelt i hoppet så är det test. Överlever de en charge från 10 guardsmen(typ 2 kroppar kvar, men förlorar strid och test)? Så mkt risk involverat med dem och då har jag ändå kastat in ~150pts. I min bok inte bra nog.
Antingen vill jag ha ngt som alltid(typ) levererar eller så vill jag har en prisvärd torped.

@Gullberg
Det beror mkt på det ovan. På rätt bord mot rätt FI så kan de skjuta och gömma sig och hålla på på det viset. Då är de awesome! Men mot fel fi eller på öppet bord så är de ofta en pointsink(i stor grupp).
2 små 5:or tror jag mkt på. Du har redundans i dem så man kan räkan med att den ena klarar jobbet. De har goda chanser att döda en bil om de deepar bakom den(med runmove så når de ofta röven) och imo priset på 95pts så tar de ofta redan där in sin poäng. Sedan hoppar de iväg och gömmer sig. Dör de, inte hela världen. De har redan gjort +/- 0 ifrån sig. Kan de hoppa fram igen? Ännu bättre! Och dör en kille i hoppet så är det ännu inget test. Dör 3-4 killar, well, de har fortf tagit in sina poäng och nu har jag en jobbig linebreak/contest kille där bak.
Hela saken är att 5st gör jobbet lika bra som 6, 7 eller 8. Har jag 9-10 så förväntar jag mig lite mer från dem(och det är här de ofta gjort mig besvikna).
I flabbermall får jag bara ha en enhet, mitt mål med listan var massa enheter runt 200pts styck, så jag gav dem en chans. Skulle jag göra det igen? Troligen hade det blivit en suicide 5:a spindlar och en enhet hökbröder.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av refabricated »

Match4: Jonas Pärssinen SM
Kul arg lista med CM på bike, kapten i pod, bikes och annan in-your-face ilska.
Jag vann slaget om att börja och ställer upp först. Min förhoppning är att kunna döda av lite bikes innan jag får 2 poddar + 2 enheter bikes och 2 arga karaktärer i huvet. Det kan lätt bli för mkt. Pärssi ställer upp sig aggresivt, så jag tar första rundan. Sieze om det nu rullades misslyckas.

r1, flyttar runt lite. Frammåt med barge och WK. Allt annat ställer upp sig för att skjuta cyklar. Dödar 2-3st. Firstbloodar en whirlwind som hamnat långt ut på kanten med spindlar. 2 poddar trillar in. 9 marines + cpt och dread. Båda mkt aggresivt på objektiv. En bikeenhet jagar efter spindlar, den andra med massa meltor går för bargelord på andra sidan. Tror hans plan är att klämma ihop mig i mitten med bikes på sidorna och poddar i mitten.
r2, sitter i CC med bargelord. Inte mkt händer. Dödar nån bike och tar nått wound. Skjuter CM-bikesen med spindlar, inget händer. WK imobiliserar vindicator, ww eller drakar dödar av dreaden. Resten av min arme skjuter cpt + marines som kom i podden, dödar det mesta utom cpt och nån kille. Hans bikes chargar sedan mina spindlar, de flesta dör och jag bryter(kommer loss). Cpt chargar mina jetbikes och farseer(han dödar igenom allt på 3-4 rundor).
r3, hoppar in i CM+bikes med wk på sådant sätt att CM inte kommer få slå. Gäller bara att se till att charga en kille som är mer än 5'' ifrån den som man inte vill ska få slå(fisslar chargen, dödar max en om ens det...). Blockar en ev. h&r så gott det går med nyligen rallade spindlar. Tror jag har ihjäl tfc:n denna rundan. Pärssi har inte mkt killar kvar och den sista poden vägrar komma in från reserv. Han tar vad maelstrom han kan komma över. Cpt, CM+bikes och andra bikesen slåss alla i CC.
r4, har inte mkt att skjuta på så jag flyttar mest runt mina skimmers. Han dödar min WK i min runda. Bargelord + bikes har typ ihjäl varandra. Flygplanet dödar nån meningslös kille, densista podden trillar in i mitt högra backfield på ett obj. Dessa kommer jag inte kunna städa bort då de kan gömma sig bakom både pod och stor kulle. Bike+CM glider in mot mitten och skjuter ihjäl ngt.
r5, ställer upp allt för att skjuta ned bikes + CM vilket också sker. Ingen av oss har mkt kvar vid detta laget. Jag har dock mer, massa enheter med bara ett fåtal modeller kvar. Jag vet att jag kommer vinna, nu gäller det bara att krama ur s mkt som möjligt ur matchen. Så jag positionerar mina snabba saker så de i denna runda håller nått objektiv och i nästa runda kommer kunna ta ett annat längre bort.
r6, Fortsätter på samma sätt som r5. tror cpt vann sin CC mot mina jetbikes + farseer i förra rundan så jag skjuter ned honom i denna rundan. Har för mig han missade en 5'' charge in i en av mina båtar eller ngt åt det hållet. Pärrsi överlever med en bike genom vackra saves och ställer sig på en viktig knapp. Vi får en r7.
r7, dödar av den sista biken och ställer mig på alla viktiga objektiv. Pärssi springer ned och tar linebreaker med marines som deepade r4.
16-4 till mig. Jag vann killpoints och objektiv, sedan drawade vi maelstrom(ngt åt detta hållet iaf). Marines är starka i dessa nya missions, deras tålighet är vansinnigt bra.

Låg 5pts före Sturesson inför sista matchen. Så tar jag 15-5 mot Hylander så har jag turneringen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av refabricated »

Match 5 : Pär Hylander (Kul att de enda med CtA-allieringar möts i 'final' :D)
SM + CD
CM + Tigge + Centurions, TFC, lite marines, LR med dunderhammare och bös. + Fullkittad demonprins of doom och horrors.
Trevlig lista optad mot ohanterlig prins, maxat med warpcharges, teleport centar och push från LR. Fanns det nån gräns i kompmallen du inte tangerade?

Ska försöka utveckla denna matchen lite mer än de andra.
WL- trait:
Han: Nått meningslöst. Jag: sieze på 5+, fint eftersom det är reliken.

Tankar om hans lista:
Jag la innan matchen runt 30min att fundera ignom hur jag skulle ta mig an listan. Sakerna jag egentligen spelar mot är:
- Centurions + CM + Tigge, jag har 2 s10 ap2 skott i min wk och 4 lansar som är bra mot dessa. Ev. shrouding + jinkande CM ör dock bökigt så WW måste komma från ett håll och WK från ett annat så CM inte kan tanka från båda. Har även rätt mkt rending som kommer vara trevligt.
- Flygprins, denna har jag inget motmedel mot. Går jag 2:a och siezar skall min wk kunna skjuta på denna(hoppas på insta-gib.). Annars kommer jag nog skita i den. Den är helt enkelt för svår att döda för att jag ska ha råd att jobba mot den. Jag får ta Flickering och shriek på hakan som en man...
- LR med dundehammare, denna är rätt verkningslös mot min arme. Har lansar och WK så han kommer nog inte våga pusha med den.
- TFC, i vanliga fall en jobbig pjäs, men jag har inte så mkt saker som den är bra mot. Kommer ignorera denna med tills läge ges.
Grovt så spelar jag mot centar och demonprins.

Detta är dock en bra matchup OM:
- Han inte sätter ignore cover - Då kommer han ha svårt att döda mina skimmers.
- Han inte sätter Shrouding - Då kommer jag kunna döda hans saker med min rending / ap2 skott.
- Han inte sätter Gate - Utan gate vet jag var jag har hans arme och det blir lättare att hålla viktiga saker utom grav-range.
Första rullet blir ignore cover. Kommer vara jobbigt med splitfirebomb och gravs.
Andra rullet blir shrouding, och med det kommer de bli svårare att döda av hans farliga enhet. Gör även raidern lite jobbigare...
Tredje så går han för reroll to hit, imo så behöver inte hans lista det iom att han kör UM(rr 1:or med tactical trait den rundan det behövs).

Jag får lite blandat(mindwar, executioner, deathmission?, guide). Warlocks får nop:s.
-------------------
DEPLOYMENT
Han vinner slaget om sida och tar den med ngt fler objektiv.
Han vinner slaget om att börja. Och ställer upp:
- Stjärna långt fram,
- LR bakom en impassbit i framkant(det var trångt).
- Prins semi-dold bakom LOSblock. Kommer dock kunna se den med 12'' move om jag siezar. Antingen här och riska siezen eller ställa upp längst bak och inte kunna göra ngt r1(annat än att flyga frammåt). Han bedömmer det värt risken.
- TFC gömd bakom impass.
Jag svarar med att ställa ut:
- WK så den kan hoppa fram och punka prinsen.
- Båtar bakom Losblocker så jag minst får 4+ cover utan jink
- Jetbikes utom tfc-range i mitt hörn. Vill kunna guida saker och han skall itne få trolla fritt r1. En enhet har möjlighet att plocka relik r1.
- Commandbarge ställs ut offensivt. Skjut du 3 laser i den... jag nickar på farbrorn inne i.
- Annibarge brevid(CtA gör delpoyment jobbig)
- Spindlar, WW och immortals i reserv.
Tanken med deploymenten är att:
1; skydda TFC känsliga saker i reserv(spindlar och immortals).
2; hota relike r1. Tvinga honom att ta första turen. Trist att gå etta om man har saker i reserv...
3; Utnyttja en ev. sieze maximalt.
4; Stå tillräckligt defensivt för att kunna ta att gå 2:a. Räknar med att en jetbikeenhet+lock kommer dö om jag inte siezar.
-------------------------------------------
Han väljer att gå etta och kastar en nonchalant 6:a i huvet på honom :D
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av refabricated »

Innan sieze så kändes det som en drawish match OM Pär får reliken. Jag borde vinna mael tryggt och killpoints lite lagom. Kan jag stoppa honom från att hålla reliken så vinner jag 12-8. Typ.
Iom siezen så känns det närmre 14-6 till mig. (Japp, jag har vansinnigt med självförtroende).
Eldar r1:
Hoppar med Wk så jag kan skjuta prins utan cover(4+ jink + nightfight kommer jag inte undan).
Farseer ställer sig ås jag kan trolla guide på WK.
Resten vill skjuta en rhino för FB.
Jetbikes hoppar och plockar upp relik.
Skytte:
Wk sätter 2w, men pär savar båda.
Rhino överlever med 1-2hp kvar.
Hoppar runt med killar i assault/run. Ingen toppenrunda, men att få tag i reliken var viktigt och att få in reserver innan han hinner pusha är ännu viktigare. Nu kommer jag sannolikt kunna hålla honom kvar i sin deploymentzon.

SM r1:
Prins flyger fram för FB på relikbärare. LR kommer vilja skjuta bargelord. Resten vill jaga relikbärare.
Jag denyar(5+ iom lock) Flickering och rullar bra på shriek. Min Blord tar 2w av 3 3+ saves... Och 2 av 4 jetbikes dör(2+ cover). Tappar dock reliken. Men nu ligger den ~8'' närmre mig(6'' move, släpp inom 1'' + basstorlek). Viktigt denna rundan är att Pär misslyckas med shrouding på 4 tärningar och glömmer att Tigge kan rulla om slaget. Jag känner inte att jag i detta läget måste upplysa honom om detta.
Horrors har traskat ned mot min kan och står i en fin flamer formation. Ngt min immortals kommer gilla.

Viktiga saker denna rundan:
- Inget FB
- Reliken flyttad mot mig
- Missat shrouding, får jag in alla reserver(eller iaf spindlar och WW) så kan jag skada hans centar och punktera matchen. Visst kan jag ta bort effekten av shrouding med reveal, men jag fördrar att inte behöva chansa på det :)
-------------------
Eldar r2:
Alla reserver vill vara med! Ställer mig och räknar lite på vad jag kan göra. Traskar run och kolla LOS från min WK. Konstaterar att jag kommer kunna skjuta en cent utan cover innan CM kan tanka. 10 spindlar + 2 serpents + WK + 2 WW + Annibarge borde sätta en del wounds i den enheten.
Flyttar in allt för just denna commit. Trollar lite meningslöst(nån deny och nån dör marine från executioner)
Skjuter allt in i centar och dödar allt utom tigge(1w kvar) och en cent. Wk:n dödade en kille. Spindlar + WW + anni + serpents dödar 4w på cm(3+ save), 2w på cent, 2w på tigge. Imortals flamar de flesta horrorsen. Bargelord missar charge in i centarna som är kvar. Eller om han chargade ihjäl det sista woundet på CM så enheten bröt. Minns inte.
Nu vände matchen rejält till min fördel!

SM r2:
Dunderhammare hoppar ut för att döda bargelord. Centen + prins dödar lite spindlar(4-5st.)
Attackbikes hoppar på immortals(en modell dör på overwatch, flamer + skott). LR tvingar annibarge att jinka. En serpent tappar lite hullpoints på nått vis.
-------------------------
Eldar r3
Nu vet jag att jag kommer vinna matchen. Skall bara klura ut hur jag maxar mina poäng. Gömmer undan lätta killpoints och ställer upp mig för att avsluta centar med WW och det som e kvar av spindlarna. Resten riktar in sig på termies. Dödar allt utom en terminator. WK tar nått hp av raidern.
SM r3
Pär försöker avsluta mina mobila saker med allt vad han har. Men antingen så savar jag bra eller så har han för lite saker kvar att pilla med. Horrors chargar in i immortals(jag vinner senare denna närstriden). Han tar lite maelstrom, dock inte tillräckligt.
Han väljer att landa prinsen ovanpå reliken här. Lyckas jag inte döda honom r4, så kan jag inte plocka upp den r5. Jag har nästan allt mitt skytte kvar, men han har inte mkt att välja på.
------------------------
r4+
Allt för mig handlar nu om att inte tappa reliken eller killpoints samtidigt som jag ska reducera ned hans aktiva pjäser så mkt som möjligt. Mind war dödar tfc och här nånstans har han bara Prins + tom raider och lite scouter kvar. Jag riktar hela min uppmärksamhet på prinsen och rullar inte under snitt. Han dör efter halva armen skjutit.

Vi spelar ut de sista rundorna snabbt och det enda som händer är att jag byter 1 killpoint mot 2 killpoints och massa maelstrom objektiv.
Matchen slutar r6-7 20-0 till mig.

Allt avgjordes när min commit på hans 'stjärna' gick hem, siezen var viktig. Men inte helt matchavgörande.

Tack för en fin match Pär!
Min sportsman gick till Pär och Per. Vansinnigt trevliga killar att lira mot! De rekommenderas.

Själv gick jag och vann en turnering till, tätt följd av Per. Trevligt att inte tappa första platsen på ~0,5-1p igen :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av MITTZ »

Trevlig läsning och läskigt hur ofta du verkar ha rätt.
=)

Om man inte har tid att spela ett slag om dagen (o inte ens nära det) hur blir man bättre på att "läsa" motståndaren redan på listan?
Man fick ju en liten inblick i hur du tänkte i sista matchen men oftast blir det lite snurrigt i huet på mig när jag försöker sånt där. Har du någon "modell" du betar av eller är allt erfarenhetsbaserat?

Och hur blir man bättre på att förutse vilka typer av listor som kommer dyka upp på olika turneringar? Okompat är ju lättare då man kan googla det mesta men våra kompregler ställer ju till det en hel del vad det gäller den biten.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av refabricated »

MITTZ skrev:Trevlig läsning och läskigt hur ofta du verkar ha rätt. =)
Det är lätt att vara spåman om det som redan har hänt :D
MITTZ skrev: Om man inte har tid att spela ett slag om dagen (o inte ens nära det) hur blir man bättre på att "läsa" motståndaren redan på listan?
Man fick ju en liten inblick i hur du tänkte i sista matchen men oftast blir det lite snurrigt i huet på mig när jag försöker sånt där. Har du någon "modell" du betar av eller är allt erfarenhetsbaserat?
Mest handlar det nog om hur du är som person. Vissa måste fysiskt se varje situation minst en gång för att kunna hantera den, eller bygga teorier runt den. Andra har bra med fantasi och vansinne och lyckas hallucinera ihop ngt som ligger rätt nära sanningen(jag tillhör denna gruppen).
Saker jag funderar på inför en match och som jag använder när jag "förutsäger" hur matchen kommer utvecklas är:
- Vem möter jag? Efter x turneringar så är du rätt bekant med "the ususal suspects" och vet hur de spelar. Ta min match mot Hylander t.ex. han är förbannat bra på att inte tappa poäng och letar hela tiden efter en lucka att bända i. Han riskerar sällan mkt i en jämn match utan ställer in sig på att vinna 12-8 hellre än att riska för större vinst. Lille-Per gillar att kasta ut lockbeten för att få dig att sprida ut dig och sedan hoppar han på en svag del med många saker och försöker överlasta där. Nu stämmer detta kanske inte med deras uppfattningar om sig själva(isf sorry), men det är så jag uppfattar dem.
Hur som så är det viktigt med vem jag möter för hur jag tror denna kommer spela. Detta kan man bara lära sig genom erfarenhet och umgänge med personerna. Har du möjlighet så titta på hur folk spelar sina matcher och ställ frågor efteråt. Lär känna gemene FI :D
- Vad möter jag? Läs igenom armelistan, det är ofta lätt att få en uppfattning om hur den kommer spelas. En deathcult LR försvarar sällan objektiv, och 10 kultister pushar sällan. Lätt! Ser du ngt i listan som ser konstigt ut, wargear du inte känner igen, namngiven karaktär, osv. Kolla upp dessa saker noga, de är ofta inblandade i nån lurig synergi som OM du kommer på den kommer säga ganska precis hur listan kommer spelas.
- Identifiera vilka pjäser FI har som är farliga mot dig. Det hjälper dig att välja vad du skall koncentrera dig på. I matchen mot Hylander bedömde jag att LR:n inte skulle vara ett så stort hot, vad kommer jag då skjuta lansar på? LR som inte är så jobbig eller centar? Även om return of value är högre vid skott mot Raider så är det centarna som jag spelar matchen mot.

Jag spelar inte så mkt. Kanske 1 match varannan vecka och en turnering i månaden. Dock så tänker jag väldigt mkt och räknar en hel del, samt så har jag nog nån talang/hjärnskada som åsså är behjälplig :D
MITTZ skrev: Och hur blir man bättre på att förutse vilka typer av listor som kommer dyka upp på olika turneringar? Okompat är ju lättare då man kan googla det mesta men våra kompregler ställer ju till det en hel del vad det gäller den biten.
Läs igenom:
- Kompen, vilka kommer igenom smärtfritt? Prova att bygg listor för alla codexar och se vad som trillar ut. Görs bäst i sällskap med goda vänner. Att dra hela lasset själv är tungt. Generella riktlinjer kan kanske vara att SM(marine ekvivalenter) alltid kommer vara i stort antal på subkomp, spell/ally missbruk kommer i okomp. Är det tröskel så är det lurigare, då får du nog jobba med papper och penna.
- Missions, hur vinner man matcher? Måste man vara snabb? Måste man tåla mkt stryk och så på 2 obj i slutet av varje match? Måste man vara bra i kill points? Analysera missions noga.
- Vilka kommer? Innan jag lärde känna turnerings-scenen så kollade jag alla som anmält sig och rotade i vad de brukar spela, framrförallt vad de brukar lyckas bra med. Nu känner jag de flesta och vet vad de spelar. Men fram tills den punkten får man slita hund.

Generella svaret på dina frågor är i kortare ord: Jobba med hemläxan inför turneringar! Ingen vinner på tur. Det har iaf funkat för mig, det är mkt att göra i början men efterhand lär man sig mönstren.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Olof Svensson Summerfight 2014

Inlägg av MITTZ »

refabricated skrev:Det är lätt att vara spåman om det som redan har hänt :D
(hade en liiiten misstanke om det där men ändå!)

Resten:
Stort tack för en inblick i din (vansinniga) tankevärld! Mycket läsvärt.
Mycket kändes väldigt logiskt men summa summarum kan man nog säga att det är timmarna som krävs i stor utsträckning. Som du säger, om man lär sig via att titta på spelet i action eller på statistik, listor och codexar är upp till personen. Men den som kan mest kommer vinna mer (lite hårddraget).

Själv är jag en situationsbaserad spelare men det beror nog mycket på att jag inte hinner göra läxan innan utan måste agera i spelet då situationen uppstår. Och det är klart risken för att göra en felberäkning eller luras av en Lilleper-decoy är ju större då.

När det kommer till att förutse metat är jag direkt dålig. Oftast ser mina listor ganska olika ut om man jämför med andra eldarspelare på samma turnering. Men en del beror nog på att jag blandar in känslor för vissa av mina små 28mm-vänner (och agg emot vissa andra fula ankungar). Jag känner lite att om man kom med den listan som uppenbart är det ostigaste enligt gällande dirketiv så har man tappat mycket av fantasin, charmen och bara tryckt på Crtl+v.

Jag vill passa på att tacka dig och alla proplayers som väljer att dela med sig till oss andra så att vi får en inblick i vad som krävs för att nå till toppen. Och förhoppningsvis blir bredden lite bättre också!

mvh
Mattias

Skriv svar