Olof Svensson TOK-spelen(Tau) [KLAR]

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av LillePer »

2+, 4+ invo och 4+ jink. Men "borde" dö på 18 saves alternativt 3 glance på av 13. (Man kan pusha det lite högre mot en armé där varje enhet inte skjuter så mycket, men mot tau riskerar man att dö på en salva) eftersom man kan fördela skott på kärra eller lord.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av refabricated »

Det är fortfarande helt rätt spelat av Tue, hade han fegat så hade han aldrig kommit in i CC och en shoot-out mot mina Tau vinner han inte.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av refabricated »

Match 3: Flogger med CD/CSM
Klasskisk döda-serpents lista. Screamerstjärna, Fateweaver, Be'lakor och hundar. 3 T heralder och 2(1?) Khorne. I överigt bara scoring bös.

Detta är antingen en bra eller jättedålig matchup.
Börjar jag eller om jag får en runda där screamersen inte har 2++ så är det en bra matchup. Detta säger jag pga:
- Har du inte 2++ så mördar jag dina screamers, eller iaf tillräckligt många för att de inte skall vara farliga längre.
- Börjar jag så måste du nästan reserva dem. Kanske inte i hammer and anvil(mer om detta senare). Isf så skjuter jag dig i intercept, du tappar minst 1 runda summoning/trolleri och jag kan ta mark och objektiv.
Börjar demoner och sätter 2++ så måste jag vara kreativ. Men den matchen går att spela, kommer kanske en rapport senare om hur det funkar, vem vet?

Flogger får de spellsen han behöver, en massa incursion men bara 1 cursed earth. Gissa vilken jag skall ge mig fan på att denia? om jag så skall rulla 5 6:or så kommer alla deny tärningar gå mot denna spellen. Annat bryr jag mig helt enkelt inte om, de spellsen kommer inte avgöra matchen, men en missad cursed earth vid fel tillfälle kan. Prioriteringar helt enkelt.

Jag får börja och vi spela hammer and anvil. Jag ställer upp brett med bredsidor centralt och en pathfinder enhet var utanför dessa 2.
@Hammer and Anvil, tau går 6'' skjuter 36'', det borde innebära att max räckvidden är 42''? I hammer, om tau står så långt fram som möjligt är de bakersta 6'' säkra? FEL! Etheralen har en förmåga som låter enheter springa och sedan skjuta snappfire. Lägg till detta att pathfinders har scout...

r1: Tau
Kroot infiltrerar inom 24'' från fateweaver. Pathdiners scoutar frammåt, alla modeller tar 6 kliv frammåt, etheral säger till alla att springa och skjuta. Träffar ok med markerlights men springer generellt inte så långt. Summa sumarum så sätter jag 2-3w på fateweaver och dödar 3? screamers. Är rätt nöjd.
r1: CD
Flogger flyttar runt modeller men blir nog lite girig här. Han drar bar obj(håll 3 få massa poäng). Räknar och inser att han måste fram med screamers för att klara missionet. Hundar pushar åsså fram för att multicharga mina kroot, krävs en 8-9 för att komma in. Kanske mer, det är rätt långt mellan enheterna och en kulle finns där åsså. Belakor flyger fram för att shrieka lite bredsidor.
Trolleri, han har en 20ish tärningar, jag har 5. Han trollar massa små oviktiga spells som jag med en bekymmrad min låter passera. Nån bredsida dör shriek döden(vem bryr sig? jag har 5 till). Gissar att han vill baita ut min dispell dice, men som jag sa innan: målet är att stoppa cursed earth. Så kommer vi till den spellen och han har 4-5 tärningar kvar. Rullar under snitt och klarar den med en. Jag rullar sedan glatt min 6:a. Screamers har nu bara 3++.
Sedan boostar han fram för objektivet och slashar en drone. Vidare så missar hundarna sin charge. 2*oflyt, men sådant händer. Snitt på 5 tärningar är 2,5. Det är inte så långt bort till att bara klara med 1, med 5 dispell tärningar sätter jag oftast 1 6:a. Chansa inte med viktiga saker!
r2 Tau:
Iom att multichargen missar så har jag 20 kroot som nu kommer panga in ytterligare 60 s4 i screamersen... Gör typ 14 markerlight träffar i dem och sedan skjuter allt med träff på 2+.
60 s-4 = 50 träff = 25w
32 s5 tl = 31träff = 20w
46 s7 tl = 45 träff = 37w
+ en bunke snipers. = 10w
Skall typ göra 92 wounds i enheten... Plus burst / ion på riptides. Runt 100w. Så typ 21-22 igenom saves, vilket ganska precis skall mörda enheten. Nu rullar flogger lite dåliga saves och jag får belakor på köpet. Men det spelar inte så stor roll för slutresultatet, jag kunde med gott samvete lämnat 2-3 screamers och dödat honom.

Detta räcker gott för att mörda alla screamers och heralder. Dödar även belakor och nån hund. Pew pew säger tau.
r2 CD:
Hundarna försöker charga lite kroot men overwatchen mördar dem. Fate flyger in bakom ett hus.
r3+
Tyvärr inte så mkt intressant som händer från denna punkten. Flogger försöker skrapa ihop poäng och jag plockar systematiskt bort honom.
19-1

Lärdomen av detta? Om det finns en sak som inte får hända / måste hända i matchen. Chansa ALDRIG om du kan undvika det. I detta fallet, trolla cursed earth först med 12+ tärningar eller ngt(ta perilen på läppen, det är det du har fateweaver till). Visst var det otur att hundarna inte dödade krooterna r1, men man missar ibland 8'' charges trots fleet. Du har inte bättre odds än typ 60-40 att klara det trots allt.
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 19 gånger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av refabricated »

Dax att plocka upp tvålen...

Match4: Jock med gate-centurions(GK/SM).
Han spela draigo, 2 libbar, chaptermaster, 3 centar och 2 dreadknights. Alla karaktärer joinar draigo som sedan gatear runt dem. Så, 2 block med 2+ saves. Inte dröm-motståndet direkt.

Det blir inte bättre av att jocke sätter bra spells, framförallt invis. Han väljer sida och får börja. Sida spelar inte så stor roll iom han är så snabb(gate). Men att börja är viktigt då han kan pusha med med sina DK:s och jag måste klumpa ihop mig mer.

Min plan när vi går in i matchen är att skita i hans dödstjärna och försöka döda allt det andra. 5 marines kommer i pod, 2*5 deepar in. Kan jag udner matchens gång döda 2 dreadknights och 15 marines så skall jag nog klara en draw.
Jag deployar allt, och sprider ut 'armar' med sniperdrones och krötter för att göra hans första gate lite mer riskabel om han vill ned nära mig. Jag kan inte hindra hans alphastrike, men jag kan iaf göra den lite mer jobbig. Visst offrar jag en massa småenheter, men det får det nog vara värt, eller?

r1 GK/SM:
Han hoppar fram med båda DK:na. Med 30'' så når han sedan att panga vad som helst. Typ. Centarna gatear trygt fram långt till höger och trolalr sedan invis och reroll to hit på sig själva. Podden med marines kommer ned och siktar på FB på min pirana, en 5:a strikes mishappar och jag får sätta ut dem. Sätter dem kloss-intill podmarinesen och har nu möjlighet till en fin intercept kaka från min riptide.
I intercept tänker jag att jag ändå kommer torksa min iontide till grav då den är mitt enda ap2 vapen och stora hot mot hans stjärna. Så den vill jag intercepta med, rätt eller fel? Dunno. Det är även trångt uppe på min platta och s5 gör inte mkt mot dreadknight som jag bestämt mig för att mörda i min runda. Så jag tänker mig att indercepta marinesen som är kvar med sms från resten av mina killar.
Kakan från riptiden missar grovt och alla sms dödar 1 marine(kanske 2). Skjuter även nån HYMP in i podden och hoppas på FB
Jockes skytte tar ihjäl mina sniperdrones, mina pathfinders och 2 bredsidemodeller. Pirjan failar sin 4+ och smäller, tar med sig några modeller i poofen. Ouch!
r1 Tau:
Jag Hoppar runt lite och skjuter allt in i hans DK. Den tar 1w. Allt är inte jättemkt nu, en 28 s7, och en massa småsmatter. Inser nu att jag förlorat matchen och går in i rädda-poäng-mode.
r2 GK/SM:
Jocke forstätter att i lugn och ro plocka itu mig. Blir inte överambitiös utan tar en enhet i taget med centar och schackar mig med DK:s. Skolboks-spel helt enkelt. Han trollar inte heller invis nu, den behövs inte. Gissar att han vill jag skall waste:a skott på stjärnan, men med det lilla jag har kommer jag aödrig igenom draigo och CM.
Han dödar nu det sista av mina småkillar och några bredsidor.
r2 Tau:
Jag försöker döda hans småkillar i hopp om att han skall få problem med obj i slutet. Failar misserabelt med allt... Jocke savar bra och tar t.o.m. några 6+ fnp :)
r3 GK/SM:
Moppar upp de sista "bra" enheterna jag har kvar(batman och bredsidor).
r3 Tau:
Är så långt efter i maelstrom att vi slutar räkna dem. Satsar 'allt'(typ inget kvar) på objektiven men får inget betalt. Jag kan bara inte döda hans enheter...
r4+
Jocke håller tunga rätt i min och tablar mig snyggt och prydligt. Jag har aldrig blivit så grundligt ituplockad. Vad hände?

Vad skulle jag göra annorlunda om vi spelade igen?
- Skita i att intercepta och se vad som händer. Kan jag då döda en dreadknight och få lite rull på det viset?
- Kan väl sägas att inte mkt rullade min väg, men dåliga tärningar gör inte att man förlorar 20-0. Kanske att man tappar några poäng på det, men blir man whipad så har man gjort ngt stort fel någonstans.

Har satt upp mathchen en gång hemma vid detta laget och flyttat runt och plockat bort pjäser i samma ordning som mathcen gick. Men jag fattar inte vad som gick så snett... Det enda jag kommit fram till är intercepten. Vi räknar lite på det. Jag interceptar inget. Jocke dödar iontide, 1 bredsida, snipers och pathfinders r1.
Jag har då 7 markerlights(ML) i en DK.
8 s7 (2 ML) == 8 hits => 6w
12 s7 monsterhunter (1ML) == 11hits => 10w
8 s6 (1 ML) == 6 hits => 3w
24 s5 (2 ML) == 23 hits => 8w
30 s4 (1 ML) == 20 hits => 3w
Totalt: 30w så en DK skulle isf gå ned och överskottet skulle döda några marines. I runda 2 dödar jag kanske den andra DK:n. och sedan får man ta det därifrån.

Men inte fasen vet jag... Bra jobbat Jocke!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av Flogger »

Vill bara påpeka att det faktiskt blev 19-1 i vår match ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av refabricated »

Sry, korrigerat!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av lurräven »

Skitkul läsning. Jag ser fram emot match 5.

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av Joakim »

Vi har diskuterat och i de förutsättningarna som blev borde jag vinna, men inte 20 noll för att strö salt i såret satte du 0 wounds i DK runda 1.....

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson TOK-spelen(Tau)

Inlägg av refabricated »

Dax att avsluta denna serien. Gothcon hägrar!

Match 5 mot Mariusz Wawrzyn, Polsk kille som spelar/bor i Norge. En av deras ETC spelare, sjukt kul att få möta honom. Ser fram emot mer snack med honom när vi ses i Prag.
Han spelar Eldar/DE. 4 serpents, 2 WK och en venom. Autarch hoppar med en 5a spindlar och archon deepar in med lite drakar.

Jag väljer sidor, dock så ser de båda rätt likvärdiga ut. Han väljer att börja. och ställer ut med WK:s i mitten och 2 serpnents på varje sida. Det jag har problem mot i hans lista är hans wk:s. Enbart mina sniperdrones e bra mot dem, så han kommer försöka döda dessa så snabbt som möjligt. och med hans range kan jag inte göra för mkt åt det. Jag kan däremot sälja dem dyrt...
Min deployment blir alltså rätt långt ut åt min vänsterkant. Jag ställer bredsidor + riptides ovanpå skyshielden(vill ha 4++ mot distort), under den hamnar snipers och batman+crisis. Detta betyder att 2 serpents kommer kunna skjuta mina snipers, men då kommer jag i gengäld mörda snipersen. Känns som en ok trade(2 serpents mot 8 sniperdrones), jag ser noga till att gömma 1 kille utom LOS för att hindra first blood.

r1 Eldar:
Han rusar frammåt med knights och riktar alla vapen mot snipers. Skytte dödar mina snipers och sätter 1w på en riptide. Känns som en ok runda för mig.
r1 Tau:
Jag flyttar fram krötter för att blocka av charges av wraithknights. Sedan mördar jag de 2 serpentsen, plinkar även in ett par wounds i knightsen.
r2 Eldar:
Autarchen som hoppar med spindlar stannar kvar i warpen när de andra hoppar ut. Man skall inte jiddra med warpen... WK:s äter upp en kroot screen och missar en 9-10'' charge mot ngt fint(bredisar/crisis/riptide, minns inte vilket). Hans övriga båtar är lite försiktiga och håller avstånden. Inte mkt händer för honom denna rundan. Kan vara så att han skjuter ned en riptide.
r2 Tau:
Skjuter hela armén in i den skadade wk:n som går ned. I övrigt så flyttar jag runt lite riptides. Lite outflankande krötter kommer in på kanten med hans andra enheter och stökar lite. Vill bara hindra honom från att pressa med hela armén på en gång.
r3 Eldar:
En av de 2 kvarvarande serpentsen vågar sig lite närmre för att ta obj och skjuta lite. WK:n hoppar ihjäl min riptide som gett sig ut på utflykt och mina outflankade krötter tas av daga.
r3 Tau:
Skjuter ned serpent och WK, notera att mitt skytte i princip är oskadat vid detta laget, har förlorat en riptide och en sniperenhet... Han har 1 serpent och en venom kvar.- Dock så har han vunnit mkt bräde, jag hoppas kunna ta igen det r4-7. Iaf så har jag vid detta laget vunnit matchen, tar det inte slut r5 så kommer det nog bli en rätt stor vinst.
r4-6
Han försöker safea objektiv och jag pressar så snabbt mina tauben bär. I r5 satsar han allt på att det tar slut då, ngt det inte kommer göra. Jag tablar i min r5(typ) och får runda 6 och 7 på mig att samla ihop de sista poängen som behövs för 20-0.

Generellt så tror jag han spelade rätt. Kanske att han skulle deployat alla serpents på 1 sida... Men han ville åt mina snipers. Rätt eller fel? tror det var rätt, annars har han inget spel mot mig. Är det ngt min lista e bra på så är det att skjuta på serpents.
Hade han försökt fega och spela objektiv hela matchen så hade jag bara gnagt ned honom snabbare och jag hade varit säker på att vinna redan från r1. Nu blev det match och lite svettigt från tid till tid.

Kul att möta lite nytt folk!
Lill-Jocke vann som ett skott, 5 raka vinster är ett jäkla bra resultat. Jag halkar in på en andra plats med 1p marginal, inget jag förväntade mig då jag blev wipad i match4. Men ibland har man tur.
Tack för fin turnering.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar