LillePers ETC [KLAR]

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

LillePers ETC [KLAR]

Inlägg av LillePer »

Edit:
Min lista:
Fateweaver
3x tzeentch Herald på disk, lvl3 och en med grimoare, en med locus för +1 i S på magiskt skytte.
Nurgle Herald på palanquin, lvl 2, greater reward, fnp locus

3 nurglings
3 nurglings
9 plaugedrones, 9x venomsting, plaugebanner(2+ poison en runda till enheten), champ med greater reward
9 screamers
6 screamers

Efter förra årets flunk så ville vi inte ha spellberoende listor, denna kan vara det i vissa matchups, men det är sällan ett stort problem. 1 skytte stjärna(ja screamers slåss inte...) och en Cc stjärna.

Match 1 Norge - Magnus CSM/CD
I första matchen ställs jag först då jag inte har några tokdåliga matchups mot Norge. De slår med deras sämsta lista(alla i laget tyckte att de borde vinna mot skiten). Listan var:
Bike trollis
Bike lord med 2+
5 nurgle spawns
3 n.spawns
3 n.spawns
2x 10 kultister
9 fiends med lvl 2 Herald
9 screamers med lvl 3 Herald och bok
11 horrors
3 nurglings

Magnus sätter invis på Slaanesh heralden, iövrigt inga speciella spells på någon sida.

Matchen och ETC startar på bästa möjliga sätt. Warpstormen slår 2:a + 5:a Fatey reroll på 2an, bamm 11:an på stormen. Firstblood, Warlord och KP. Jag drar dessutom bra kort och leder 5-0 efter tur 1 när vi tittat på varandra. Tur 2 perilar Magnus och heralden glömmer sin Invis, efter det är det egentligen bara upprensning. Flugor vs spawns och fiends. Flugor vinner...
20-0

Match 2 Wales - Peter IK/Skitarii
Åker ut som första eller andra ställ, får knights i huvudet. Lite jobbig lista då den består av:
3 IKs baronial court
6+6 Skitarii Dragoons (närstrids kycklingar med typ tesla i närstrid)
5+5 vanguards
Lite jobbig start på matchen, ingen natt, knektarna få första turen, jag svarar med att faila grimmen tur 1. Så efter skyttet tur 2 är det 2 heralder och 2 screamers kvar av stjärnan... (det gör även att jag måste jinka och inte kan skjuta ihjäl småkycklingar)

Jag inser att jag måste chansa lite för att komma tillbaka i matchen, flugorna får alla buffs i världen (2++ och rr to hit, n.heralden trollar warpspeed och iron arm. 7 attacker s9 ap2 är bra ;) )
De chargar ihjäl en knight, som tyvärr slår 2 stomps, stomp nr.2 täcker 2 flugor+heralden, 6a... Illa illa, han var ju svaret på nästa knight som skulle försöka hoppa på dem.

Jag blir counterchargad av hans warlord knight, men lyckas över 3 närstrids rundor glanca ihjäl honom med kvarvarande flugorna. Fateweaver plockar lite lätta KP i vanguards, nurglings och 6an screamers plockar lite kort.
Det slutar med att jag använder ett fateweaver rerull på sista savet på en tz.herald som rundan efter ger mig:
acendency, 1 secure objektiv och ett 3p objektiv. 7P diff om man räknar med KPet, ganska värt 4+ att klara...

7-13 eftersom jag tappade mer KP, han vann lite på kort och tog FB.

Match 3 Ukraina - Vlad IK/Nids
Jag åker ut som första eller andra ställ även här, får en skön lista i huvudet:
3 Knights, Gatling, Battlecannon, Närstridsfjant (Inte baronial court så de är OS)
3 Flyrants
3 Mucloider

Vi spelar om 2 objektiv värda 4p var och man måste hålla objetiv för att dra kort. Vlad är lagom komfortabel i matchen då han tagit 19 och 20 mot demoner de 2 tidigare matcherna. Jag har lite flyt och sätter invis på kråkan och endurance på n.heraldent. Då det är dawn of war deployment så måste jag reserva kråkan för att inte dö mot flyrants. (Seize kan fucka mig rätt hårt så jag spelar ofta runt det, 1/6 att torska matchen, nej tack. Då reservar jag hellre) Vlad deployar långt bort från screamers med flyrants, rädd för slash/skytte förmodligen.
Min första runda så gör jag inget speciellt, försöker kasta misfortune och dakka på en knight, men lyckas med 1 av 10 spelldice, så inget händer. Hans tur 1 så pushar han med knights, håller bak flyrants för att svara på nurglings i outflank och fateweaver.
Min tur 2 så kommer FW in och 1 enhet nurglings. Jag tar lite kort, vlad pushade ifrån objektiven med sina knights så han ligger lite efter där. Jag väljer att gå för att plocka en knight med alla buffar uppe. FW ställer sig i ett hörn så bara 1 flyrant kan skjuta på honom. nurglings är offrade dock, men splittar han en flyrant på det så köper jag mig lite tid. Med en 12a på stormen får jag in 10+ demonetter som jag försöker blocka av knightsen med, men de blir delayed. Jag gör 5 HP på knighten på chargen, sen slänger han iväg en stomp 6a som dödar 3 flugor. (Lite tråkig trend med 6a stomp på första...)
Hans tur 2 så counter chargar han in 2 knektar till i flugorna, dödar av nurglings, här gör jag en miss och denyar FNP på 2 flyrants istället för paroxysm så flugorna träffar på 5or helt plötsligt, lite önödigt. Däremot åker en rant fram inom slash range för screamers... Här slår vlad in dubbel 6 följt av dubbel 6 med en knight. (invis och 2++ är inte bra nog mot s D.) 2 flugor dör, börjar bli ont om attacker i enheten.

Min tur 3, jag slashar ihjäl en flyrant mha misfortune, demonetter ställer sig ivägen om de tänkte göra förut, jag tar mer kort. Jag failade grimoraren denna rundan så flugorna börja dö av snabbare, heralden och 2 flugor överlever.

Hans tur 3 dör 2 flugor, heralden överlever (champ!) Han dödar av nurlings no.2
Resten av matchen blir egentligen att jag försöker skjuta in sista HP på en av knightsen, jag tar lite kort, slashar ihjäl en till flyrant och rör mig mot hans objektiv (i hans deploy) Dock händer inte så mycket så det slutar med att vi håller varsitt objektiv, jag har tagit 2 KP, han har tagit 5. Men jag tar mer kort så det slutar med 8-12. Vlad är synligt missnöjd :( Per är mycket nöjd :)


Match 4 Österrike - Michael inq/SW
Här möter vi österrike med 2x spacewolf stjärnor som ingen av necronspelarna eller jag vill möta. Dock har jag missat en grej inför den här matchen, han har varken trolleri eller hit&run, vilket gör matchen myyyycket bättre för mig. En annan sak värd att nämna är att ETC spelar vargar som s9 hammare. (dvs att TWC är en +1 modifikation) Jimmy åker på bajsmackan och får vargar med celestine+präster som hade varit nära 0 för min del också.
Jag får däremot möta:
Inqusitor, psykostroke
6x Wolflords, fist/stormsköld 2+, 2 fenrisians var.
6 TWC, 3 sköldar
2x5 Blood claws

Vi spelar reliken och jag får välja bord bland de 3/4 som är kvar när jag åker ut. Jag hittar ett bord med en flatt impassable bit så jag väljer den. Planen är att med screamers/stjärnan/nån herald plocka reliken och bosta upp den dit. Då kommer jag garanterat få den då han inte skjuter eller kan ta sig upp på den.
Tyvärr förlorar jag slaget om att börja, men jag deployar ändå upp alla mina prylar rätt centralt så 6an skräp screamers kan ta reliken om jag seizar, vilket tyvärr inte händer. Nu gör michael något konstigt, han står kvar i sin deploy och tar ett kort och plockar inte upp reliken. Tack säger jag och skickar fram 6 screamers med grimmen på sig, missar dock 4++ då jag inte vill perila bort FB i onödan (FW rerullen användes på grimmen). Så jag skickar back reliken 2 baslängder+1"+relikens storlek. Hej hopp vad bra det blev. Michael ser lite snopen ut :/

Hans tur 2 så chargar han in i 6an screamers och tar FB, skitsamma tänker jag, jag har matchen precis där jag vill ha den. Han står nu lite utspritt med sin vargstjärna och jag kan charga i ett hörn med flugor. Screamerstjärnan tar reliken och intar sin plats på impassbiten och står där hela matchen, de kastar misfortune, 4++ och prescience på flugor men gör inget mer. Flugor får grimmen och kastar en bajsgranat på vargstjärnan, jag drar en vinstlott och michael failar I-testet. Blinda 1700p? Ja tack! Sen chargar jag in. Här slår michael 1 av de 2 dåliga reslutaten på psykostroke granaterna, han får hatred, vilket han redan har som Warlord trait. Bonus!
Sen blir matchen rätt ointressant då mina buffade 670p dödar av hans 1700p med typ en fluga som förlust.
19 instantkill attacker per runda är lite svettigt, framförallt med misfortune och stök. En stor bonus för mig här var att inquisitorn stod långt bort så han levde länge. vilket gjorde att enheten stod på ld10 hela tiden. Hade han flytt kanske han hade fått döda något litet eller få ny chans på granaterna. Men det är i princip en närstrid i mitten till runda 4 då sista vargarna dör. Fateweaver lulllar iväg och drar lite beams och skit på 10 marines. WIPE!
20-0
Laget vinner komfortabelt så jag går och tjötar lite med min moståndare som tydligen bara spelat i ett år, så det förklarar ju en del av hans misstag.

Nu ligger vi i ganska bra slagläge för dag 2, så efter lite kött med kött, tjeckisk öl och ett bad så blir det nanna.

Match 5 Finland - Jouni DE/nids
Även i denna matchen så kommer jag ut lite senare då de har en vargstjärna. Hylander får den bajsmackan denna gången. Jag drar en vinst och får msu darkeldar och 3 flyrants. Listan:
Archon, S.field
Venom
4 Grotesques
Raider
10 Warriors+1 S.Cannon
raider med splinterracks
10 Warriors+1 S.Cannon
raider med splinterracks
5 Warriors
Venom
3 Jetbikes
3 Jetbikes
3 Jetbikes
3x flyrants
3x mucloider
1 Mawloc
Vi spelar the scouring, så fast är extra VP, yey! och objektiven är värda 1-3 och placeras med dolda värden. Jag vinner slaget om att börja deploya. Deployar screamers+FW 42,1" bort från hans linjer och flugorna nära i en skog. Det är nightfight(mot mammorna iaf)
Jouni fick rätt kissiga spells på sina mammor, 3 paroxysm och 3 värdelösa spells. Jag tvingar jouni att börja då hans tur 1 är meningslös och sista rundan är fin. Han skjuter ihjäl 1.5 fluga, han har dock flugit fram långt med sin ena mamma för att försöka peta in wounds på n.heralden(med 2+/fnp och 2+ lookout och 4W..)
Detta gör att han står inom ca 32/33" från bakersta screamern... En enfeeble+misfortune senare så är den en Flygmamma mindre. Här kastar jag inte scrierz gaze för att skydda min nurglings då mamman denyar på 5+ med ca 9 täringar så behövde jag satsa lite. FW skjuter en venom för 1HP och flyger av.
Hans tur 2 så dödar han typ 1 fluga till, en flyrant stanner på bordet, en flyger av och han försöker täcka av ena kanten för att få gratis nurglings. Något jag är medveten om, men står han med alla Dark eldar gubbar på en kant i det öppna är jag ganska nöjd...

Jag har flyt och bara en enhet kommer in och den gör det på rätt sida. FW flyger in för att göra havoc av hans armé med sina magier. Screamers får grimoare och går för rince/repeat på nästa flyrant, flugor luffar runt i sin ruin och omringar flyranten ifall han skulle crasha. Han denyar misfortune tyvärr så ser lite mörkt ut, överlever flyranten kan han sätta 2st i FW utan buffar = död kråka.
Dock har jag flyt! Så 1W från slash och crash på det. Flugorna kramas...
FW plockar en raider och 6-7 warriors, stormen plockar en venom och en bike, biksen flyr.

Här efter blir det mest upprensing, jouni tar en mawlock och dödar av 3 nurglings. Han får döda nästa 3a också med en enhet reavers. Men screamer stjärnan är i mitten av hans armé och skjuter s6 ignore cover skott. Inge kul för en stackars alver. De plockar ca 3 enheter i rundan mellan skytte+slash, så det tar snart slut på enheter. Jouni inser att han inte kommer få några poäng och vill hellre gå och köpa öl. Vi avslutar och ytterligare en 20-0 gör att jag känner mig riktigt nöjd. Laget vinner med 90+ poäng så nu har vi chans på pallen!

Match 6 USA - Kurt DE/eldar
Sista matchen! Nu har vi precis som för 2 år sedan chans på pallen och fy fan vad revanch sugen man är. De ställer upp deras spindellista först, och jag är den lista som tar mest poäng mot honom så jag blir helt plötsligt första slag. (Om ni läst Olofs rapporter så höll vi ju på honom för att inte Nick(usas demonspelare) skulle få göra samma sak)

Kurt är riktigt trevlig kille och vi har en väldigt avslappnad och trevlig match, trots att väldigt mycket står på spel. Intention of play, öppna kort osv. Tummen upp!

Listan iaf:
Lhamea
warriors
warriors
venom
venom

Farseer
warlock
3x3 bikes med scatter
vyper

4x5 spindlar
2x8 spindlar
2x5 drakar
1x3 reapers
bunker

Vi spelar med 4 objectiv som är värda 3p styck och man måste hålla objektiv för att dra kort. Deploy är hammer and anvil. Tyvärr får Kurt deploya först, vilket gör att han lätt kan ta andra turen och på så sätt få sista ching på objektiven. Han deploy ganska jämnt över sin 48" remsa med venoms på var sin kan med drakar i.

Jag deployar flugor i ruin (proplay?) och deployar FW bakom en sten så han inte syns. Sen reservar jag resten för att jag är lite för rädd för bikes och venoms, nurglings i outflank/reserv. Jag borde dock ha deployat screamer stjärnan och tagit skyttet från 4-5 bikes+1 venom. Jag väljer dock att spela super safe och inte ge bort något, då jag vet att woundsen är viktiga i endgame.

Föga förvånande tvingar Kurt mig att börja, vilket leder till att FW flyger upp och tar first blood på en venom och springer sen av bordet. Flugorna skuffar runt i sin ruin, det är inte dags att pusha riktigt än.

Kurts tur 1 så ställer han sig på 4 objektiv för att få dra mycket kort i tur 2. I övrigt händer inget.
Min tur 2 så tar jag lite kort, går in med nurgling på ett av hans objektiv för att denya ett kort och locka fram lite spindlar.

Hans tur 2 så tar han något kort inget märkvärdigt.
Min tur 3 kommer stjärnan in, FW får grimoare och pushar för lite offensiv magi, Beams är förbannat bra mot spindlar :). Killpoints är där jag vinner matchen. Flugorna rör sig lite framåt för en stor push tur 4.

Inget märkvärdigt händer denna rundan, magi tärningarna är slöa.. Men! Som en bra demonspelare så lyckas jag rerolla fram en 11a på stormen, plockar en farseer och det dimper ner en nurgle herald i hans linjer. (som kanske tar behind enemy lines, minns inte säkert) Detta är dock det enda stormen gör på hela matchen, jag var horribelt dålig på att slå 6or på hans enheter, vilket är synd för stormens naggande gör rätt stor skillnad mot denna armén.

Kurts tur 3 så drar han blood and guts och hunger for glory, och vill därför charga ihjäl min nurgle herald, så han försöker skjuta in lite lagom med wounds (dvs 1) för att sen avsluta i närstrid. Men iom gtg och fw rerull så är han oskadd efter skyttet. Han chargar in med 5 warriors och 10ich spindlar. Men wounda på 6or är svårt så inget händer, jag sätter däremot ett wound i hans exarch.

Min tur 4 så drar jag hunger for glory! Så behöver bara sätta ett wound till i exarchen så har gratis heralden gjort rätt mycket jobb. Iövrigt pushar flugorna, screamers slashar lite spindlar. Planen är en stjärna på varje objektiv på mittfältet, vi håller varsitt i backfield och sen vinner jag på KP+FB och vi drawar korten. Denna rundan får jag in en enhet plaugebearers som får understödja nurglings+screamers på hemma objektivet. Bra att ha modeller att täcka upp om det blir tur 6+ och en jetbike letar sig dit. Heralden sätter sitt wound på exarchen och tar bara 1W tillbaka, sicken chef...!

Nu börjar Kurt gå loss på både flugor och screamers, men det händer inte så värst mycket. Han behöver dela upp elden, det kommer från lite olika håll, nått wound där, ett wound här. Det känns ok inför tur 5. I denna turen dör dock heralden tillslut, men det känns ok han har ändå gjort sitt som den gratis gubbe han är :)

Potentiellt sista rundan, nu ska det bara byggas borgar på objektiv. Så allt defensivt går upp och alla modeller ställer sig på markörerna. Kurt inser att han inte kommer kunna skjuta bort allt och går därför på contest istället. Så charga in med spindlar i flugor och screamers blir det som gäller. Screamers slåss kass så där är vi låsta. Men flugorna är lite vildare framförallt med ap2 svärd osv. Tyvärr överlever exarchen och contestar objektivet. Däremot blir det en tur 6 nu så borde det bli bra för mig, massa killpoints att ta. Tyvärr tar spelet slut och det blir 11-9 till mig som slutreslutat. Något jag ändå är väldigt nöjd med då det är några pinnar över det jag förväntat mig att ta mot Olof om allt går som det ska.

Slutligen går man och kikar på jimmy+hylander som tampas om de sista poängen, det är sjuktligt tajt i poängen i det läget och matcherna känns inte så övertygande som man velat. Men det tippar till vår favör tillslut! Lyckan är påtaglig, det blev en andraplats till sist. Sen firades det en del... Hej o hå.

Inte helt oväntat är jag sjukt nöjd och glad efter årets ETC. Topplacering för laget, 6 roliga matcher för mig, jag fick känna att jag levererade i varje match till skillnad mot för 2 år sedan. All in all en jäkligt rolig helg. Stort tack till alla i laget och alla hang arounds som förgyllde upplevelsen.
2016 i Aten lär bli grymt, jag lär vara där, oavsett om jag lirar för Sverige eller inte.
Senast redigerad av 7 LillePer, redigerad totalt 11 gång.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: En ETC rapport

Inlägg av Lottomannen »

Ja! Mer, mer!
Förstår att det inte är lätt att komma ihåg detaljer från matcherna, men allt är kul att läsa för oss som satt hemma och bet på naglarna.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: En ETC rapport

Inlägg av LillePer »

Match 1 o 2 uppe.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: En ETC rapport

Inlägg av Flogger »

Kul läsning Lilleper! Tycker du verkar ha gjort riktigt bra ifrån dig där nere, inte illa att ta 7 mot knektarna alltså.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
testuser
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 apr 2010, 21:41
Ort: Halmstad

Re: En ETC rapport

Inlägg av testuser »

Trevlig läsning! Ser fram emot resten!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: LillePers ETC

Inlägg av LillePer »

Match 3-5 uppe.

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: LillePers ETC

Inlägg av lurräven »

Skitkul läsning. Ser fram emot sista matchen!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: LillePers ETC [KLAR]

Inlägg av LillePer »

Efter mycket om och men är sista matchen också klar!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: LillePers ETC [KLAR]

Inlägg av refabricated »

Nyttigt att ha drillat lite spindlar innan ETC? :D
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: LillePers ETC [KLAR]

Inlägg av LillePer »

Haha, absolut! :)

Skriv svar