Olof på ETC [KLAR]

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Olof på ETC

Inlägg av lurräven »

http://detalik.ru/ghost-miniatures

Jag mejlade då grejorna var out of stock och löste allt över mejl sedan med paypal invoice vill jag minnas.

Jony
Inlägg: 432
Blev medlem: 15 mar 2009, 23:11
Ort: Eskilstuna

Re: Olof på ETC

Inlägg av Jony »

Härligt att mina spindlar presterade på ETC :) min samling till eldar är ju värd ca 40k så det är bara att säga till nästa gång om du saknar nått igen :)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Match2 - Wales
Lätt min trevligaste motståndare under turneringen. Så skönt när man får möta riktigt bra och trevliga motsåndare. Shoutout till wales!

Hur som, denne kille spelade Scatterbike-eldar. Listan såg i grova drag ut såhär:
Eldar Cad:
2 Bike-farseers
6*5 scatterbikes
2*8 spindlar
6 hökar
3*1 d-cannons
Avatar
Inte ngt särskillt speciellt och det är en lista som jag vet att jag kommer vinns stort mot, i synnerhet om han inte vet om det :D
Ngt jag glömde/missade var att avataren är I10 och således imun mot warpspiders. Detta räddar vår gode walesare i matchen.

Strategi:
Hur spelar man då mot scatterbikes? Jag har länge sagt att jag inte tycker det är en jättebäst enhet, de är förbannat bra, men inte be-all, end-all. I min bok så har alla listor som kan deepstrika spel mot dem. Deepstrika är precis vad jag tänker göra. I övrigt så behöver man inte så mkt strategi mot bikesen(lite det som gör svaga i mina ögon. ma blir aldrig överraskad).

Mission:
Inte så viktigt, det hela handlar om huruvida jag kan tabla honom eller inte. Det var något "stå på alla knappar mission".

Deployment:
Han vinner och börjar ställa ut bikes, samtidigt som jag sitter mittemot och ser bekymmrad ut över hur mkt han skjuter. Inombords så jublar jag för varje cykel som deployas. Kan även tillägga att han har fått 2 fortunes, ngt som inte direkt hjälper mig.
Min deployment är 1 warlock på bike samt hökar, efter att noga ha disskuterat med honom och kommit överens om att han inte kan döda biken r1 om jag ställer den så-och-så. Så mkt lättare och mindre nervigt allt blir när man kommer överens. Det kommer matcher senare där folk inte är lika sportsmannamässiga.
Eftersom allt mitt sitter i reserv så ger han mig första turen.

r1 Olof
Jag drar lite kort, skyleapar mina hökar och e klar med min runda.
r1 Eldar
Inte mkt händer här. Fortune på avatar och bikeenhet med farseers. Han scorar nått objektiv.

r2 Olof
Det regnar spindlar... Får in 8 av 10 enheter + 2 enheter bikes samt hökar trillar in. Sätter inte en enda hit, men mishappar bara en enhet in i reserv igen. Efter allt landat fäller Kjelle(eller vem det nu var) en kommentar i stil med "Ouch, i've seen this before...". Och sedan börjar jag skjuta. Dödar alla jetbikes utom 2+1 och den fortunade enheten. nu börjar matchen!
r2 Eldar
Får in 1 spindel enhet och 1 hökenhet. Han tar tid på sig innan han deployar dem, antar att han inser att han ligger rätt brunt till då han förlorat typ all sin firepower och det mesta av sina objektivgrabbers. Han beslut blev att fr.o.m. nu jaga mina saker som kan skada hans avatar, så att han inte kan bli tablad. Han deepar agresivt och dödar 3 jetbikes och woundar autarch och farseer en del. Han avatar börjar charga spindlar.

r3 Olof
Riktar så mkt bössor jag kan mot spindlar och hökar. Samt lite pottskott mot han fortunade jetbikes. Vidare så moppar jag upp hans jetbikes som överlevede r2. Dock så hoppar han aldrig mindre än 10" med sina spindlar så jag får inte tag i dem, men jag dödar 1 bike från fortune, hökarna och de sista bikesen.
Det han har kvar nu är 2 enehter spindlar, 1 jetbike + farseers, avatar och artilleri.
r3 Eldar
andra spindelenheten kommer in och de dansar runt i en ruin och irriterar mig. Avatar missar en 7" med fleet och d-cannons dödar lite spindlar/hökar.

r4 Olof
Skjuter/chargar bort artielleri, får bort en spindelenhet genom att charga dem med 3-4 egna spider enheter. Hans exarch överlever och h&r:ar mot min warlord(inkvisitor). Sprider mig för att vara på alla obj i r5+. Han savar lite rutte på bikes och tappar en farseer. Han lät bli att jink för att han behövde skotten och jag rullade prompt in 4 rending.
r4 Eldar
Sista farseer + 2 jetbikes vill charga lite saker för att vara låsta i cc och inte dö skytte-döden. Avatar ställer sig på obj, spidel exarch dödar min WL, och de andra spindlarna tar sig in mot mitten för objektiv.
När han chargar så lottar jag dock ned hans sista jetbikes och där missar han chargen :D

r5 Olof
Chargar hans avatar på obj med spindlar och ställer en hök på obj, på så vis kan jag garanterat contesta obj. Kastar alla mina andra modeller in i cc med hans sista spindel enhet samt dödar ensamma exarchen och farseern. Åter igen så överlever en exarch som h&r:ar och kommer linbreaka + contesta obj.
r5 Eldar
Contest på obj och avatar dödar min spindel enhet. Hökarna står dock fint och kontestar.

Tyvärr tar matchen slut och jag tar "bara" 16-4. Hade varit 19-1 i r6 och 7 då han nu bara har 2 modeller kvar och jag har halva min arme.

Höjdpunkten i denna matchen för mig var när han i slutet sa (typ) "Jag har aldrig förr haft så roligt när jag fått så mkt stryk."
Detta är ngt som känns mkt viktigt för mig, även om jag tablar dig så försöker jag göra mitt bästa för att resan skall bli så trivsam som möjligt.

Summa sumarum
Tyvärr förlorar vi, men vi visste att Wales skulle bli tufffa. På pappret var de det svåraste laget för oss, att de sedan lätt är topp3 i generellt spelarskicklighet gör inte vårt jobb lättare.
Men skall vi förlora en match så var detta rätt lag att förlora till, fasen va trevliga de var!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Match 3 - Ukraina
Kommer inte inte ihåg exakt hur vi pairade denna gången, men jag försvarade och de slog på mig med CD.
CD är min kanske sämsta matchup, men denna var inte så jobbig då det bara fanns:
- Fateweaver
- 4 T-heralder + 9 screamers
- 3 Grinders
- Horrors och en skyshield.

Strategi
Mot demoner så vill jag normalt spela objektiv, hota att låsa screamers med spindlar, plocka bort enheter här och där, tvinga fateweaver att vara av bordet(massa spindlar i DS -> han vill inte vara inne när de kommer) så mkt som möjligt och vänta på att ett tillfälle yppar sig.
Händer ngt av följande så är jag golden och kommer troligen wipa dem:
- Grimen missar en runda då jag antingen kan få in reserver eller han inte kan boosta undan eller om han sitter låst i CC.
- WS sänker deras invo, händer typ bara om CD greedar efter bra rull på stormen.
- Fateweaver går att döda. I mitt fall är det när jag kan deepa typ 6 enheter spindlar på honom. 1 mishap, 5 som kan skjuta och säg 2 enheter bikes, en med reroll. 50 spindelskott -> 8hits + typ 6 från bikes == 11w == 4 efter saves. Bra nog och sedan väntar man på peril...

Deploy
Han deployar först och ställer ut allt. Grinders hamnar långt bak med röven mot bordskanten så mina spindlar inte kommer åt dem, dock så lämnar han en som står i en ruin typ 6'' innåt. Hur som så är jag nöjd med att han inte kommer använda ~550pts denna matchen. Å andra sidan så är de gratis killpoints om han försöker. Horrors bor på platta och screamsers med heralder sitter brevid.
Jag deployar typ bara jetbikes, detta för att tvinga honom till r1, annars dödar jag en drös screamers r1. Sätter även ut två enheter spindlar långt till höger och vänster för obj kontroll.

Olof missar att sieza, det hade vatt så bra om jag kan döda lite screamers innan de buffar.

r1 CD
Buffar upp och hoppar ut med screamers mitt på brädet. Summonar 3 nya screamers samt tar ett obj.
r1 Olof
Skickar upp spindlar på flanker, hoppas kunna dra iväg hans stjärna till en kan så han tappar boardcontroll. Ger honom en 8" charge på killarna som drar screamers längst från skyshielden. Min gameplan atm är att döda alla saker utom stjärnan och vinna obj på det. Alla bikes skjuter i de 3 nya screamerna och sänker 2 av dem.

r2 CD
Han går för chargen, antar att han vill döda så mkt som möjligt innan allt deepar in, fate flyger av brädet. Summonar en herald på disk, samt flickerfirar 1w på farseer samt 2 jetbikes.
r2 Olof
Finns inget vettigt att skjuta på så jag tar in så lite som möjligt. Får in 4 av 8 spindlar mha autarch och båda hök-enheterna. Deepar hökar inom 25"ish från grinders på höger flank, släpper bomb och skjuter på horrors. Det jag vill göra nu är att ta bort 2 warpcharges, samt hota grinders r3. Första spindelenheten suicide deepar jag bakom grindern i ruinen, mishappar in i reserv(perfekt), den andra enheten på samma ställe scattrar men stanna på bräde, den 3e träffar och den 4e enheten deepar jag efter ensamma screamern men den scattrar åt fanders så den får jobba på objektiv.
Grindern går ned till spiders, lite horrors dör och jag scatterlasrar den nya heralden(firstblood, witchhunter, assassinate och killpoint. Bra summoning!)
Någonstans här rapporterar jag en stabil 13-7 till gonka. Jag har kontroll och kan lätt safea om det behövs.

r3 CD
Han flyttar tillbaka screamers mot mitten samt chargar lite spindlar med grinder(på den platsen där jag dödade den första). På stormen rullar han nu en 7a, som han rerollar med FW till en 4a(eller vad det nu är som sänker invo)!. Vidare så boostar han inte och gömmer sig utan suckar och verkar lita på att 3++ med reroll 1or skall räcka. Någon spindel dör här och där. Inte mkt att hurra över. Missar dock min H&r med spindlar mot grinder.
r3 Olof
Jag tar min chans nu, deepar och movar allt rakt mot screamersen. Jag vill med så många enheter som möjligt, springa och sedan skjuta så att boken kommer närmast(den har ju bara 4+ jink save). Efter allt har skjutit så finns det 1,5 screamers och 3 skadade heralder kvar. Hade hoppats på mer men klagar inte, binder med med en charge. Grindern chargas av hökar och dör i nästa runda, den andra höenheten chargar ihjäl horrors.
Nu har han en grinder i ett hörn, FW, en skadad screamerstar och lite bös(1 screamer och 4 horrors) kvar.
Rapporterar 15+ till Gonka som ser ut att vilja ha mer.

r4 CD
Inte mkt händer för honom, FW flyger frammåt och trollar ned lite spindlar. Screamers dödar lite i CC, jag h&r:ar iväg för att skjuta. 2+ reroll kan faila...
r4 Olof
Får in ett w i screamers chargar dem sedan igen. Sätter även 1w på fateweaver som krachar. Vilket inte är toppen då han nu kommer kunna hoppa på mina jetbikes och kontesta mitt empwill-obj. Dödar allt utom dessa 2 enheter.

r5 CD
Failar boken så jag kommer röka alla screamers. Fate sätter sig i CC.
r5 Olof
Dödar screamers och i denna eller om det var r6 så lyckas 2 jetbikes nypa ett wound av fate som dör på instability. Det var nog i r5 detta hände för jag hade fler enheter på ingång i r6 flr att avsluta FW om det skulle fortsatt.
Wipe r5 och 20-0 till Svea.

Har för mig att det blev en stabil vinst av det hela till sist. 2w 1l hittils.
Senast redigerad av 2 refabricated, redigerad totalt 25 gång.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

keiko76
Inlägg: 364
Blev medlem: 22 feb 2012, 20:52

Re: Olof på ETC

Inlägg av keiko76 »

Jag förstår mig inte på Österrikes CD lista, scrteamerstar och tre grinders, känns för snällt för att vara ETC lista.

3 Grinders går ju få in på typ komp 17 nästan.

Bra jobbat Olof! Snygga battlereports och snygga vinster..

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Min gissning är att det är meta-spel mot eldar scatterbikes.
- Odödlig stjärna
- s6 kan inte skada grinders(13/13/11), annat än i baken. Där har bikes svårt att komma till.
- Flygande kråka samt horrors som är svåra att se iom att de är så låga i förhållande till staketet på plattan. Inte helt lätt för scatterbikes här.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Olof på ETC

Inlägg av daskad »

refabricated skrev: Detta är ngt som känns mkt viktigt för mig, även om jag tablar dig så försöker jag göra mitt bästa för att resan skall bli så trivsam som möjligt.
Jag hoppas du erbjöd han vaselin :D
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof på ETC

Inlägg av Elevatorlake »

Tror du din spindellista är något som är här för att stanna på tävlingsscenen eller var det en one time hit wonder? :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Olof på ETC

Inlägg av Ancalagon »

Elevatorlake skrev:Tror du din spindellista är något som är här för att stanna på tävlingsscenen eller var det en one time hit wonder? :)
Den är så sjukt jävla allround och har väldigt få (om någon) riktigt dåliga matchups. Sen är den antagligen ganska tråkig i längden.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Olof på ETC

Inlägg av DHettNeck »

Elevatorlake skrev:Tror du din spindellista är något som är här för att stanna på tävlingsscenen eller var det en one time hit wonder? :)
Det är i särklass den bästa listan som finns just nu, så så länge inga restriktioner stoppar den så kommer den finnas kvar.

Nya RW kan dock ställa till det, men får man in nått bra sätt att få ignore cover så att man kan döda darkshrouden så är det lugnt iaf.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar