Hylanders ETC

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Hylanders ETC

Inlägg av Hylander »

ETC Rapport:

Jag spelade i år en klart roligare lista än förra året. Listan var bra men lite fel på metat, vilket vi tyvärr fick känna av.

Listan:

Space Marines (Ultra Marines)
Librarian 70p
- Auspex, Force Axe

Scouts Squad 55p
- Bolters
Landspeeder Storm 45p
- Heavy Flamer

Scouts Squad 55p
- Bolters
Landspeeder Storm 45p
- Heavy Flamer

Scouts Squad 55p
- Bolters
Landspeeder Storm 45p
- Heavy Flamer

Scoutbike squad 64p
- Locator beacon, Serg (Warlord)

3 Devastators Centurions 260p
- Omniscope

3 Devastators Centurions 260p
- Omniscope

3 Devastators Centurions 260p
- Omniscope


Flesh Tearers Strike Force (BA)
Librarian 70p
- Auspex, Force Axe

Tactical squad 90p
- Meltagun, Serg: Combi-melta
Drop pod 35p

Assault Marines Squad 105p
- 2x Flamers, Serg: Combi-flamer
Droppod (free)

Assault Marines Squad 115p
- 2x Meltagun, Serg: Combi-melta
Droppod (free)

Assault Marines Squad 115p
- 2x Meltagun, Serg: Combi-melta
Droppod (free)

Droppod 35p
Droppod 35p
Droppod 35p


7 poddar med totalt 23 enheter.


Listan är såklart en rätt hårdslående alphalista iom centurions som dimper ner. Det som annars är styrkan är dess MSU förmåga som kanske inte är övertydlig i en första anblick.



Match 1: Norge

Jag låter er nu få lida lite av den fantastikt lättöverskådliga formatet att skriva listor som ETC envisas att använda.

Norway
PLAYER 5: Andrey Kovalenko
ARMY NAME : "Armoured Contempt"
ARMY PRIMARY DETACHMENT DESCRIPTION :Space Marines
ARMY ALLIED DETACHMENT DESCRIPTION :Grey knights (Nemesis strike force)

PRIMARY DETACHMENT: Space Marines
HQ1 -Warlord : Chief Librarian Tigurius (165) = [165pts]

Troop 1 :5x Scouts (55), Sergeant with melta bombs (5) = [60pts] in Transport 1
Troop 2 :5x Scouts (55), Sergeant with melta bombs (5) = [60pts] in Transport 2

Elite1: 5x Legion of the Damned (125), combi-melta (10), melta (10), multi-melta(10) = [155pts]

Heavy1: 5x Devastator Centurions(310), 5x gravcannons with grav-amp (100), 1x omniscope (10) = [420pts]
Heavy2: Thunderfire cannon (100) = [100 pts]
Heavy3: Thunderfire cannon (100) = [100 pts]

Transport1: Land Speeder Storm (45), Heavy flamer (0), Cerberus Launcher (0) = [45pts]
Transport2: Land Speeder Storm (45), Heavy flamer (0), Cerberus Launcher (0) = [45pts]
PRIMARY TOTAL : = [1150pts]

ALLIED DETACHMENT: Grey knights (Nemesis strike force)
HQ1 :Librarian (110) mastery lvl 3 (25) Cuirass of Sacrifice (15) = [150pts]

Troop 1 :5x Grey Knights Strike Squad (110), incinerator (5) = [115pts]

Heavy1: Nemesis Dreadknight (130), Nemesis Greatsword (10), Heavy Incinerator (20), Personal Teleporter (30) = [190pts]

LoW1: Kaldor Draigo (245) = [245pts]

ALLIED TOTAL : = [700pts]

ARMY TOTAL : = [1850pts]


Alltså skall jag lira mot en DraigoCentstar. Matchen bör jag vinna komfortabelt det finns dock några problem här... Det är hammer & Anvil vilket gör det svårt för alla mina Centar att blasta bort stjärnan om jag börjar. Jag vinner slaget om att börja och väljer att infiltrera biksen och speeders. I retroperspektiv skall att vara i reserv.

Andrey Ställer allt i ett hörn och bygger en yta för att täcka bort centar. Jag får två enehter inom range och den sista får jag inte inom range. Detta är mitt första fel i min sämsta spelade match. Jag skall reserva allt och låta honom börja. Jag tar mina 15p garanterat om jag kör på det. Nu så blir det riskabelt då han har sista rundan.

Jag börjar skjuta på stjärnan och han savear rätt bra på drygo (en cent dör dock pga skyttevinkeln). Jag inser att jag inte skall skjuta mer där utan anfalla allt annat och väntar med centar och skjuter med alla andra saker i listan. När jag är klar och skall börjar scora för att lämna över turen inser jag fadäsen!!! Jag har missat att skjuta med en centenhet!
Sådana misstag får man ju bara inte göra och det är ju en jävla tur att man varit med ett tag och inte bryter ihop helt. Jaja där tappar jag en centenhet...

Andrey Gör det han skall i sin runda. Han är lite petig med vissa saker och jag inser att han gillar att spela så så då får vi väl göra det. Han stjärna står långt bak och får traska fram för att kunna uträtta något men det gör den. Jag har en speeder centralt i mitten så vill han gatea så kan det bli lite riskabelt. Alltså går stjärnan.

Min runda två lyckas jag plocka hans Dreadknight (som slaktade min centenhet med Alzheimers) vilket gör hela matchen. Jag plockar bort allt förutom stjärnan som jag struntar helt i och i runda fem ser det återigen bra ut. Han splittar sin stärna och försöker ta 3 objektiv och det sista med hjälp av en gate ner på min sida för Linebreaker.
Han scattrar fel misshappar och slåer en 1a. Drygo och centar går hem. Jag vinner matchen 13-7 och Utan turen på slutet blir det 11/12 i mon favör så inte hela världen. Dock bör jag ta 15 här så jag är inte så nöjd och framförallt grämmer jag mig för mitt stora misstag (och ja det är inte att jag glömmer skjuta utan det är främst att jag inte låter honom börja.



Match 2: Wales

Player 5 :Adam 'Princess Myrcella with the 6 toes' Ryland

ETC primary detachment: Codex Chaos Daemons

HQ1 : Kairos Fateweaver(300) = [300] Warlord

HQ2a: Herald of Tzeentch (45) Psyker lvl 3 (50) Disc of Tzeentch (25) Exalted Reward(30) = [150]

HQ2b: Herald of Tzeentch (45) Psyker lvl 3 (50) Disc of Tzeentch (25) locus of conjuration (25) exalted reward (30) = [175 ]

HQ2c: Herald of Nurgle(45) Psyker lvl 2(50) Locus of Fecundity(25) Greater Reward(20) Lesser Reward(10) = [150]

HQ2d : Herald of Nurgle(45) Psyker lvl 2(50) Locus of Fecundity(25) Greater Reward(20) Lesser Reward(10) = [150]

TROOP1: 11 Pink Horrors of Tzeentch (99) = [99]

TROOP2: Nurglings (45) = [45]

FAST ATTACK1: 8 Screamers of Tzeentch (200) = [200]

FAST ATTACK1: 7 Screamers of Tzeentch (175) = [175 ]

FAST ATTACK3 : 8 Plague Drones of Nurgle (336)8 x Rot Proboscis(40) Plague Bringer (5) Greater Reward (20) = [401]

Army TOTAL: [1845]

En bajsmacka á la LillePer. Demoner är ju inte riktigt det min lista vill möta. DEt blir ju inte direkt bättre av att han är lika bra som lilleper och vet vad han skall göra. Eftersom vi är sent pairade så hamnar vi på ett bord med 6 ruiner. Lök på laxen heter det visst...
Jag har dock lite tur och får välja vem som skall börja vilket jag gladeligen låter Adam göra efter att jag nolldeployat och han endast ställt ut sina flugor i en central ruin. Han sprider ut sina flugor så att de skall kunna nå båda sidorna av brädet då han, helt rätt, misstänker att jag inte vill spela mot dem och kommer fega med centar.

Jag försöker ställa poddar på knappar och får en av fyra att träffa. Adam kommer in med mycket reserver och flyger in på ena kanten med Fatey för att beama (Har du aldrig gjort förr eller hur, Per). Dock har han missat att använda grimoiren. Vi har innan matchen diskuterar att vi båda inte vill vinna på sådana fjantigheter och han slår den i slutet av rundan.
Han har dock missat en sak och det är min devastator doctrine (RR snappshoots!) Fate får på hälsning av massa centar och scouter och gör helt rätt i att inse att han inte har på en planet med centar att göra. Han går hem.

Nu står visserligen centarna på en sida och flugorna börjar få vittring. Adamn sticker såklart dit med flugorna och slaget börjar på riktigt. Andra sidan har jag en speeder och två podar som skall försöka klara sig mot horrors och en screamerstjärna. Hans sista screamers håller sig undan till t4. Adam glömmer onyå grimoiren men vi har ju redan snackat om detta så han fixar fram den i slutet igen.

Resten av matchen är det en fråga om att jag vill hålla speeders vid liv och bara ta objektiv. Visserligen skjuter mina centurions bolters en hel del på flugorna och gör faktiskt en hel del skada men det funkar helt enkelt inte mot två heralder med en massa ap2 attacker.. I tur 5 har jag minst 5p och tärningen skall rullas. Bajs. 20-0 till Adam.

Dock skall det tilläggas att detta var nog den trevligaste spelaren jag fick möta och trots resultatet så var det klart kul. Dessutom spelade jag rätt till skillnad från tidigare och det var skönt att veta att man inte är helt värdelös inför kvällen och natten.

Match 3: Ukraina

Fedor är en hyvens snubbe som spelat bra i singeln (tvåa) så detta kan bli intressant och trevligt.

PLAYER 4: Fedor (Dajnard) Simonenko

ARMY PRIMARY DETACHMENT DESCRIPTION :Eldar
ARMY ALLIED DETACHMENT DESCRIPTION: Tau Empire

PRIMARY DETACHMENT: Combined Arms Detachment: Eldar

Warlord Autarch(70) Shuriken Pistol, warp jump generator (10); fusion gan (10), banshee mask (5]) [95 pts]

TROOP 1 Windrider Jetbike Squad (51) , Scatter Laser (3x10) [81] Pts
TROOP 2 Windrider Jetbike Squad (51) , Scatter Laser (3x10) [81] Pts
TROOP 3 Windrider Jetbike Squad (51) , Scatter Laser (3x10) [81] Pts
TROOP 4 Windrider Jetbike Squad (51) , Scatter Laser (3x10) [81] Pts


FA1 5 Warp Spiders (95), 2 additional warp spider (2*19), Warp Spider Exarch upgreid (10) [143] Pts.
FA2 5 Warp Spiders (95), 1 additional warp spider (19), Warp Spider Exarch upgreid (10) [124] Pts.
FA3 Hemlock [185]

HS1 3 Dark Reapers ( 75), 1 additional Dark Reaper(25), Dark Reaper Exarch (15), starshot missile to exarch ( 8 ) [ 123 ] Pts.


TOTAL PRIMARY: [994] pts

ALLIED DETACHMENT: Tau

HQ1 : Tau Commander (85) , Command and Control Node (15); Multi-spectrum Sensor Suite (20) ; Neuroweb System
Jammer (2) ; Puretide Engram Neurochip (15) ; XV8-02 Crisis Iridium Battlesuit (25);
Vectored Retro-thrusters (5) ; Drone Controller(5) ; Stimulant Injector (15) ; Onagre gauntlet (5) ; Shield
Generator (20) , 2 Marker Drones (24) , [236] Pts

Elite1 : XV104 RIPTIDE (180), ion accelerator (5), Early warning override (5), Twin-linked fusion blaster (free) [190 pts]

HS1: XV88 Broadside Team: 3 Broadsides, 3 Marker Drones, 3 Shield Drones, seeker missile ( 8 ) [290] Pts
Broadside Shas'ui (65), Twin High-yield Missile Pod (free) ; Twin Smart, Missile System (free) ,Target Lock (5), Marker Drone (12) , Shield Drone (12) (94) pts.
Broadside Shas'ui (65), Twin High-yield Missile Pod (free) ; Twin Smart, Missile System (free) ,Target Lock (5),seeker missile ( 8 ) 2x Shield Drones (24) (102) Pts
Broadside Shas'ui (65), Twin High-yield Missile Pod (free) ; Twin Smart, Missile System (free) ,Target Lock (5),2x Marker Drones (24) (94) Pts

Troop 1: KROOT CARNIVORE SQUAD, 10 Kroots (60), Hound ( 5 ) [65 pts]

ALLIED TOTAL: [781] pts

Fortification: Bastion [75] pts

TOTAL [1850 pts]
Type Of Alliance: Allies Of Convenience

Jag gör nu mitt andra stora misstag i turneringen. Jag väljer att infiltrera mina bikes och en speeder för att kunna alpha han bredsidor och riptide t1 med safe deep. Detta kan jag göra även utan Locatorbeacon nu när han får infiltrera sin Warlord och tre enheter så blir det ett måste att jag börjar. Anledningen till att jag vill börja är att jag vill undvika 3++ på riptiden.
Jag alphar hans riptide och bredsidorna samt att jag väljer att ta mina 3 flamers mot bastionen istället för meltor. Lite hugget som stucket men jag villa ha något ut t1 mot bastinen då där sitter en del jobbiga skott mot mina speeders/marines. 3d6 st4 bör ju göra en del mot t3 3+. (ca 3 bör väl dö. jag får 2 vilket är ok). Jag är rätt nöjd med min första runda då riptiden är borta och han bredsidor ha tagit en del stryk samt har GtG.

Hans spindlar chargar nu en av mina centenheter (den som tog riptiden 12" med auspex tvingade fram den). De kommer att uppehålla dem hela matchen och jag kan inte riktigt gå närmre med andra enheter för då fastnar även de i spindlarna. Jag slår illa på vilken sida mina speeders skall in på och jag försöker plocka bastionen med meltapoddar/flamers men den är fanimej odödlig. (att slå ettor på Heavyflamers som vill skjuta in är inte bra).

Mina centar står lite för långt bak för att nå hans bikes som nu kommer in och då han har bra losblockers och sista rundan så har jag svårt att rensa upp brädet. I t5 lyckas han boosta in på mitt objektiv (2 st värda 4p var) eftersom jag sprungit kasst med mariner (etta) i turn 5 när jag skall klogga objektivet. Själlfallet tar matchen nu slut. Vi är relativt lika på killpoints men jag har FB och han har linebreaker. Dock har han dragit bra på korten och sedan plockar båda objektiven så 17-3 till honom. Inte bra och det kändes inte riktigt rätt. Men att inte ta sista rundan straffade sig. Jag hade hoppats på att 2 speeders och poddar skulle fixa biksen men ibland vill inte tärningar det vi vill. Alltså safea och gå tvåa!

Klart trevlig motståndare, precis som Adam så på den fronten börjar det ta sig.


Macth 4: Österrike

PLAYER 8: Rudolf - WarriorR - Kreisinger

ETC Primary Detachment: Combined Arms Detachment - Codex: Astra Militarum - Faction: Astra Militarum
HQ1: Company Command Squad (60), Heavy Weapon Team with Autocannon (10) [70] [WARLORD]
Troop1: Veterans (60), Heavy Weapon Team with Autocannon (10) [70]
Troop2: Veterans (60), Heavy Weapon Team with Autocannon (10) [70]
HS1: Wyvern Battery, Wyvern (65), Wyvern (65) [130]
HS2: Wyvern Battery, Wyvern (65), Wyvern (65) [130]
HS3: Manticore [170]

ETC Secondary Detachment: Baronial Court Formation - Codex: Imperial Knights, Faction: Imperial Knights
LoW1: Knight Warden (375), Baron, Stormspear Rocket Pod (40) [415]
LoW2: Knight Errant [370]
LoW3: Knight Crusader [425]

Fortification:
N/A

TOTAL ARMY POINTS: 1850
Type Of Alliance: Battle Brothers

Jag väljer att nolldeploya men att Rudolf skall ta första rundan. Han väljer att borga hela AV delen av armén i ett hör och alla gubbarna får stanna ute.
Han petar lite på figgarna och har därmed gjort sin första tur. Jag hoppar ner med meltor och flamers. Meltorna skall panga bilar och flamers går på objektiven. Jag missar objektiven med poddarna men meltornas scatter kvittar då de når ändå. Jag plockar lite objektiv sänker manticoran samt en enhet vywerns. Toppenstart!! Dessutom har han lyckats imobba en vywern i sin tur. Knektarna gör det knektar gör (skjuter,stompar och mobbar mina stackars marines) Jag har iofs FB och en del arty borta men han leder redan KP med 2.

Jag kommer in med centar och plockar precis en knekt (vilket jag bör göra) och försöker blocka med pods så att knektarna inte kommer ut. Det är nu saker börjar gå snett. Hans trupper stannar ute och mina speeders har inga vettiga saker att göra. Samtidigt som knektarna börjar plocka centar. Korten går inte så bra heller.

Vi spelar om reliken och då jag inte satt en pod i mitten för att inte ge en charge till knekt så ligger den där i mitten och knektar börjar klara lite väl mycket saves mot centar som slår dåligt. Sent kommer trupperna in och han får in lite ignore cover orders och börjar plocka speeders. I t5 så har jag liten vinst. Det blir såklart en runda till och jag får bara med mig 3p. Surt sa räven.

Dag två liknade dag ett. Fel i första bättre i andra men jag borde nog gått lite mer på reliken och flyttat hem den och offrat WL mm men det kändes rätt och var lite 50-50 på det.
Dock har jag på tre senaste matcherna tappat ca 5+5+7p på att det taigt slut/fortsatt fel. Känns lite tungt.

Match 5: Finland!!

Vi har ok läge nu och vi behöver två vinster så blir det troligen pallplats. Finland har bra listor och eftersom det har gått sådär för mig så börjar det lukta offerlamm om mig. Nu är det också ett mission där fast get extra poäng (inte KP utan rena extra poäng) jag har en del sådana... (10st)
Jag ställs sent och Joonas övertygar sitt lag att han skall slå. Det ser rätt kul ut och Papa och vi andra börjar snacka om antalet knivar han har osv då han argumentar starkt för sin sak inför sitt lag. Det var antalet poddar/fast jag hade ... :(


Joonas Neva

ETC Primary Detachment: Codex Dark Angels: Combined Arms Detachment, Faction Dark Angels

HQ1 - Warlord: Azrael, Supreme Grand Master of The Dark Angels, Keeper of The Truth [215]
HQ2: Librarian (65), Level 2 (35), Force Axe (0), Space Marine Bike (20) [120]
HQ3: Ravenwing Command Squad (120), Apotecary (30), Ravenwing Grenade Laucher (0), Ravenwing Banner (15) [165]
Troop1: Ravenwing Attack Squadron (80), flamer (5) [85]
Troop2: Ravenwing Attack Squadron (80), flamer (5) [85]

Detachment Total: 670

ETC Secondary Detachment: Champions of Fenris Supplement: Unique Company of the Great Wolf Detachment, Faction Space wolves

HQ1: Rune Priest (60), Level 2 (25), Runic Axe (0), Jump pack (15) [100]
Elite1: Iron Priest (55), Thunderwolf Mount (50), 4 Cyberwolves (60) [165]
Elite2: Iron Priest (55), Thunderwolf Mount (50), 4 Cyberwolves (60) [165]
Elite3: Iron Priest (55), Thunderwolf Mount (50), 3 Cyberwolves (45) [150]
Elite4: Iron Priest (55), Thunderwolf Mount (50), 3 Cyberwolves (45) [150]
Elite5: Iron Priest (55), Thunderwolf Mount (50), 3 Cyberwolves (45) [150]
Elite6: Iron Priest (55), Thunderwolf Mount (50), 3 Cyberwolves (45) [150]
Elite7: Iron Priest (55), Thunderwolf Mount (50), 3 Cyberwolves (45) [150]

Detachment Total: 1180

TOTAL ARMY POINTS: 1850pts

Type Of Alliance: Battle Brothers


Ja, vad skall man säga. BAJSMACKA! Hammarna kommer hamra hem en sjuhelsickes massa extra poäng mot poddar och småbös som är fast. Dock gör Joonas ett fel när han väljer sidan med en massa objektiv.

Eftersom jag nu lärt mig och går tvåa och ställer allt i reserv så kommer jag ju inte att podda bland vargarna. Joonas första tur är att han bara står kvar och väntar på min alpha som jag helt sonika skiter i. En centpod kommer kommer ner och skjuter på 23,5" och plockar två cybergvargar men mer ger jag inte. Joonas är lite besviken då han hade hoppats att jag skulle kommitta och blastra på så att han sedan kan döda alla mina centar. Jag tycker det låter dåligt för mig och han säger att han inte visste om jag var kass eller ej :)

Han pressar nu fram sin finfina klump med vargar som alla har 4++ och FnP och hotar mina centar. Jag poddar nu resten, även om jag gärna hållt allt ute, och försöker boxa allt. Jag poddar en centpod borta bland han saker för att splitta hans stjärna. Jag gör ett relativt gott jobb att screena men missar en lucka och ett move bakåt med centar. Smaskar in lite fler wounds och får FB. Men nu är det roliga slut..

Joonas släpper loss en Järnpräst som chargar mina långsamma centar samt att stjärnan brakar in i min screen. Screenen wipas och centarna bryter turligt nog. I min runda försöker jag komma runt hans linjer med mina speeders. En blir imob på andra våning i en ruin centralt. DEN var inte liiiite viktigt. Jaja bara att bita ihop för det kommer mer därbak som pappa sa....Ett ljus i tunneln är att mina centar som poddat i hans linjer får bra skott på en utbrytargrupp på 3 järnpräster och centarna visar varför de är najs.

Joonas är lite pressad nu och delar upp sin armé än mer och chargar speeders med lite järnpräster och hans RW commandsquad med libbar får ta mina offensiva centar. Han klarar lite ld test på rester med cybervargar vilke kan garantera lite uppbundna centar men nu är hans problem att rundorna börjar ta slut. Hans runda fem innebär att han chargar det han kan nå samt att han måste backa med en del enheter eftersom pbjektiven finns i hans deployment.

Jag snabbräknar och ser att jag har ca 5p inför t6! Men som vanligt missar jag slaget igen och i turn 6 får joonas de sista poängen och 0-20 är ett faktum. En rolig match som jag kunde gjort lite bättre med screens och ett move men annars spelade jag bra. Liiiiiiiiiiite jobbigt att jag tappat 20+ poäng på att matchenar slutat i fel tur bara.

Joonas är en galen finne som dessutom är jäkligt trevlig så jag kan inte klaga på min motståndare denna gången heller. Jag har i alla fall tur med trevliga motspelare.


Match 6: US of the A!

Det börjar bli spännande. Även om jag fick det duktigt mot Joonas så har laget tagit stabilt med poäng och vi spelar om andraplatsen mot jänkarna. Jag behöver spela bra och dessutom vill jag bidra mer till poängskörden. Dock så går ju laget före så jag är inställd på fler bajsmackor men denna gången får jag en rätt ok lottning. En defensiv IG lista som är svårdödat med massa wyverns och en del spells. Inte det lättaste att vinna stort mot men något 0-20 skall ju inte hända.

PLAYER 1: Andrew Gonyo (Captain)
ETC Primary Detachment: Combined Arms Detachment, Codex Astra Millitarum, Faction Astra Millitarum
HQ1: Company Command Squad (60), 4 x Meltagun (4x10=40), Astropath (25), 4 x Carapace Armor (4x2=8) [133]
HQ2: Company Command Squad (60), 4 x Meltagun (4x10=40), Astropath (25), 4 x Carapace Armor (4x2=8) [133]
HQ3a: Ministorum Priest [25] - [WARLORD]
HQ3b: Ministorum Priest [25]
HQ3c: Ministorum Priest [25]
HQ4a: Primaris Psyker (50), Psyker (Mastery Level 2) (25), Force Axe (0) [75]
HQ4b: Primaris Psyker (50), Psyker (Mastery Level 2) (25), Force Axe (0) [75]
Troop1: Veterans (60), 3 x Meltagun (3x10=30), Demolitions Doctrine (30), Grenadiers (15) [135]
Troop2: Veterans (60), 3 x Meltagun (3x10=30), Demolitions Doctrine (30), Grenadiers (15) [135]
Troop3a: Platoon Command Squad [30]
Troop3b: Infantry Squad: Meltabomb (5) [55]
Troop3c: Infantry Squad: Meltabomb (5) [55]
Troop3d: Infantry Squad: Meltabomb (5) [55]
Troop3e: Infantry Squad: Meltabomb (5) [55]
Troop3f: Infantry Squad: Meltabomb (5) [55]
Troop3g: Conscripts (60), 26 x Conscripts (3x26=78) [138]
HS1: Wyvern Battery [65]
HS2: Wyvern Battery [65]
HS3: Wyvern Battery [65]

ETC Secondary Detachment: Flesh Tearers Strike Force Detachment, Shield of Baal Supplement, Faction Blood Angels
HQ1: Sanguinary Priest (60), MeltaBomb (5), Bolt Pistol (1) [66]
HQ2: Sanguinary Priest [60]
Troop1: Tactical Squad (70), Heavy Flamer (10) [80] – In Transport 1
Transport 1: Drop Pod [35]
FA1: Drop Pod [35]
FA2: Drop Pod [35]
FA3: Drop Pod [35]
FA4: Drop Pod [35]
Fortification: Aegis Defense Line (50), Comms Relay (20) [70]

TOTAL ARMY POINTS: 1850pts
Type of Alliance: Battle Brothers

Så det blir Captain Amerika man spelar mot ingen direkt kass spelare... Jag får välja sida och har 3 av 4 viktigta objektiv i på min sida och vi spelar Hammer och Anvil. Rätt viktigt... nu är förlusten i alla fall långt borta. Andrew slår fram -1 på mina reserver och vi snackar lite om det och inser att det vart ju inte bra alls för honom. Han slår om: Samma resultat! Som lök på laxen har jag fått RR reservs.. Det kanske har vänt nu! (Petter spelar i bakgrunden)

Jag väljer att gå tvåa och ställer inte ut ett skit. Andrew Poddar ner tre poddar på objektiv och börjar plocka lite maelstroem poäng. Hans Conscripts täcker han dep.zon. och hans blobb står i framkan och avancerar lite. Han har täckt upp hemma men jag har inga som helst planer på att spela där. Jag droppar en centenhet och meltor samt lite flamers jag rensar relativt bra hemma men lite poddar och någon marine står kvar. Jag pressar inte maelstroem utan spelar mer safe i poddandet.

I Andrews runda kommer en pod till in och han börjar röra sin Blobb framåt mot mina linjer eftersom det är där objektiven finns och hans poddar kommer inte lösa detta. Han har fått shrouding på sin astropath så hans blobb har ett 2+ cover pga en central ruin. Detta gör att alpha inte kommer ske. I min runda så försöker jag undvika att få in något och får endast in en speeder. Jag spelar snålt och undviker förluster men plockar Andrews grejer som dimpt ner hos mig. Andrew fortsätter fram i t3 och den sista podden unviker att komma in. Fighten är lite udda då jag spelar med ca 15 marines och 3 centar mot Andrews Wyverns, och några få figgar samt poddar på min bordshalva. Kjelle får nästan spel då jag verkar ha tokförlorat då jag bara har en centenhet "kvar". Inte lätt att vara supporter... ;)

Men i t3 så får astrokillen perils på sin shrouding och kalkar. Jag har nu läget att ta in centarna men 4+ med RR på två känns sådär så när jag missar första slaget på först centpodden så väljer jag att försöka hålla båda till t4 då de garanterat kommer samtidigt. Det enda som kommer in nu är mina bikes samt 3 flamers. 3 flamers är rätt najs mot blobbar och jag får in ca 18 hits på den. Nu har ha iofs FnP men ändå ;).

Turn 4 blir intressant. Andrew får in sin sista pod med en trollis som har summon och vips står det 5 hundar i min dep.zon. Dessutom tänker hans ignore cover meltor skjuta mina bikes.. Ser lite brunt ut där faktiskt. Av hans 4 meltor missar två och sedan är det dubbel ettor på wounds. Phew!! Galen tur från min sida. Hans bloch chargar mina flamermarines och jag får ju några på OW men de kommer in och en marine lever, men han flyr!! Och nu är det riktigt najs.

Mina centar dimper ner och två speeders med flamers kommer också in. Kjelle som nu insett att jag hade centarna kvar är inte riktigt lugn om vi säger så. Dessutom har lagmatchen utvecklat sig så att vi måste ha 20p mellan mig och Jimmy och det går inte så bra för Jimmy så mkt poäng krävs.

Men 6 centar med auspex på shortrange mot IG killar är inte bra för IG killarna. Blobben smälter ner till lite rester som kommer får det jävligt nästa runda och min hemma plan verka ok sånär på hundar och sista podden. Poddkillarna får smaka Heavy flamer från en speeder samt lite bolters så de försvinner. Hundarna chargar jag med två centar för att binda dem och ev kanske vinna CC.

Andrews t5 blir rätt enkel där han skyddar sitt enda hemobjektiv med conscripts samt att han försöker göra något vettigt med de sista IG killarna. Jag har blockat centarna med poddar och offrat min libbe för att täcka ett gap emellan två poddar så han dör. Men i min t5 så rensar jag upp de sista guardsen. Nu är det ju så att vi är i tur 5 och jag vill nog ha en runda till. 15-5 har jag kanske men det ser verkligen inte bra ut hos Jimmy. Gonka förklarar att alla poäng är viktiga .. ALLA. Så fram med Pär/Per tärningen och jänkarna har hört om denna legendariska tärning. Jag skall rulla den och till och med Lilleper blir glad när "PÄR" rollas fram. För första gången blir det ett ett slag i min favör när det gäller rundorna!

t6 plockar jag lite mer maelstrom samt vinner CC mot hundarna och får därmed bort hans linebreaker samt tar en egen sådan. Vi skakar hand därefter eftersom vi anser oss endast hinna en 6e runda. 17-3. En bra match till slut och Andrew anser jag hade ett "perfect game". Kanske men då missade han de två missarna jag hade när jag gav honom två träffar mot marines med Vywerns. Kanske inga stora fel men det tar bort "perfect" för mig.

Gonka håller på att skita ner sig när jag meddelar att jag tog 17-3. I början hade han 10-10 för att sedan få lite mer poäng hos mig 12-8. På slutet ökade denna prognos aningens och Gonka höll tummarna för att 15 skulle trilla in. 17-3 fanns nog inte i hans värld. Gonka börjar rycka i Jimmy och vrålar: "TA TRE POÄNG FÖR FAN". Jimmy tittar lite oförstående på honom och säger på sin släpiga stockholmska: "Varårrå jag tog fyra". Kramskalas och kaos.

Listan funkade som det var tänkt på slutet och det var riktigt gött att känna att man bidragit. Dock var den lite metafel och en vargstjärna så som Finlands hade nog varit bättre. Samtidigt vet vi inte vilka lottningsproblem den skapade för motståndarna och därmed kanske gav extra poäng till andra spelare. Oavsett var den kul att spela och i slutet gav den oss en bra vinst.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Hylanders ETC

Inlägg av Konfa »

Riktigt hur fel låg listan i metat? Kändes det som att trippla centar hade funkat med annat stöd?

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Hylanders ETC

Inlägg av Gonka Koff »

Underbar rapport! Jag fick tillbaka känslan av extrem upphetsning i matchen mot USA - det var en episk ETC-match!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Hylanders ETC

Inlägg av Hylander »

Konfa skrev:Riktigt hur fel låg listan i metat? Kändes det som att trippla centar hade funkat med annat stöd?
Necrons visste vi skulle komma och dem har jag probs med så även demonerna och dessa är rätt ofta ställ. Sedan blev tyvärr våra scarbfarmer lite problemtiska i matchningen eftersom de gärna mötte samma bös som jag och då KAn inte de ställas och vill slå på det jag vill slå på. OM vi hade kört en hård necronlista och kanske flygnids upptill eller knektar så hade min lista gynnats i laget av detta. Vi missade denna delen men jag tror inte vi hade tagit tyskarna med den ändringen ändå. Dock verkade vi ha bra listor mot tyskarna som det såg ut så hade vi möt dem så vet man aldrig...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Hylanders ETC

Inlägg av Trulsante »

Jag fick puls igen! Bra rapport :D

Skickat från min A0001 via Tapatalk
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Hylanders ETC

Inlägg av NIB »

Trevlig läsning, vet du hur det gick för Mr Lictorshame, jänkaren med Nids?

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Hylanders ETC

Inlägg av Hylander »

NIB skrev:Trevlig läsning, vet du hur det gick för Mr Lictorshame, jänkaren med Nids?
Tror El Kicko lirade mot honom..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Hylanders ETC

Inlägg av Gonka Koff »

Hylander skrev:
NIB skrev:Trevlig läsning, vet du hur det gick för Mr Lictorshame, jänkaren med Nids?
Tror El Kicko lirade mot honom..
18-2 till Kickern
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Hylanders ETC

Inlägg av Kaptenen »

Bra skrivet - roligt och spännande att läsa!

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Hylanders ETC

Inlägg av L3go »

Hylander skrev:Gonka börjar rycka i Jimmy och vrålar: "TA TRE POÄNG FÖR FAN". Jimmy tittar lite oförstående på honom och säger på sin släpiga stockholmska: "Varårrå jag tog fyra".
:lol: :lol:
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Skriv svar