Olof Svensson - Gamers weekend

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av Elevatorlake »

Jonke skrev:
Elevatorlake skrev:Du är inte sugen på swooping hawks eller fire dragons i din aspect host för ännu mer anti-tank?
Kompar alldeles för mycket.
Just ja, jag tänker aldrig på kompen.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av leidstedt »

Eldar kompar gratis. Sätt in 2 D kanoner för 16 i komp.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av fauh »

Föresten Olof - står det inte i reglerna att infiltrate inte går över på vehicles? Har för mig att jag läst det någonstans men är på gymmet och kan intr dubbelkolla.

Edit: jag som är dum i huvudet - My bad

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av LillePer »

Tror det var så i 6th däremot.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av refabricated »

@Elevatorlake
Klart att det vatt nice med andra aspect warriors, men jag anser att de kompar lite för mkt för att vara värda att ta med(i denna listan).

Övrigt
Har kollat igenom alla listor lite noga nu och det ser väl trevligt ut. Finns en del som jag gärna möter och en del som jag väldigt ogärna möter. Drakar och orker känns trist men så ävern Jockes monster-Eldar då jag lämnade giftbössorna på hyllan. På tal om hylla så kommer Hylanders CP-blobb inte vara det roligaste att spela mot heller.
Men med rätt mission mot rätt lista så kan detta nog gå vägen.

Lite snack om hur jag tänker vid list-analys inför turnering:
Kollar främst efter följande saker:
- Mobilitet, hur mkt saker finns det som kan ta objektiv över hela brädet.
- Enheter jag inte kan hantera, antingen för att de kommer undvika mig hela matchen(jetbikes) eller för att de tål för mkt(Hylanders blobb).
- (Inför denna turneringen) Hur mkt anti-tank finns det, kan jag lätt ta ut den?
- Vilka saker i FI:s lista kan jag ignorera / hantera sist

Saker som dessa skriver jag ned och har med mig så att jag inte måste upfinna hjulet en gång till och det på 2min inför matchstart. Klart att jag skriver ned långt mkt mindre nu än vad jag gjorde första gångerna som jag tillämpade denna metoden. Men det är helt klart skönt att ha lite stödben att konsultera inför matcher(rekommenderas).

Inför varje match så har jag i princip i förväg bestämt mig för vilken poäng ja gkommer satsa på. Möter jag t.ex. en ganska stationär arme så brukar jag gilla att pushar allt(även vissa skytte enheter) rakt upp bara för att stänga in denna i sin deployment zon. Då får jag brädeskontroll och kommer sannolikt vinna till sist. Går pushen bra så blir det stomp, går den kass så leder jag iaf i maelstrom och försöker sedan spela mot draw. En annan favorit med arméer som denna är att reserva massor och sedan spela på sista rundan.
Visst spelar det roll vem som börjar, väljer sida osv. Men jag föredrar att bygga listor som inte står eller faller med ett 50/50 tärningslag. Och generellt så är inte pre-game rollsen det tyngsta i en match.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av fauh »

Varför är du så smart Olof? Hade aldrig fallit mig in att skriva notes inför varje match up. Blir en lång natt i horred för mig ;-)

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av Gonka Koff »

Såhär skulle det se ut i min lista för det mesta:
-enheter som är snabba och kan ta objektiv överallt? ett gäng
-enheter jag inte kan hantera? de flesta
-hur mycket antitank finns det? massor
-vad kan jag ignorera? helst alltihop

Några tips? =)

... Lycka till i Kinna nu!!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av refabricated »

@Gonka
Haha! Lite mer fantasi har du väl ändå? Oo

Iaf, första matchen spelades mot Gustaf Fribergs CSM.
Abbadon i raider med plague marines
Spawns
plaguemarines i rhino med nurgle lord
lite havocs
Helbrute.
Vindicator
Vill ni se en mer detaljerad lista så får ni göra er omaket att kolla på TTO-sidan.

Iaf, det är precis denna typen av listor(och lagom-bajs-marines) som jag designat min lista för att slå. Så jag vart inte helt missnöjd med matchupen. Gustaf ställer upp först och placerar raidern mitt i brädet med havocs upp i en ruin och rhino+vindi till höger och spawns till vänster.
Jag svarar med att ställa upp så jag kan skjuta på havocs, utanför 30" från vindi och med mina grotuesqes mittemot spawns. Grots mördar spawns... Sedan missar jag min sieze.

r1 CSM: Raider skyfflar runt lite, spawns avancerar och om jag vrider upp min raider kommer jag har en 5:a charge på dem i min runda 1. Men då kommer abbadon nå in rundan efter. Vindin rullar fram lite och havocs ser till att en raieder jinkar. Mao så är hans runda 1 ganska händelselös. Mest bara lite rörelse frammåt.
r1 DE/E: Jag bestämmer mig för att ta chargen, jag vill plocka bort hans mobila enheter och det är inte 100% att abbadon kommer in i CC. Vidare så boostar jag en serpent upp i sidan på vindin, använder sedan min Crystal targeting martix. Gör dock bara 2hp och ingen shake. Vidare så dödar jag nån havoc och sätter kanske 1hp i plague rhinon. Planen för den är att om den avancerar mer utan att gubbarna hoppar ut är att ringa in den med jetbikes från reserv och sedan wrecka den ==> inget kan disembarka och således dör det(bekant Kjelle? :D). Missar chargen på spawnsen, men frågan är om inte det vart bra att missa den så jag inte har granater på mina spawns... Disembarkar även mina scorpions från sin serpent hyggligt nära rhinon, inne i serpenten gör de inte mkt nytta.

r2 CSM: Abbadon hoppar ut och joinar spawns som sedan kommer anfalla min warlord + grots. :(
Han inser faran för plaguemarinesen och disembarkar men gör inget med meltorna. Skyttet är i övrigt ganska impotent, dödar kanske en raider, minns inte så noga.
När han chargar mina grots så kommer abbadon inte få slå iom att han slangas in, vilket ger mig en gratis runda mot honom och jag rullar 3 instant deathattackaer med mina grots. Det plus 3w ==> 4 döda spawns. Bam! Men abbadon kommer äta upp allt i nästa runda...
r2 DE/E: jag riktar alla bössor mot vindin och plaguemarinesen. Dödar det mesta och städar med scorpions i charge. Exarchen med fist och extra attacker för högre I är go mot CSM. Nyper även av nån havoc och boostar lite jetbikes rakt under dem så att jag blir av med dem nästa runda. Målet är att ta bort allt som inte är abbadon och landraider för att sedan koncentrera mig på dem mot slutet.
Abbadon gör pulver av mina grots och min warlord... Men inte innan jag dödat alla spawns.

r3 CSM: Gustaf åker med raider och disembarkar PM:s för att joina Abba som nu är ensam, men abba diffar 2" och plaguemarinsen kommer bara 3" så de kan inte nå varandra. ==> Abbadon är ensam. I övrigt så tar han nått maelstrom och dödar nån raider, elller så.
r3 Eldar/DE: Skjuter allt i abbadon och sänker honom. Plockar även itu helbruten.

r4 CSM: Raidern suger upp marinesen och åker mot objektiv.
r4 DE/E: Dödar landraidern och marinesen trillar ut i skydd bakom vraket.

r5 CSM: inte mkt kvar, inte mkt händer. Gustaf siktar in sig på ett sista maelstrom genom att charga mina scorpions för att kanske döda en karaktär. Men scorpions vinner CC.
r5 DE/E: tar lite maelstrom.

Vi rullar tärning och det tar slut. 18-2 till mig, r6 hade nog gett 19-1 och 7 20-0 iom att det inte fanns några CSM kvar.

Elitiga 3+ armeer är exakt det jag vill spela mot. Helst skall de även vara ganska imobila :) Jag fick en dröm-matchup och Gustaf hade lite uppförsbacke.

TBC!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av refabricated »

Match2: Mats Danhage CSM
Listan grovt var:
3 Maulerfiends
Grislord + 5 spawns
Hoppande Slaanesh prins
2*5 Noisare med blastmasters
2 enheter havocs med auto och laser
3 enheter kultister.
Ganska enkelsprig lista, push frammåt, skytte skjuter och kultister kommer motståndaren inte ha tid med.

Till en början kändes detta som en bra matchup. Jag har mer skytte, jag börjar, jag är snabbare. Easy! right...

Jag ställer upp först, allt långt fram för att ha så mkt tryck som möjligt mot mats. Han svarar med att ställa upp allt sitt rakt mittemot mitt och så sätter vi igång. Tack och lov så missar han siezen.

r1 De/E: Jag skyfflar runt lite, planen är enkel. Döda alla havocs första rundan och sedan backa/skjuta tills det inte finns push kvar och därefter rusha fram och ta alla obj i sista rundorna. Easy!
Mitt skytte är riktigt nice och alla(typ) havocs ryker. PLockar t.o.m. bort en eller annan noisare. Är även noga med att inte bjussa på några charges kortare än 10". Tänker att det borde vara svårt nog trots fleet. Är mkt nöjd med min första rnuda.
r1 CSM: Mats rushar fram med allt och skjuter med sina 2 blastmasters. De rackarna träffar varsin raider som båda prompt sprängs! Vad värre är e att den ena är min grotuesque raider som jag behöver intakt för att kunna counter-charga hans spawns. Nu kommer de tvingas ta en tveksam charge rätt in i prinsen.
Vidare så har han lite charges: 11" mauler mot serpent, 10" mauler mot serpent, 10" prins mot raider samt 11" lord+spawns mot serpent.
3 av dessa sitter. Så i hans runda 1 dör 2 raiders på skytte och 2 serpents på charges. Plus att nu har jag typ alla snabba saker rakt i knät. Då kändes det ganska kknäckande. Men när man räknar lite noggrannare på det så visar det sig att 10" med fleet är typ 50% att sitta och 11" är ~25%. Nu kan jag ha fel så rätta mig gärna men...

10" i grund == 1/6. (6/36 pips för er som tänker som man gör i settlers)
Chansen att en av tärningarna visar en 4:a är 2 * 1/6 ≃ 1/3.
Chansen att en av tärningarna visar en 5:a är 2 * 1/6 ≃ 1/3.
Chansen att en av tärningarna visar en 6:a är 2 * 1/6 ≃ 1/3.

4:a behöver en 6:a för att bli 10 => 1/6 x 1/3 (chansen att få en 4:a) ≃ 1/18
5:a behöver en 6:a för att bli 10 => 1/3 x 1/3 ≃ 1/9
6:a behöver en 6:a för att bli 10 => 1/2 x 1/3 ≃1/6

Summerar vi detta får vi:
1/6 + 1/18 + 1/9 + 1/6 == 9/18 == 1/2 == 50%

Vilket ger en 11:a med fleet 25% chans att lyckas. Rätta mig nu gärna om jag räknar fel. Men chansen att sätta 10:or och 11:or är bra mkt högre än vad jag uppskattat tidigare. Lesson learned!

r2 DE/E: Jag har tappat massor med eldkraft och mobilitet, det enda jag kan lägga mot "otur" är att mina 2 raiders sprängdes. Men i ärlighetens namn hade det inte gjort jättestor skillnad i det stora hela. Vidare så har jag alla hans arga modeller 12" längre fram än vad jag räknat med. De som inte satte sina charges är ändå nära nog för att vara jobbiga. Jag commitar allt skytte mot 1 mauler(8 lansar och lite s6 smatter) vilket Mats promt savar. Lyckas dock charga ned 1 mauler med bikes, men dessa kommer hans spawns/lord äta upp som trade-off. Inte toppen, hade behövt lite kast-jesus här. Chargen mot demonprinsen lyckas inte nya hans sista wound(sköt in 3 på honom med småsmatter).
r2 CSM: Pushar med resten, äter lite trueborns och bikes. Jag har redan switchat över till att konservera så mkt poäng som möjligt, detta kommer inte gå bra.

Sitter nu med 1 levande serpent, 1 bike.enhet och lite skit kvar. Fy fasen vad snabbt det gick! Vådan av att spela glas-kanon arméer, går det fel så går detverkligen fel :)

r3-5 DE/E: backar och gömmer mina modeller och försöker ta billiga poäng samtidigt som jag offrar småenehter för att blocka charges. Allt för att kunna plocka lite poäng mot slutet.
r3-5 CSM: Mats krossar allt han kommer åt, tyvärr gör han inga misstag i sitt backfield utan plockar lugnt och sansat sina poäng.

Matchen fortsätter till r7 då jag har 1 imobiliserad serpent på en impassable-bit kvar att leka med. Dock så var jag tekniskt table:ad sedan r3. Enda gången jag fått så mkt smörj tidigare var av lill-jocke på en Varbergsturnering.
Sorry att det inte blir så mkt match-detaljer, men det var aldrig någon mathc att tala om. De enda "bra" movesen som jag gjorde var att ställa saker ivägen och hoppas på att jag klarar mina LD-slag när mauleran brakar igenom min arme. :(

Välförtjänta 2-18 till Mat och en lätt chockad Olof.

---------

Då kändes det för jävligt att han sätter sina charges och spränger mina båtar. Men det visar sig att det inte är så osannolikt att charga 10", och jag är rätt säker på att det enda jag lyckats med om raiderna levt hade varit att stoppa spawns 1-2 rundor samt _kanske_ stoppa en mauler. Vilket i slutändan kanske räddat 2-4pts.
I efterhand skulle jag troligen enbart ha bjudit på 12" charges samt kanske skitit i att panga havocs och istället bara hoppats på att lotta in 6:or i maulers. Bränner jag alla sköldar så blir det ~36 s6 hits vilket bör sänka 1 mauler, men det hade krävt att jag deployat annorlunda och efter det jinkar alla båtar => r2 skyttet kommer suga. Nä, det känns inte bra heller. Skulle jag spela matchen igen skulle jag nog göra på samma sätt men enbart erbjuda 11:or och 12:or och knappt ens det, Mats kommer fortfarande att ta chanserna så jag skall kanske inte ens erbjuda 12:or... Men jag måste skjuta på ngt och då kommer han få chansa på charges.

Tips till mats, ställ upp havocs ~6" bakom pushen så blir det ännu jobbigare :D

Vidare så har alla dessa resonemang utgått från att JAG börjar. Börjar mats blir det ett helt annat spel och inte ett roligt sådant.

Iaf så ser jag detta som en hardcounter mot den DE-skimmer listor. Man har inte anti-tank nog att hantera dino-botsen. Mitt enda sätt att ta mkt poäng mot denna listan med mina skimmers tror jag är att ha rejält med tur. Tog lite tid att klämma ur sig rapporten av denna matchen, men jag hade en del att fundera över.

Bra jobbat Mats! Jag behövde en rejäl omgång.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av DHettNeck »

Jag hittade denna. Dock är den från 6:th, men så länge man chargar i det öppna (då terräng-reglerna ändrades) så borde matten stämma.

Så 10" med fleet är 40% och 11" är 24%.

Så att "bjuda" på 10or till enheter som har fleet, när man själv heller inte har någon over watch som hotar dom är kanske lite väl vågat, precis som du själv insåg.

Bild
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar