Olof Svensson - Gamers weekend

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av refabricated »

Nytt år och nya tag. Fjolåret gick bra rent turneringsmässigt, bortsett från SM...
Iaf så tänkte jag försöka komma igång med rapporter igen då de verkade uppskattade tidigare. Först ut detta året är GW i kinna.
Mitt mål med med dessa rapporter har varit att försöka ge inblick i hur jag tänker med mitt spelande och kanske ge någon tips på hur man kan förbättra sitt spel/beslutsfattande. Självklart har jag en agenda med detta, få människor gör ngt som de inte har vinning med sin fritid. Mitt egenintresse är att göra Sverige bättre på 40k, vilket ger mig fler personer att tävla med. Och tävling är det jag älskar.
Men det kan väl knappast komma som en överrasking för någon?

Lista kommer i nästa post.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av refabricated »

Förklaringar:
Första siffran är poängkostnad, andrasiffran är kompen och ev. 3e är antalet avp.

Dark Eldar - 989 -70 (6)
Hq

Succubus(Dijin Blade, Haywire Grenade, Blast pistol) 115 -4
Man måste ha ett hq, normalt så brukar jag ha en archon med agonizer och 2++ till grotsen. Men den kompar för mkt så det fick bli budget. Denna donnan har 8-9 attacker på charge och kan kanske vinna mot en marine eller 2. Men mest så är hon billig.

Elite
5 Kabalite Trueborn(4 blasters) 115 -7
Raider(Night Shields) 70 -5 (2 AVP)
5 Kabalite Trueborn(4 blasters) 115 -7
Raider(Night Shields) 70 -5 (2 AVP)
Trueborns i raiders är vettig anti-AV13-14. Iom jink så tål de jättemkt av vissa skott, men mot flamers så bara försvinner de. De har trist range men transporten kompenserar. Hade det funnits andra alternativ så hade jag nog varierat mig mer. Men DE är kanske sämst i 40k på att poppa bilar och dessa modeller är vad man sitter fast med.
3 Grotesques(Aberation, Agonizer, Enhanced Aether sails) 145 -13
Raider(Night Shields) 70 -5 (2 AVP)
Min eviga arbetshäst till enhet. En torped man kastar fram modellen "hantera detta medan jag tar lite objektiv". Och enhetenen är bra på det. Den mördar marines, men mot större enheter eller en dedikerad CC-enhet eller ngt med 2+ save så går det snabbt åt skogen. De tar aldrig igen sin moäng i dödade fiende enehter, men de köper tid.

Troops
5 Wyches() 50 -3
5 Wyches() 50 -3
Komp-billigast möjliga troops. Reservar och gömmer sig.

Fast
3 Reavers(Cluster caltrops) 63 -6
3 Reavers(Cluster caltrops) 63 -6
3 Reavers(Cluster caltrops) 63 -6
Dessa enheter är mig rätt kära, man kan pusha med dem iom all rending-hammer of wrath. De kan hoppa på objektiv, de är snabba så in i. Normalt skulle jag nog bara spela med 2 enheter, men missionsen i Kinna säger att jag vill ha 3 enheter. Många uppdrag som involerar "ställ dig i mitten", "åk till denna kanten" osv.

Eldar - Aspect Host 759, -60
5 Dire Avengers(Exarch) 75 -5
Waveserpent(Shuriken Cannon, TL-Scatterlaser, Crystal Targeting matrix) 150 -13 (3 AVP)
5 Dire Avengers(Exarch) 75 -5
Waveserpent(Shuriken Cannon, TL-Scatterlaser, Crystal Targeting matrix) 150 -13 (3 AVP)
7 Striking Scorpions (Exarch(Scorpions claw)) 159 -11
Waveserpent(Shuriken Cannon, TL-Scatterlaser, Crystal Targeting matrix) 150 -13 (3 AVP)
Här är bulken av poängen, 3 serpents med aspect warriors. Avengers för att de är billigast och scoprpions för infiltrate på en serpent. Det jag vill år är främst s6 skyttet från serpentsen. DE:s stora svaghet är lättare transporter, ngt som eldar s6 smatter är rätt bra mot. Vidare så pyntar jag båtarna med varsin 25pts upgradering så jag får boosta dem och sedan skjuta 1vapen på full BS. Tanken är rätt simpel, om jag går 1:a, deploya allt och hota att röra mina serpents 30" och sedan skjuta. Det bör vara svårt att gömma sig från det.

Formation: -1
15 AVP: -14
Allies: -5

1748 (15,0)

Det jag ville uppnå i listbyggandet var:
- Kompensera för DE:s usla antitank. - Serpents
- Snabb jävla lista - Bara wyches rör sig kortare än 30" per turn.
- Något litet trix - Crystal targeting matrix

Anledningen att jag gått från rena DE-listor som jag brukat spela i kompat är att:
- Folk lärt sig spela mot dem
- AV11 marine lådor har blivit billigare i komp
Dock så saknar jag volymen av ap2 skytte som jag hade i dem. Får se hur det kommer gå med denna listan.

Vad tror jag att jag kommer få möta?
- Necrons, dessa var poppis förr och nu har de gått ned i komp.
- Marines, det kommer alltid marines...
- CSM, ligger bra i kompen och folk gillar sina kaosare. Så en och annan heldrake kommer man få jobba mot.
- Eldar, footdar. Stabila och alltid bra.
- CD, brukar åsså vara populära. Stora plagedroneenehter tror jag CD kommer välja.
- Bubblare, tau med firewarriors-spam. Ork-bikers.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av fauh »

Skitnice idé! Kanske lånar den här idén för eget bruk ;)

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av Trulsante »

Välkommen tillbaka Olof! Alltid lika spännande och kul att se dig försöka läsa och jämka (läs. krossa ;) ) metat. Jag tror att min lista står sig rätt bra mot din, trots att det är långsamma marines.
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av Elevatorlake »

Kul och välkommen tillbaka!
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av refabricated »

Trulsante skrev:Välkommen tillbaka Olof! Alltid lika spännande och kul att se dig försöka läsa och jämka (läs. krossa ;) ) metat. Jag tror att min lista står sig rätt bra mot din, trots att det är långsamma marines.
Jag har visat min... :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av fauh »

Jag hoppas jag möter dig på lördag Olof... helst första matchen så jag kan klå dig och hålla dig nedstämd hela helgen! :)

Hade varit en intressant match. Ett riktigt sjöslag med alla båtar!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av LillePer »

Jag tar hijackar Olofs tråd lite. Mest för att jag inte spelar footdar på GW för första gången på 3 år :)

Mest valt lista för att det är roligt att spela och väldigt annorlunda mot det jag brukar lira. Men chaos är första armén och behöver lite kärlek. Tror däremot att damage outputen kommer vara mys i en del matcher. Men man saknar ju helt klart tåligheten i de listor jag brukar lira...
(Fearless gubbar överallt med 2+ save/cover osv osv)

Anyhow, enjoy:
1749
Hq- Huron 160 -18 (Warlord)
Hq- Lucius 165 -5

Troops- 14 Noise Marines with icon of excess, sergeant with Meltabomb and 13 sonic blasters 322 -18
Troops- 5 noise, sergeant with doom siren and Meltabomb 115 -5
Rhino with dozer blades 40 -5

Elite- 5 chosen 4 plasma guns 150 -12
Rhino with dozer blades 40 -3
Elite- 5 chosen 4 melta guns, MB 135 -12
Rhino with dozer blades40 -3

Fast- Heldrake with baleflamer 170 -20

Heavy- 3 Obliterstors, mark of nurgle, veterans 237 -22
Heavy- Forgefiend 175 -7

14 avp -12
Komp 15.6

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av Elevatorlake »

Du är inte sugen på swooping hawks eller fire dragons i din aspect host för ännu mer anti-tank?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Olof Svensson - Gamers weekend

Inlägg av Jonke »

Elevatorlake skrev:Du är inte sugen på swooping hawks eller fire dragons i din aspect host för ännu mer anti-tank?
Kompar alldeles för mycket.

Skriv svar