Match2: Mats Danhage CSM
Listan grovt var:
3 Maulerfiends
Grislord + 5 spawns
Hoppande Slaanesh prins
2*5 Noisare med blastmasters
2 enheter havocs med auto och laser
3 enheter kultister.
Ganska enkelsprig lista, push frammåt, skytte skjuter och kultister kommer motståndaren inte ha tid med.
Till en början kändes detta som en bra matchup. Jag har mer skytte, jag börjar, jag är snabbare. Easy! right...
Jag ställer upp först, allt långt fram för att ha så mkt tryck som möjligt mot mats. Han svarar med att ställa upp allt sitt rakt mittemot mitt och så sätter vi igång. Tack och lov så missar han siezen.
r1 De/E: Jag skyfflar runt lite, planen är enkel. Döda alla havocs första rundan och sedan backa/skjuta tills det inte finns push kvar och därefter rusha fram och ta alla obj i sista rundorna. Easy!
Mitt skytte är riktigt nice och alla(typ) havocs ryker. PLockar t.o.m. bort en eller annan noisare. Är även noga med att inte bjussa på några charges kortare än 10". Tänker att det borde vara svårt nog trots fleet. Är mkt nöjd med min första rnuda.
r1 CSM: Mats rushar fram med allt och skjuter med sina 2 blastmasters. De rackarna träffar varsin raider som båda prompt sprängs! Vad värre är e att den ena är min grotuesque raider som jag behöver intakt för att kunna counter-charga hans spawns. Nu kommer de tvingas ta en tveksam charge rätt in i prinsen.
Vidare så har han lite charges: 11" mauler mot serpent, 10" mauler mot serpent, 10" prins mot raider samt 11" lord+spawns mot serpent.
3 av dessa sitter. Så i hans runda 1 dör 2 raiders på skytte och 2 serpents på charges. Plus att nu har jag typ alla snabba saker rakt i knät. Då kändes det ganska kknäckande. Men när man räknar lite noggrannare på det så visar det sig att 10" med fleet är typ 50% att sitta och 11" är ~25%. Nu kan jag ha fel så rätta mig gärna men...
10" i grund == 1/6. (6/36 pips för er som tänker som man gör i settlers)
Chansen att en av tärningarna visar en 4:a är 2 * 1/6 ≃ 1/3.
Chansen att en av tärningarna visar en 5:a är 2 * 1/6 ≃ 1/3.
Chansen att en av tärningarna visar en 6:a är 2 * 1/6 ≃ 1/3.
4:a behöver en 6:a för att bli 10 => 1/6 x 1/3 (chansen att få en 4:a) ≃ 1/18
5:a behöver en 6:a för att bli 10 => 1/3 x 1/3 ≃ 1/9
6:a behöver en 6:a för att bli 10 => 1/2 x 1/3 ≃1/6
Summerar vi detta får vi:
1/6 + 1/18 + 1/9 + 1/6 == 9/18 == 1/2 == 50%
Vilket ger en 11:a med fleet 25% chans att lyckas. Rätta mig nu gärna om jag räknar fel. Men chansen att sätta 10:or och 11:or är bra mkt högre än vad jag uppskattat tidigare. Lesson learned!
r2 DE/E: Jag har tappat massor med eldkraft och mobilitet, det enda jag kan lägga mot "otur" är att mina 2 raiders sprängdes. Men i ärlighetens namn hade det inte gjort jättestor skillnad i det stora hela. Vidare så har jag alla hans arga modeller 12" längre fram än vad jag räknat med. De som inte satte sina charges är ändå nära nog för att vara jobbiga. Jag commitar allt skytte mot 1 mauler(8 lansar och lite s6 smatter) vilket Mats promt savar. Lyckas dock charga ned 1 mauler med bikes, men dessa kommer hans spawns/lord äta upp som trade-off. Inte toppen, hade behövt lite kast-jesus här. Chargen mot demonprinsen lyckas inte nya hans sista wound(sköt in 3 på honom med småsmatter).
r2 CSM: Pushar med resten, äter lite trueborns och bikes. Jag har redan switchat över till att konservera så mkt poäng som möjligt, detta kommer inte gå bra.
Sitter nu med 1 levande serpent, 1 bike.enhet och lite skit kvar. Fy fasen vad snabbt det gick! Vådan av att spela glas-kanon arméer, går det fel så går detverkligen fel
r3-5 DE/E: backar och gömmer mina modeller och försöker ta billiga poäng samtidigt som jag offrar småenehter för att blocka charges. Allt för att kunna plocka lite poäng mot slutet.
r3-5 CSM: Mats krossar allt han kommer åt, tyvärr gör han inga misstag i sitt backfield utan plockar lugnt och sansat sina poäng.
Matchen fortsätter till r7 då jag har 1 imobiliserad serpent på en impassable-bit kvar att leka med. Dock så var jag tekniskt table:ad sedan r3. Enda gången jag fått så mkt smörj tidigare var av lill-jocke på en Varbergsturnering.
Sorry att det inte blir så mkt match-detaljer, men det var aldrig någon mathc att tala om. De enda "bra" movesen som jag gjorde var att ställa saker ivägen och hoppas på att jag klarar mina LD-slag när mauleran brakar igenom min arme.
Välförtjänta 2-18 till Mat och en lätt chockad Olof.
---------
Då kändes det för jävligt att han sätter sina charges och spränger mina båtar. Men det visar sig att det inte är så osannolikt att charga 10", och jag är rätt säker på att det enda jag lyckats med om raiderna levt hade varit att stoppa spawns 1-2 rundor samt _kanske_ stoppa en mauler. Vilket i slutändan kanske räddat 2-4pts.
I efterhand skulle jag troligen enbart ha bjudit på 12" charges samt kanske skitit i att panga havocs och istället bara hoppats på att lotta in 6:or i maulers. Bränner jag alla sköldar så blir det ~36 s6 hits vilket bör sänka 1 mauler, men det hade krävt att jag deployat annorlunda och efter det jinkar alla båtar => r2 skyttet kommer suga. Nä, det känns inte bra heller. Skulle jag spela matchen igen skulle jag nog göra på samma sätt men enbart erbjuda 11:or och 12:or och knappt ens det, Mats kommer fortfarande att ta chanserna så jag skall kanske inte ens erbjuda 12:or... Men jag måste skjuta på ngt och då kommer han få chansa på charges.
Tips till mats, ställ upp havocs ~6" bakom pushen så blir det ännu jobbigare
Vidare så har alla dessa resonemang utgått från att JAG börjar. Börjar mats blir det ett helt annat spel och inte ett roligt sådant.
Iaf så ser jag detta som en hardcounter mot den DE-skimmer listor. Man har inte anti-tank nog att hantera dino-botsen. Mitt enda sätt att ta mkt poäng mot denna listan med mina skimmers tror jag är att ha rejält med tur. Tog lite tid att klämma ur sig rapporten av denna matchen, men jag hade en del att fundera över.
Bra jobbat Mats! Jag behövde en rejäl omgång.