Wilhelm Ericsson - Gamers Weekend

Berättelser från slagfälten och turneringarna
fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Wilhelm Ericsson - Gamers Weekend

Inlägg av fauh »

Härmar Olof Svensson och postar min lista här och lite tankar kring den. I samma syfte just för att lufta lite tankar samt idéer och därefter se hur det faktiskt presterades.
----------------------------------------------------------
Royal Court
Nemesor Zahndrekh 150 (16) - WARLORD
I mina ögon är det här nog den bästa Warlorden man kan ha i en Necron Armé. Sno special regler och byta warlord trait är guldvärt men han är mest med i listan för att han ger stjärnan garanterad Fearless.
Cryptek 65 (5)
-Phase Shifter 25
Förbättrar Reanimation med 1 och är därför mitt svar på all AP3 eller lägre.
3 x Lord 50 (2)
-3 x Warscythe 20 (2)
-3 x Gauntlet of Fire 10
Alla lords i listan utgör bulken av min dödstjärna. För 4 komp och 80 poäng så får man ganska mycket milage just som komponent i en dödstjärna.

Royal Court (5)
Overlord 80 (3)
- Warscythe 20 (3)
- Gauntlet of Fire 10
- Phaseshifter 25 (2)
Cryptek 65 (5)
-Phase Shifter 25
2 Lord 50 (2)
- 2 x Warscythe 20 (2)
- 2 x Gauntlet of Fire 10

Combined Arms Detachment
HQ
Lord 50 (2)
- Gauntlet of Fire 10
- Warscythe 20 (2)

Troops
Necron Warriors 130 (10)
- Ghost Ark 105 (16 AVP4)
Necron Warriors 130 (10)
- Ghost Ark 105 (16 AVP4)
Inte mycket snack. Objective Secured som kan röra sig snabbt för att vara necrons och svåra att ha ihjäl. Bra arbetshästar som ska lassa gauss skott på diverse jobbiga fordon.

Fast attack
Ghost Ark 105 (13 AVP4)
Det är här magin händer. Stoppar alla lordsen, overlord,2 crypteks och Zahndrek i den här. Det är en open-topped båt med jink och AV13. Open-topped gör den till en perfekt platform att assault ut ur samt att man kan använda den för drivebys med 7 flamer templates. Inte ovanligt att jag lyckats lägga 30+ hits på en enhet tacticals ifrån båten.
6 Canoptek Scarabs 120 (7)
6 Canoptek Scarabs 120 (7)
Tanken här är att de ska vara billiga fearless gubbar som håller objektiv och hotar vehicles från att komma för nära.

Points: 1750
Units: 142
AVP: 12 (8)
Total: 150
Komp: 300 - 150 = 150 = Komp 15

----------------------------------------------------------

Nu kommer vi till den så kallade "Planen". Min lista ifrån TTT var snarlik men med en lysande tydlig svaghet:

Mobilitet - min gamla lista ville inte röra på sig alls förutom Ghost Arken med stjärnan i som ville fram vilket gav motståndaren en väldigt tydlig måltavla. Dessutom så var Doomsday arksen väldigt såbara då en jink gjorde dem i princip värdelösa. Dessutom hade den Immortals som fick ta majoriteten av motståndarens lösa och mellanhårda skott.

Tanken med listan är att ignorera alla vapen <S7 och därför invalidera mycket av mina motståndares skytte. Min förhoppning är att det inte kommer finnas tillräckligt mycket skytte för att skjuta bort båtarna inom en rimlig tidsram och när de väl är där så skall det vara försent - mina killar kommer ha förstört tillräckligt mycket och tagit tillräckligt mycket mark för att resten bara ska handla om att "spela missionet" dvs ställa sig på relevanta objektiv.

Svagheter:
- Dålig model count. Mycket poäng investerat i dödstjärnan men i början av matchen är det i princip en fet modell som rör sig över slagfältet. Finns risker att jag tappar för mycket tidiga poäng i korten.
- Inget lång-range skytte. Jag måste vara inom 24" för att ens röra motståndaren och även där är det relativt dåligt med knatter. Min sweet spot är mellan 12 och CC. Arméer som out-rangear mig med mycket anti-tank skott kommer göra slarvsylta av mig. Förhoppningsvis är det inte alltför många...
- I2 på stjärnan. En motståndarstjärna som slår innan mig med AP3 vapen kan helt förstöra min stjärna.

Tankar kring varför jag vill spela listan då... Jag har spelat den i olika inkarnationer nu i två tidigare turneringar och finslipat konceptet vilket jag har åtnjutit enormt. Detta blir nog den sista chansen jag ger listan att verkligen prestera då jag vill prova andra saker i kommande turneringar. Jag hoppas även att kunna vinna moraliska vinster då motståndaren slänger det lilla hårda skyttet han har på mina båtar som jinkar bort de enskilda resultaten hen får och därefter snopet passar turen utan att åstadkomma något.

Förmodligen kommer jag bli helt utspelad av alla duktiga 40k-spelare i landet som vet precis hur man ska spela mot något liknande men vi får se hur det går på lördag! :)

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Wilhelm Ericsson - Gamers Weekend

Inlägg av Elevatorlake »

Kul att du tar dig tiden att skriva din lista och tankar kring den.

Du är inte orolig för str D från eldar men framförallt tau? Eller är det en kalkylerad risk?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Wilhelm Ericsson - Gamers Weekend

Inlägg av fauh »

På kompad turnering förväntar jag mig inte så mycket S:D men det är klart det kan hända - så det kan man väl kalla kalkylerad risk. Lite samma sak med Tau - det som är bra kompar hårt och därför så borde det inte vara så farligt. Efter att ha kollat på listorna lite så ser jag att det är ett par CSM spelare som lyckats få in Heldrakes i sina listor och DE är riktigt jobbiga. S6AP3 Torrent Flamers mot en massa 3+ saves eller sämre i open-topped båtar. FeelsBadMan. De får jag lösa genom att skjuta gauss i luften och hoppas på glances. Mest av allt får jag hoppas på att de inte kommer in fören runda 4 :P

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Wilhelm Ericsson - Gamers Weekend

Inlägg av fauh »

Resultat GW
--------------------
Match 1: 12-8 Chaos Space Marines
Match 2: 11-9 Space Marines
Match 3: 0-20 Chaos Demons (:cry:)
Match 4: 9-11 Space Marines
Match 5: 14-6 Necrons
--------------------

Placering 21 / 30

TBC...

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Wilhelm Ericsson - Gamers Weekend

Inlägg av Gonka Koff »

Detta är varför jag inte är så förtjust i 0-20 systemet. Du har ju två vinster, två draw(ish) och en förlust. Borde ge en bättre placering än 21/30 kan jag tycka. Men bra jobbat!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Wilhelm Ericsson - Gamers Weekend

Inlägg av fauh »

Gonka Koff skrev:Detta är varför jag inte är så förtjust i 0-20 systemet. Du har ju två vinster, två draw(ish) och en förlust. Borde ge en bättre placering än 21/30 kan jag tycka. Men bra jobbat!
Äsch. Tredje matchen var mycket en ganska dålig matchup (tror jag!) och dåligt spelat av mig som gjorde att jag tiltade och därför tappade suget helt och gjorde ännu mer misstag. Det var en läxa i ödmjukhet också då det faktiskt var första gången jag någonsin blivit 20-0:ad - inte bara på turnering utan någonsin. Kommer skriva lite mer i detalj vad som hände i de olika matcherna i kommande poster - när man rett ut i huvudet.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Wilhelm Ericsson - Gamers Weekend

Inlägg av fauh »

Då jag är sämst så kommer jag inte ihåg så mycket av matcherna men kommer försöka summera dem istället. Kommer försöka bli bättre på att komma ihåg vad som hände och om någon motståndare som jag mötte kommer ihåg bättre så får ni gärna fylla i vad som hände:

Match 1 mot CSM:

Känner mig helt ok förberedd mot den här listan då jag kollade på den innan - draken är farlig. Min stjärna ska in i stora noisemarine blobben och kötta. Jag kastar bort first blood med scaraber genom att deploya helt fel - detta var inte en engångsföretelse visar det sig senare. Efter lite händelselösa första rundor så åker Lucius och hans bil fram och tar ett offensivt objektiv och jag är nära på att spela fel. Jag är nära på att skjuta bort en charge på Lucius och hans squad men stannar mig i sista sekund. Per nickar och håller med om att det var bra jobbat. Efter matchen så sa han även att jag borde ha chargeat bilen istället för att skjutit bort den med scaraberna och göra så att de inte kan hoppa ut och därför insta döda både bilen och alla inuti.

Jag byter R2 till warlord traiten som ger -1 i reserves och lyckas hålla draken borta till T4 medan jag metodiskt går igenom och massakrerar stora delar av Pers armé. lyckas dock inte få till sista woundet på Huron och hade kanske kunnat plocka nån poäng till med lite flyt. Det tar slut i R5 vilket är bra för mig då draken inte får flamea mer än 2 rundor och därför inte lyckas göra något.

Matchen slutar 12-8 och jag känner mig riktigt hypead då jag lyckats norpa en vinst av en riktigt duktig spelare redan första matchen.

Skriv svar