Khorne goes north

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Khorne goes north

Inlägg av Neth_Oni »

Då var man hemma och utvilad efter helgens äventyr i björkarnas stad, Umeå. Som många vet valde jag att gå emot strömmen lite och inte ta mina Tau eller marines till denna så gott som okompade turnering utan valde att gå aggro med Khorne Daemonkin. Listan såg ut så här:

KHORNE MAULERFRIENDS

CAD 1
HQ 1: Bloodthrone Pts: 130

TROOP 1: Cultists (8) Pts: 58

TROOP 2: Cultists (8) Pts: 58

FAST 1: Heldrake Pts: 170
Baleflamer

FAST 2: Heldrake Pts: 170
Baleflamer

HEAVY 1: Maulerfiend Pts: 140
Lasher tendrils

HEAVY 2: Maulerfiend Pts: 140
Lasher tendrils

HEAVY 3: Maulerfiend Pts: 130


CAD 2
HQ 2: Bloodthrone Pts: 130

TROOP 3: Cultists (8) Pts: 58

TROOP 4: Cultists (8) Pts: 58

HEAVY 4: Soulgrinder Pts: 165
Phlegm bombardment

HEAVY 5: Soulgrinder Pts: 165
Phlegm bombardment

HEAVY 6: Soulgrinder Pts: 155
Baleful torrent


GOREPACK
FAST 3: Bikes (3) Pts: 96
2 Melta guns

FAST 4: Bikes (3) Pts: 96
2 Melta guns

FAST 5: Flesh hounds (5) Pts: 80


TOTALT
1999pts


Det var en grymt kul lista att spela, där det mesta rör sig väldigt snabbt och dunkar på rätt hårt i närstrid men trots det hade jag iaf en del skytte i form av Soulgrinders och drakar. Jag tänkte att det troligen skulle komma mycket marines, Tau och Eldar där marines antingen skulle gå Draigostar eller Gladius, Tau troligen riptide wing plus stormsurge och eldar med en massa scatterbikes, artilleri och knekt. Visar sig att jag i det stora hela hade rätt, även om det var betydligt fler War convocations än jag trodde det skulle bli. Om terrängen skulle vara bra skulle jag iaf ha en hyfsad chans mot Eldar och Tau men marines beror lite på hur mycket Grav de har som rör sig snabbt eller poddar.


MATCH 1
I första matchen fick jag möta en War convocation med en sju hvetes massa Haywire, en Knight crusades och lite Grav för att krydda det hela. Minns inte listan exakt men något i stil med:

Rangers med armourbanebössorna
Vanguards med 3 haywire
Infiltrators
Ruststalkers
2 Dragoons
2 Dunecrawlers med klo och phosphor
"Mechanicum chef"
"Haywirekillar med 3+ save"
"Gravkillar med 4+ save"
2 olika enheter med "electrokillar"
Crusader med battlecannon och "3 krak raketer" på ryggen

Har aldrig mött Skitarii eller Mechanicum innan det här och har extra dålig koll på de sistnämnda, men bävade för all anti-tank jag såg. Fick ett nästan perfekt bord om jag skulle gå först, med en del LoS-block längs med mitten. Scoutar fram mina till en stor losblock i mitten så han inte skulle kunna göra detsamma med sina ruststalkers. Jag får börja och trycker upp alla mina walkers i mitten, gömmer allt från iaf något och har cover på allt (var night fight) och trycker på ytterligare med hundarna för att helt blocka av ruststalkers och knight från att kunna springa in i mina grejer. På vardera flank gömmer jag bikes och bloodthrones. Efter hans första runda hade jag tappat en maulerfiend och hundarna, men det riktigt tunga var att resterande maulerfiends och 2 soulgrinders var immobilized. Jag drog igång +1 A med blood tithe och chargade så gott jag kunde. Båda bloodthrones tog hand om varsin enhet electrokillar, ena bikeenheten dödade av vanguards medan den andra assaultade dunecrawlers för att försöka låsa dem iaf en runda. Drakar plus maulerfiends sköt bort rangers och ruststalkers.

En massa blod blev det men ena bloodthronen dog lite snöpligt av att en elektrokille överlevde, slog tillbaka och drog in en instant death som jag failade att savea. Men när det var hans runda var det bara infiltrators som just kommit in, en elektrokille, dunecrawlers låsta i strid, knight och mechanicumtroopsen kvar. I de två rundorna som följde försvann mina sista walkers och jag dödade allt utom knighten, som jag tyvärr inte längre riktigt kunde hantera utan mina walkers. Jag summonade ner fleshhounds för att försöka ställa mig ivägen, och sen även en enhet cultists som fick leka vägg. Det vart en runda 6 vilket räckte för att han skulle få slay the warlord, och ställa sig på ett av objektiven. Jag hade resterande objektiv och lite mer på korten. Slutade 15-5, vilket var skönt eftersom så gott som alla jag kände där hade dragit in 19-20 poäng. Så högst troligt blir det någon jag inte spelat mot tidigare även i match 2. :)


MATCH 2
Andra matchen möter jag White scars med allt på bikes, plus en Knight warden och en Culexus. En jäkla massa melta och grav...

Khan
Chaptermaster med Shield eternal, Hunters eye och 2+ save
Command squad med 4 grav, apotekare, på bikes
2 enheter bikes med 2 grav, combigrav
2 enheter bikes med 2 melta, combimelta och attackbike med multimelta
Thunderfire
Knight warden
Culexus

Jag har återigen möjlighet att börja och har en ganska stor losblock i mitten. Han scoutar runt med hälften av bikesen på ena kanten för att jaga soulgrinder och bloodthrones. Jag trycker fram allt lite, men utan att ge han möjlighet för meltarange eller att knighten skulle kunna få in en charge runda 1. Skjuter med soulgrinders och får merparten av hans grav att jinka. I hans runda ställer han culexusen smart så att jag inte kan komma åt att assaulta hans knight hur jag vill utan att först skjuta ut assassinen men hans skytte är rätt verkanslös. Tar totalt 3 hull points av mig och dödar en hund. I min runda 2 kommer båda drakarna in och eldar bort en grupp med grav och två bikes från command squaden, försöker skjuta ihjäl culexusen men han klarar alla saves så bestämmer mig för att bara en maulerfiend får springa in i knighten och hoppas att den kan hålla fast honom. Han slår såklart en 6a med sin enda attack och kommer loss direkt och en av mina bloodthrones blev slog uruselt och fick bara ihjäl 3 bikes, varav 1 var på I4. De två bikes som fick slå lyckes döda heralden. Men i övrigt gick det bra, soulgrindenders, maulerfiends och hundar rensade upp sitt motstånd och resten av matchen bestod i princip av att ta död på thunderfire, commandsquad med hq och knighten. I runda 5 är han wipead, och jag maxar allt. 20-0 till Khorne och ligger nu rätt bra till. :)

fortsättning följer...

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Khorne goes north

Inlägg av Enochia »

Kul med krigsrapporter
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Khorne goes north

Inlägg av Elevatorlake »

Kul läsning och roligt med daemonkin! :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Khorne goes north

Inlägg av Neth_Oni »

MATCH 3
Första dagen lider mot sitt slut och jag ligger ganska bra till, vilket också brukar betyda tufft motstånd. Jag fick spela mot en skicklig spelare med en annorlunda Eldar-lista som visade sig ge mig stora problem. Han hade:

Farseer på bike
Autarch med vingar
3*4 scatterbikes
5 Wraithguards i serpent
Wraitknight
2 flygplan, varav 1 exarch
Aspect host med
8-10? dire avengers i serpent
6 warp spiders
6 hawks

Han får välja både sida och vem som ska börja, men jag fick åtminstone natten på min sida. Bordet hade ett gäng LoS-block men de var för smala för att kunna gömma något mer än en bike från en så mobil armé som Eldar. Första rundans skytte hände inte så mycket, jag tappade totalt 3 hull points på 2 fiends och 2 flesh hounds dog. Vi höll både på att glömma hans tacticals, som han drog i slutet på sin runda och fick perfekta kort. Så han glider in i en liten ledning men jag har merparten av armén orörd så drar mina kort, konstaterar att jag inte kan göra något av det och bara tutar på med full fart framåt. I runda två däremot öppnades helvetets portar och jag tappade alla hundar, 2 maulerfiends, 2 soulgrinders och hökarna gjorde processen kort med mina kultister på högerflanken. I min runda två får jag in en av drakarna som eldar bort ett gäng bikes innan den dör mot hans "anti-flyg flyg", min sista maulerfiend springer in i warp spiders men tyvärr överlever exarchen som hoppar därifrån. Rundan där efter tappar jag sista fienden och draken men soul grindern står pall och hotar nu honom från att avancera mot objectives. I runda 3 får jag chansen att ta ledning i korten då jag har möjlighet att ta Domination. Skulle bara behöva en 3" run med min sista grupp kultister som precis kommit in från reserv, och att offra en bloodthrone för att ta objektivet vid "hans ruin". Jag tar chansen, drar in en 4" run och sätter den. Tappar givetvis min sista drake, bloodthronen och kultistenheten men nu skulle han få det lite svårt att vinna stort iaf. Resten av matchen var i princip att han förgäves försökte ta död på min sista soul grinder och hantera alla nya enheter flesh hounds som ställt sig ivägen medan jag fokuserade det lilla jag hade på att bort hans mobilitet. I runda 5 tog det slut och han var kvar på sin sida av bordet, så jag klarar av att vinna objectives. Han vinner dock kill points och lyckas nätt o jämnt dra in en vinst. 9-11 vart det till slut. Lite snöpligt slut på första dagen, men en spännande match där jag konstant fick kämpa från underläge. Hade kunnat gå mycket sämre så är helt klart nöjd med resultatet. :)

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Khorne goes north

Inlägg av Elevatorlake »

Goodie, mer läsning :)

Bra jobbat mot en sådan lista!
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar