Olof Svensson ETC2016

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson ETC2016

Inlägg av refabricated »

@Elevatorlake
Mkt saker att hålla reda på? Tror det mesta kommer från för mkt spel och oförmåga att stänga av hjärn-datorn :)
Spelar man bara tillräckligt många riktigt kompetativa matcher och analyserar sönder dem efteråt så kommer det ganska naturligt. Under mina första år som turneringsspelare så lade jag lätt ned ~0,5-1h per match i analyser efter matchen(ofta när jag borde sova inför morgondagen eller under resan hem).

@Lottonmannen
Jag tror att han genom att bara sitta i hörnet gör min match onödigt enkel. Han är lika odödlig var han än står med sin stjärna. Jagar han mina bikes så får jag det svårare att ta hans lättare killpoints.

Ang. WK vs stjärna, han är invis och ahr 2++ reroll. Så det är bara stompen som spelar roll. Så då är det väl bara fråga om hur många stomps jag får? Stjärnan har 11 fistar och 21 force staffs, om jag chargar. Han hade inte hammerhand, men reroll to hit och force.
11 fistar => 3,5 hits ~ 1,5w efter fnp.
21 force-Staffs => 7hits, ~0,78w.
Så, med invis så får han inte ihjäl mig. Men faran med en sådan charge för mig är att om jag inte 6-stompar så kommer bikestärnan med 14 modeller h&r:a mot mina fina saker, sedan röra sig 12" och fleet charga(de hade flaggan). Detta göra att han sannolikt dödar alla mina bikes och farseer. Sedan har jag ingen invis och då ryker WK:n så fort han tittar på den.
Plus att det nu är lika i KP & warlord samt att jag har det svårare att kontrollera bräde.
Jag för min del ville ALDRIG charga honom med WK:n. Det skulle innebära att jag torskade alla bikes. Och då hade matchen blivi väldigt drawig.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Olof Svensson ETC2016

Inlägg av fauh »

såhär I efterhand är det någon del av listan du är missnöjd med där hade velat ha något annat, och isåfall vad?

hur kändes listan på det hela? du nämnde att listan var lite av ett problembarn i matchningen. om du hade fått gå tillbaka i tiden hade du valt en annan lista med bättre matchups?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson ETC2016

Inlägg av refabricated »

Förmodligen skulle jag inte ändra någonting... Det enda jag kan komma på är att ta mindre spindlar och mer scatterbikes för att kunna göra mer skada r1 mot stjärnor om jag går 1a.

Host
Farseer lock vyper
3x3 scatter bikes
6x5 Warpspiders
WK

Cad
Farseer
2*6 scatterbikes
2*3 scatterbikes

Ngt sådant, inte säker på poängen men konceptet är korrekt.

6 rull mot invis gör tau lättare.
Tusen extra scatterskott gör stjärnor bättre OM jag går 1a, vilket ofta är dåligt i ett mission.

Tappar dock garanterad reservmanipulering, kan rulla scryers gaze, men det är lite mer lotto.
Bikes är mindre flexibla än spiders, så jag vet inte.
En del bra matchups blir sämre... (CD, battle company, skytte listor, warcon)

Tror det är hugget som stucket, men listan jag spelade är jag vansinnigt bekväm med. Så jag skulle inte ändre något.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson ETC2016

Inlägg av refabricated »

Match 4 : Irland
Spelar mot en snubbe som heter Owen (Owyn?) eller hur det nu stavas.

Detta var lätt den roligaste/trevligaste matchen jag spelat på många år. Vi verkar båda vara gjorda av samma skrot och korn. Axplock av vansinne under matchen:
- Jag försöker lura på honom att jag skjuter dubbelt med alla spiders.
- Han försöker byta arme med mig.
- mm.
Ni kan kanske gissa hur disskusionerna gick, dock så gjorde allt skrattande att matchen drog ut på tiden.

Han spelade en intressant necronlista.
Zandrek(warlord)
Obyron
D-lord
Lord (retribution phalanx)
Orikan
8-10 preatorians
Detta bildar en odödlig stjärna med solar staff och 2 resorbs. Han har dessutom 2 veils, obyron + artefakten. Och 3 modeller med 2+ för Orikans stuff.

Övrigt var:
11 warriors (phalanx)
8 Scarabs (phalanx)
2*5 imortals
Bunker + Culexus

Tricket i listan är rätt jobbigt, stjärnan går inte att döda. Samt att den teleporterar, och enheter från phalaxen får han ta i igen efter att de dött. Men de deployas knasigt, sätt ut en modell, sedan en till i coherency, sedan nästa i coherency osv. Det är alltså helt ok att bygga slangar. Sedan får de gå och charga om de vill. Dvs. dödar jag scaraberna så kommer de sannolikt kunna charga vad som helst på hela bordet.
3" från lord, + 8x basbredd + 7*2" luckor + 12" movement + fleetcharge == oändligheten i threat range. Detta vill jag inte ha in i mina jetbikes.

Mission:
Reliken + lite annat stuff. Man kan stjäla secure objX
Pratar med kaptenen och han meddelar att det ser bra ut så jag ställer in mig på att drawa allt men vinna reliken med min WK i mitten.

Deployment
Ställer ut mina bikes och WK. Reservar alla spiders. Sprider ut modeller på så mkt obj kan kan för att ta ledning i maelstrom. Ngt som jag borde kunna behålla mot en stjärna.
Han ställer sin stjärna och sakerna fråån phalanxen mitt emot reliken.

Jag ger honom första rundan, tar han reliken så chargar jag med invis WK. och sedan börjar vi dyrka stompgudarna.

R1 Cron
Han veilar bort till ett hörn och tar first blood på en 3a bikes. Hans scarabs hoppar på reliken, men han missar tricket med att skicka bak den. Vilket gör mitt jobb lite lättare. Culexus vågar inte sitta i bunker, WKn kan mkt lätt poppa den.
R1 Eldar
jag skjuter av lite modeller i Scarabs och warriorrs från phalax. Vill helst lämna dem med 1 modell i varje. D-dödar bunkern :)

R2 Cron
Han sitter i sitt hörn och väntar på mig. Hoppas antagligen att jag skall springa dit med min WK så han kan veila iväg och räcka lång näsa.
R2 Eldar
Min WK bor bra i mitten. Deepar in så mkt spiders jag kan mot hans stjärna för att se om jag har tur, kanske kan jag skada den kritiskt mkt OM han savar kass eller om jag rullar tokig rending. Halvvägs igenom mitt skytte så har jag 'bara' gjort snitt skada så jag slutar skjuta på den och springer mot andra mål. In värt att wastea heal skyttet på den. Han kallar mig fegis och jag kallar honom för en teaser.

R3 Cron
Han jagar lite spiders i hörnet med sin stjärna, culexus och imortals chargar ned en annan 5a.
r3 Eldar
I denna rundan börjar den fantastiska biten av matchen där vi tillsammans börjar spela båda arméer på ett YTTERST gentlemannamässigt sätt. Jag berättar mina planer för honom och han hjälper mig att ställa mina modeller på rätt platser. Fantastiskt! Jag låser in honom i hörnet med 2 spindelenheter för att han inte skall kunna ta in phalanx-enheterna i slang mot vad han vill. Sedan dödar jag av phalanxen. Då erinrar han sig att han kanske inte var helt tydlig med reglerna för vansinnet i början av matchen. Modellerna kommer in i början av movement, samtidigt som man veilar ==> han kan veila först och sedan plocka in enheterna. Men han säger att han inte kommer göra detta denna rundan eftersom han inte berättade om det tricket tidigare.
Om detta beror på världens bästa sportsmanship eller på att det inte passade in i hans plan vet jag inte. Men jag vart imponerad.

R4 Cron
Han väljer att inte ta in warriors och scaraber. Utan chargar bara ned de 2 enehterna jag rignat in honom med.
R4 Eldar
Plockar bort den nyinkomna stalkern. Ställer mig på knappar och gör mig redo att plocka upp reliken och ringa in den så att den inte under några omständigheter går att contetsta.

R5 Cron
Han flippar WL-trait med zandrek för mer vp på kort. och scorar nr. 4 2ggr och där tappade jag min maelstrom ledning...
R5 Eldar
Ringar in relik, här hjälps vi åter åt. Jag förklarar mina avsikter först, han går med på att de borde gå att genomföra och snarare än att jag skall lägga 15min på att minutiöst mäta allt så hjälps vi åt. Han kommer till och med med kommentarer som "tänk på att jag kan ...". Otrolig kille!

Vi får en runda 6 men det händer liksom inget nytt.

Vi drawar KP, maelstrom och secondaries. Jag vinner reliken och tar en 13-7 seger.

Men gud vilken trevlig match! Vi skrattade och skojjade tillsammans i 4h. Samtidigt som vi spelade kompetativ 40k. Iom att vi båda ganska snabbt insåg vad den andre ville göra och inte inte kunde baita denna att avvika från planen så vart det bara att ha trevligt. Han committade aldrig stjärnan mot min invis knight. Jag gick aldrig för att jaga hans teleport-snubbar.
Tror denne irländare var den mest kompetente moståndare jag hade på ETC. Han hade full koll på allt, spelade mkt exakt och avvek inte från sin planer och utnyttjade de möjligheter som bjöds. Det blir något visst när man spelar mot folk som är så medvetna och självsäkra i sitt spel, allt blir väldigt avslappnat. Älskar när prestigen försvninner och ingen behöver agera cpt. hardballs.

Som sagt, lätt min bästa match i 40k för allt vad jag kan minnas.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson ETC2016

Inlägg av refabricated »

Match 5: Belgien Flyrants & Astra

Så, 6 Flyrants och en psykana division samt lite minor. Borde enligt Kalle vara en sådär-match för mig. Men alla spelar inte Nids lika bra som Kalle. Tur det!

Bräde och mission är ganska irrelevanta. Man skall hålla massa knappar i slutet.

Jag vinner vem som deployar först. Sätter ut min WK på sådant avstånd att den inte kan bli skjute r1 och har resten i reserv. Undrar vem som kommer få första turen... Ngt som ja gockså gladeligen berättar för lede fi. Att bjuda på det uppenbara är väl alltid trevligt?
Han ställer upp alla flyrants på linje och är så nöjd han kan.

r1: Nids
Alla flygare ställer sig för att flyga av. Psykanan trollar in nettor och en eller annan herald med I10-locin.
Sjukt bra mot mina spiders eftersom de med en sådan herald i enheten in kan skada den. s6 vs 10.
r1: Eldar
Pott-skottar in nån flyrant med WK och tar ett obj.

r2: Nids
Han flyger in med alla tyranter på 24" linjen. Trollar in mer slaaneshi stuff. Släpper bomber(mucolids) på min WK och får in ett W.
r2: Eldar
Får in massa reserver. Siktar scatters på summonade heralder innan de joinat enheter. Alla bikes boostar upp till hans baslinje. Iom att han ställt alla flyrants på 24" linjen tittandes rakt fram kan de inte svänga om och skjuta mina fina bikes utan att landa. Deepar spiders mot psykana för att stoppa den.

r3: Nids
Alla flyrants landarför att döda mina jetbikes. Försvinner de, så kan jag inte döda hans nettor(2 enheter med heralder).
Typ alla jetbikes ryker men nu står han på backen. Trollar possesion med en vyrdvane => tar in en D-törstare.
r3: Eldar
Siktar in alla på tyranter. WK kommer charga 1 och jag kommer skjuta ned minst 2 till.
Pang-pang och charges => 3 döda tyranter och 2 med 1w kvar var. Psykanan är nu också helt väck. Men jag har inte så mkt mot nettor.

r4: Nids
Flyger av med skadat gods, d-törstare flyger frammåt. Puttar runt resten av snubbarna för objektiv senare.
r4: Eldar
Jagar vad jag kan och förbereder mig på objektiven. Inte mkt anmärkningsvärt.

r5: Nids
Törstare landar på ett fint obj, mer bikes dör tyrant-döden och en tyrant(med 1w kvar) preilar bort sig själv.
r5: Eldar
Han blockar 1 obj med 2 enehter. Rejält inringat, men ja gskjuter lite på den ena och springer +hoppar med spiders för en contest. D-törstaren får en 6-wraithcannon i skalle och går hem(riktade alla puffror i hela världen mot honom ändå). Hade han inte dörr på skytte så chargar jag med spiders och WK, challengear med spiders och ger WK:n lite gratis sving utan att han riskar få d-yxa i skallen själv. D-törstaren av aldrig ngt problem.
Tar det slut nu så håller jag 4/6 obj, han 1 och 1 contestat.

r6: Nids
Inte mkt händer, han tar 1 kp. Skyddar sina obj igen.
r6: Eldar
Jag skjuter nya hål i hans löringar och contestar allt.

17-3 till mig i slutändan.

Hans miss i matchen är uppenbarligen när han i r2 flyger in och lämna stora luckor för mig att ta in mina reserver ostörda på. Sedan följer han upp det med misstag nr2 att landa och committa allt mot mina bikes. Ok att det är nice när spdiers inte kan röra nettor. Men det måste vara bättre att ha 6 flyrants kvar hela matchen. Kan dock ha fel i detta, men i mina ögo vart det fel

Har man en lista som är gjord för att flyga och skjuta och på så vis gnaga ned motståndaren så skall man spela på det. Även om man hittar en lite trevlig uppsida som i den bästa av världar funkar(i10 nettor).

Kan jag inte flyga över och landa alla bikes 'safe' så blir det mkt annorlunda. Men jag tog väldigt lätt bort 18/24 flygand wounds på en runda. Det kan inte vara bra...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson ETC2016

Inlägg av refabricated »

Så, varit borta en tid och det är väl dags att peta in den sista matchen.

Match6 - Scotland KDK/csm-stjärna, ganska standard känns det som.
Kharn + 1 lord
4 Sorkar i Cabal
20 Hundar
Cypher
3*Kultister
(Kan vara lite off i listan då det är ett tag sedan ETC)

Mission: 4 viktiga obj, lite maelstrom och lite KP. Hammer and Anvil

Obj.
Han lägger ett viktigt i ett hörn, jag speglar i motstående. Han lägger viktigt i nästa hörn, jag speglar. Sedan kommer de 2 kvarvarande mellan de viktiga. Dvs. alla obj ligger 6" från baskant längst bak i resp. deployment. Detta är ett misstag från honom iom att han spelar stjärna. Jag kan rimligen inte döda hans stjärna med annat än happy-stomps. Men iom hur han lagt obj så kommer jag som sämst drawa missionet.

Spells, han får enduracnce, invis och allt annat. Jag får en invis :D

Jag får deploya först, ställer ut scatterbikes och WK för att försöka gallra lite i stjärnan innan den buffas upp. Alla spiders deepar.
Han svarar med att deploya defensivt långt bak. Med kultister i reserv.

Jag väljer att gå 1a, han missar siezen. Detta är nog misstag från oss båda. Jag vill egentligen gå 2a för obj. Men han försöker sieza för att kunna rulla fram och använda cabalens puppetmaster på WKn mot mina bikes.

r1 Eldar:
Jag inser min miss i att gå etta, backar alla bikes till låångt ned i hörn bortom 36 från min WK. WKn hoppar fram och nitar 2 hundar med skytte.
r1 CSM:
Han skyfflar runt lite. Perilar på både invis och endurance. Nice nu att de viktiga sorkarna har 1w kvar.

r2 Eldar:
Letar mig så sakterliga upp. Har inte brottom, utan jag vill bara bida min tid och pottskotta på hans stjärna med guidad WK. Inte mkt händer.
r2 CSM:
Alla reserver kommer in, han är inte glad och är väldigt verbal om det. Buffar upp och håller sig på sin kant.

r3 Eldar:
Fortsätter creepa frammåt, siktar på att döda så mkt kultister som möjligt(overwhealming firepower). Placerar WK så han kan charga r4.
r3 CSM
Samma skit som förr, han dödar nån spider-enhet som plockat ett tactical. Ville inte låsa ned min hand.
Han missar dessutom invis! (eller om jag denyar den)

r4 Eldar
Han har nu ställt sig lite galet. Jag deepar spiders bakom stjärnan, springer så att invis sorken är närmast(lookoutar till endurance sork). En av dem borde jag få.
Alla modeller rushar frammåt för att göra så mkt skada som möjligt. Och WK:n skall charga.
Jag utnyttjar ETC:s lite underliga regler om h&r och ringar in en modell från hans stjärna med spiders(spiders som inte är i CC), detta gör att han inte kommer kunna springa från min WK och kommer vara låst i CC med invis WK. Dvs minst 2 stomps för mig.
Skyttet gnager ned nästan alla hundar samt hans endurance sork. Så till stompen! Jag rullar en gudomlig 3a och kan lägga plattan så att en 6a vinner mig matchen 20-0. Inga 6or... men jag kommer få chansen igen nästa runda.
r4 CSM
Han sitter i CC så inte mkt händer. Han slår ned wk:n till 1w med kharn(träffar alltid på 2+) och vänner. 2 Stomps denna gången och en 6a == vinst. Men icke.

r5 Eldar
Jag ringar in närstriden mellan WK och Stjärna med 3 enehter spiders. Ger ifs bort 3kp då han kommer döda wk, men tar det slut så vinner jag alla fina obj. WK dör i CC.
r5 CSM
Han dödar alla 3 enheter och fortsätter svära som han gjort hela matchen.

Det blir en runda 6.

r6 Eldar
Blockar bort 1 obj och contestar det andra. Sprider mig så mkt som möjligt för att minska antalat KP han kan skaffa. Skytte gör squat.
r6 CSM
Splittar upp stjärna och satsar på att det kommer ta slut, kontestar 1 obj, tar det andra(på sin sida).

Matchen tar slut. Jag vinner med 16?-4.

Aldrig mött någon som svurit så mkt som denne kille, var rätt aggresiv med. Men jävla trevlig när vi sväl spelat klart. Konstig kombination... Sa till honom efter matchen att han nog borde försöka tänka på att vara mindre verbal, vissa hanterar det läget bättre än andra.

Det konkluderar mitt ETC. Trist att ha en 0-20 i nacken, annars gick alla andra matcher bra.
Spontant så skulle jag itne vilja ändra mkt i listan. Kanske att men släpper 15 spiders och autarch för att ta in ~10 scatterbikes samt en farseer till. Listan blir lite mindre flexibel, men mkt bättre på att gå 1a mot stjärnor och dubblar mina chanser på invis.

Över lag är jag mkt nöjd med ETC, bra venu och lagom varmt för en gångs skull.

Ser fram emot kommande år!

Stort tack till alla er som följt oss, extra stort tack till er icke-spelade som kom med. Riktigt gött att sitta och tjöta på kvällarna.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Olof Svensson ETC2016

Inlägg av Konfa »

Tack för rolig läsning!

Skriv svar