Olof Svensson ETC2016

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Olof Svensson ETC2016

Inlägg av refabricated »

Då vart det dax igen att avhandla vad som hände i mina matcher i Athen.
Listan jag spelade var i princip samma som i fjol med skillnaden att jag droppat en Aspect host(2x hawks, 1x spiders) mot en wraithknight. Samt lite mindre utrustning på autarchen.

Min lista samt lite tankar på enheter
Farseer(bike, anathlan-stenen)
- Mest där för att rulla mot dubbel reroll to hit mot flygare. Möter jag stjärnor så hoppas jag lotta in en invis. Hjälper marginellt, men det är ngt.
Warlock(bike)
- Skatt för att spela windriderhost
Vyper()
- Skatt för att spela windriderhost
3+3+4 Scatterbikes
- Lite pew-pew.
9x5 Warpsiders(Exarch)
- Bulken i listan. De är så flexibla att det är löjligt. Skjuter bra gör de, men iom hur rörliga de är så kan man göra mkt trixigheter och utnyttja motståndares misstag. Mer om det kommer i rapporter.
Autarch(bike)
- Då jag aldrig någonsin deployar en enda spindel så vill jag ha in dem på 2+, eller hålla dem av brädet. Samt så kan han contesta i slutet. Många andra spelade honom men warp-jump för att hoppa med spiders. Men det anser jag vara ett misstag. Ingen contesting-modell, inget leadership till bikes, inte 3 extra wounds till bikes, vapen och skit man aldrig använder. De har fel, jag har rätt :)
Wraithknight(2 Scatter)
Iom att denna ALLTID kommer twinlinkas först så är det extra värde på de extra scatterlasersen, snarare än att gnida in en scatterbike till.

Listan är primärt där för att den är flexibel. I fjol så var den oslagbar, i år whipas jag av Incursion demoner med massa sscreamers(slashen), av cent-star(ignore LOS-spellen) och jag kna inte spela mot stjärnor med för stor footprint, får helt enkelt för lite yta att jobba på. Så något av ett problembarn i pairings då jag kommer ha 3-4 bra matcher, 1-2 drawish och 1-3 riktigt kassa.

Matchrapporter kommer trilla in här efter hand.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson ETC2016

Inlägg av refabricated »

Match 1: France

Pairings:
Tänkte jag ska skriva några rader om hur pairings gick till och hur vi tänkte inför matchern. Kom ihåg att detta är från minnet och fel säkert finns. Listor mm. finns att finna på andra ställen för den driftige :D

Grovt går det till såhär:
1a; Båda lägger fram en defender samtidigt.
1b; Båda lägger fram 2 slag mot den andres defender samtidigt.
1c; Båda väljer en av de 2 slagen som ens defender skall spela mot.
1d; Defender väljer ett bord, det rejected slaget åker tillbaka i poolen.
Man har nu 6 av 8 listor kvar i sin pool.
2: Repetera 1a-1d.
Man har nu 4 av 8 listor kvar.

Här gör vi ett fel mot frankrike. Vi tror det skall vara en utväxling till enligt ovan men det är istället så att nu skall de 4 sista lottas enligt:

3a; Defender läggs fram.
3b; 2 Slag presenteras
3c; Man väljer vem defender skall spela mot.
3d; De 2 rejectade slagen möter varnadra.
3e; De 2 listorna som inte var defender eller slag möter varnadra.

Detta gör att Frankrike lurar in Kalle mot hans mardröm. Inte toppen... Å andra sidan fick jag en bättre matchup än jag skulle fått om vi gjort "rätt". Men det väger nog inte upp det hela.
Generellt så fick vi bra(eller så bra man kunde hoppas på) matchups bortsett från överraskningen med Kalle.

Jag spelar mot Tyranider med:
6x Flyrants
3*3 Reaver jetbikes
5 Kabaliter
1 Lahamaea
Bastion med comsrelay

Känns som en ok match. Det är hammer&anvil och 5 viktiga objektiv. Att ha sista rundan är än mer viktigt än vanligt eftersom jag spelar mot flyrants. Har jag en runda på mig efter de landat så är det nice.
Jag vinner det viktiga slaget och deployar WK i mitten så den når allt. Ställer även ut alla scatterbikes så agresivt det går. Jag vill tvinga in alla flyrants i reserven och sedan ge honom första rundan. Eftersom vi spelar på 7-8e? bordet så finns det inte en enda bra terrängbit att spela runt för honom.
Han ställer ut bunker i ett hörn, lite bikes i ett annat. Jag kan inte tabla honom iom LOS. Flyrants i reserv.
Jag ger honom första rundan, han är klar med den på ~1min.
r1 Nids:
Han drar ett kort och är sedan klar.
r1 Olof:
Backar med alla bikes, bunkrar så mkt jag kan för att försvåra deepstrikes från flyrants. WK flyttar fram för att guidad skjuta bunker med coms. Vill göra reserver svårare för honom. Träffar 2 skott och ett av dem är en 6:a. First blood på kabaliterna i bunkern.
Har inte exakt gjort matten på att nita bunkern på en runda, men tror det är ganska nära snitt. Antingen rulla en 6a på 2 tärningar eller rulla totalt 4 på 2 d3.

r2 Nids:
Rullar in 3 av 6 flyrants nu utan comsrelay. Deepar tokagresivt(typ allt utom hit == mishap), första scattrar 10" och lyckas precis landa i en lucka en bit bort. 2an & 3an på samma ställa mördar sig själva på misshap. Tbh så hade det varit typ lika illa om jag fått ställa ut dem. But I'll take it! Skytte och magi dödar sedan en 3a jetbikes.
r2 Olof:
6 av 9 spiders kommer in. Fokuserar alla spiders på hans DE och minor. Vill ta bort alla hans möjligheter till maelstrom-spel samt ta bort tråkiga eventuella överraskningar från minor. Skjuter WK och 7 bikes i flyrant och whiffar.

r3 Nids:
Två tyranter till kommer in, suicide-deepar båda, mishappar en som jag ställer mot en bordskant så den måste flyga av eller flyga mot hans deployment eller landa. Den andra sitter mitt i mina bike. 2 tyranter skjuter ned min autarch, 4a bikes och farseer denna rundan. Jetbikes som överlevde försöker fly till ett hörn.
r3 Eldar:
Deepar 2 enheter spiders på jetbikerester(som överlever), fokuserar på flyrants. Dödar en och skadar den andra.

r4 Nids:
Skjuter lite spakt på saker, inte mkt händer. Han har dessutom vatt låst i maelstrom sedan runda 2.
r4 Eldar:
Chargar ihjäl hans sista icke-flyrant enheter med spiders och dödar en tyrant. Gör mig beredd att stå på alla kanppar.

r5 Nids:
Han landar på ett obj och håller tummarna.
r5 Eldar:
jag räknar snabbt ihop hur mkt spider som kan skjuta han tyrant och rullar alla tärningar i klump. Vi kommer snabbt fram till att han inte kommer överleva. Rullar en tärning för att se om jag ev. har en r6 på mig att tabla honom med, vilket jag får. Så vi skakar hand på det hela.

20-0 till Svea.

Inte mkt trix eller snyggt spel i matchen. Vart bara att tvinga honom att reserva och gå 2a. Samt att sedan inte klanta till det. Iom hammer and anvil så måste han deepa. Annars chillar jag bara bortom 42" och så har han inte ens chansen till en alphastrike. Kan jag sedan nita commsrelayen så kommer han in pö om pö. Kan jag tvinga fram lite mishaps så borde jag inte behöva hantera mer än 1-2 tyranter per runda, vilket jag bör klara. Att han mishappar ihjäl sig gör mitt jobb lättare, men hade det blivit de andra resultaten för honom så hade det troligen inte gjort någon skillnad. Mest kanske att 1:orna knäckte honom lite mentalt i matchen. Efter r2 så hade han redan gett upp och ställt in sig på 0-20, snarare än att deffa för att rädda lite poäng. Iaf så vart det den känslan jag fick.
Ge aldrig upp!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof Svensson ETC2016

Inlägg av Elevatorlake »

Kul och lärorik läsning som vanligt från dig
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Olof Svensson ETC2016

Inlägg av benmannen »

Härlig läsning! Mer mer! Och fint att du har med dina tankar om din plan.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson ETC2016

Inlägg av refabricated »

Kul att det uppskattas, nästa kommer imorron. Den kommer vara lite mer salt men kanske lite mer lärorik. Finns en och annan sak att dela med sig av i den.
Spoiler alert, jag förlorar :)

Denna matchen(nidsen) var inte direkt så taktisk.
- Han kommer döda allt utom WK och spiders ==> jag vill göra det jobbet så dyrt för honom som möjligt. Tvinga fram farliga deepstrikes är ett sätt för detta. Reservar han vanligt blir det att gömma biksen så att han måste vara på bordet en runda först och käka skytte som farseern linkar.
- Allt jag behöver göra är att ta bort sånt som scorar obj. och sedan pott-skotta tyranter tills han landar i r5. Då måste jag plocka bort honom. Iom att där fanns en ok spindel ruin så kan jag alltid skydda mina spiders om han committar mot dem.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson ETC2016

Inlägg av refabricated »

Match 2: Finland - Chaos daemons
Listan: Cad + Renegade knight
Fateweaver
3 Heralder (grim, paradox)
8-9 Screamers
Horrors & Nurglings
Demon prins(lvl3, 3++ kappan)
Renegade knight(2 gattlingbössor)

Listanalys:
Denna bör gå bra för mig. Finns risker men jag har många outs. Iom jag låg kvar till slutet finns det inte mkt att gömma spiders bakom. Knighten är jobbig, men sålänge prins och fate missar invis så kommer den inte gillar min WK. Sätter han invis så finns det annat att skjuta på. Att nita en DP med volym-skytte är inte hela världen. Kommer ta en del tid, men det löser sig nog.
Börjar jag så kommer det bli struligt för CD, jag skjuter tillräckligt mkt för att döda Fate och ingen av oss har losblockers i deployment.

Magi:
Han top-deckar och får allt han kan önska sig. Hän inser jag att det kommer bli struligt. Mellan cursed earth och 3++ kappan på DP:n så kommer den bli jobbig. När DPn har både invis och shroud så blir det inte mkt kvar att skjuta på. Allt kommer ha 2+ med reroll på olika sätt.

Han får dessutom första rundan.

Deployment
Han ställer upp allt ganska defensivt och kommer troligen ge mig första rundan. Mitt enda alternativ är att övertydligt mäta så att alla mina bikes och WK kommer kunna skjuta på Fateweaver & DP:n. Han ser vad jag pysslar med, oddsen att döda någon av dem är sådär, men jag måste sieza för att inte ligga pyrt till. Går jag 2a så har jag iaf chansen att spela på objektiv.

Han väljer att ta första rundan och inte låta fateweaver käka 48 s6 skott och att IKn inte skall få 2 D i nyllet. Jag missar min sieze.
Alla mina spiders deepar som vanligt in.

R1: CD
Han buffar upp allt till 2+ reroll. Rullar in ett nurgle wound på WKn med stormen, samt rendar 1 med IK:n. Samt så flickering firar fate ned en 3a bikes. Vart tvungen att offra first blood för att inte behöva gå 1a. Inte den bästa starten...
DP & screamers har 2++, IK är invis och Fate har 3++.
R1: Olof
Trollar twinlink på WK och 4a bikes. Skjuter in 3w på fateweaver, vilket jag får vara nöjd med. Men WKn hänger löst.

R2: CD
Nurglings poppar in på obj. Fate flyger fram för att D:a WK och IK fortsätter vara invis. D:n failas(han har en del andra magier som måste gå av innan denna så det finns inte hur mkt tärnignar som helst) men skriket rullar 12 och jag missar mina fnp. Sedan drar IK:n 2 rending i mig och jag missar 2 cover samt 2 fnp. Död WK och där dog mina chanser att klippa fin-demonerna(fate och dp).
Screamers boostar defensivt för att jag inte skall kunna deepa i röven/sidan på invisad IK.
R2: Olof
Håller så mkt spiders som möjligt i reserv med autarch. Guidar 4a bikes, 1-perilar farseer och rullar 6-6. Adjöss med min twinlink. Nu handlar matchen för min del bara om att hindra 20-0 till honom. Kan inte komma ignom han save och hans fina saker flyger. Skjuter 5 enheter spiders samt 3 bikes i 3 nurglings(i ruin), dödar 2 baser. Uppförsbacke...

R3: CD
Han spelar bra och stryper mig sakta. DP(som landade förra rundan) 11"-chargar ned 5 spiders, screamers slasha bort en 5a och nu är hans farliga prylar i mitten. Horrors blockar bak/sido deepstrikes på den igen invisade WKn. WKn dödar en näve spiders.
R3: Olof
Gömmer mig så gott det går, spelar maelstrom och tycker livet suger :)
Chargar hans screamers med 3*5 spiders där jag ser till att 3 screamers går på varje enhet. Min förhoppning är att låsa ned honom 1 runda och komma undan med så mkt sparade killpoints som möjligt.

R4: CD
Pushar sakta vidare, ger mig inga som helst chanser att komma igen. Buffar allt och monterar ned mig. Han stormar dessutom in en 12a daemonetter som måste städas bort.
R4: Olof
Ställer ut mina prylar så utspritt jag kan. H&R:ar min sista spider från den låsta stjärnan. Har sedan r2 ställt in mig på att maxa poäng på att det tar slut r5. Spindeln som h&r:ade ställer sig rakt framför knighten för att denna inte skall komma till det ena objektivet. Då han bara har IK, Screamers och DP att hålla 4 obj med så hoppas jag kunna hindra iaf något. Men 12an nettor hjälpte inte mina planer. Reducerar dessa så gott jag kan.

R5: CD
IK chargar ensamma spider, det gör även en horrorsen som sätter sin 10" och sedan konsoliderar en 5a för att komma åt 4e objektivet. Skit! Fate pangar på massa enheter och jag tvingar till massa T-test. En charge han gör mot spiders vid ett obj med stjärna dödar 3 spiders på impact, vilket gör att många modeller inte får slå och att jag håller honom i CC. ==> han kan inte consolidera och låsa ned det närliggande objektivet.
Han har nu Stjärna på obj1, DP på 2, IK på 3 och horrors på 4.
R5: Olof
Boostar warlock och contestar 3, autarch kontestar 1 samt så contestar de sista spidersen 1an.
Tar det slut i detta läget så vinner han KP med 6-7, jag vinner maelstrom med 2-3 och han eternal med 3. Vilket ger mig 6-7 poäng. Hade han missar sin charge eller consolidering med horrors så hade jag fått 9-10 poäng.
Men det blir en runda 6 och vi är överens om att han kommer lyckas plocka bort mina 10 sista modeller.

0-20 till dem.

Slutsats och något man kan ta med sig från matchen är att när man inser att matchen brakar åt skogen så är det bara att göra om game-planen och komma på något annat. I detta läget så var min plan från start att WK:a hans knight eller en flygare. Sålänge jag har WK i liv och twinnad så sägger jag ~2/3 träff med D i rundan på flygare. Så det är inte så långt bort att jag plockar en. Samma mot IKn, inte sannolikt men det är en utväg givet hans magier. När både farseer och WK går ned r2 på tramsslag så vart det bara att bygga en ny plan. I detta fallet så ville jag plocka bort allt som inte var odödligt för att hindra honom att ta obj. Det hjälpte inte att han nurgling tålde som fasen och att han tar in en enhet till. Men i slutet så hade jag iaf en chans på drawish.

Finnen spelade bra och gav mig inte chansen att komma igen. Kanske att han över-safade lite då jag hade chansen till en draw r5, men jag gissar hans coach sagt till honom att inte gambla då de hade uppsida på de andra borden.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Olof Svensson ETC2016

Inlägg av Trulsante »

Som alltid mycket lärorik läsning!
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson ETC2016

Inlägg av refabricated »

Match 3: Turkiet

Hans lista:
Chaptermaster(bike och allt)
Chappe(bike)
Commandsquad(bikes)
Stor lib-comclave
2*5 Scouts
Scoutbikes
Attackbike
Kanske lite annat bös.

Mission
Två viktiga obj. samt det vanliga med maelstrom och KP.
Iom han spelar en stjärna kan han bara hålla 1 obj. Kommer han jaga mitt eller bara deffa sitt i 5-6 rundor?

Spells
Jag: Invis och lite annat ointressant
Han: Alla magier i hela världen. han kommer vara invis med 2++ rerolls på alla sköldar, samt endurance. Även 1 vortex of doom.

Deployment
Jag vinner och ställer upp först, WK långt fram för att hota charges och garanterat kunna skjuta d r1, alla scatterbikes ställer åsså upp för att pusha bak honom lite. Är dock lite brydd av hans bomb så farseer + bikes ställer sig längs med min bakkant för att öka chanser för honom att scattra av.
Han svarar med att ställa sig precis så defensivt som jag hoppas på. Här borde han bara säga "fuck it, jag kommer ändå få första turen(pga mission med obj) och ställa sig tok-offensivt. Men han kändes rätt grön på spelet och gjorde som jag hoppades.

Jag låter sedan honom börja.

R1: SM
Han buffar och och håller sig lite passiv, är väl orolig för invis WK-charge. Bombar min farseer för att bli av med invis, hit -> 2 träff. 2w och jag klarar båda look-outs. Klarar även mitt LD-check. Phew! Enda gånge pulsen steg denna matchen...
Han klarar inga maelstrom.
R1: Eldar
Invisar WK, puttar runt lite modeller, ställer mig på lite knappar med bike-enheter. Inte lönt att skjuta något givet hans buffar. Ställer WKn på 10.1" chargeavstånd från honom. Siktar på att kunna hoppa upp med den på en impass-bit och på så vis stressa honom lite. Men den kommer jag nog inte nå utan att ge honom chansen att charga mig...
Jag klarar nått maelstrom och står på 4/6 obj. 1 är hans Eternal(den kommer jag nog aldrig åt, den 6e är inom charge avst från stjärnan). Mitt mål är att låsa ned hans kort, vinna KP på hans skräp och drawa Eternal. Borde bli en stabil 16-17pts vinst.

R2: SM
Rullar in lite reserver, deffar sitt obj. Kör fram libbe, trollar vortex på WK, missar, boostar tillbaka. Klarar inga kort, finns dock bara 2-3 som han kan klara i hela leken så det är inte konstigt han missar.
R2: Eldar
Håller så mkt som möjligt kvar i reserv(autarch och rerolls från WL-trait). 2 enheter in.
Skjuter scatters på hans reserver, men får inte bort tillräckligt för pangpang kortet. Kastar även fram en enhet på 6e objektivet för att inte låsa min hand. Byter 1 KP mot en maelstrom, uppsida till mig eftersom jag tömmer min hand. FB tog jag på scouter. Håller WK bortom charge avst.

R3: SM
Han chargar ned min spindel enhet och tar in resten av sina reserver. Deffar vidare.
R3: Eldar
Håller reserver av, mjukar upp alla mjuka KP, tar kort.

R4: SM
Han drar hålla 6:e obj och rullar ditåt. Misstaget som han gör här är att inte sprida stjärnan så att den täcker hans Emperoros will obj helt och hållet. Jag kan vara listig :)
R4: Eldar
Deepar in alla spiders för att döda alla hans mjuka saker som ringat in hans emp-will. Gör jag detta kommer jag kunna spiringa och assaulthoppa för att låsa bort hans stjärna från objektivet i r5. Och i min r5 kan jag blocka honom igen och som sämst contesta det. Pangpang och lurad motståndare. Han ser inte helt nöjd ut, det gör inte heller deras coach när han går förbi :D

R5: SM
försöker trollar bort blockern, men jag överlever så han chargar och consoliderar upp på obj.
R5: Eldar
Sätter in nästa blocker och garanterar contest även r6.

Matchen tar slut.

Jag vinner 20-0. Så snart han rulla de bort från Emp. will så förlorade han det. Kul att göra ett 'move' i en annars ganska trist match. Men vi skrattade mycket :) Det ingår i min policy att ta dina poäng och få dig att skratta medans jag gör det :D
Tror bara stackaren klarade 1 maelstrom under hela matchen. Men då jag låst bordet och hans game-plan var att deffa sitt obj så vart det inte så konstigt. Bättre hade varit att jaga mitt maelstom och ta lite av mina enheter med sig. Som det var nu så bestämde jag allt.

Det man kan ta med sig är att om man bestämt sig för att förlora matchen MEN ta med sig poäng från ett av del-missionsen. Se då till att till varje pris klara den biten. Skit i allt annat :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof Svensson ETC2016

Inlägg av Elevatorlake »

Grymt intressant läsning som vanligt! Det är ju snudd på sjukt hur mycket grejer du verkar kunna hålla i huvudet under en match. Själv måste jag välja mellan att försöka komma ihåg vilken taktik jag tänkt mig, vilka specialregler mina enheter har eller vilket mission vi spelar. När jag valt en av dessa försvinner resten ur min värld direkt. Det gör dock att jag kan vara lite oförutsägbar på spelplanen vilket i bästa fall kan överraska motståndaren :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Olof Svensson ETC2016

Inlägg av Lottomannen »

Hade han använt stjärnan bättre om han jagat runt med den för att backa hem i fyra-fem? Eller vad kunde han gjort annorlunda? Och borde den stjärnan vara rädd för din WK?

Edit: Kul läsning, naturligtvis! Känns som om man blir lite, lite bättre på 40k för varje av de här ETC-battlereportsen man läser.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Skriv svar