Per Stureson ETC 2016

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Per Stureson ETC 2016

Inlägg av LillePer »

Kommer försöka skriva lite kortare rapporter om mina matcher. Framförallt sista som tyvärr blev en förlust. Kommer dock dröja till lite senare i veckan. Behöver ha semester från semestern först...

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Per Stureson ETC 2016

Inlägg av LillePer »

Listan:
Daemonic Incursion:
(Alla enheter får rerroll instabilitet, jag kan använda +1/-1 på warpstormen, alla enheter kan "smutsa ner" objektiv när de passerar dem i någon fas, dvs jag håller dem när jag inte står där men rensas bort om motståndaren går dit.
Murderhorde:
1 Herald of Khorne (naken)
8 enheter á 5 Fleshhounds
(modeller i formationen får +1A om en annan enhet i formationen är inom 6")

Burning Skyhost:
(Alla screamers slashar och attacker har warpflame och soulblaze, dessutom slashar screamers med d3+1 hits per gubbe)
8 enheter á 3 screamers
1 enhet á 6 screamers
1 Herald, lvl 1, på disc med grimoare

Fateweaver, "kråkan" "jävla skitmodellen" "vad fan gör han det också" "Årets basketspelare sen 2013"

Listan är jättebra på att spela defensivt och tråkigt på objektiven. Ofta deployade jag 3 hundenheter för lite kortobjektiv, Kråkan om han gick att deploya safe. Resten i flank, deep, vanlig reserv.
Värt att veta är att etc kör en modifierad Tactical objective lek, så mer viktad åt de lite svårare sakerna och mindre "håll den knappen".
Det tråkiga med min lista är att enbart fateweaver gör att motståndaren inte får slänga: witch hunter, assasinate, hunger for glory, big game hunter, scour the skies.
Sen är no prisoners, O.W. Firepower, blood&guts, supremacy. Ganska svåra för de flesta arméer att ta, om jag inte bjuder upp till dans.
Detta är 9 av 18 kort i leken. Varav endast 1 går bort mot mig. (Demolitions)
Detta kombinerat med att jag nästan enbart spelar på objektiv själv, försöker sprida mina 3 så mycket som möjligt, gör att motståndaren lätt kommer kunna få det kärvt att klara kort. På ETC spelar vi med 5 av sätten att generera kort ur boken. (Alla utom de när de är dolda för varandra)
Detta gynnar också mig, för stjärnor är ganska dåliga på contact lost=dra lika många som du håller (som spelas 2ggr)

Dessutom i börja med 1 kort alternativt börja med 6 och sen minska "handstorleken" så kan de svåra korten ovan, riktigt ställa till det för motståndaren.

Kort och gott, det är tråkigt att försöka spela en vanlig 40k match mot min lista, för det får du inte göra.

Match 1 kommer ikväll/imorn!
Franrike med 4IK+1 canoptek harvest.

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Per Stureson ETC 2016

Inlägg av Trulsante »

#längtar
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Per Stureson ETC 2016

Inlägg av LillePer »

Match 1 Frankrike, Jean-Charles
Knight med Gatling (Warlord)
Knight med Battlecannon
Knight med Melta+Gatling
Knight med fist+såg och 3s8 på axeln.
6 Wraiths
3 Scaraber
1 Spindel

Jag åker ut som första ställ och får välja mellan IK och något som är sämre för mig (Tau, Incursion med 43 screamers, minns inte riktigt)
IK blir det och jag får välja bord. Vi spelar hammer&anvil så väljer ett bord som dels är en mardröm för typ Tröger att spela på (heltäckande väggar i varje deploy), men som dessutom ger mig lite uppsida då jag kan deploya lite mer.

I detta mission ska vi hålla objektiv 1-5, heavy support är värt 1VP (bara spindeln), kort generar vi lika många som rundan vi är på.
Objektivplaceringen blir ungefär som alla mina matcher. Jag sprider ut mina 3 i hörnen och motståndaren klumpar 3 i mitten. (I detta fallet exakt på mittlinjen)

Deployment är inte så relevant då jag kan gömma fatey på båda sidorna. Men däremot vinner jag slaget om att deploya så det gör jag.
Jag deployar min grim enhet i ett hus, fatey i ett annat, och lite hundar bakom någon vägg. Resten av enheterna flankar/deepar in.
Min motståndare deployar crons bak på ett objektiv och alla knights på led längs linjen.

Sen låter jag glatt honom börja då han inte har några skott.

F1 Knightsen pushar 12" och ställer sig på knappar, inget händer.

P1 Fatey får grim och flyger och ställer sig där warlord knighten inte har sköld. Gatlings är det viktigaste att få bort då de kan få fatey att crasha. Jag vill gärna spara grim till screamers i denna matchen, de är t.ex. jättebra mot knighten utan s D, men dugliga mot de andra. Sagt och gjort så trollar Fatey sitt styrka D skott och slår en naturlig 6a på resultatet. First blood, warlord, kill point. Tacksam första runda. Mina andra gubbar backar/gömmer sig.

F2 Fransmannen blev lite knäckt av första rundan så han går in i defensivt mode istället för att pusha med resterande knights. Vänder sig åt konstiga håll för att försöka få skölden på ett ställe där Fateweaver måste stå. Det är lite lönlöst arbete...
Inget skytte förutom lite gatling på FW med 2+ RR.

P2 Typ hälften av mina reserver kommer in, jag går för att slasha ihjäl scaraber och sen screena screamers med hundar. Wraiths måste kunna få plats med basen för att charga det bakom. Iövrigt tar jag något kort och myser lite. Fateweaver sätter 2HP i en av knightsen. Dödar nog 1,5 Wraiths med lite slashes också.

F3 Wraiths går för att charga 5 hundar, iövrigt skjuts det lite på mina gubbar som trillat ner, tappar några screamers.

P3 Grimmar upp en 3a screamers som åker upp för att charga knighten utan s D. Går för att charga ihjäl Spindeln med Khorne herald+hundar.
Fatewaver sätter några mer HP med sitt D skott. Knighten tar något HP i närstrid och går ner på 2HP.

F4 CC knighten chargar en 3a screamers som tagit ett objektiv, wraiths kommer loss från hund 5an.
Här får fransmannen lite uppsida då han slår 3 stomps med båda knightsen och den 3e stompen kan han lägga över en screamer 3a som inte är i CC. Båda slår 6or. Grimmade enheten slår kass och torksar sin närstrid och sprängs. Däremot står knightsen numera på 1HP, 4 HP och 3 HP.

P4 Här chargar jag med 6a grimmad enhet på knighten med 3HP kvar. En 3a chargar knighten med 1HP. Alla hundar flyttar för att denya objektiv tur 5 (antingen så att han inte kan komma inom 3 med knighten efter en närstrid eller för att contesta hans backfield objektiv som hålls av 1 knight.
Wraithsen chargar en 3a screamers och dödar dem. Jag dödar knighten med 1HP kvar och tappar lite screamers mot stomps.

Tur 5 och 6 gör egentligen bara att jag kan charga in lite mer hundar i Wraiths, Lite mer screamers i knighten i mitt backfield och putta runt lite mer hundenheter kring hans hemma objektiv. Dvs jag håller 4 obektiv och contestar hans enda. Mot denna listan med få enheter och allt låst i närstrid kan jag lämna alla mina objektiv för att garantera att hans inte kommer någonsstans/hans objektiv är contestat. Daemonic Corruption=Fusk...
Han slutar med 1 wraith med 1W och 1 Knight med 2 HP.

Jag har sprungit iväg på Maelstrom då det är det min lista gör bäst. Killpoints vinner han med några poäng. Men jag tar 3P mot hans noll på sekundära och 13p mer på slutobjektiven. (1p för spindeln)
15/16vp i diff leder till 18-2 till fuskdemoner, i en match där jag tänker mig att ta mellan 10-12 poäng. (som i efterhand kanske är fegt beräknat, men fateweaver kan ju inte alltid slå 6or, eller...?)
Tyvärr tar laget en förlust, tråkig start på turneringen, men Frankrike är duktiga. Bara att komma tillbaka igen nästa match!

Match 2 mot Finland kommer senare i veckan, då blir det SW+Systrar+BA.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Per Stureson ETC 2016

Inlägg av Neth_Oni »

det låter som en rätt rolig lista att spela och den har rätt bra match-up mot knektarna. Visst, kanske inte räkna med 6a på första projektilen men är ju inte direkt omöjligt heller. Men hur lyckades du komma runt skölden, hade han inte sanctuary eller hade han ställt sig så att du bara kunde välja den sida han inte har den extra i? Eller hade etc rulat att sanctuary inte ger en extra?

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Per Stureson ETC 2016

Inlägg av LillePer »

Han spelade baronial court. Vad jag vet får han ingen extra då, och ingen wargear var köpt.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Per Stureson ETC 2016

Inlägg av Neth_Oni »

ok, det är ett wargear som "baronen" kan ta, men kanske var rulat att inte ge extra (det är inte helt hundra att den faktiskt gör det)

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Per Stureson ETC 2016

Inlägg av NIB »

Visst har GW faqat att nej, det funkar inte som en extra sköld?

Skriv svar