Karl Abrahamsson ETC 2016

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av Enochia »

Mitt första ETC har varit den roligaste turnering jag har varit på, och jag är nöjd med min insats och min lista. Trots att det inte räckte hela vägen så hade jag riktigt trevligt.
Listan är speciell, med 3 flygpappor, 1 Lictor, 1 venomthrope, 5 Mucalids, 5 Spore Mines, 6 mawlocs och en bastion med comms relay ser den inte stark ut på pappor, den saknar punch, den saknar tålighet och den saknar snabbhet.
Vad den däremot har är att jag aldrig spelade den som folk trodde, istället för att försöka skada mina motståndare gällde det att hålla sig undan, ta objektiv och överleva.
jag slutade på 4 Wins och 2 losses, och jag ska försöka skriva ihop lite battle reports över dom kommande dagarna, dock är jag fortfarande i Grekland och dricker billigt vin så vi får se.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av NIB »

Please do, ser fram emot att höra om dina matcher!

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av Enochia »

Runda 1 Tau.
Commander med 6 marker drones
Riptide Wing med 4 riptides varav 2 har skyfire
Stormsurge med skyfire
Culexus i bunkern
2 singel crisis

Vi gör ett misstag i pairings som leder till att jag slår på Tau med skyfire, detta betyder att han får välja bord, jag möter alltså detta över en golfbana utan losblockers och bara en liten ruin, missionet vi spelar ger jag även bort 6 extra poäng iom att heavy ger poäng.

Jag får varken paroxysm eller catalyst magin

Han får infiltrate traitet och får börja, ungefär här vet jag att risken på Wipe är stor.

Deployment
Han ställer ut sin bunker med Commander och drones i. Sen infiltrerande han allt utom 2 deepa nde suits.

Jag ställer ut alla min tyranter gömda i 2+ cover i hopp om att han ska ta baiten och försöka döda dom, han ger mig första rundan.

R1
Jag skickar upp alla flyg i luften i 2+ cover.

Han hoppar ur bunkern med Commander, sätter 1 markerlight i ett flyg, sätter en d missil i honom och slår en 6:a.

R2
Försöker hålla så många mawlocs jag kan borta, får in 3, dödar av 4 av 6 drones med den första och tar objektiv med dom 2 andra. Flyger av Hive tyrants

Han skjuter ihjäl 2 mawlocs

R3
Får in fler mawlocs och tar nåt objektiv

Han skjuter ihjäl en Mawloc, dödar en flygare och får ner min warlord till 1 wound.

R4-R7
Inget händer för mig, missar en 6" charge med en Mawloc in i hans 2:a riptides, han tar bort allt utom en stackars Mawloc som står längst ner i ett hörn.

0-20 känns som en usel start på mitt etc och jag tar till ett gammalt knep jag lärt mig inför match 2, drick sprit och ha det roligt.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av NIB »

Ah, surt med missen i hur pairingen funkar.

Verkar som Tyskland vann - igen?

Hur gick nids i övrigt på ETC? Verkar som de flesta andra tryckt in så många Flyrants som möjligt.

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av Enochia »

Runda 2 Finland War Convocation med Coteaz

En match dom var väldigt glada att få till, då min motståndare även han var en Nid spelare, dock hade dom helt missförstått min lista.

Han har med det vanliga i en warcon, 5+3 destroyers med grav, gatling knekt, massa plasma, närstrid snubbar jag inte riktigt fattar vad dom gör och alla specialregler i världen, dessutom Coteaz, 3x3 henchmen magiker som skaffar sig massa skrik.

Jag sätter inga FNP, för 10 gången i rad tror jag, dock är jag inte särskilt beroende av det i denna matchen, då jag fått tag i stealth in ruins WL traitet.

Han vinner deploy och ställer sig längst bak på linjen, beprövad taktik för att slippa flyrants, jag baitar honom genom att bara ställa ut Spore Mines och mucalids + Lictor, han chansar på en R1 Wipe utan att riktigt inse att den är omöjlig, jag tackar och tar sista rundan, detta kommer gå bra.

R1 warcon
Han har scoutat upp allt han kan och beger sig tillbaks för att inte ge mig en alphastrike på hans t3 gubbar.

R1 nidz
Flyttar lictorn helt bakom sin losblock

R2 warcon
Gör sig redo för att bli alphastrikad och står på linöjen

R2 nidz
Får in alla pappor, 2 mawlocs, venomthrope.
Tittar på hans arme, ler lite och ställer allt safe utom range från hans grav. Tar nåt maelstorm

R3 warcon
Han tittar på min placering och börjar svettas, på 2 rundor har han bara dödat någon Mucalid, pushar fram allt och slänger på stealth och shrouded, chansar på en 9" charge mot en Mawloc med ruststalkers som missar

R3 Nidz
Mawlocs kommer in på bägge flankerna, långt ifrån Coteaz och hans 30 gravskott, nu börjar min motståndare svettas.
Dom mawlocsen som var på bordet gömmer sig igen och mina flyrants skjuter bort hans ruststalkers i det öppna, tar fler maelstorm. Sätter en Viktig horror på hans 3:a grav destroyers.

R4 warcon
Nu har han förstått vad jag gör, och försöker pusha ut på flankerna, drar reroll to hit och sätter 3 wounds i min general med sitt grav och knekt, svettigt värre men 3+ cover gör sitt jobb. Förlorar en Mawloc till henchmen som skriker, uppbackad av 3 snappande destroyers.

R4 nidz,
Skjuter bort acolyterna, hans 3:a grav och gör skada in i hans infiltrators, känner att jag har en bra vinst på gång, gräver ner 2 mawlocs

R5 warcon
Med bara 1 Kp i r5 har han panik, knekten chargar mitt hemobjektiv och lyckas döda Spore Mines, venomthrope och bastionen på snyggt skytte och bra charges (satte gatling i Spore Mines för att kunna charga igenom dom till venomthropen och sen stompa bastionen), hans grav lyckas nå en Mawloc och få ihjäl den
Står på 2 av 4 knappar och kniper

R5 nidz
Min första Mawloc landar på objektivet hans knekt håller, min andra håller sig undan från Coteaz och landar på hans andra objektiv som hålls av kycklingwalkern, en Tyrant landar på det 3:de och min Lictor står och myser med det sista, mina 2 andra tyranter skjuter bort hans warlord som var champen i rangen uniten.

Mattias får slå tärning och jag vinner skönt med 15-5 och har fått revansch från första, typ skolexempel på hur jag vill spela denna listan.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av Enochia »

Jo, dom flesta tryckte in flyrants och hoppades på bra matcher, snittet hos nidz var 52 så jag tog mig över det med en oväntad lista, vilket känns nice, Tyskland vann såklart, vi får pröva oss på dom nästa år.
Hade ett gäng förvirrade tyranidspelare som kom fram och frågade hur jag kunde vinna med vad dom var överens om var den sämsta tyranid listan på ETC. Jag log mest och bjöd på öl.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av benmannen »

Enochia skrev: Hade ett gäng förvirrade tyranidspelare som kom fram och frågade hur jag kunde vinna med vad dom var överens om var den sämsta tyranid listan på ETC. Jag log mest och bjöd på öl.
Det där är det absolut bästa kommentaren man kan få!

Då har du jobbat fram en lista som är unik, vilket är suveränt för laget! Snyggt!
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av Elevatorlake »

Som tidigare talare sa, grymt omdömme att få bland spelare som håller så hög klass!

Också kul att se en så oortodox lista göra så bra ifrån sig.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av NIB »

Bra jobbat! Hur såg win cons ut i ETC-matcherna, var det tyngden på maelstrom eller jämnt fördelat mellan maelstrom, eternal war, kill points och secondaries, ungefär som på Fantasia Fanatic?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av DHettNeck »

NIB skrev:Bra jobbat! Hur såg win cons ut i ETC-matcherna, var det tyngden på maelstrom eller jämnt fördelat mellan maelstrom, eternal war, kill points och secondaries, ungefär som på Fantasia Fanatic?
8 KP
8 Maelstrom
6-8+ Eternal
3 2ndery
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar