Karl Abrahamsson ETC 2016

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av Trulsante »

Riktigt rolig läsning Kalle!
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av Enochia »

Match 3 Turkiet necrons

Turkiet spelar typ 6 stjärnor, jag är likgiltig inför vilken jag får, det ska gå bra mot alla, så jag hamnar mot deras necrons
Zandrek, obyron, orikan ett gäng lords och desrroyer lord och bös, i en decurion är detta riktigt hårt då dom har 2+ med reroll, samt reroll på reanimation samt solar staff.
Utöver detta så är det bara dryga 40 necrons som jullar runt.

Mission
2 värda knappar, vet att hans stjärna kommer ta en och jag den andra.

Han får deploya först, 3:de gången i rad jag förlorar detta slaget, han ställer ut allt exakt 2" från nästa gubbe, hans deploy tar en dryg timme, jag röker cigaretter och dricker öl så länge.
Han ställer ut mina 3 flygpappor i ena änden och min bastion i andra.
Han väljer att gå först, jag är glad

R1 necrons
Han veilar fram sin stjärna mot mina flygare, mishappar och är tvungen att gå in nästa runda.

R1 nidz
Flyger fram och skjuter bort 9 av 10 warriors i en unit

R2 necrons
Hans stjärna går in, potshottar en Tyrant med hela armeen och gör 1 wound, klarar dock ramla ner test så det är lugnt.

R2 nidz
I förra rundan satsade han på att döda en Mucalid, alltså har han flyttat sina warriors på en flanken i en perfekt Mawloc formation, kommer in med 3 på den och dödar hans warriors för first blood, skjuter bort hans flayed ones och en sista warrior

R3 necrons
Han andvänder sina andra vill för att deepa ner mot mitt objektiv och bastionen, han skjuter ihjäl 3 Mucalider för 4 maelstorm, men nu är han fast, med bara 6" i movement kan han aldrig hota det andra objektivet

R3 Nidz
Rensar bort immortals och lite maelstorm, mishappar en Mawloc på 12" Scatter som han sätter ut vid sin stjärna

R4 necrons
Dödar min Mawloc och ställer sig vid mitt objektiv

R4 nidz
Venomthrope gömmer sig bakom bastionen för att kanske överleva, dödar allt utom stjärnan

R5 necrones
Han dödar min bastion och venomthrope ställer sig så mawlocs inte kan contesta objektiv utan att döda saker

R5 nidz-r7
Står still och tar knappar, bryr mig inte om att gå.efter stjärnan då jag redan vunnit och har väldigt liten chans att göra nåt mot den.

15-5 till nidzen, börjar känna mig som mig själv igen
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av Elevatorlake »

Också en match som gick exakt som du tänkt dig va?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av Enochia »

Elevatorlake skrev:Också en match som gick exakt som du tänkt dig va?
Jadå, jag har ju skrivit listan för att kontra alla möjliga stjärnor, så det är bekvämt
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av Enochia »

Match 4 Irland scarblade bikes

Mission är reliken värd 6

Hans lista
Command på bikes med sköld och grav
2x chaptermasters varav en med hunters eye
Khan
5x3 bikes med 2 grav
4x multimelta attack bikes
2x scout bikes
Landspeeder
Coteaz
Meltabomb på alla serganten

Dawn of War Deployment
Han vinner ställa upp slaget ( Spoiler, jag vinner inte ett enda ställa upp slag under etc)
Han markerar min warlord med hunters prey som gör att i stort sett hela hans arme har reroll to hit och wound mot honom, sen sätter han mina andra två flygare som sekundär och tertiär.
Han ställer allt på linjen och är redo att scouta fram för att grava ihjäl ett par flygpappor.
jag deployar enligt normen bara mina minor i terräng och försöker se orolig ut för att bli wipead första rundan.
Han går först. Yeyyy

R1 sm
Scoutar upp allt till mitten sen kör fram till min deployment, skjuter bort 4 av 6 units minor

R1 nidz
Fluffar omkring mina sista minor, skjuter ner en scout bike med bastionen

R2 sm
Dödar resterande minor och sprider ut sig så att mawlocs inte ska göra skada

R2 nidz
Alla flyg kommer in, samt 3 mawlocs
Flygarna ställer sig så dom ska skjuta ut 2 gravs var ur 3 olika units, detta skulle nästan halvera hans damage output, en Mawloc slår träff på 2 grav, dom andra gömmer sig i hörn.
Mina tyrants flunkar sitt skytte istället för 6 döda grav dör 1, ajabaja.

R3 sm
Förlorar direkt 2 mawlocs, borde ha varit 1/2 om skyttet satt

R3 Nidz
2 mawlocs kommer in och lyckas döda 2 grav ur en unit, sista Mawlocen gräver ner sig, denna runda får jag bättre utdelninging på skyttet och tar mina 6 Grav Guns, däremot för bara en hel unit, massa serganter som bikar runt.

R4 sm
Hans stjärna står på reliken och myser, har dock inga mål eftersom jag spelar på kanterna, skjuter och chargar en Mawloc, som chefar upp genom att splitta sina 3 attacker och riva ner 2 serganter för 2 kp, missar dock hnr pga grav gör honon till I1

R4 nidz
Warlord flyger av och gömmer sig, 2 mawlocs dyker in på kp jakt, andra flygare dödar också av det som finns, min hjältemawloc i närstrid river ner en 3dje sergant och blir befordrad till närstridsmonster (se nästa battlereport)
Dock så dör han samtidigt.

R5 sm
Kvar på brädet har min motståndare 1 attack bike på 1 wound och sin oskadda stjärna, han drar bort alla grav Guns från mitten av bordet för att sätta 3 wounds i en av mina tyranter, lyckligtvis klarar jag grounding och får vara kvar.

R5 nidz
Nu jäklar, skickar in min första Mawloc mot mitten, dum.som jag är har jag helt glömt bort Coteaz som står och myser, dock fick jag ju bort gravgunsen förra rundan så Mawloc en överlever med nöd och näppe och kan contesta reliken, slänger även in en till mawloc men utanför Coteaz range såklart. ( när jag har placerat min Mawloc och han tittar på mig och säger "i've been expecting you." Så såg jag nog rätt dum ut).
Dock, tar det slut runda 5 så är det mumma med en skön 15-5 vinst.

R6 sm
Han får en till runda och nu är det värre han skjuter ihjäl en Mawloc, trixar iväg reliken in i sin stjärna, chargar en Mawloc med en CM för att kunna ställa sig bättre, reliken ser helt safe ut

R6 nidz
Mäter och fnular, har en 5" spring med en flygpappa för att contesta, har dock även en patenterad flyg fram 24" släng alla tärningar på en magi, slå en peril och ramla ner.
Chansar på bägge, 12 tärningar i magi fasen räcker till en peril, slår en 1:a, kniper, klarar LD testet och... slår en 6:a för att vara kvar i luften, fan, jaja, 5" spring har man slagit förr. Och visst går det, men nu, tar det inte slut nu så är det jobbigt.
Irlands kapten slår tärningen och ger mig vinsten 12-8 och en suck av lättnad. Hade det fortsatt hade jag nog förlorat 12-8 istället.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av Olof »

Perils-ramla-ner-taktiken är söt!
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av Enochia »

Match 5 Belgien

Mission
Objektiv är värda 3-2-1, maelstorm och KP standard och vanguard strike

Motståndare
Space Marine Iron hands med dubbla konklaver, 4 Tech marines på bikes, Chaptermasters, Command squad, samt Celestine och 2 präster, 2 scout squads och 1 battle sister squad.
Så, odödlig stjärna utan skytte, detta är vad jag gillar att se, borde gå helt ok, särskilt om jag går 2:a

Magier, han får alla magier man kan be om, re-roll armorsave, invis, electrodisplacement, summoning, endurance. är inte särskilt brydd, enda som spelar roll är byta plats, kommer knappt göra någon skada iaf.

Jag sprider mina objektiv i alla hörn, han centrerar, inga konstigheter.

Han väljer sida och ställer ut först, deployar enbart sin stjärna typ i mitten av brädet, infiltrerar bägge sina scouts

Jag ställer ut mina minor för att blocka av en runda 1 charge genom electrodisplacement, låtsas glömma bort scout move för att bjuda på en 10" charge in i en tyrann jag deployar, för jag vill verkligen att han ska chansa och ge mig runda 2, resten går i reserv. Han ställer ut sina scouts där jag trodde dom skulle vara, mäter och ser glad ut, sen så skärper han sig, scoutar bak och ger mig tur 1

Nid R1
Minor och bös glider upp mot objektiv så att han inte bara kan gå dit med scouts, skjuter tyrannen in i scoutsquaden för att hoppas på first blood, dödar 1.

SM R1
Flyttar upp stjärnan för att ställa sig på objektiv, släpper lös 1 techmarine för att ta maelstorm, dödar 1 mina för first blood (man tar first blood men får inga poäng för det), börjar av någon konstig anledning summona demoner?, in kommer pink horrors och jag ser bara gratis killpoints mot en lista som annars är väldigt snål.

Nid R2
Plockar in bägge tyranterna, 2 mawlocs och lictorn
En mawloc lyckas äta upp hans scouts jag sköt på förra rundan, den andra deepar på ett objektiv nere i ett hörn där stjärnan inte kan nå den, alla 3 tyranterna går efter hans Techmarine som inte är i stjärnan, sätter 0 wounds och skrattar lite, måste lära mig slå tärningar

SM R2
In kommer systrarna och ställer sig precis brevid demonerna? Jag påminner honom om "One-eye open" regeln och han säger, "It's ok!", Jaja, sen flyttar han upp sin stjärna och ställer även den 3" ifrån demonerna, är det något jag inte vet om? han tar maelstorm, men gör inte så mycket annat än att stå vid objektiv, flyttar in Techmarinen i stjärnan igen

Nidz R3
får in 2 mawlocs, bägge två deepar safe vid lictorn för att hålla sig ur vägen, dom 2 som var på bordet gräver ner sig, med 4 i reserv och 2 utanför charge range så känner jag mig nöjd inför late game, skjuter ihjäl hans 2:a scout squad med mina tyrants, han frågar undrande varför mina mawlocs inte går på hans stjärna, jag ler lite åt honom och säger, varför skulle jag, du är ju odödlig, han tittar på scoresheeten, jag leder killpoints och maelstorm, och får som alla andra panik

SM R3
Han börjar med att lyckas med alla sina one-eye open slag, sen så skickar han iväg stjärnan, för att jaga mawlocs, splittar av celestine och en Techmarine för att ta ett objektiv och charga bort en mucalid, resten av stjärnan ställer upp sig för att skjuta bolters på en mawloc, här så tok summonar han in units för att få presence, skriker in 2 wounds i en mawloc, sen så invisar han celestine och techmarinen så jag inte kan skjuta bort dom, dock så kastar han inga extra magier på sin stjärna, samt ställer sig totalkorkat då hans präster och libbar bara kan LoS till varandra i en ganska tajt grupp.
Hans skytte med bolters gör 2 wounds till på mawlocen, det gör mig inget då han inte kan charga iaf
Celestine med polare chargar mucaliden, får 2 träffar på sig, tar det på techmarinen, 1, los 1, 1. där kom alla hans 1or han borde slagit förra rundan och techmarinen exploderar, celestine ser helt plötsligt väldigt mumsig ut med invis men T3, mawlocs rejoice.

Nidz 4
4 Mawlocs kommer in,frågar Matthias om jag ska satsa hårt eller inte, får tyvärr ett "chilla, det är lugnt" till svar, så inga 4 mawlocs in i stjärnan, dock flyger en in där, slår en liten scatter och sväljer 1 präst och 2 libbar, mums, en annan landar rakt på celestine och sväljer henne hel, gräver ner dom 2 som var på brädet, tyranterna skjuter bort hans systersquad, nu har jag en dominerande ledning på maelstorm och killpoints

SM 4
Celestine kommer tillbaks, hoppar fram, men kommer inte kunna joina upp stjärnan igen, tar istället siktet på en mawloc, stjärnan är nu centrerad och han charge möjligheter på 2 mawlocs, så han splittar upp den i 2, (klarar återigen alla sina OEO rolls) sätter denna gång alla magier i världen på stjärnan då han uppenbarligen blev lite skakad av vad som kunde hänt förra rundan, chargar bägge mawlocsen, dödar 1, den andra HnR:ar iväg, celestine chargar en mawloc som är skadad, den står på 2 wounds, hon hoppar in, sätter 2 wounds, tar min FnP... och sväljer henne hel igen. Gott

Nidz 5
Dags att ställa sig på knappar, mawlocs som kommer in ställer sig där det behövs, en flygare landar längst bak i hans deployment på ett objektiv som är värt 2, chargar ihjäl lite horrors med min mawloc som åt celestine och consoliderar tillbaks till objektiv, i min runda så står jag på bägge 3:orna, 1 2:a bägge 1orna.

SM 5
Han splittar upp hela stjärnan och och ställer typ 2 IC:s på varje knapp utom den som vaktas av min bastion, han chargar in ett par gubbar i varje mawloc men inget kul händer, dödar min tyrann med chaptermaster + Libbe med force, (den enda force jag släppte igenom tyvärr)
Rullar tärning och det är slut

I R5 vinner han eternal med 1 och drawar typ maelstorm (tog typ 6p i runda 4 och 5), jag vinner killpoints med tillräckligt för att få 13-7, hade det fortsatt hade jag nog fått mer, så fort stjärnan splittades kan jag döda vad jag vill, och jag har nog med mawlocs för att rensa bort hans demoner som contestar, men att vinna killpoints mot detta är roligt, och dumt av honom, tror inte att hans demoner hjälpte honom nämnvärt, och hade han missat 1 av sin 3 OeO slag på sin stjärna hade han typ varit körd.

Kul match, väldigt missnöjd belgare dock, han var helt säker på att han skulle tabla mig sa han efteråt. Så jag bjuder på en öl
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av benmannen »

härligt!

Snyggt jobbat. Dyraste objective-grabbersarna i spelet, som beter sig som landhajar... Roligt att ingen listade ut hur listan spelades under ETC.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av NIB »

Trevlig läsning! Är det ok om jag re-postar din turneringsrapport på ett Tyranid-forum eller vill du hålla det lite hemligt?

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Karl Abrahamsson ETC 2016

Inlägg av Enochia »

NIB skrev:Trevlig läsning! Är det ok om jag re-postar din turneringsrapport på ett Tyranid-forum eller vill du hålla det lite hemligt?
nej då, denna taktik kommer ändå inte fungera nästa ETC då folk vet vad jag gör, posta på du
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Skriv svar