Papa D goes ETC 5th time

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Papa D goes ETC 5th time

Inlägg av Papa D »

Ok min lista

Cabal hidukel
5 x 1 lvl 3 sorcerer w spell familar och jumppack och melta bombz

Gore pack
2 x 20 flesh hounds
1 x 19 flesh hounds

2 x 3 nakna bikes

List ide.

Den e enkel, den har spel mot spiders, stars och tau som jag gjorde bedömninen skulle vara majoriteten av listorna.
så måmga wounds med lite defensiv spells e svårt att shifta, målet va att göra en super stark defender.

Match 1. France - Centstar w 2 conclaver, draigo, chapter master och 3 enheter scouts typ.

Match plan - Inte spela matchen, jag gör nästan ingen skada, så jag vill gå 2a och ha obj spel i slutet. Försöka spela in maelstorm och stå i vägen.

Fransmannen får ALLA spells i hela världen.
Jag får en massa spells, typ 2 invis och nåt annat skoj.

Matchen är ganska eventlös kan sammanfatta.

r1 - jag depolyar offensivt, han defensivt. Han flyttar och och skjuter med sina centar som hade missile launcher, dödar 2-3 hundar. Han får 1-2p på maelstrom
r1 - jag tar mark, gör inget mer än att aktivera invis på 2 enheter. kastar mitt maelstrom (over whelming fire power eller nåt.) försöker en puppet master på hans centar för att få first blood på hans scouter.. inser att de inte kommer gå att magia på honom.
r2 - han flyttar fram lite, trollar men failar sina defensiva spells. Han är inom charge range. han tar typ 2 maelstorm å dödar 2-3 hundar med missile launchers
r2 - jag flyttar fram för att binda upp hans star och tvinga fram displacement eller gate - hoppas på displacemet för då bjuder han in ett kp till mig. jag kastar mina maelstorm får skit och missar charge.
r3 - han får in nån scout enhet som går in i bunker, han trollar allt defensivt i världen - jag släpper allt och blockar bara hans force och hammerhand. han chargar 20 invisade hundar. han tar typ 2-3 på maelstorm.
r3 - jag trollar defensivt och försöker repositionera för att komma runt mot hans scouts på flankerna - får inga maelstrom. kastar allt jag kan.
r4 - hans 5 strike kommer från deep, han kör en displacement och chargar 2 hund enheter - han väljer att börja med fel strid och jag får first blood. han dödar en sorcerer på challange
r4 - jag trollar invis på båda enheterna han boxas med, drar upp med mina bikes mot hans scouter och obj. jag får 2 maelstrom!!!! men blir av med en sorc
r5 - han inser vad jag gör och displar med en scout enhet, whee free kill points!! han skjuter ihjäl 5 av 6 bikes.. och ställer sig på 3 obj
r5 - 1 bike ställer sig på ett av hans, en hund enhet på ett annat och mina 2 andra hundar jagar lite ytterligare obj 1-5 va värda. ställer mig så jag har en 9" fleet chare till 5 scouter på hans sista obj. missar dock den chargen och matchen tar slut.
Det blir 8-12 hade chargen suttit hade det blivit 10-10.
Över lag är jag nöjd, ligger inom draw marginalen som jag ska ha mot denna typ av star. Hade jag fått nåt maelstrom innan t4 hade jag kunnat vunnit detta.

match 2. Finland Alexi "puppetmastah" Ethoö - han heter puppetmastah för jag döda hans tau med puppetmaster spellen i 5th på etc.

2 Medusa stars.,..

Han får alla spells i hela världen jag får 3 invis. Detta ska kunna bli drawish tänker jag.

Matchen är mer eller mindre som förra matchen, orkar inte beskriva hela, för de händer inget. Han har ihjäl 1 bike enhet och WL, first blood och leder lite på maelstorm. Han gör 2 saker i matchen, en skicklig och en på lite flyt som tiltar denna till en 2-18.

Han bjuder inte på några KP när han kör displacement, han invisar enheten innan han displacear... its a bitch. De andra han gör bra som France mannen missade är att han e offensiv med scouter, hotar med en displacement så jag MÅSTE börja.. dåligt för mig, sen avslutar han med att ta och terrify:a bort mina bikes från 1 objective och 1 contested objective i t5 när han rullar att matchen e slut. Hade ingen vinst chans i denna match, men den borde slutat 7,8 till mig inte 2.... lite bitter e man nu.

Match 3. SW star of HELLL turkiet - fan den leverera 50 S10 attacker... den va vidrig. och jag visste att de inte skulle bli nå 40k spelat i denna match heller.
Tror hans lista va 7 Iron priests, 25 hundar, 8 libbar, 1 rune priest, celestine, 2 präster
Fienden fick alla spells i hela världen, jag fick 1 dominate, 1 terrify och 2 invis.

Fienden ställer inte ut nåt displacement mål, så jag låter honom börja, scoutar inte (för att hota med charge)..
r1. han går fram försiktigt, för han vill inte bli charge:ad. tar nåt maelstrom och trollar massa defensiva grejer HELt i onödan när han har 2 priests.
r1. Som en man backar jag. Trollar 2 invis (glömmer ena - nu e de uppförsbacke). Utan för charge range.. Nu blir det charge först t3.
r2. han går fram, trollar defensivt tar nå mealstorm.
r2. Jag trollar invis och cirklar hans enhet med en invis hund enhet trollar terrify och dominate på hans star, tar in 2 bike units, plockar first blood på nån scout enhet och tar 2 maelstorm. Jag leder med 1p
r3. Han försöker trolla - går ej pga av deny the witch och dominate. Han försöker charga - går ej pga DOMINATE!!! han gör 0
r3. Jag trollar invis, försöker dominate, men den denyar han, drar en terrify och en enfeeble. plockr lite maelstorm och dödar hans syster enhet. Jag leder med 2.
r4. han trollar, splittar bort 2 chars och chargar, charsen plockar typ ascendancy och supremacy och dödar en bike enhet
r4. jag trollar invis, försöker gömma bikes, gör en hit an run block mur med en hund enhet. så han inte kan H&Ra till mina sorcar i den 3dje hund enheten.
r5 Han trollar lite och H&R bakåt.
r5 Jag byter till den nya fräscha screenen invisar den och ställer mig i vägen. tar de slut nu vinner typ jag med 1
r6. Han chargar nya enheten efter att ha skjutit ihjäl bikes nr 2 med magi han tar nåt maelstorm
r6. Jag ställer den "gamla screenen" som screen för H&R och invisar den. har ställt mig ivägen för hans pile så han kommer inte ha ihjäl den hund enhet han nu är med. Tar de slut nu blir det 10-10 4hundar överlever, han kör en H&R jag kan inte pile:a undan mina 4 hundar.
r7. Han chargar invis hundar och mina 4 hundar. 4 hund uniten dör. Han drar iväg en solo char för line breaker.
r7. Jag fixar line breaker och sen skakar vi för inget mer kommer hända. 9-11 till honom. Jag e nöjd, inom marginalen för hur denna match ska/kan gå.

Match 4. Ireland
Jag möter 1 R.IK, 2 soul grinders, 8? maler fiends och lite gubbar man måste ha i KDK core

Jag får
2 hammer hand
1 Iron arm
3 invis

Mission relic.

r1 scoutar upp i bra positioner bla på reliken. plockar 2 maelstrom
r1 Han går lite framåt när han verkligen borde gått bakåt.
r2 Jag chargar hans båda flanker och låser in hans renegade knight dödar 1 soulgrinder och 1 maulerfiend är låst med typ 3 maulerfiends med ena enheten tar massa maelstorm och reliken backar hemmåt
r2. Han chargar min soulgrinder dödar enhet med 2-3 maulerfiends som han har kvar på den flanken och går snett bakåt med knighen för att kunna göra något. Tror han blir av med 2-3 maulerfiends
r3. Tror jag nu har dödat alla hans mauler fiends kvar på bordet har han 1 R.IK, 1 Soulgrinder och i reserv 2x8 letters och 1 herald all min magi är igång
r3. Han chargar in med det sista. Inget händer. 2 letters dimper ner i in deployment zone
r4. Min icke relik bevarande enheter springer in i smeten av knight och soulgrinder. Min relik enhet jagar letters. och en ensam sorc står på reliken.
r4. CC allt hans dör och det blir wipe så när som på 8 letters som står 12" från ~45 hundar vi skakar hand på 20-0 till pappa

Match 5. Belgium Tom

Screamer star
R.IK
Fatey
Belakor
lite horrors
lite nurglings
3 screamers kanske

Jag måste ha hammerhand...

Får bara 1 hammer hand och 1 vortex och doom, ingen invis..

Detta kan bli jobbigt.

r1. han flyttar upp IK på vänster flank fast lite mer centrerat, invisar den, flyger fram med fatey och belakor i mitten och grimar och invisar screamers som flyttar ut mot höger flank/mitt.
r1. Jag vill inte slåss med R.IK med invis och inte med screamers med grim och invis så jag backar. gör inget mer. skiter i maelstorm och kastar typ bara shroud
r2. han flyger med belakor på screamer flanken och fatey (som åxå har invis) på R.IK flanken. Han kastar invis på R.IK med fatey - jag denyar. Han är utanför range med belakor. han plockar lite maelstrom. dimper ner med 2 nurgling units vid knighten och flyttar runt lite horrors
r2. Här är min chans... hans IK kommer aldrig mer vara utan invis så jag gör en monster enhet med vortex of doom, hammer hand och typ 4 sorcar. Går fram max flyttar upp mot hans screamers med flank enheten och står på lite knappar för maelstorm. Trollar först en vortex of doom för att baita en dispell. Han dispellar den inte, så jag slår hit och sen en 6a... knight is no more!! epic. dödar 3 screamer uniten och 2x3 nurglings, cashar åxå in supremacy och ascendancy.
r3. Livet e nu trist för min motståndare... han börjar backa med allt.
r3. Jag kliver fram, äger nu i princip hela bordet och har en fin charge på han screamer council .... dominate och terrify hindrar mig dock ... Dödar hans horrors på andra flanken. så nu har han kvar screamer council, fatey och belakor.
r4. Fatey och belakor flyger av, jag blir lite slashad å så ställer han sig på en värde 1 knapp med sitt council som e invisat. Hans INQ som va hans WL kommer in i ett annat hörn
r4. Jag chargar inte hans council, jag ställer mig på alla knappar i värlen och drar i från en massa på Maelstorm, sätter åxå en chare i hans WL så den dör. Jag kastar bara shroud denna runda och ställer alla mina slashbara modeller i ruiner.
r5. Han kommer in med 2 flyg gubbar. kastar invis å lite sånt flyger fram och kontestar en knapp i mitten värde 3p summonar nån herald som tar knapp 1 och tar de slut nu vinnar jag 18-2 typ
r5 Jag står på alla knappar, sprider ut mig så han inte kan komma åt dom. Och chargar hans council med 20 hundar. inget händer typ - jag tror jag vinner cc med 1
r6 han landar med belakor och lyckas kontesta en knapp.. jag cirkla dåligt. kastar invis och grim på belakor. Fatey flyger och invisar screamers. inte så mycke händer. Tar de slut nu är vi nere på 15-5 kanske.
r6. Jag kastar terrify och dominate på fatey och hoppar på belakor. Inget händer, och på council sidan börjar min hund enhet bli ganska tunn.
r7. Fatey landar, får röra sig, hoppar för en contest måste runnar 3, använder re-rull klarar det. Har grim på sig, dck bara 2 wounds kvar pga perils under matchen. Belakor får invis och screamers får invis. Screamers döda min enhet... de ser illa ut.. de skulle ju inte hända. Jag dödar dock belakor =)
r. 7 chargar Fatey med hundar och hans screamers med nya hundar. har alla knappar eller contestar de jag inte äger. Screamers klarar sig men fatey som fått en ny terrify tar 1 wound på hund attackern... och slår LD8.... han har bara 9 så han dör på instability. whee Terrify FTW!!

slutar 17-3 tror jag

Sista matchen kommer i morgon - det var mot Blackie, skön skotte som skulle få smaka hund!

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Papa D goes ETC 5th time

Inlägg av Trulsante »

Är imponerad över att du håller ork och mod uppe trots dina två/tre första matcher som låter aptuttetråkiga. Typ som dina cronsgrinders förra året :)
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Papa D goes ETC 5th time

Inlägg av Gonka Koff »

Kul att läsa! Jäkla massa trolleri i den här rapporten!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Papa D goes ETC 5th time

Inlägg av Papa D »

Match 6. Blackie

Han spelar dubbel star CD och Fatey. Typ svenska CD listan 2015

Matchen borde va jämn, liten edge till mig.

Jag rullar magi
3 invis
3 endurance

Han rullar magi
Ingen invis och ingen cursed earth

Matchen är nu väldigt ojämn...

r1. Jag scoutar upp över hela bordet offensivt, går fram och bjuder upp till dans, tar maelstorm kastar 3 invis och 1 endurance.
r1. Blackie chargar 40 hundar med sina flugor och screamers. De händer inte så mycket - vi står i princip i hans deployment.
r2. Jag jagar in 20 hundar i hans flugor - gör 15 wounds, han gör typ 0. Alla hans flugor och halva screamer star sprängs. Kastar 3 invis. Får in bikes som tar maelstorm
r2. Han får en enhet plague bearers som tar ett obj vid mina bikes. Vi står i närstrid, han har fått en herald med cursed earth. De händer inte så mycket
r3. Jag kastar 3 invis. Slåss lite i CC tar maelstorm
r3. Jag blockar hans cursed earth, spränger resten av hans gubbar. Kvar på bordet är bara fatey. Vi skakar på 20-0 till hundherden Hesselberg.

Sammanlagt blev jag av med 1 hund och 3 bikers.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Papa D goes ETC 5th time

Inlägg av Papa D »

Utvärdering:

På det stora hela är jag mycket nöjd med mina 76p inspelade. Jag lovade laget 60p och blev i princip behandlad som toalet i 6 matcher. Fanns massa lägen där jag kunde få roliga matcher, men fick alltid välja det sämsta valet. Listan är rolig att spela i matcher man faktiskt får spela spelet... De 3 första matcherna var dock sjukt SJUKT tråkiga, att i princip vara roadbump för stars e inte så spännande även om det alltid är intressant att spela taktiskt för en draw i en match där man själv saknar edge.

Sammanlagt dog 2 hund enheter under hela turneringen. Listans styrka va verkligen att man i princip hade 2 KP, 2 bike units och dess fot print. Samt att 15 slag magi är VÄLDIGT versitile.

Generellt tycker jag att jag spela bra i alla matcher, möjligen att en bike enhet spelade dåligt mot Finland, skulle safe:at det KP:et och haft 2 bike enheter på obj så jag inte kunde terrify dö som jag gjorde. Känns skönt att få revansch från förra året när jag föll igenom och spelade ganska risigt i några matcher.

Nu är jag sjukt pepp på 40k så vi lär synas på en turnering nära dig, snart!

Mvh

Papa D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Papa D goes ETC 5th time

Inlägg av Elevatorlake »

Verkar generellt som att det var mycket psychic powers som avgjorde dina matcher, kanske framförallt att man drar rätt innan matchen, både dina motståndare och du verkar ha haft nog med tärningar för att få lägga de viktigaste spellsen varje runda.

Vore kul att höra dina tankar kring det. Gillar du den något slumpmässiga fördelningen av hur bra listorna är inför varje match beroende på vilka spells man slår in eller skulle du föredra som det var som i 6th att respektive psycher kan specifika powers? Gärna också lite reflektioner kring att psychic powers verkar dominera matcherna så pass mycket, tycker du att det gör turneringar roligare eller skulle du föredra att det var mindre fokus på det?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Papa D goes ETC 5th time

Inlägg av Papa D »

Jag gillar magi, och magi är ju inte slump, gäller bara att se till att man har tillräckligt med slag på det. Min lista byggdes kring magi och jag visste att magi skulle vara avgörande. Utan magi skulle tau och eldar dominera så SJUKT mycket. Det jag gillar med magi är just -TOOLBOX- att använda alla spells man har till förfogande. Alla kan slå invis och springa fram men många glömmer att nyttja "the diamond in a rough". Typ terrify, cleansing flame, dominate, enfeeble, osv. Alla dessa spells är sjukt bra och game winning. Jag hade såklart gärna fått välja alla mina spells som i 5th, men då hade ju tau och eldar behövt skjuta 4x så mycket.. tycker random elementet är bra, för då om man ska bygga en lista som denna måste man lägga 1/3 av sina poäng på spell generering, det balanserar upp spells en hel del.

Anledningen att jag gillar magi är för att det kan få de "sämre" codexarna att bli riktigt kompetativa, utan magi skulle de bara vara eldar, tau och SM. Dessutom gillar jag att spela i alla faser, magi fasen är lika viktig =)

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Skriv svar