Rikard Tröger ETC2016 - Pewpew

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Rikard Tröger ETC2016 - Pewpew

Inlägg av DHettNeck »

Så, dags att skriva några ord om mina ETC matcher. Dock var dom flesta ganska ointressanta så det bli bara en kort summering.

Min list:
Batman+crisisar+Marker Drones
1 Singel Crisis
1 Stormsurge
5 Bursttides

Inte så spännande, men skjuter enormt mycket.

Match 1 - Frankrikes Eldarlista aka WarpSpiders
Inte så mycket att säga tyvärr. Han fick invis, välja sida och börja. Matchen drog ut till 7 turns och jag blev tillslute wiped av den invissade WKn. Tur 1 skjuter han mina två singel riptides 6:a på ena och 3 wounds på den andra. Den med 3 wounds dör sen i min skyttefas när jag skjuter min burstcannon :( och sen gick det utför. Tur 3 försökte min stormsurge med 4 wounds kvar låsa hans WK i närstrid, men dog på 2 combatrundor efter att WKn träffat och woundat med alla attacker och jag missat alla FnP.

Match 2 - Finnlands Necrons, Decurion med 3 Harvest
Väldigt spännande match. Jag får börja, så det ser riktigt bra ut. Han poppar solarpulse men jag dödar endå 4 Wraiths i den offensivt deplyade enheten (bra med markerlights). Runda två skjuter jag dock väldigt dåligt trots hailstorm vilket resulterar i att några singel riptides blir låsat i närstrid mot tomb blades. Det är dock lugnt, problemet är att jag skjuter dåligt tur 3 också, wraiths kommer in i riptides, gör massa wounds i en av dom, tyvärr står den skadade på ett ld5 slag medans den andra oskadda flyr av bordet. Den skadade dör sen i min tur och det börjar bli meckigt. I slutändan blev det 11-9 till mig, men jag borde kunnat få 15 om skyttet varit mer statistiskt i runda 2.

Match 3 - Turkiets Incurssion aka Summoning är väl hett 2016?
Vad kan man säga, han hade 9*enheter screamers och random horrors bakom defensline. Han får börja, summonar lite flesh hounds och mer screamers och pushar. Jag skjuter ihjäl 24*screamers och heralden med cursed earth. Han kan inte charga, utan retirerar och försöker spara poäng. Jag skjuter långsamt ut honom och vinner 20-0, han har typ 15*horrors som gömmer sig i en ruin kvar. Matchen var aldrig spännande, men min motståndare var väldigt trevlig.

Match 4 - Irland Tau-mirror
Så, nu kommer den första av 3 tau-mirrors i rad...suck...Sjukt tråkiga matcher.

Han får börja, jag måste reserva allt utom riptides. Han slår bra på sina D-missiles och jag är typ wiped tur 3-4. Inget att säga direkt. Man har liksom inga val.

Match 5 - Belgien Tau-mirror
Jag får börja, dödar lite riptides och broadsides. Han gör marginel skada tillbaka. Jag dödar typ allt han har på bordet, han kommer in med storm surge, jag dödar av den med hailstorm och vi skakar hand i mitten av min runda 3. Sjukt meningslös match igen.

Match 6 - Scotland Tau-mirror
Denna är iaf lite intressant pga hammer and anvil, så man kan deploya saker :) Han får börja vilket är en stor fördel trots allt då man får "ta" mer av bordet. Det som i slutändan avgör är dock att hans D-missiles gör 7 wounds efter saves i mina riptides, medans mina tillbaka (på bs7) bara gör 2 wounds i honom. Hade jag gjort 7 tillbaka hade det blivit draw eller kanske liten vinnst till mig, nu vinner han med 13-7 och jag har tur att det inte går till tur 7.

Min lista var ganska trist att spela tyvärr. Oftast var matcherna över innan dom började, vilket är ganska trisst.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Rikard Tröger ETC2016 - Pewpew

Inlägg av Olof »

Tack för rapport! Hade du valt en annan lista om du fått göra om det? Motivera ditt svar.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Rikard Tröger ETC2016 - Pewpew

Inlägg av fauh »

Olof skrev:Tack för rapport! Hade du valt en annan lista om du fått göra om det? Motivera ditt svar.
"Enbart svar räcker ej. Visa hur du har tänkt"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Rikard Tröger ETC2016 - Pewpew

Inlägg av DHettNeck »

Olof skrev:Tack för rapport! Hade du valt en annan lista om du fått göra om det? Motivera ditt svar.
Inte egentligen. Men hade jag vetat att det skulle bli så mycket mirrors så hade man ju gärna optat lite mer mot tau (lite iontides). Dock tappar man så mycket mot andra listor om man gör det, så jag tror inte att det var värt det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Rikard Tröger ETC2016 - Pewpew

Inlägg av Olof »

Ok! I det nya lottningssystemet är speglarna lätta att få till så optar du mot tau så får du inte spegeln, antar jag. Man kan säga att alla riptidewings förtjänar varandra helt enkelt.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Rikard Tröger ETC2016 - Pewpew

Inlägg av DHettNeck »

Speciellt tau vs tau var väldigt vanligt på ETC, men det kom mycket ner till att tau var bra att ställa som tredje ställ. Har man bara sparat en annan bra slaglista så skulle man mycket väl kunna få till tau mot tau med en mer optad lista, problemet är att den listan blir så mycket sämre i lottningen i övrigt att den bli kass.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Rikard Tröger ETC2016 - Pewpew

Inlägg av Flogger »

Det låter inte som att du hade särskilt kul Tröger? :(

Olof skrev:Man kan säga att alla riptidewings förtjänar varandra helt enkelt.
:wub: :lol:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Rikard Tröger ETC2016 - Pewpew

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Det låter inte som att du hade särskilt kul Tröger? :(
Det var skitkul på ETC och vi mötte 6st jätte-trevliga lag så det var nice. Men ja, spelmässigt var det egentligen bara matchen mot finnalnds cronz och scottlands tau som faktiskt var en match, de övriga 4var meningslösa rent spelmässigt...så det var lite trist.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar