GET TO THAT WRECK RIGHT NOW: en 2v2 match med 3500p per sida

Berättelser från slagfälten och turneringarna
benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

GET TO THAT WRECK RIGHT NOW: en 2v2 match med 3500p per sida

Inlägg av benmannen »

:x Det är dåligt med Battle Reports på svenska40k, videorapporterna verkar ha tagit över helt men vi kör lite old school rapport till den här. Martin och Erik äger en hel del Mechanicum och tanken föddes om att spela en 2v2 match där de kör med mest Mechanicum och kanske blandar in lite annat smått och gott, och jag möter dem med lite Dark Eldar och Johan gräver fram sina Death Korps of Kriegtemade Astra Militarum som han inte spelat på åratal.

Vi vill spela med lite snälla listor vilket är svårt med en spelare *host host* inga namn nämnda men han lyckades få till en relativt snäll lista! Jag velar mellan Haemonculus Coven med en TANTALUS och en Realspace Raiders detachment lista med en lite knasenheter som ingen har mött förut. Typ Clawed Fiends och en Voidraven Bomber... Det lutar åt Raidersarna även om jag är väldigt sugen på att slänga 235p i sjön med en TANTALUS. Men 16 Hellions ska med ivarjefall!

Jag skrev ihop ett scenario med lite av allt möjligt i det. Maelstroem, Eternal War och alla inblandade fick en liten armetemad Orbital Bombardment. Vi kommer spela minst 6 rundor, upp till hela 8, och spela på ett 8x4 bord med hyfsat mycket ruinterräng.

Vi kommer spela matchen imorrn, 10e december och sen skriva ihop lite och posta foton. Listorna får alla posta här i tråden efter den här posten för alla att se. Och håll tummarna för Dark Eldar + Astraalliansen.

Här är scenariot och lite extraregler:

”GET TO THAT WRECK RIGHT NOW”

Deployment Dawn of War

Rundor 6 minimum rundor. Matchen fortsätter i slutet runda 6 på 3+, och runda 8 på 4+

Maelstrom Max 8p skillnad Maxhand 4 kort. Dra upp till maxhanden varje runda. 2 kort får discardas. Om laget kontrollerar fler objektiv än motståndarlaget i början av sin runda får de dra ett extra kort. De får dessutom discarda ett extra kort om de fortfarande håller fler objektiv än motståndaren i slutet av sin runda. Två kort dras från varje spelarlek. Eventuella extrakort dras från önskad lek. Laget bestämmer.

Objektiv Alla objektiv är utställda i förväg.

Vraket På spelplanen kommer det finnas ett vrak utplacerat. I vraket finns tre servitors med information om solsystemet som samtliga spelare jagar. En enhet som står i baskontakt och håller vraket på samma sätt som Tactical Objectives, extraherar information från Servitorsarna. Håller du objektivet i slutet av en Game Turn så erhåller laget 3 Eternal War Poäng. Det finns max 9p att extrahera.

Vrakets plasmamotorer brinner våldsamt, vraket räknas som Dangerours terrain för alla enheter i spelet utom flygare. De tar 1 Wound eller blir Immobilized på 1-2 istället för 1. Röken ger 5+ cover till alla modeller som är HELT inom 3” från vraket.

Eternal War Objectives Objektiv 1 & 2 är värda 1p i slutet av matchen. Objektiv 5 & 6 är värda 2p i slutet av matchen.

Secondary Objectives First Strike 1p, varje Warlord är värd 1p. Multiple Linebreaker Max 2 p skillnad.

Orbital Support Varje arme har en egen engångsblast de får lägga ut när de önskar under matchen. Den skjuts inte av en specifik modell, men om Warlorden har LOS till målet så modifieras scattern med hans BS.

Skitarii -One Use Only, Small Blast, S1 AP1
Om hålet träffar en terrängbit så sprids tusentals små robotminor över området och börjar förstöra terrängbiten, dess coversave sänks med 1.

Mechanicum - One Use Only, Small Blast, S4 AP5
Haywire

Astra Militarum - One Use Only, Small Blast, S8 AP3
Searchlight

Dark Eldar - One Use Only, Small Blast, S1 AP4
Fleshbane, Pinning

Dubbelmatchspecifika regler:

Alla poäng ovan är totalt för varje lag. Räkna alltså inte allt dubbelt. I princip är lagen en enda arme med 2 Warlords.

Psychich Phases är gemensamma, man får dela på poolen i den aktiva fasen men inte dela på de tärningar som psychers genererar. Däremot delar man på hela dispelpoolen.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Dark Eldar 1750p

Inlägg av benmannen »

Här är Dark Eldarlistan. Det är alltså Realspace Radiers detachmenten från Codexet. De får lite småbonusar men den största är att den får ha 6 Fast Attackslottar. Men förlorar ObSec.

Jag har lagt in lite ooptade saker men som är kul. Har inte spelat bombaren på väldigt länge så det ska bli intressant. Mycket kommer deepa, men de flesta fordonen kommer deploya och min Archon kommer blåsa runt själv i sin Venom. Succubusen blir förmodligen Warlord för att ge henne lite boost i närstrid.

Archon: blaster; agonizer; haywire grenades; shadow field
• Venom: splinter cannon

Succubus: The Armour of Misery; The Parasite's Kiss; archite glaive; haywire grenades

5 Incubi: Klaivex
• Raider: night shields

5 Kabalite Warriors: blaster; Sybarite (haywire grenades)
• Venom: splinter cannon
5 Kabalite Warriors: blaster; Sybarite (haywire grenades)
• Venom: splinter cannon

Beast unit: 2× Beastmaster; 3× Clawed Fiend
Beast unit: 2× Beastmaster; 9× Khymerae
10 Hellions: Helliarch
6 Hellions
6 Scourges: 4× blaster

Voidraven Bomber: 4 implosion missiles; night shields
Ravager: 3× dark lance; night shields

1749 points


Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 2 benmannen, redigerad totalt 10 gång.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Necron
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 dec 2014, 19:39

Re: GET TO THAT WRECK RIGHT NOW: en 2v2 match med 3500p per

Inlägg av Necron »

Här är mina 30k-Mechanicum som kommer alliera sig med Eriks 40k-mechanicum/BA. Det är mkt robotar med hög T som skjuter mkt AP 2 och minus på cover men de är lååångsamma och få. Så gissar att Stefans DE kommer snurra upp dem rejält. Det snabbaste i listan är tanken (Krios) som är Fast så BA får stå för objektivtagandet. Det farligaste i listan är nog Myrmidons som får i väg 18 S6 AP3 på BS5 om de väl får tillfälle att skjuta. Sen har vi den pålitliga plåtburken Thanatar med sin "cementblandare" på axeln som lobbar iväg en stor plasmablast.

The Man-Machines of Mars

HQ 1 Archmagos prime Phaeton-Zec 205 Cortex controller, meltagun, master crafted, Archmagos, Archimandrite, rad grenades
E 3 Myrmidon secutors 240 6 Plasma fussil
T 20 Tech-thralls 120 Rite of pure thought, alchemistry, carapace armour
T 3 Thallax Cohort 175 Photon thruster, tank hunter
T 3 Thallax Cohort 175 Photon thruster, tank hunter
T 3 Castellax 420 Darkfire cannon, targeting array
HS 1 Krios venator 150
HS 1 Thanatar 265 Targeting array
1750

Erik Asplund
Inlägg: 22
Blev medlem: 20 jan 2014, 15:24

Re: GET TO THAT WRECK RIGHT NOW: en 2v2 match med 3500p per

Inlägg av Erik Asplund »

CM, flesh tearers och Inquisition (med en massa skitarii henchman med bolters) lista.

Min tanke bakom listan är att framförallt komplettera Martins lista med många snabba enheter - dp, speeders, flyers (FW Xiphon) och fler obsec enheter och psyckers.


Cult Mechanicus
Tech-Priest Dominus
3 Kataphron Breachers
3 Kataphron Breachers

FleshTearers
Librarian (Mastery 2)
5 Scouts
Furioso Dreadnought
Death Company Dreadnought
Lucius Drop Pod
Drop Pod
1 Land Speeder
1 Land Speeder
Xiphon Fighter
Sicarian Battle Tank

Inquisition
Inquisitor Coteaz
4 x Inquisitorial Skitarii Henchmen Warband 
3 xChimera

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: GET TO THAT WRECK RIGHT NOW: en 2v2 match med 3500p per

Inlägg av benmannen »

Här är dagens spelbord. Så lite förlängt, det är 8x4 fot. Hyfsat med terräng och vraket finns med på bild nedan som kan ge en hel del missionpoäng.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: GET TO THAT WRECK RIGHT NOW: en 2v2 match med 3500p per

Inlägg av benmannen »

Det är ju snart jul och Rogue Onepremiär så här kommer en bonusbild!

Bild
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

petrus
Inlägg: 105
Blev medlem: 07 sep 2011, 15:40

Re: GET TO THAT WRECK RIGHT NOW: en 2v2 match med 3500p per

Inlägg av petrus »

Här kommer den astra lista som mot bättre vetande allierade sig med de smutsiga utomjordningarna

++ Combined Arms Detachment (Astra Militarum: Codex (2014) v2003) (1749pts) ++

+ No Force Org Slot (75pts) +

········Primaris Psyker (75pts) [Force Staff, Psyker Mastery Level 2 (25pts)]

+ HQ (170pts) +

········Company Command Squad (170pts) [Flak Armour, Veteran w/ Lasgun, 3x Veteran w/ Plasma Gun (45pts)]
············Chimera (65pts) [Autocannon*, Heavy Flamer]
············Company Commander [Close Combat Weapon, Flak Armour, Orders]
················Laspistol [Laspistol]

+ Troops (915pts) +

········Infantry Platoon (515pts)
············Heavy Weapons Squad (105pts) [3x Lascannon Team (60pts)]
············Infantry Squad (65pts) [6x Guardsman, Guardsman w/ Flamer (5pts), Heavy Bolter Team (10pts)]
················Sergeant [Close Combat Weapon, Laspistol]
············Infantry Squad (60pts) [8x Guardsman, Guardsman w/ Meltagun (10pts)]
················Sergeant [Close Combat Weapon, Laspistol]
············Infantry Squad (125pts) [8x Guardsman, Guardsman w/ Meltagun (10pts)]
················Chimera (65pts) [Heavy Flamer, Multi-laser]
················Sergeant [Close Combat Weapon, Laspistol]
············Infantry Squad (65pts) [6x Guardsman, Guardsman w/ Flamer (5pts), Heavy Bolter Team (10pts)]
················Sergeant [Close Combat Weapon, Laspistol]
············Infantry Squad (65pts) [6x Guardsman, Guardsman w/ Flamer (5pts), Heavy Bolter Team (10pts)]
················Sergeant [Close Combat Weapon, Laspistol]
············Platoon Command Squad (30pts) [4x Guardsman w/ Lasgun]
················Platoon Commander [Close Combat Weapon, Laspistol, Orders]

········Veterans (200pts) [Demolitions (30pts), Grenadiers (15pts), 6x Veteran w/ Lasgun, 3x Veteran w/ Meltagun (30pts)]
············Chimera (65pts) [Autocannon*, Heavy Flamer]
············Veteran Sergeant [Close Combat Weapon, Laspistol]

········Veterans (200pts) [Demolitions (30pts), Grenadiers (15pts), 6x Veteran w/ Lasgun, 3x Veteran w/ Meltagun (30pts)]
············Chimera (65pts) [Autocannon*, Heavy Flamer]
············Veteran Sergeant [Close Combat Weapon, Laspistol]

+ Heavy Support (539pts) +

········Heavy Artillery Carriage Battery (FW) (174pts)
············Artillery Carriage (87pts) [2x Additional Crew (12pts), Earthshaker Cannon]
············Artillery Carriage (87pts) [2x Additional Crew (12pts), Earthshaker Cannon]

········Leman Russ Squadron (195pts)
············Executioner (195pts) [2x Plasma Cannons (30pts), Lascannon (10pts)]

········Leman Russ Squadron (170pts)
············Battle Tank (170pts) [2x Heavy Bolter (20pts), Heavy Bolter]

+ Fortification (50pts) +

········Aegis Defense Line (50pts)

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: GET TO THAT WRECK RIGHT NOW: en 2v2 match med 3500p per

Inlägg av benmannen »

Här kommer lite bilder från helgens kraschande! Det blev en riktigt rolig match. Sammandrag kommer snarast men håll till godo med lite bilder först:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: GET TO THAT WRECK RIGHT NOW: en 2v2 match med 3500p per

Inlägg av benmannen »

Så Mechanicum och Inquisition + Blood Angels + mer Mechanicum mötte Dark Eldar + Astra Militarum... Onda mot Goda. Men vem är onda? Inte Dark Eldar ivarjefall. :)

Vi spelade scenariot listat överst. Onda (AM+DE) fick välja sida men Goda ( Mechanicum + Inquisition mm) vann slaget om att börja deploya. De ställde upp det mesta de hade på plan utspritt och med en massa Chimeror redo att lasta upp trupper och börna framåt på plan. Onda deployade det mesta men höll 2 enheter Hellions, Scourges och flygaren i reserve. Allt deepade utom flygaren.

Onda försökte seiza men nope. Ingen seize här inte. Goda började med en bra runda där de sköt sönder två farliga fordon för dem. Min Raider tog 3 Pen hits från S9 dakka tanken (den skjuter 4st S9 AP2 skott) och jag slog trippelettor på min 3+ cover save. Boom där dog Ravagern, sen pangade de S7 lansdakka på vår 3 x plasmakanontank och de sänkte den också. Två Prop Pods damp ner, lastad ut två dreads på samma flank nära AM artilleriet och grillade en massa Khymeror men ett fåtal överlevde och de klarade sitt moralslag. De sänkte en av DE Venoms, jag slog dåliga jinksaves. De gjorde en hel del övrig skada men tog bara 1 poäng på Tactical Objectives (TO). Cortez joinade en stor 20 manna fearlessblobb i mitten och höll vraket! BLobben är riktigt bra med Thralls med 4+ save, FNP och S4 skytte...

I vår runda så ruschade DE framåt, min Archon med Agonizer och shadowfield i Venom borstade upp 30" för att assaulta deras stora Mechanicummonster som stog och pangade en Barrage S8 platta. Han hade bara 3+, 5++ så en agonizer borde göra bra skada. AM pangade loss och gjorde lite småskada här och där, vi drog dåliga kort dock och jag tror inte vi tog en enda poäng trots 4 TO kort! Mina Clawed Fiends assaultade Fearlessblobben och slog ihjäl ett gäng men de var ju fearless...

I deras runda 2 sköt de sönder alla DE fordonen. DE klarade nog knappt ett enda jink save. Några Chimeror dog också. Dreads assaultade artilleriet och slog bägge kanoner i småbitar. ARchonen stog till fots nära hans storRobot redo att assaulta. Cortez gick loss och träffade och woundade med alla sina attacker och slog ihjäl en Clawed Fiend. De torskade fajten och flydde men kom undan. De drog in hela 10 (!!!) poäng på TO. Det är rätt lätt att klara extremkraven på TO kort om man har två armeer som ska hjälpas åt att klara av dem. Det stog nu 11-0.

DE hade nu inga fordon kvar i Ondas runda 2. Men trupperna hade ramlat ur nära Godas linjer. Så 5 INcubi och Succubus warlorden (med WL traiten Hatred) assaultade storblobben och klappade ihjäl alla inklusive Cortez. Dåliga reserve rolls gjorde att bara flygaren kom på plan som planerat. Scourges smattrade bort in i en dangerous terrain piece. Sköt på en 3a acolytes men gjorde ingen skada. Flygaren sköt 2 missiler och 2 S9 lansar på ett fordon men gjorde ingen skada alls trots att 3 fordon träffade av missiler... snark. Tärningarna var inte med DE idag. Archonen assaultade in i storroboten. Nu avslöjades det att den hade Poisonskydd. Alla poisonattacker måste rerolla to wound. snark igen. Nu blev en rätt bra fajt helt plötsligt inte så bra. Jag satte 2 wounds på den trots allt, den träffade en gång tillbaks och gjorde ett wound. 2+ Shadowfield räddare archonen. AM pangade på och snakeade ut infanterister för att hålla vraket. Vilket de gjorde bra. Vi drog in många poäng på den manövrern.

I deras runda tre sköt de vidare, knatade runt så smått. Och drog in mer TO kort, men de hade problem med vraket. Inga trupper i närheten som kunde ta dem, de åkte in med en Chimera med Breachers och närmade sig med lite robotar. De pangade ihjäl alla Incubi, och sen dödade en S8 missil min WL Succubisen. Min Archon satte ett wound på storroboten, men den klarade sitt 5++ och räddade sig från döden med ett W kvar! Sne träffade den igen och woundade. Jag missade förståss mitt 2++ med en snygg singel etta och instakillades...

Ondas runda tre så lyckades en liten 5a DE warriors tillsammans med AM döda av den närmaste Dreaden med haywire och en Blaster. En ensam modig självmordskandidat från AM ställde sig ivägen och blockade den andra dreaden. Annars hade den kunnat rampagea genom hela AM linjen. DE har nu kanske 300p kvar på plan. + flygaren. AM håller ställningarna och drar in bra med Vraketpoäng och lite TO.

Sen kan man väl sammanfatta med att runda 4-6 så håller AM linjen. Men det spelare inte så stor roll. Goda drar in 4-5 TO i rundan! De har nån dålig runda men de lyckas dra riktigt bra kort. Vi får sisådär på handen. Vi är med i matchen men det snöbollar iväg. Men DE har lite framgång... Warriorsarna dödar den andra dreaden och sen en Drop Pop och jobbar på en andra drop pod när matchen tar slut. De var mina MVP. :) BLaster + Sergeant med Haywires gjorde susen!

Onda drar in hela 27 poäng på TO kort! Vi fick kanske 12. Men de maxar vid 8p. Vi maxr vraket med 9p! Men sen får vi inga med poäng och de tar ett gäng sekundära poäng och vinner med 15-9.

Rolig match men lite ojämna listor. AM hade skippat en massa bra saker för att fluffa till det och DE också. Mechanicumarmen är lite för hård för 40k. Det funkar lite sissådär med 30k armeer i 40k känns det som? Svårt att avgöra. Men de pangar som attan med massor av S6 och S7 skott, mycket med BS5! Typ 20 S6 skott med BS5 blir jobbigt för det mesta i spelet... De är rätt hårda med multiwounds, fearless här och där, bra saves och bra panga med hög BS. De verkar mer gjorde för 30k klimatet. Alla pangar mycket och mycket dör... 40k hänger inte riktigt med. Fordon med 15 AV i fronten... Men det kanske funkar att spela dem ihop? De är dyra i poäng men jag tror vi satte en enda hull point på ett fordon och dödade tre modeller i hela hans arme.

DE var ett såll med tärningarna. En bisarr mängd dåliga slag i rad gjorde att jag förlorade för många enheter på otur och AM kunde inte kompensera för det på egen hand. Men de kämpade på bra!

Vi får ge oss på det igen. Men då kanske det blir Corsairs om jag lyckats måla upp dem!

REMATCH snart!

De andra deltagarna kanske skriver lite också så får ni det ur deras synvinkel mer...
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Necron
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 dec 2014, 19:39

Re: GET TO THAT WRECK RIGHT NOW: en 2v2 match med 3500p per

Inlägg av Necron »

Här kommer lite från 30k- Mechanicumspelaren om slaget.

Det var ett kul slag på många sätt. Roligt att köra i team, då fick man snacka taktik innan och under matchen. Scenariot var fluffigt men ändå taktiskt. Och att köra på större poängsumma (3500) borde man göra oftare!

Listorna var som Stefan skriver lite obalanserade, de godas var lite ostigare. Det var svårt att veta hur bra 30-mechnicum skulle vara, hårdare än vad jag hade räknat med. Trodde att deras få modeller, långsamhet och inga formationer skulle balansera deras bra dakka och tålighet. Blev extra svårt för de goda när tärningsgudarna var emot dem. Hade DE fått in de flesta av sina reserves hade det blivit mkt tuffare. Slaget blev ändå ganska jämnt eftersom de onda kunde hålla vraket mkt bättre än goda, vi hade för få units på den sida där vraket var.

Det mest episka i slaget för min del var när DEs Arcon nästan högg ned Mechanicums storrobbot Thanatar. Roboten var nere på ett wound när Arcon missade sin 2+ save och blev mosad av dess stora metallnäve.

Även om Ink/Mech vann slaget lyckades DE/AM extrahera ut massa hemlig information från vraket vilket inkvisitionen och Mechanicum inte kan låta gå förbi ostraffat så en rematch måste det bli!

Skriv svar