Thousand sons mosade

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Thousand sons mosade

Inlägg av Youndi »

Hejsan, denna match mot en klubbkompis var min tredje match 40k i hela livet och min andra någonsin med min sprillans Thousand Sons-armé så resultatet skall tas med en nypa salt.

Jag kan inte göra min motspelares armé riktigt rättvisa då jag inte minns vad saker hette men ni som har erfarenhet kan säkert lista ut det. Spacewolves hade 5 rhinos, i de flesta av dessa satt billiga trupper med mindre WS än vanliga vargar. 2 rhinos med en las/plasma kanon. 2 enheter med heavy bolters. Warlord minns jag inte han kom aldrig i spel men vargarna hade en annan HQ som jag kallar lord i resten av denna batrep. Denne lord hade 2+ armor re-rollable och en yxa som insta-killar på unsaved wound även om du har eternal warrior. Denne rider på en varg och har sällskap av 3 cyber-wolves som räknas både som characters som kan joina enheter och som en enhet då de kan tanka wounds. Alla dessa joinade en enhet bikers.

Min arme bestod av en Exalted Sorcerer på skiva upphottad till lvl 3. 2 6:or Rubric Marines i rhino. 1 5:a Scarab occult terminators. 2 6:or raptors, en med 2 flamers, en med 2 melta. 2 6:or havocs, en med autocannons en med rör och slutligen gamle Deffie.

1. Vargarna börjar och rusar uppför banan utom warlorden i rhino (han rörde sig inte under hela spelet), heavy-bolter-gubbarna i byggnader och rhinos med las/plasma. 5 bolters på bikes skjuter på occult terminators och dödar 2 (3 wounds savar 1:a, 1:a, 2:a). En las pennar Deffie och hon är immobilized. Jag trollar psychic scream på lorden och hans vänner 2 gånger och dödar 2 cyber wolves. Missiler, soulreaper cannon och twin-linked bolter från termosar dödar en till. Rör, autocannons och raptors med melta gör 0 wounds på vargarnas rhinos. Deffie skuter en platta in i en ruin och dödar en snubbe, 4 wounds tankas sedan av sergeanten som har 2+ armor. Raptors chargar en rhino och gör 1 wound med granater. Jag har glömt att använda Lordens silver-tower-skott, att flytta raptors med flamers så de kunde flamat bikers och att detatcha lorden och flyga iväg från hans lord.

2. Vargarnas lord detatchar och flyttar mycket nära scarab terminators och min lord. Några rhinos flyttar nära mina havocs, andra nära Deffie och rubrics.. Heavy bolters och bikers dödar ytterligare en termos. Heavy bolters och rhinos skjuter bort alla utom 1 havocs med autocannons och hälften av raptors med melta. Las-skotten viner om Deffies öron men missar. Lorden chargar termos/lord-enheten. Challenge. Force-staff och 3+ tzeentch-save mot insta-dödande yxa och 2+ betyder... ingenting. Locked in combat. Min tur, kommer ihåg att flaxa fram med flamer-raptors den här gången. Lägger en onödig blessing på lorden för att behålla 3+, resten av warp-tärningarna läggs på breath of chaos (flamer-templat woundar eller glansar på 4+) från mina rubric-sergeanter i rhinos. Gör 1 wound på en rhino. En överlevande melta i raptor-gänget uppbackad av Deffies battle-cannon knäcker till slut en rhino. Flamer-gänget gör 0 wounds på bikers. Båda raptor-enheterna chargar sina respektive mål och mosas till mos. Lordernas fight fortsätter med 0 wounds utdelade per skalle.

3. Vargarna i en rhino lastar ur rakt framför den levande autocannon havocen. Bikes rör sig framåt, likaså las/plasma bilarna. Ett par las/plasma-skott wreckar en rhino med rubrics och exploderar Deffie. Vargarna från den wreckade rhinon chargar havocs med rör och dödar alla utom 2. Den andra enheten chargar autocannon-hjälten och dödar honom. Bikes chargar termosar/lord och dödar 1 termos. Lordernas fight slutar 0-0. Jag lägger en blessing igen. Skall lägga breath of chaos men tar ett wound och dör (och misslyckas med att wounda). Den andra sergeanten, från den wreckade rhinon, lägger breath of chaos på en annan rhino men misslyckas med att wounda. Mina havocs dör, min sista termos dör och min lord tar till sut ett wound och dör.

-Game over. Med endast 2 enheter rubrics kvar varav en utan sin sorcerer ger jag upp. Jag tog dessutom inte ett enda kort i hela matchen. Drog bara objektiv på hans sida, supremacy samt få fienden att misslyckas med psykologi-test.

Användarvisningsbild
deakraft
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 nov 2016, 23:04
Ort: Hjo

Re: Thousand sons mosade

Inlägg av deakraft »

Mycket bra batrep. Du beskriver det riktigt bra, känns lite som man ser matchen.

Jag är själv nygammal på 40K scenen. Har precis tagit upp det igen och har just börjat med mina space wolves.

Lycka till i framtiden och må dina Thousand Sons bränna miljoner med marines.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Thousand sons mosade

Inlägg av fauh »

Undrar vad för gear chefen på varg hade som gav honom 2+ med reroll... dessutom så misstänker jag att han hade en yxa med hellfrost regeln vilket säger att man blir "removed from play" om man missar ett styrke test (vilket du bör ha 2/3 chans att undvika)

Sen fattar jag inte hur du kunna skjuta så mycket och bara fälla 3 cyberwolves första rundan - de har bara ett 4+ och t4 så missiler borde själv ha tagit hand om de 3

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Thousand sons mosade

Inlägg av Naz87 »

Cybervargar är t5 dock borde dom fortvarande dött. Och det torde ha varit en Iron priest med den nya frost hammaren annars är det svårt att få Cybervargar som husdjur

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Thousand sons mosade

Inlägg av Youndi »

Styrketestet verkar han ha glömt av då. Vad gäller skjutningen är det inte konstigt alls, han hade bara 3 cyberwolves. Psychic scream rullar 11, det är 1 wound, nästa rullar 11, ett wound till. Dakka dödar den sista cybern och resten tankas av 2+ armor.

Toughsurvivor
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 nov 2016, 11:52
Ort: Katrineholm

Re: Thousand sons mosade

Inlägg av Toughsurvivor »

Tjena!
Han körde med en Techpriest med Tempest-Hammer, men har inte riktigt kört den som den ska.
Tempest-Hammer har alldeles riktigt hellfrost och remove from play. Men bara om du tar en unsaved wound och misslyckas med ett Strength test. Men o andra sidan är Tempest-Hammer ett grymt vapen även bortsett från Hellfrost, x2 AP2 så med Thunderwolfmount ger det vapnet S10 AP2! Sen har han Runic-Armour som ger honom 2+ 6++ . Alltså invuln är 6+. (Något sämre en Termiearmour)

Mvh
Við munum sigra Leman Russ nafn!

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Thousand sons mosade

Inlägg av Spell Familiar »

Ett hett tips är att nästa gång ta en exalted eller lord med disc Seers bane den instadödar varg-kav på 4+. Du challegar och mosar hans chef på I5. Vill du vara riktigt jävlig har du en lord/Sorc på disc till med astral grimoar och låter en enhet (jump) Terminators vara nöd wounds.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Skriv svar