Kalle i salamanca

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Kalle i salamanca

Inlägg av Enochia »

jag är klar med ETC för i år, sitter just nu småfull på ett tåg som tillslut ska ta mig till malaga och en veckas välbehövd semester efter semestern.
ETC i år började med att jag, johannes wadin, anton engström, erik åhs, max persson och min kära flickvän nico åkte på en sprit och spritresa till madrid och porto, aldrig förr har så få druckit så mycket under så lång period (lite av en överdrift, både nico och max gick sönder tidigt och tog det lugnt). vi hann iallafall bestiga berg, bada i atlanten, bli utlurade av skumma män på parkeringsplatser, äta gott, äta äckligt, träffa aik-huliganer och kör bil över halva portugal.

när vi väl kom fram till salamanca så möts vi av daniel och jony, bägge två ser ut som något man hittat i en kökkenmödding från en gravt alkoholiserad primat. fin form för att spela nörd med andra ord.
efter mycket om och men lyckas vi alla få våra rum på hotellet och vi kan äntligen sätta oss och prata nörd, eller kdricka vin, vad man nu föredrar att kalla det.
det blev en tidig kväll för dom flesta och vi var i säng redan runt 2 snåret.
pigga och nyktra vaknade vi på fredagen för att möta irland, kanske det trevligaste laget jag vet, min motståndare eoin (uttalas owen hävdar han) bjöd på 60%og irlänsk hembränt och vi satte strax igång.

jag spelade som dom flesta säkert vet
1 hiv tyrann med vingar, stranglethorn kanon och jätteklor
6x hive crones
2x biovorer
1x biovore
8x genestealer kult magosar
3x10 genestealer kult neophyter

min lista hade inget direkt plats i laget, den var konstig och jag hade aldrig lyckats förklara vad den gör, den är typ en counter mot flygare, droplistor och det mesta utom horder och massivt d6 damage.
som vanligt har jag en konstig lista som vi slänger under bussen för att ge andra bättre pairings, spelade 4 röda 1 grön och en gul tror jag. (förlorade dessutom min gröna)
allt som allt så slutade jag på 70 poäng, lite mindre än vad jag är nöjd med men iallafall mer än förra året och 4 vinster 2 förluster är ok.
kommer att återkomma med själva spelet nör jag faktiskt orkar aktivera hjärnan igen
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Kalle i salamanca

Inlägg av NilssonHarHund »

Kalle-rapporten är inledd! Ska bli kul att läsa analysen och förstå hur listan fungerar.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Kalle i salamanca

Inlägg av Enochia »

Match 1 Irland

Hans lista är

command barge lord
7 el 8 annihilation barges
8 + 10 imortals
2x9 scaraber
doomsday ark
2x triach stalkers
deploy
han vinner slaget om objektiv och ställer ut alla på en sida, klumpar ihop allt med en screen av scaraber.

jag ställer ut allt 10+24+3" bort, han når bara med doomsday r1 med andra ord, han tittar lite och ger mig r1.

R1
han skjuter asmycket på short range, bara hans imortals är typ livsfarliga med +1 to hit från chefen. så jag väljer helt enkelt 1 barge, ställer ut mina crones och flygpappa 36" bort och skjuter in alla tentaclids, biovorer och stramglethorn skott i den, first blood.

R1 irland
Han ser att jag vinner longrange skyttet så han måste komma fram, pushar alla sina båtar och scaraber för att komma in, skjuter ner en crone. här släpper han dock sin borg och förlorade

R2 kalle
flyger fram till scarabscreen med allt, kommer in med alla magusar så att alla är närmast hans 10 immortals, smites , skytte och charge senare har jag plockat 3 barges, låst doomsday och en triach i combat, samt fått bort hans 10: immortals.

R2 irland
han försöker komma loss och iväg, gör marginell skada

R3 kalle
fortsätter slakta barges, triarcher och resten

R3 Irland
inte mycket kvar, slänger in sin bargelord i min tyrann, slår som en kratta och tyrannen överlever

R4 kalle
wipe, rensar upp doomsday, sista scaraberna och skjuter ut chef och sista baggarna

Eoin är sjukt trevlig genom det hela, dom trodde dom hade satt pairingen och hade missat vad jag kunde göra. smites + tentaclider avrättar alla carparks i världen känns det som
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kalle i salamanca

Inlägg av refabricated »

Spelade mot Eoin i fjol. Hade mitt livs trevligaste match.

Nuff said!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Kalle i salamanca

Inlägg av Elevatorlake »

Har sett att ni (som i ni som är duktiga på det här spelet) använder ordet "borg". Jag antar att ni inte refererar till cyborger i sci-fi filmer eller fd politiker som skämmer ut sig på societetsfester i skärgården så vad är det ni menar när ni använder det uttrycket? :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Kalle i salamanca

Inlägg av Enochia »

det är när en motståndare bygger in sina fina gubbar med en dålig screen så att man bara kan skjuta/charga det som är dåligt, typ massa conscripts i vägen för karaktärer
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Kalle i salamanca

Inlägg av LillePer »

Man bygger fort med sina modeller, alla gubbar på liten yta. En defensiv uppställning.

Jesper77
Inlägg: 354
Blev medlem: 12 sep 2013, 22:47

Re: Kalle i salamanca

Inlägg av Jesper77 »

Väntar ivrigt på mer....

Tycker listan såg riktigt kul ut och den stod ju verkligen ut i detta ITC, coolt. Potentiellt mycket mortal wounds i den från crones, biovores samt magus.

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Kalle i salamanca

Inlägg av Enochia »

Match 2 Frankrike

Jag åker under bussen och får möta
450 conscripts
2 vindicare
harker (reroll 1 to hit)
10 primaris psykers
4 killar som ger order
4 commisarer

vanguard strike

efter lite snabb räkning så kan jag inte döda många nog conscripts för att vinna på det sättet, plan b istället.
vinner (förlorar) slaget om deploy så jag kan sätta ut 3 objektiv 6" ifrån min kortsida,
han deployar sina i mitten och sen ställer han ut alla sina gubbar precis på linjen, jag ger honom r1

R1 frankrile
inget är i range så han springer fram med allt

R1 kalle
skickar fram alla crones och flyranten, tar in en magos med -1 to hit och 2 till + 10 gubbs för att få deny
bygger en "Vägg" av crones så att han inte kan avancera, sen slänger jag -1 to hit på 2 olika conscripts (magus + hiv tyrann), sen skjuter, smitar och chargar jag faktislt ihjäl en enhet, yey first blood, 400 kvar

R2 frankrike
han pushar upp sina gubbar och slänger skjuta dubbelt på dom 4 skott per conscript på short, rullar typ en miljard tärningar, chargar in i ett par crones och smitar ihjäl 1.
5 crones kvar

R2 kalle
hoppar ur alla strider, med sin charge har han öppnat en lucka där jag kan smyga in en magos och charga bakre enheter, bygger en ny crone vägg.
dödar massa conscripts

R3 frankrike
han pushar vidare, tar in sina vindicare, jag har deny på många ställen så han kan bara få iväg 5 smites utan chans på deny, tappar 2 crones och någon magos
3 crones kvar

R3 kalle
hittar en plats i hans backfield där jag kan trycka in en crone för att få lite kort, slänger iväg den, bygger inte väggar längre, mest en stoppkloss med.magosar, neophyter, 2 crones och min chef. dödar massa conscripts och 1 lieutenant.

R4 frankrike
han vet hur jag försöker spela och dubbelgår och springe3 med nästan allt, smitar ihjäl min linebreaker crone och snipar ut någon magos
2 crones kvar

R4 kalle, backar undan med allt som är kvar och gömmer det på objektiv, 2 crones och min hiv tyrann är det enda som är i spel så att säga, dom jagar ner conscripts som kommit för långt bort från sina commisarer samt chargar in i stora enheter så dom inte kan advanca.

R5 frankrike
vi mäter, han når inga av mina objektiv, så han nitar warlord och bägge crones, tiden är nästan slut men vi säger att vi kan slå om det

R5 kalle
skyfflar omkring min gubbs så han inte kan komma in till objektiven låter honom kontrollmäta, han håller med, slår tärning, det är slut...
jag har 4 magosar och 3 biovorer kvar på plan, han har 20ish karaktärer och 200ish conscripts, räknar poäng... 11-9 i min favör, vinner på min suicide crone som plockade 2 maelstorm.

epilog
min motståndare var snabb på att flytta så det gick smidiagre att spela än man tror, han hade 0 tid över till skitsnack och skoj, som tur var hade dom en coach som satt och tog tid på honom (hade man över 200 gubbwr var detta obligatoriskt) som jag kunde dricka öl och skämta med, allt som allt en trevlig fight mot en riktigt duktigt motståndare med en sjukt bra arme.
31 poäng efter 2 matcher och pappa är nöjd, tyvärr åker vi som lag på det hårt
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Kalle i salamanca

Inlägg av NIB »

Kul läsning! Men magos? Vad hände med 'u'-et? Bara undrar :)

Skriv svar